The Patriot (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Historisch
165 minuten / 175 minuten (extended version)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Mel Gibson, Heath Ledger en Jason Isaacs

Na enkele jaren in het leger gevochten te hebben, wil Benjamin Martin niets liever dan een rustig leventje leiden. Als zijn zoon zich echter aanmeldt voor het Amerikaanse leger, om de jonge natie te verdedigen tegen de Britten, wordt hij gedwongen de wapens weer op te pakken.

avatar van filmfan0511
Erg leuke film. Ik had wel al vaak gehoord van the patriot, maar nog nooit een keertje gezien. Nu blijkt het wel een heel goede film te zijn. Ten eerste kijk ik sowieso graag films met wat oorlogsspektakel, en daarvoor zit je bij deze film wel goed.

De film is erg knap in beeld gebracht. Visueel valt hier dan ook weinig op aan te merken, de vele actiescenes zijn goed in beeld gebracht. De vertolkingen vind ik ook erg goed. Er is geen enkele acteur of actrice die uit de boot valt. Mel Gibson speelt een rol die hem op het lijf geschreven is. Ook Heath Ledger vond ik erg overtuigend. Daarnaast werden de vele bijrollen, met Jason Isaacs op kop, ook overtuigend gespeeld, wat niet altijd het geval is. Het verhaal is ook erg goed. Het is wel wat cliché in beeld gebracht, maar dat is op zich niet zo erg. Het grootste minpunt aan deze film is de speelduur. Die is echt veel te lang. Er had gerust wat uitgeknipt mogen worden. Er zitten een aantal nutteloze scenes tussen, die het geheel vertragen en de film minder goed maken. De climax op het einde ging dan weer wat vlug. Het geheel voelt een beetje onevenwichtig aan.

Verder valt er niet veel over te klagen. Er zitten genoeg clichés in die het kunnen verpesten, maar als je daar gewoon niet op let, heb je een erg leuke oorlogsfilm. Bovendien is de muziek van John Williams ook erg goed en versterkt het de sfeer wat. Ik twijfel tussen 3.5* en 4*. Ik rond toch af naar onder, omdat de speelduur toch echt wel wat te lang was. Een halfuurtje korter had deze zeker een 4* gescoord.

avatar van Boneka
RIP voor Skye McCole Bartusiak die Susan speelde in The Patriot. Ze overleed afgelopen zaterdag waarschijnlijk aan de gevolgen van een epileptische aanval. Pas 21 was ze.

The Patriot (4/8) Movie CLIP - Papa Don't Go (2000) HD - YouTube

In de film speelde ze de jongste dochter van Benjamin en deed dat heel verdienstelijk. Sowieso speelde de kinderen zeer goed. De film mag dan wel lang duren (een half uur korter had gekund), de love and war spat er van af. Bovendien is het verhaal gewoon goed in elkaar gezet. Filmisch ziet hij er voortreffelijk uit. De blu ray is dan ook een juweeltje. Nu mag Braveheart dan wel op nr. een staan deze film doet daar niet zoveel voor onder. Een van de betere van Mel Gibson!

avatar van alvinvdv
nilserr schreef:
Historisch totaal onverantwoord topvermaak.

The Patriot is nou echt wat je noemt een guilty pleasure. Deze schijf heb ik in mijn kindertijd helemaal grijs gedraaid. Wat was ik toen verliefd op deze film. De spectaculaire gevechtsscenes en het heroïsche verhaal pakten mij volledig in.

In de loop van jaren kwam ik tot conclusie dat het geheel eigenlijk misselijkmakend is. Oorlogsmisdaden van de Amerikanen worden in Engelse schoenen geschoven en de slavernij wordt geromantiseerd. Mel Gibson speelt de rol die hij zijn hele leven al speelt, namelijk die van dappere predikant.

Ondanks dit alles kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om deze prent een onvoldoende te geven. Noem het een slap argument, maar jeugdsentiment wint het hier toch echt van mijn vernieuwde kijk op film.

3 sterren.

Ik zou het niet beter kunnen zeggen!

avatar van Marvinleeaday
Het aanzien wel waard, hoewel het "wow" gevoel ontbreekt.(maar het is ook niet echt mijn genre)

avatar van AGE-411
Braveheart part II?
Neen, eerder een prequel op Independence Day.

