King Arthur (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Actie / Avontuur
126 minuten / 142 minuten (director's cut)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Clive Owen, Keira Knightley en Ioan Gruffudd

Arthur is een aarzelende leider die niets liever wil dan Brittannië verlaten en naar de stabiliteit van Rome terugkeren. Maar voordat hij mag vertrekken, leidt een laatste opdracht hem en zijn ruiters - Lancelot, Galahad, Bors, Tristan, Dagonet en Gawain - hem verder van zijn doel af. Brittannië heeft een koning nodig, die het volk kan verenigen om het land tegen de binnenvallende Saksen te verdedigen. Onder begeleiding van zijn vroegere vijand Merlijn, de mooie en moedige Guinevere, zal Arthur de kracht moeten vinden om het tij te doen keren en Brittannië weer terug te geven aan haar oorspronkelijke bewoners.

Bantavoer
Deze ooit eens gekregen op verjaardag en na 13 jaar maar weer eens kijken. Wist niet veel ervan te herinneren. Een andere kijk op King Arthur. Niet een Disney stijl, maar totaal wat anders. Goede cast, verhaal en special effects. Heb weer genoten van deze film.

avatar van Zwolle84
'There is no worse death than the end of hope'
De Keira-herzieningen, deel 7

Als Keira-fan heb je het tegenwoordig goed. Ze kiest mooie, afwisselende rollen uit waarin ze haar veelzijdigheid als actrice laat zien. Het begin van haar carrière was ook afwisselend, maar niet op een goede manier. Zo waagde ze zich vlak na haar grote doorbraak aan deze draak van een film.

Alleen filmnerds kennen het probleem van als een berg tegen een film op zien en er uit completisme tóch naar gaan kijken. King Arthur is er zo een. In het verleden al een paar keer gezien en bij elke kijkbeurt - ik moet wel, anders is de Keira-run niet compleet - daalt hij in mijn achting.

Het grootste probleem is dat de hele geschiedenis van King Arthur me totaal niet kan boeien. Zo'n plotbeschrijving die in de eerste seconden door het beeld rolt moet ik al twee keer terugspoelen omdat m'n gedachten direct afdwalen. Het zorgt er ook voor dat ik met niemand meeleef en volledig apathisch-onpartijdig naar die eindeloze veldslagen van de dingesen tegen de jeweetwels kijk.

Daarnaast kan dat grauwe stijltje me niet bekoren. Het zal vast zijn doel hebben, maar het maakt de film voor mij letterlijk nóg kleurlozer. En als we het dan toch over kleurloos hebben; wat een smoelloze niks is die Clive Owen toch. Hoe moet je nou in een film gezogen worden als het allemaal om zo'n hark draait?

Al moet ik eerlijk bekennen dat Keira me hier weinig meer doet, net als eigenlijk elke acteur in de film. Het zal vast niet (alleen) hun schuld zijn. Ik zou ook niet in mijn rol kunnen komen als ik continu van die tegeltjeswijsheden à la die in de titel hierboven moest opdreunen.

Nee, zeker niet mijn favoriete Keira-film. En dan werden tot overmaat van ramp haar mooie borsten ook nog eens digitaal opgepompt voor de filmposter. Gelukkig ben ik weer een jaartje of twee van King Arthur verlost en komen er nu weer wat mooie films aan in deze megarun.

De 5 wordt een 3.

avatar van Thorongil
Voor het eerst in jaren herzien en beviel beter dan verwacht. Degelijk gemaakt, mooie muziek, locaties, kostuums. Clive Owen, Ray Winstone, Ioan Gruffudd allemaal top acteurs. Wel wat onlogica zoals waarom er Romeinen woonden ten noorden van de Muur van Hadrianus die gered moesten worden. Maar ach, al bij al vermakelijk.

avatar van Boneka
Weer bekeken alleen al omdat de laatste versie uit 2017 zo ongelooflijk slecht is. Kan weinig meer toevoegen, want ik heb er hier al zoveel over geschreven. Wat ik misschien nog wel kwijt wil zijn de geweldige pakken van Samaritans. De steken er zo bovenuit als onoverwinnelijk. King Arthur 2004 blijft voor mij een absolute topfilm!

Misschien dan wat kritische noten over het beeld. Daar werd al veel over geschreven op de volgende link King Arthur Blu-ray: Director's Cut

De film net voor de HD tijdperk blu ray etc. ziet er nogal groenig uit. An sich nog wel mee te leven, maar mooi is anders. We zien ook wat onregelmatigheden korreligheid, artifacts en hele kleine vuiltjes. Ik hoop dat ze deze transfer een keertje gaan aanpakken als hij überhaupt op 4K komt. Vrees dat ie dan niet geremasterd wordt. Met het geluid is echter weinig mis.

Film 5.0

Zwolle84 schreef:
'There is no worse death than the end of hope'
De Keira-herzieningen, deel 7

De 5 wordt een 3.

Vond de rol van Keira juist heel erg mooi. Het was mijn eerste kennismaking van haar en ben toen wat meer films van haar gaan volgen. Ze komt in deze film een beetje over als Avatar. Wist niet dat ze zo lenig was

NRT
Boneka schreef:

Film 5.0
Beeld 3.5
Geluid 4.0
Extra's 4.0

Dit vond ik altijd een prachtige film. Bots hier nu toevallig op en dit roept mooie herinneringen bij mij op. Deze ligt ook nog thuis bij mij op DVD en daarom ga ik deze nog eens terug bekijken. De versie uit 2017 heb ik na 20 minuten afgezet. Ik wou deze kijken uit nostalgie naar de film uit 2004, maar daar slaagt deze allesbehalve in.