King Arthur (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Actie / Avontuur
126 minuten / 142 minuten (director's cut)

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Clive Owen, Keira Knightley en Ioan Gruffudd

Arthur is een aarzelende leider die niets liever wil dan Brittannië verlaten en naar de stabiliteit van Rome terugkeren. Maar voordat hij mag vertrekken, leidt een laatste opdracht hem en zijn ruiters - Lancelot, Galahad, Bors, Tristan, Dagonet en Gawain - hem verder van zijn doel af. Brittannië heeft een koning nodig, die het volk kan verenigen om het land tegen de binnenvallende Saksen te verdedigen. Onder begeleiding van zijn vroegere vijand Merlijn, de mooie en moedige Guinevere, zal Arthur de kracht moeten vinden om het tij te doen keren en Brittanië weer terug te geven aan haar oorspronkelijke bewoners.

avatar van Joy4ever
Zucht. Soms heb je weleens van die films waarbij je niet zeker weet of je hem al gezien hebt. Dit was er zo eentje. Uiteindelijk toch weer afgekeken. Tactiek in slotgevecht was wel fraai. Ook voor de tweede keer

Twee minpunten die mij verhinderden langer dan een kwartier naar deze film te kijken:
de ontzettend lelijke groene kleur die over alles heen lag en de overdreven stemmige muziek.
Na twee uur even terug gezapt en het gaf mij nog steeds exact dezelfde indruk.

avatar van Sergio Leone
Guilty pleasure.

En dat ligt puur aan mijn zwak voor dit soort avontuurlijke ridderfilms. Ik kan zij die dit absoluut niks vinden zeer goed begrijpen. Verhaaltechnisch stelt dit niks voor en zo nu en dan komt er onvermijdelijke praat over eer, geloof en allerlei andere stoere riddertaferelen.
Maar een avontuurlijk en meer actiegericht luik heeft dit genre ook altijd en dát vind ik er zo plezant aan.

Een degelijke cast helpt uiteraard ook mee aan het kijkplezier en dat zit hier min of meer snor. Clive Owen - hoewel zijn stemgeluid hem tegenwerkt - is degelijk, maar het zijn vooral z'n metgezellen die goed vertolkt worden. Ray Winstone schmiert erop los, maar Mads Mikkelsen is toch veruit de meest charismatische compagnon.
Keira Knightley is wederom een minpunt en ook Till Schweiger is niet bijster sterk.

Een niet te missen aspect is een goede cinematografie en daar ontbreekt het hier niet aan: de druilerige landschappen zijn vaak fantastisch en sfeervol in beeld gebracht - ondersteund door een mooie soundtrack -, maar ook de gevechten zijn strak geregisseerd. Vooral het laatste gevecht kan mij bij kijkbeurt 5 nog steeds geboeid houden.
En om af te ronden nog even dit: de director's cut is absoluut een verbetering ten opzichte van de bioscoopversie.

avatar van Ralf81
Inderdaad zo'n film waarvan je twijfelt of je hem al eerder hebt gezien. Maar dat moet haast wel, want deze versie is zeer vermakelijk en boeit van begin tot eind.

avatar van VincentL
King Arthur

De legende, in 2004 op het witte doek gezet. Natuurlijk moest ik hem bekijken. Ik hoopte echter dat het begin niet de toon zette voor de gehele film...
Het eerste historische slippertje al na 4 minuten en 12 seconden. De muur in Brittania werd niet gebouwd als verdediging, maar als grenspost en als handelsplaats tussen de Britten en de Romeinen. Heerlijk zo'n foute film -.-
Ook dat de Romeinen Engels spreken , Saksen Engels spreken en Engelsen daarentegen spreken geen Engels... Ach ja, je moet er even doorheen komen toch?
Daar bij komt nog dat ik het geluk, of de pech had de Director's Cut te hebben. Vul zelf maar in,

Het verhaal komt niet verder dan normaal. Ik had de hele tijd het idee dat ik naar een combinatie van Gladiator en Braveheart zat te kijken in een mindere versie. Want zo gaat het verhaal ook. Een eenzame ridder gesteund door een paar trawanten komt op tegen de grote vijand. We hebben het in meerdere uitvoeringen gezien. Ook de opbouwende relatie met Keira Knightley was niet heel bijzonder, het was af en toe zelfs saai. Tot slot komt de film nog een beetje op gang. Na een wat vervelende eerste anderhalf uur is het laatste uur toch wel goed te doen. Eigenlijk was dat alleen maar actie, maar wel goede actie. Ook hier zag je weer bepaalde trucjes uit andere films terug. Zoals Gladiator en The Patriot.