Want wat een Duitse regisseur bezielt om met zulke Amerikaanse testosteronfilms af te komen begrijp ik niet. ’t Moet toch zijn dat het goed betaalt, en dat er een markt voor is.

Wie gaat kijken is dus gewaarschuwd. De film is een doorsnee blockbuster, en wie daar een hekel aan heeft, moet deze film dan maar vermijden:
- Grotendeels voorspelbaar,
- De nodige karaktertjes: vechtende priester, brave zwarte, oorlogsmisdadiger als slechterik, de Deense doggen, klein blond dochtertje met blauwe oogjes, …
- Hier en daar zitten er wat rare sprongen en onwaarschijnlijkheden in de film die menig filmkijker niet zal gestoord hebben, maar die mij wel opvielen. Daarnaast zitten er hier en daar ook wel foutjes. Hoe weet Martin dat de Engelsen op dat moment uit zijn op z’n kinderen?

Dat sensatie belangrijker is dan de boodschap is duidelijk. De film is historisch niet verantwoord, want het hoofdpersonage bestond namelijk niet.
Maar de film kijkt natuurlijk goed weg. Er is actie en geweld genoeg, en af en toe worden we eens bestookt met een straffe uitspraak waar we spontaan onze vuist van in de lucht slaan. Dat gecombineerd met een mooie omgeving en sommige goede acteurs zorgt er voor dat de film niet onkijkbaar is.

Maar al bij al toch liever Independence day. Waarschijnlijk omdat die ook niet ‘waargebeurd’ is, en die waarheid dus ook niet opgeblazen kan worden. Bovendien zorgt Smith daar voor de komische en relativerende noot.

Historisch correct? Neen.
Vermakelijk? Ja.
Overgeromantiseerd? Zeer zeker. De Amerikaanse onafhankelijkheid is er niet gekomen door een opstoot van Amerikaans nationalisme, maar door een dispuut tussen Engeland en de kolonisten over belastingen. Zeg maar: Hutt River in het groot.

avatar van k.grubs
Ok, dit is niet mijn soort film, maar ik ben wel blijven kijken. Sterke punten zijn Heath Ledger, de Engelse slechterik (is dat niet die slechte tovenaar van Harry Potter?) en af en toe heel mooie beelden. Mel Gibson is als altijd nogal vreselijk. Het verhaal is een sterk staaltje zinloos geweld. De vrijheid waar ze het steeds over hebben is een vaag Hollywood-beeld van vrijheid (die vlag...), met een flinke scheut racisme (blijf met je rotpoten van onze rotnegers af) en anti-europees sentiment. De hoofdpersoon is een oorlogsmisdadiger die naar eigen zeggen wordt gestraft voor zijn zonden en daarom zelf maar aan het moorden slaat.

avatar van MovieMind
"Aanrader"

avatar van Humphrey
Mel Gibson zoals we hem kennen, onvervalst in een leuke propaganda film voor het Amerikaanse "patriottisme". Indrukwekkende gevechtsscènes, af en toe wat flauwe humor en al met al geen slechte vertolkingen. Boeiend in zijn geheel. 3,5*.

Prima film van het type : recht voor zijn raap ☺ ☺ ☺

Mel Gibson enigszins op herhaling van zijn glasrol in Braveheart, zij het minder glorieus. Ook de gewelddadige gevechtsscènes heb ik inmiddels in andere films al meer dan genoeg gezien om nog indruk te kunnen maken. Maar het drama daaromheen met een ietsiepietsie romantiek maakt het geheel toch best onderhoudend. Voldoende dus.

avatar van Majestics
Waarom is deze film niet bezig nu op rtl7 zoals de MM-gids aangeeft? In plaats daarvan zie ik Steven Seagal lol.

avatar van schenkowiets
Majestics schreef:
Jaaaaaaaaaaaaaaa klopt als een bus !!! pas geleden ,ik weet t nog

De film is zeker niet voorspelbaar en dit maakt de film ook zo spannend!
'Patriot' is zeker aan te raden.

avatar van DVD-T
Heb eigenlijk nooit echt problemen om door al dat patriotisme heen te prikken. Ik snap ook nooit echt waarom met zich daar altijd zo druk om moet maken.

