King Arthur (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Actie / Avontuur
126 minuten / 142 minuten (director's cut)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Clive Owen, Keira Knightley en Ioan Gruffudd

Arthur is een aarzelende leider die niets liever wil dan Brittannië verlaten en naar de stabiliteit van Rome terugkeren. Maar voordat hij mag vertrekken, leidt een laatste opdracht hem en zijn ruiters - Lancelot, Galahad, Bors, Tristan, Dagonet en Gawain - hem verder van zijn doel af. Brittannië heeft een koning nodig, die het volk kan verenigen om het land tegen de binnenvallende Saksen te verdedigen. Onder begeleiding van zijn vroegere vijand Merlijn, de mooie en moedige Guinevere, zal Arthur de kracht moeten vinden om het tij te doen keren en Brittannië weer terug te geven aan haar oorspronkelijke bewoners.

Bantavoer
Deze ooit eens gekregen op verjaardag en na 13 jaar maar weer eens kijken. Wist niet veel ervan te herinneren. Een andere kijk op King Arthur. Niet een Disney stijl, maar totaal wat anders. Goede cast, verhaal en special effects. Heb weer genoten van deze film.

Zwolle84
'There is no worse death than the end of hope'
De Keira-herzieningen, deel 7

Als Keira-fan heb je het tegenwoordig goed. Ze kiest mooie, afwisselende rollen uit waarin ze haar veelzijdigheid als actrice laat zien. Het begin van haar carrière was ook afwisselend, maar niet op een goede manier. Zo waagde ze zich vlak na haar grote doorbraak aan deze draak van een film.

Alleen filmnerds kennen het probleem van als een berg tegen een film op zien en er uit completisme tóch naar gaan kijken. King Arthur is er zo een. In het verleden al een paar keer gezien en bij elke kijkbeurt - ik moet wel, anders is de Keira-run niet compleet - daalt hij in mijn achting.

Het grootste probleem is dat de hele geschiedenis van King Arthur me totaal niet kan boeien. Zo'n plotbeschrijving die in de eerste seconden door het beeld rolt moet ik al twee keer terugspoelen omdat m'n gedachten direct afdwalen. Het zorgt er ook voor dat ik met niemand meeleef en volledig apathisch-onpartijdig naar die eindeloze veldslagen van de dingesen tegen de jeweetwels kijk.

Daarnaast kan dat grauwe stijltje me niet bekoren. Het zal vast zijn doel hebben, maar het maakt de film voor mij letterlijk nóg kleurlozer. En als we het dan toch over kleurloos hebben; wat een smoelloze niks is die Clive Owen toch. Hoe moet je nou in een film gezogen worden als het allemaal om zo'n hark draait?

Al moet ik eerlijk bekennen dat Keira me hier weinig meer doet, net als eigenlijk elke acteur in de film. Het zal vast niet (alleen) hun schuld zijn. Ik zou ook niet in mijn rol kunnen komen als ik continu van die tegeltjeswijsheden à la die in de titel hierboven moest opdreunen.

Nee, zeker niet mijn favoriete Keira-film. En dan werden tot overmaat van ramp haar mooie borsten ook nog eens digitaal opgepompt voor de filmposter. Gelukkig ben ik weer een jaartje of twee van King Arthur verlost en komen er nu weer wat mooie films aan in deze megarun.

De 5 wordt een 3.

avatar van Thorongil
Voor het eerst in jaren herzien en beviel beter dan verwacht. Degelijk gemaakt, mooie muziek, locaties, kostuums. Clive Owen, Ray Winstone, Ioan Gruffudd allemaal top acteurs. Wel wat onlogica zoals waarom er Romeinen woonden ten noorden van de Muur van Hadrianus die gered moesten worden. Maar ach, al bij al vermakelijk.

avatar van Boneka
Weer bekeken alleen al omdat de laatste versie uit 2017 zo ongelooflijk slecht is. Kan weinig meer toevoegen, want ik heb er hier al zoveel over geschreven. Wat ik misschien nog wel kwijt wil zijn de geweldige pakken van Samaritans. De steken er zo bovenuit als onoverwinnelijk. King Arthur 2004 blijft voor mij een absolute topfilm!

Misschien dan wat kritische noten over het beeld. Daar werd al veel over geschreven op de volgende link King Arthur Blu-ray: Director's Cut

De film net voor de HD tijdperk blu ray etc. ziet er nogal groenig uit. An sich nog wel mee te leven, maar mooi is anders. We zien ook wat onregelmatigheden korreligheid, artifacts en hele kleine vuiltjes. Ik hoop dat ze deze transfer een keertje gaan aanpakken als hij überhaupt op 4K komt. Vrees dat ie dan niet geremasterd wordt. Met het geluid is echter weinig mis.

Film 5.0

Zwolle84 schreef:
'There is no worse death than the end of hope'
De Keira-herzieningen, deel 7

De 5 wordt een 3.