De acteurs waren niet minder dan ergerlijk. Zowel Clive Owen als Keira Knightley en Ioan Gruffudd, om maar even de hoofdrolspelers te noemen. Clive Owen kwam nooit verder dan zijn geschreeuw naar onze lieve Heer en een paar poëtische zinnen over vrijheid en gelijkheid. Je krijgt het gevoel dat hij continu een betoog aan het houden is, in plaats van dialoog. Daarbij vond ik de emotie die hij uitstraalde van een bijzonder laag niveau.
Keira Knightley vond ik als actrice al niet op de goede plek. Haar magere uitstraling met veel te grote mond vind ik in films als Pirates geweldig op zijn plek, maar hier paste het gewoon niet. Daarbij komt ook weer dat zij ook niet verder kwam dan preken over haar vaderland en de poëzie over haar geweldige Brittania.
Ioan Gruffudd vond ik als Lancelot alleen maar vervelend. Die man bleef om alles zeiken. Hij heeft geen normale dialoog gevoerd in deze film! Deze rol hadden ze er in zijn geheel uit moeten schrappen of anders moeten invullen. Zeer zonde.
Verder kon ik van iemand als Ray Winstone (Bor) wel genieten. Lekkere droge humor en lekker bot. Een klein lichtpuntje in de duisternis.

Tot slot is alles wel erg mooi weergegeven. Het grauwe weer van Groot-Brittannië gecombineerd met de kostuums geeft erg veel sfeer. Dat maakt het nog geloofwaardig overkomen. Ook de scène op het ijs is zeer mooi genomen. Verder zijn de actiescènes goed en overzichtelijk in beeld gebracht. Waar je bij andere films dan nog wel eens de personen uit het oog verliest en je alleen maar zwaarden en bloed ziet vliegen, zie je hier overzichtelijk, en toch spannend, alle gevechten.

Al met al een niet al te beste prestatie. Ik kan ook eigenlijk geen voldoende geven voor deze film. Het begon al slecht, en het laatste uur heeft dat niet heel erg op kunnen krikken. Jammer, er had zoveel meer in gezeten.

avatar van lovecraft
VincentL schreef:

Lang verhaal

Leest iemand zulke lappen tekst?

avatar van VincentL
lovecraft schreef:

Leest iemand zulke lappen tekst?

Persoonlijk vind ik een iets complexere en langere analyse of uiteenzetting wat prettiger om een film de beoordelen dan de stukken als: "Kutfilm" "Kapot goed!" etc. Ik probeer hier mensen aan de hand van mijn mening te laten overwegen of ze een film wel of niet opzetten. En ik denk wel degelijk dat mensen het lezen ja.

avatar van kalehein
Maar helaas moet SBS6 het weer verpesten met dat schijt hart van Nederland én Shownieuws.
Wat is het toch een tyfuszender!
Kijk okay, Friso is overleden, maar doe die programma's of vóór een film óf ná een film.
En het dan gek vinden dat ze zo weinig kijkers over houden.

Ik zat helemaal in de film (nog nooit gezien) maar nu mis ik dus het einde ervan.

avatar van Layla!
Wat mij ooit heeft bezield om deze film met een 4,5* te bekronen zal ik nooit weten..

Ik blijf het een aardige film vinden, alleen heb ik mij MATELOOS geërgerd aan Clive Owen. Sjeetje, hij was gewoon het script aan het opdreunen met een vleugje ''eergevoel''. Het eeuwige rechtvaardige was te overdreven en heb me alleen maar lopen irriteren.

De rest van de acteurs deden wat zij konden (script was ook niet super..).Skarsgard trok de film op , gaf er een goede sfeer aan. Zoals Dreiecke al zei, de film is aardig groenig.. En dan niet alleen het landschap, alles eigenlijk. Historisch correct is het al helemaal niet, maar dat stoort mij niet aan deze film. Ik denk ook niet dat het de bedoeling was om een historisch correcte film te maken.