Emmerich weet erg goed een spektakel film in elkaar te zetten en voor het eerst weet hij hier ook een beetje goed een verhaal te vertellen. Historisch correct of niet, hij weet het erg goed over te brengen. De nodige drama overtuigd en de motieven van de personages worden zo gerechtvaardigd. Het hele verhaal rondom de oorlog is verder erg fijn. De oorlog zelf wordt fantastisch in beeld gebracht. De verschrikkelijk manier waarop ze toen, letterlijk, tegenover elkaar stonden is erg overtuigend. Kostuum design is echt verbluffend goed en ook de production design en de locaties zijn schitterend om te aanschouwen. het af en toe erg sentimentele gedoe kan ik prima in mee gaan. Zeker de "Papa don't go" scene raakt me nog iedere keer weer

Mel Gibson overtuigt in zijn rol en ook de rest van de cast is erg lekker op dreef. Mooi geschoten en Emmerich die laat zien dat hij zeker tot meer in staat is dan alleen simpele popcorn films maken, al is The Patriot dat, misschien wat raar gezien de onderwerpen die de film aansnijdt , ook wel een beetje.

Aardige film. Ik snap nog steeds niet dat er twee rijen soldaten dicht tegenover elkaar gaan staan schieten en kijken wie daarna het meest overhoudt. Waren ze toen echt zo dom? Of is het in de film niet goed in beeld gebracht?

avatar van royals
Ik vind deze film wel een meesterwerk. Eén van de betere oorlogfilms. Alleen soms wat te bloederig, zoals die bos scene waar die soldaten werden afgeslacht.

avatar van Wataru
Paulus53, de reden waarom men dit deed was vanwege het slechte effectieve bereik en de lange laadtijd van de voorladers/musketten zonder groeven/spiraal in de loop. Al na enkele meters vliegt een loden bal (die veel luchtweerstand ondervindt) niet meer recht en zwaait af. Men dacht dit probleem teniet te doen door in linies van meerdere lagen diep te gaan staan.

Pas tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog en de Frans-Duitse Oorlog werd dit probleem verholpen door de komst van het repeteergeweer, achterladers en de minié-bal.

avatar van Public Enemy #1
Deze film al voor de 5de keer bekeken en hij blijft goed.

Vooral de scène in het bos waar hij met zijn 2 zoontjes zijn oudste zoon probeert te bevrijden van de Engelsen.
Zitten ook een paar emotionele scènes in die me echt tranen over me wangen bezorgden.

Is ook de enige film die ik tot nu toe ook echt goed vind van deze regisseur.

Mel Gibson speelt echt geweldig in deze film en Jason Isaacs die echt een "goede" slechterik neerzet.

avatar van des1
The Patriot was aan het eind toch een redelijke draak aan het worden met vooral dat cliché shot van Amerikaanse vrijheidsstrijders die met vaandels en al weer terugsloegen. Huuu. En hoe vaak hebben we al niet gehoord "proud to have served with you"? De eerste die dat in de film nog zegt, mag gelijk naar Syrië. Leuk was dat akkefietje met die honden.

Wij vonden het een mooie en grappige film. Wel waren enkele historische onjuistheden in. Er zat genoeg humor om de film toch nog leuk te maken. De mooiste scène vonden wij wanneer een kanonskogel het hoofd van een soldaat had afgerukt. Het gruwelijke werd toch humoristisch uitgebeeld!

MEGA.
super film van Gibson.
Vooral als ie kwaad word.

Pfoe.

Een kleine drie uur kitsch, met dank aan Emmerich. Ik had al niet zo'n hoge verwachtingen van deze film, maar héél af en toe weet Emmerich toch iets leuks uit z'n mouw te schudden. Al is ondertussen ook wel duidelijk dat dat waarschijnlijk weinig met de aanwezigheid van Emmerich zelf te maken heeft.

Gibson mag nog eens een legertje gaan leiden, de link met Braveheart is dan ook niet zo heel moeilijk te maken. Beide films hebben ook dezelfde melige en zapige uitwerking, met veel foute sentimentaliteit en opgeblazen eergevoel. De film noemt dan ook The Patroit, maar dan nog kan het wat stijlvoller.