Vond de rol van Keira juist heel erg mooi. Het was mijn eerste kennismaking van haar en ben toen wat meer films van haar gaan volgen. Ze komt in deze film een beetje over als Avatar. Wist niet dat ze zo lenig was

NRT
Boneka schreef:

Film 5.0
Beeld 3.5
Geluid 4.0
Extra's 4.0

Dit vond ik altijd een prachtige film. Bots hier nu toevallig op en dit roept mooie herinneringen bij mij op. Deze ligt ook nog thuis bij mij op DVD en daarom ga ik deze nog eens terug bekijken. De versie uit 2017 heb ik na 20 minuten afgezet. Ik wou deze kijken uit nostalgie naar de film uit 2004, maar daar slaagt deze allesbehalve in.

avatar van Roger Thornhill
Tjonge jonge, dit heeft wel héél erg weinig met de canon te maken. Het ziet er allemaal best goed uit, Owen en Gruffudd zijn prima en Knightley is zelfs uitstekend, maar de "eeuwige driehoek" van hun drie personages, de magie van waar de Ronde Tafel voor staat en de majestueuze figuur van Merlijn worden slechts zijdelings aangestipt in plaats van essentiële elementen in de plot te zijn. Ook best om een nieuwe invalshoek te kiezen, maar aan mij is dit allemaal niet besteed. Overigens leuk om bij herziening acteurs op te merken die toentertijd niet opvielen maar nú bekend zijn via latere films: Marius Honorius (de Romein die ontzet moet worden) wordt gespeeld door Ken Stott, Balin in de Hobbit-trilogie.

avatar van Brix
Roger Thornhill

Voor een versie die veel meer aansluit bij de legende(s) (en volgens mij de beste ooit op film) kun je terecht bij de BBC mini serie uit 1979 "The Legend of King Arthur".
Weliswaar sober, en met een klein budget en voor de jeugd (van 7 tot 77
) bedoeld, maar superb geschreven en geacteerd, en niet met "nikkelen Nelis" harnassen maar meer bij de tijd passende kostumering.
Verkrijgbaar op DVD van Simply Media.

avatar van Roger Thornhill
Dank voor de tip, Brix ! Toevallig –of liever gezegd in het geheel niet toevallig, want daarom ben ik deze film gaan herzien– heb ik net The once and future king van T.H. White gelezen en daarna het meer "historische" boek van Roger Lancelot, pardon, Lancelyn Green, beide ademloos zoals het een jongen van 7 tot 77 betaamt , dus misschien was ik wat te kritisch.

avatar van Brix
Beide ook in mijn collectie Roger Thornhill, plus vele aanverwante "schrijfsels"
Arthur blijft boeien.

Een lekkere vlotte en vooral actierijke Arthurvertelling. Het verhaal is ontdaan van de mystiek en de magie waardoor het niet sprookjesachtig maar vooral rauw is. De ridders van de Ronde Tafel zijn een stuk minder beschaafd dan we gewend waren. Ze zien eruit als leden van een Outlaw Motorcycle Club en houden voornamelijk platvloerse 'kleedkamergesprekken' vol schuttingtaal en krachtermen. Op zich vond ik dit wel realistischer overkomen dan de mooi gekleedde en goed gekapte ridders uit bijvoorbeeld Excalibur uit 1981 die elkaar op beschaafde en goedgemanierde wijze naar het leven stonden. Krijgers uit die tijd waren meestal grofgemanierde, vuilbekkende, rauwe kerels. Met name Bors(Ray Winstone) spant de kroon qua bruutheid en onbeschaafdheid maar daarom was het weer lollig om te zien dat hij volledig onder de plak zat bij zijn vrouw. Clive Owen zet een prima Arthur neer die leiderschap en daadkracht op het slagveld toont maar ook twijfel en onzekerheid kent. Keira Knightley speelt een stoere Guinevere die haar mannetje staat en de stoerste en meest gevatte line van de film dropt: Don't worry. I won't let them rape you! Ioan Gruffud is een prima Lancelot. De andere ridders die worden vertolkt door Mads Mikkelsen(Tristan), Hugh Dancy(Galahad), Joel Edgerton(Gawain) en Ray Stephenson(Dagonet) spelen ook helemaal niet verkeerd. De schurken worden gespeeld door Stellan Skarsgard en Till Schweiger. De wapens, met name de messen met boksbeugel van Bors en de kruisbogen, waren niet altijd even authentiek. Ook de kostuums van de ridders waren een bijelkaar geraapt zooitje. Tristan was duidelijk een Tartaar en de rest leken meer op Karpatische of Ottomaanse ridders uit een latere periode. Verder werd er naar mijn zin iets te veel doorgemekkerd over vrije wil, vrije man en gedeeld lot. Desondanks kon dat allemaal bij mij de pret niet drukken want King Arthur is vooral een lekkere actiefilm waarbij je de minpunten op de koop toeneemt.