Opzicht is het een goede wegkijker, alleen na herziening vallen er dingen op die toch punten kosten. 3*

avatar van Vinokourov
King Arthur is een film die probeert te teren op een epos als Braveheart en al die andere epische werken van rond die tijd (Alexander, Gladiator). De gevechtscenes zien er nog wel mooi uit, sowieso alle decors met dat grauwe Engelse weer. Alleen wat de film verpest zijn de dialogen. Mên, wat een heldhaftige bullshit wordt er over en weer gebrald. Clive Owen en Keira Knightley's acteerwerk was ook niet indrukwekkend, had wel iets meer van ze verwacht. Daarnaast had ik niet het gevoel naar een hele belangrijke episode in de Britse geschiedenis te kijken (dit kan ik mis hebben ), waardoor ik het achteraf allemaal een zinloos gebeuren vond.

avatar van Kenzomovies
goede film.. geen braveheart.gladiator of troy maar toch een film voor men top 10 omdat ik hou van dit soort films

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Of King Arthur ooit echt bestaan heeft blijft een vraagteken. Er zijn wel verschillende theorieën en de sages zullen ergens wel op gebaseerd zijn. Op de eerste plaats is het verhaal van Koning Arthur en zijn ridders een legende, een wat geromantiseerd verhaal. En net die essentie wordt hier uitgehaald om te kijken wie de man historisch was. Dat haalt tegelijkertijd het epische wel wat weg van de man. Hij en zijn ridders zijn 'maar' ridders in dienst van de Romeinen. Hier en daar ontdekken we wel zaken als Excalibur (al heeft dat geen magische elementen), Camelot en de Ronde Tafel. De magie wordt er echter niet bij betrokken.

Veel diepgang krijgen de ridders ook niet. Geen persoonlijke vetes, maar gewoon sterke kerels. De kracht van de film ligt dan ook in de veldslagen en de strijd tussen vrijheid en vechten voor het vaderland. Geen adonische Lancelot, geen betoverende Merlijn, ... De bekende figuren komen allemaal wel aan bod, maar in een meer historische context. Voor zover dat kan bij fictieve figuren.

Daardoor ga je de film ook niet zien als een avontuurlijke ridderverhaal, maar een geschiedkundige veldslagfilm. En dan is het jammer dat daar zo'n sterke cast voor gebruikt is om niet echt iets met de personages te doen. Arthur, Tristan en Guinevere vallen nog wel mee. Merlijn, Lancelot en andere ridders komen helemaal niet uit de verf.

Er zijn nog enkele leuke scènes die de film recht houden. Stellan Skarsgård is een goeie Saks, maar zijn zoon is dan weer een karikatuur. De film kan er nog net door, maar je merkt net als bij Scott's Robin Hood dat dergelijke personages niet echt werken als ze historisch bekeken worden. Of de filmversies werken gewoon niet.

avatar van Bacchero
Originele verfilming van het klassieke verhaal van Koning Arthur. Deze film is gebaseerd op de figuur van Lucius Artorius Castus waarbij de setting zich afspeelt in de nadagen van het Romeinse rijk en niet in de middeleeuwen. Hierdoor maakt de regisseur het zich niet gemakkelijk wat blijkt uit de diverse kritieken van historici (wat betreft de wapentechnieken, kostuums,...). Dit stoorde me niet echt in tegenstelling tot de uitwerking van het verhaal wat maar magertjes was. Op dit gebied was er toch veel meer mogelijk. Hierdoor zou dit maar een matige film zijn maar de locaties, vechtscènes, kostuums,... tillen de film tot een net iets hoger niveau. De "director's cut" is een beetje te langdradig en enkel voor de liefhebbers. Ik zie Owen wel graag spelen maar vind hem hier toch niet de meest geschikte acteur voor de rol van Arthur. Zoals eerder vermeld is het spijtig dat de andere ridders niet helemaal uit de verf komen. De film blijft toch goed voor een leuke kijkavond.

avatar van Kondoro0614
King Arthur

Vandaag opzoek naar een film. Ik kwam uiteindelijk op King Arthur terecht! De film had momenten die mij bekend voor kwamen (Toen ze de kerker ontdekte) maar de rest wist ik niet meer.. Dus heb hem toch verder gekeken! Ik moet zeggen dat ik King Arthur best wel een vette film vond! De actie scene's waren erg gaaf! De informatie die ze proberen te geven kloppen echter niet.. Zoals de informatie over Brittania .. Maar dat kun je ook lezen in de recensie van VincentL! Ook het gene waar hij gelijk in heeft is het feit dat de personage's van de Romeinen Engels praten... Lijkt mij dat deze Latijns spraken (Wikipedia).. Kan het ook fout hebben.. Als iemand hier eventueel dan correctie op kan geven is welkom!... Ik vindt dit altijd erg irritant! Net zoals in de films over WWII dat de Duitsers, Engels spreken I.P.V. Duits.. Zonde altijd!

Aan Clive Owen kan ik maar niet wennen! Hoe hij acteert... Daar kan ik maar geen grip op krijgen. Helaas!!! Ioan Gruffudd was 1 van mijn lieveling's karakters! Puur door die twee zwaarden en zijn uitrusting! Erg vet vind ik dat! Keira Knightley deed het wel leuk!