De actiescenes zijn saai, het drama is saaier. Acteerwerk is ook niet van een bijster hoog niveau en de Hollywoodsaus is te rijkelijk aanwezig. Eentje om snel te vergeten dus, al zijn die 160 minuten niet zomaar weggespoeld. Dat dit soort onzin ook steeds zo lang moet duren.

Onderhond schreef:
Pfoe.

Smaken verschillen met dat lage punt ben jij een van de weinige. The Maus die jij zo geweldig vindt wordt door iedereen afgekraakt. The Patriot is mooi gemaakt. Hollywoodsausje so what? Wat is daar nou mis mee. En dat eergevoel vond ik ook wel meevallen. Kinderen speelde subliem. Kan me niet voorstellen dat je de film hebt afgekeken.

avatar van Boneka
Nog steeds een topper in zijn genre. De film duurt lang en had best iets korter gekund, maar aan de andere kant zijn die mooie rustperiodes ook erg mooi in beeld gebracht. Sowieso is deze film erg mooi gemaakt. Ik dacht trouwens dat ie nog ouder was. Heb 'm nu bewonderd in 4K. Nog beter beeld en vooral het geluid is supermooi. Past helemaal bij deze film. Het emo moment had ik al eerder beschreven hierboven en ook nu was het moeilijk droog te houden.

The Patriot (4/8) Movie CLIP - Papa Don't Go (2000) HD - YouTube (En zeg maar eens dat dat slecht is gespeeld)

Wie trouwens ook een zeer goede rol speelde was bad guy Jason Isaacs. Krachtig en perfect voor deze rol.

The Patriot past helemaal in de Amerikaanse geschiedenis al is dit natuurlijk vooral geromantiseerd. Dat maakt het kijkplezier er zeker niet minder om.

avatar van knusse stoel
Inderdaad een topper, spannend tot het einde. Sommigen zullen inmiddels de emmer vol hebben gehuild met tranen. Want het is een Amerikaans verhaal en daar horen vaak emoties bij. Er vallen namelijk een paar doden en dit wordt nogal heftig aangezet.
Voor de rest is het een prima film, een topper zei ik al in het begin, en we hebben er bijna 3 uren van genoten. De tijdspanne is echt niet te lang, daarvoor boeit de film genoeg en houdt de aandacht van de gemiddelde kijker wel vast. Een mooie 8 voor de waardering.

• De regisseur van de film The Patriot is Roland Emmerich
• De scenarist is Robert Rodat
• De hoofdpersonages zijn Mell Gibson als Benjamin Martin. Hij speelt de vader van 7 kinderen en heeft een rustig leventje nadat hij in de oorlog tussen de Engelsen en de Fransen heeft meegevochten. Zijn zoon Gabriel gespeeld door Heath Ledger doet mee in de oorlog en raakt gewond. Later wordt hij nog gevangen genomen door Kolonel William Tavington gespeeld door Jason Isaacs. De broer van Gabriel, Thomas wordt doodgeschoten door kolonel Tavington nadat hij probeert zijn broer te redden.
• Het genre van de film is een Actiefilm/Oorlogsfilm
• Benjamin Martin een Frans/Indiaanse oorlogsheld wilt met zijn gezin een nieuw leven opbouwen samen met zijn gezin. Dat lukt eerst wel maar dan besluit zijn zoon Gabriel mee te vechten in de oorlog tegen Engeland. Zijn zoon Gabriel raakt gewond in de strijd en vlucht terug naar huis. De Amerikaanse Kolonel William Tavington komt het huis van Benjamin Martin afbranden. Zijn zoon Thomas wordt neergestoken door de Amerikaanse Kolonel. Benjamin wilt zijn zoon wreken door mee te vechten in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsstrijd.
• De film verscheen in Amerika op 27 juni 2000
• De film zelf is niet gebaseerd op een boek maar het hoofdpersonage Benjamin Martin is gebaseerd op Francis Marion die ook wel bekend staat als een Amerikaan die zich inzette in de strijd tegen de Engelsen tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog maar ook bekend stond als een slaveneigenaar, serieverkrachter en moordenaar van Indianen. De film zelf is gebaseerd op de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog
• Volgens ons zijn de sterke punten van het verhaal: het is een ontroerend verhaal waarbij je de gruwelijke beelden van de oorlog ziet. Doordat Gabriel verliefd werd op Margaret werd het verhaal ineens weer boeiend en is het belangrijk voor het verhaal dat ze vermoord werd samen met haar dorp in de plaatselijke kerk.
• Volgens ons is het zwakste punt van het verhaal dat het allemaal een beetje cliché is. Ook is de filmduur iets te lang naar onze mening er zitten namelijk veel nutteloze scenes in de film.
• De film is volgens ons eerder spannend want door de vele gevechtsscenes zit je altijd dicht bij het scherm geplakt. En leef je ook helemaal mee met het hoofdkarakter Mell Gibson die zijn rol weer fantastisch vertolkt. Het verhaal is ook wat droevig als je erbij stilstaat hoeveel slachtoffers er gevallen zijn in de film maar ook in het echte leven. Zeker in het begin van de film is het wat droevig omdat Thomas op een gruwelijke manier wordt vermoord door de Amerikaanse kolonel.
Simon Van Poucke
Een welverdiende 7/10 voor deze prachtfilm!