Films als King Arthur en films die er op lijken vind ik allemaal gaaf! Dikke slachtvelden met een zwaard.. Toch weer eens wat anders dan een M4A1, AK-47 en andere wapens! Echter word deze film erg achteruit gedreven dankzij de ook slechte scene's in de film! De vecht scene's redde de film bij mij het meeste! De liefdes scene's waren te overdreven.. Clive Owen zat vaak een beetje wat uit te schreeuwen naar god toe waarvan ik dacht.. "LAAT DAT ER MAAR UIT!" .. Het verhaal was te doen! Helaas vind ik het altijd wel raar dat opeens vijanden van elkaar, elkaar gaan helpen.. Deden ze dat destijds ook? Dat weet ik nou ook weer niet..

Dankzij de actie scene's vond ik de film nog wel te doen!

avatar van Boneka
Ik geef niet vaak vijven, maar ik blijf het een dijk van een film vinden. Er zit zoveel in. Prachtige gevechten een ijzersterk plot. Feitelijk 4 partijen. Onverwachte momenten. Prachtige muziek. Prachtige beelden. Vanaf het begin tot het eind een topfilm. Met Clive heb ik totaal geen probleem. Dat heb ik dus meer met Christian Bale, maar die speelt hier gelukkig niet in mee. Ioan Gruffudd is inderdaad een kanjer en past helemaal in dit soort films. Ray Winstone vind ik ook al zo'n topper, maar het meest heb ik toch weer genoten van Keira Knightley, maar dat zal wel komen omdat ze een prachtvrouw is om te zien. Lekkere rol ook in deze film met haar boog!!

Kondoro0614 schreef:
King Arthur

Dankzij de actie scene's vond ik de film nog wel te doen!

J Welke scenes vind je dan slecht? En ja soms zijn je vijanden even je vrienden. Kijk maar eens naar Koerdistan in Turkije waar ze een vrije doortocht hadden.

avatar van peterx43
'k Heb deze film meermalen bekeken. Blijft goed . Daarom een vijf . Kun je niet met elke movie! Er zitten dan ook een paar heel goeie bewezen acteurs in.

avatar van Richard_Voorhees
Ik kan er nog steeds van genieten. De bombastische soundtrack van Zimmer weet voor een geweldige sfeer te zorgen. Daarnaast heeft men hier een sterke cast met een aantal markante koppen. Vooral Mads Mikkelsen is, ondanks dat zijn personage niet veel zegt, best sterk.

avatar van horizons
Historisch onverantwoorde film met te dik aangezette epische muziek. Heb ervan genoten.

avatar van Brix
Heb er weer zin in, 5e keer denk ik (DVD en bioscoopbezoek inclus)
Binnenkort de DVD maar weer eens in de speler stoppen.
Historisch wellicht "correcter" (lees iets "realistischer") dan overige Arthur verfilmingen.

Ik herinner mij de destijds populaire Britse TV serie Arthur of the Britons, met Oliver Tobias in de hoofdrol (1972-1973) die het ook realistischer probeerde aan te pakken.
Daarin was Arthur geen koning, maar een bekwame leider van de Kelten.
Merlijn en Guinevere, Lancelot etc. ontbraken geheel, evenals alle magische elementen.
Het geheel speelde zich af een eeuw na het vertrek van de Romeinen.

Dat wil niet zeggen dat ik de romantisch/magische aanpak verwerp, integendeel (m.u.v. Excalibur dan, dat vond ik echt helemaal niks, alleen die harnassen al)

Al met al een onderhoudende alternatieve versie van het aloude verhaal

Minpuntje misschien Keira Knightley, maar ook niet al te storend.

avatar van Daenelia
Nee, niets voor mij. Destijds in de bioscoop gezien. En ik weet eigenlijk te veel van de mythes. legendes en mogelijke historische aanwijzingen van wel/niet op het bestaan wijzend va Arthur, Dux Bellorum. En ik ben gecharmeerd van nieuwe interpretaties, of juist het uitkauwen van de bekende werken.

Dit is voor mij gewoon een slecht verteld verhaal. Zo zie je maar weer dat een verhaal ophangen aan een populair personage nog niet betekend dat de film ook interessant wordt.

Nope. Jammer.

avatar van Brix
Vandaag nog maar eens bekeken op DVD (Director's cut) en waardering nog iets verhoogd.
Meteen ook maar de blu-ray besteld.
Ik blijf het een geslaagde film vinden, die ik zeker nog vaker wil bekijken in de toekomst.

avatar van mr rumson
IK hou wel van dit soort films .
Het verhaaltje is vermakelijk om te volgen .
Er zit meer dan voldoende actie in met voor mij als hoogtepunt het gevecht op het ijs.
De omgeving, een uitgestorven uithoek die bestaat uit een groen heuvel landschap waar het altijd slecht weer lijkt te zijn. Daar heb ik niet zoveel mee al is dit weer typisch Brits .
De kostuums zien er goed uit. Ook met de acteurs vond ik weinig mis .
Mijn favoriete ridder was toch wel Mads Mikkelsen als Tristan.
Kortom na de zoveelste kijkbeurt blijft deze film nog steeds vermakelijk om te zien.

avatar van YouDrunkGoHome
Naomi Watts schreef:
Ik ben best een sucker voor epische avonturen films, en als dan nog één van mijn favoriete actrices erin speelt dan ben ik helemaal om. Ik heb de DC trouwens gezien.

Erg leuke film die vooral goud in handen heeft met Owen. Wat een enorm charismatisch acteur is dat toch. De legende van King Arthur is op zich best interessant maar dat al de magie achterwege is gelaten en er gekozen voor een realistischere setting. Mooie landschappen en de erg toffe epische gevechten dragen de film compleet. Knightley was als geschminkte krijger ook wel erg cool, en doet inderdaad aan een Na'vi denken. Leuke film die garant staat voor een avondje vermaak.

Ben ik toch benieuwd wat je mening over de film heeft doen veranderen?

Ben dol op dit soort films, heerlijk! Al een aantal keren gezien, en straks gewoon weer. Het helpt uiteraard dat de ongelooflijke knappe mister Owen meedoet. Wat een heerlijke acteur!

avatar van des1
Leuk vanwege de groteske cliché's, zoals wanneer de opper Saxon zichzelf op de borst klopt nadat ie Arthur heeft ontmoet met "finally an adversary worth killing", waarna hij door een ander een gebraden kippetje krijgt aangereikt. Kostelijk. Flauwekul natuurlijk dat filosofische sausje dat Arthur wordt meegegeven als een vrijheidslievende. Dat soort vrijheid comtempleren dateert uit de tijd der Verlichting. Belachelijk is natuurlijk dat je een mooi wijf als Keira Knightley laat wegkwijnen in een gevangenis, en dat ze na jaren te hebben geleefd op de bouillon van afgekloven beenderen (bij wijze van spreken) opeens de kracht heeft van een boogschutter amazone, en ondanks de kou kan volstaan met een niemendalletje aan kledij. En zag de Muur van Hadrianus er wel niet erg millimeter pristine uit?... 3* primair voor de ijsvlakte scene.

avatar van peterx43
Blijft steengoeie film, zitten misschien wat realistische en historische fouten in , maar het verhaal is excellent en mooi geacteerd en vele malen te herbekijken . Het valt op dat we zoiets de laatste jaren nog zelden te zien krijgen.

avatar van Boneka
Mijn dikke 5 blijft overeind. Kijk deze film zeker elk jaar een keertje. Alleen jammer dat de blu ray versie zo groen is geworden. Geluid is dik in orde. Vooral het plot zit zo goed in elkaar en de Knights zijn stuk voor stuk mannen met ieder hun eigen karakter en vechteigenschappen. Keira blijf ik in deze film steengoed vinden ondanks haar classy English. Denk dat je als Woad zo niet praat, maar goed. Dikke aanrader voor de liefhebbers!

avatar van zoutzak
Verhoogd na herziening (DC). Overall toch wel een geslaagd project van Antoine Fuqua. De sterke cast levert goed werk. Lekker luchtig gebracht zonder daarbij al te veel afbreuk aan de geloofwaardigheid. Mooie beelden en genoeg aandacht voor sfeer. Aardig ridderfilmpje!

avatar van ForrestHanks
Tja.... het is allemaal wel een beetje voorspelbaar. Ik heb zoveel van deze "heldenmoed-chliché-veldslagfilms" gezien.
Maar GOD wat is Keira Knightley toch een verschrikkelijk mooie vrouw. Clive Owen is zo'n lekker ding. Mooi landschap en zo hier en daar wordt er eentje smeuïg om zeep geholpen.
......dat woog toch best op tegen de minpunten.

Heb ervan zitten genieten.

avatar van Bantavoer
Deze ooit eens gekregen op verjaardag en na 13 jaar maar weer eens kijken. Wist niet veel ervan te herinneren. Een andere kijk op King Arthur. Niet een Disney stijl, maar totaal wat anders. Goede cast, verhaal en special effects. Heb weer genoten van deze film.