avatar van wimaroca
Nog maar eens gekeken,ik zie dat ik hier nog niets over gezegd heb,
Gibson speelt hier toch weer perfect,
Ik vind 'm wel niet zo goed dan Braveheart,
Hij duurt inderdaad wat lang,ik heb 'm in twee keer bekeken,wat ook goed gaat,

De 3 sterren blijft 3 sterren

avatar van Lovelyboy
Al jaren tegen deze film aanhikkend, vooroordelen dat het niet zoveel is aan de kant schuivend, verbaasd dat Roland Emmerich de film geregisseerd heeft, toch wat mij betreft bekend om zijn sci-fi-alienachtige-griezel-kitsch, zou die dan ooit iets goeds gemaakt hebben? En er dan na bijna drie uren achter komen dat ik hem toch al eens helemaal gezien had. Of mijn geheugen begint me in de steek te laten of ik zie teveel...

Anyway, de film. Het verhaal, opgeleukt of niet, leent zich prima voor een behoorlijk epos/ drama over de onafhankelijkheidsoorlog. Mel Gibson, vaak wel in voor dit soort klusjes, doet het in het begin wel aardig. Maar al snel zo rond de ambush van 20 redskirts die praktische eigenhandig door Mellie om zeep worden geholpen slaat bij mij al wat de verveling toe. Het is net een beetje té. Te gekunsteld, niet helemaal geloofwaardig. Jammer, gemiste kans, had het iets soberder gehouden. Het volgende wat me dan opvalt is de schoonheid van de mensen, de kleren vlekkeloos, geen gezichtsbeharing or what ever. Ook niet bepaald geloofwaardig. Zijn van die kleine details. Neem in die zin een voorbeeld aan The free state of Jones. Daar zien de mensen er niet alleen vies uit, je ruikt ze bijna door je tv heen. Goed nu hadden ze in 2000 wellicht nog niet echt aandacht voor dergelijke details of anders Emmerich niet en zijn crew maar dat terzijde. Het verdere verhaal en gebeurtenissen is me een tikkeltje te heroïsch, hoe het gebracht wordt tenminste. Het eindgevecht tussen Mel en Isaacs vind ik dan ook weer zo zo. Mel lijkt rijp voor de slacht, maar ja hij heeft zijn dochter beloofd terug te keren dus tovert hij vanuit geslagen positie nog een banjonet in Isaacs onderbuik. Mij een beetje te, en weer niet echt geloofwaardig. Verder ademt het wel een bepaalde sfeer uit en doen de acteurs prima hun best, Jason Isaacs best wel goed als meedogenloze maar wel bijzonder ijdele engerd. Er zitten ook prima beelden bij, sfeervolle beelden, zoals het gevecht in het katoenveld, en de grote slagvelden met alle soldaten zien er wel prima uit. Maar daar heb ik dan alles mee gezegd denk ik.

Aardig filmpje voor de gemiddeld, een avondje popcorntime ofzo. Maar voor mij niet echt weggelegd.

avatar van Fisico
The patriot is op zich geen slechte film en vertoont inderdaad zoals aangehaald wel wat gelijkenissen met Braveheart. Hoewel historisch (wellicht) niet accuraat me toch redelijk vermaakt. Geen Gibson achter de stoel, maar wel Emmerich, wist ik niet, al zal die eerste wel een ruim aandeel gehad hebben achter de schermen.

Bij momenten een harde film. Sowieso hier en daar wat bloederige scènes, zoals we vandaag de dag wel gewoon zijn, maar toch: afgeschoten ledematen, bloederige steekpartijen en heuse slachtingen ... het maakt tegenwoordig deel uit van de hedendaagse cinema. Alleen mag dit niet het enige zijn dat wordt onthouden van een film.
Een harde film is het ook op emotioneel vlak. Twee kinderen van Martin die de geest geven, die kleine rosse krullebol die buiten beeld sterft, een kerk vol vrouwen en jeugd die in de vlammen opgaan. Erg sympathiek en vergevingsgezind gedroegen de toch wel vrij stereotype Engelsen zich niet. Het emotionele wordt bij momenten ook wat uitgemolken wanneer het jongste dochterje alsnog naar haar vader roept.

Mij stoorde het overdreven patriottisme me dan weer wel. Steeds gevoelig geweest over dit onderwerp. Akkoord, het gaat over de nakende Amerikaanse onafhankelijkheid, maar het feit dat Gibson daar tot twee maal toe (eerst op zijn paard als lone rider en later om zijn troepen aan te moedigen) hooghartig met de vlag staat te zwaaien, neen, niet aan mij besteed.

Visueel erg knap, qua sfeer ook prima en de kostuums mochten er ook zijn. Voor de rest wat opgeblazen. Strenge 3,0*.

avatar van Shadowed
Ok.

Uiteindelijk toch een kleine tegenvaller van Emmerich dit. Volgens mij zijn hoogst gewaardeerde film, maar Emmerich zou Emmerich niet zijn als er heel wat actie in mocht en heel wat spektakel en groots opgezette oorlogsslachtpartijen in mochten.

Gibson vond ik ok. Niet dat ik hem altijd een groots acteur heb gevonden, maar uiteindelijk heb ik er ook niet bizar veel op aan te merken. Hedger ook redelijk, was in mijn ogen meer een excuus zodat er wat romantiek in kon, en dan was ik toch wel heel blij dat de romantiek niet de overhand neemt.

Isaacs is weer zo'n typische schurk, onbedoeld hard moeten lachen als hij richting de camera keek met dat naar achter gekamde haar. Daarbij nog enkele andere personages die het redelijk doen, gelukkig niet te vaak in beeld komen zodat het drama niet te veel de overhand neemt.

Wat me eigenlijk vooral een beetje tegenviel, waren de oorlog scenes zelf, want ondanks sommige best groots opgezet waren, waren ze vaak te kort en gaven ze geen echte 'kick'. Pas bij de laatste ging ik echt recht overeind zitten. Maar alles daarvoor is niet al te lang, en niet al te "cool" gebracht.

Bloed spat soms in het rond, al had het van mij nog een stuk grover gemogen. Komt waarschijnlijk omdat we tegenwoordig hardere en bloederigere films hebben zoals dit. Hier spat het af en toe omhoog, maar de helft valt eigenlijk gewoon om. De slagveld scenes hadden van mij ook stukken langer door mogen gaan zodat het een kick gaf, dan maken die 200 minuten me ook minder uit (voor andere dan weer wel).

Soms wel sterke scenes, verrassend voor Emmerich. Dochter die haar vader achterna roept om niet weg te gaan, de kerk die in brand wordt gestoken en de de afbranding van het huis en dood van de zoon waren toch wel sterk gebracht.

Visueel allemaal prima, mooie en groots opgezette actiescènes die keurig in beeld waren gebracht. Wel jammer dat er constant slow-motion werd gebruikt en de soundtrack is erg slecht gekozen. Heeft ook geen meerwaarde aan de film, behalve dat het de impact van de actiescènes wegneemt.

165 minuten is ook wel heel lang, maar ik deed het voor het spektakel. Maar als dat voor een groot deel tegenvalt, kom je toch wel weer met een teleurstelling weg. Wel jammer, want met Emmerich aan het roer had ik hier meer van verwacht. Geef me dan maar nog een keer zijn rampenfilms.

Wel nog voldoende voor de laatste slagveld scene (waar ik eindelijk wel de kick kreeg) en enkele sterkere scenes. Had hier meer van verwacht.