Apocalypto (2006)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Mel Gibson
met Rudy Youngblood, Dalia Hernandez en Jonathan Brewer

Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?

Apocalypto stond al heel lang op mijn lijstje, maar het was er nog niet van gekomen. Nu hij op Netflix te zien is heb ik hem dan eindelijk eens opgezet. De verwachtingen waren, mede door de lovende woorden hier, hoog gespannen.

Helaas zijn die niet waargemaakt. Aan de filmlocatie en het camerawerk lag het niet. De film ziet er prachtig uit. Maar er waren voor mij veel te veel storende factoren om echt meegesleurd te worden.

De opeenstapeling van ellende kwam me de neus uit, zoals ik dat wel vaker heb bij films waar de personages van de ene in de andere narigheid vallen. Maar in dit geval zorgde het er ook voor dat ik niet echt mee kon leven met de hoofdpersoon. Na zoveel dood en verderf kon het me weinig meer schelen of dat ene stamlid het dan toevallig net wel zou overleven. Dat deze slimme jager aan het begin van zijn vlucht de ongekend perfecte verstop plek in de schoot geworpen kreeg (in de vorm van stapels blauwe lijken) maar liever zwaar verzwakt bleef doorrennen, maakte mijn medeleven voor hem nog minder. Maar aangezien hij er blijkbaar ondanks hevige pijnen een minuut lang een jaguar uit kon rennen (die nota bene hoog in de boom al op luttele meters van hem genaderd was), was dat wellicht toch een goede keuze.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat zal ik nalaten. Alhoewel. De overdreven hoeveelheid aan "kijk-eens-hoe-ontzettende-slecht-die -Middle-Eye-is" scenes, vind ik nog wel even noemenswaardig. Hij is evil, we get it.

Dus nee. Deze film was niet wat ik ervan had gehoopt.

avatar van Lovelyboy
Verassend en vooral mooie avonturenfilm waar inhoudelijk en qua geloofwaardigheid nog wel een stevig robbertje over de discussiëren valt. Maar de hoge waardering die ik geef is voornamelijk gebaseerd op de echtheid die de stam en de sets uitstralen qua intensiteit, maar ook het feit dat ze een bepaalde taal spreken en tevens de vele versieringen en de kleurrijkheid van de karakters qua botjes, oorbellen en tattoo's. Vind ik persoonlijk erg mooie en gedetailleerd.

De film begint met de nodige humor en het gevoel wat is dit en welke kant gaat dit precies op aangevuld met een beetje de gewoonten en hoe ze leven. Maar zodra ze eenmaal overvallen wordt komt er een bepaalde lading en spanning over de film. De ontberingen zijn talrijke die daarna volgen, en de profetie van het ziek meisje is apart, mooi maar ook een typisch the wraith of the gods achtig Mel Gibson dingetje. Het dorp, de tempel en het offerritueel, ik zit er ademloos naar te kijken. De sfeer, de extase, het oog voor detail en de bijna simpele gruwelijkheid dat de oogst mislukt is en wat doe je dan? Juist, een naburige stam gevangen nemen en offeren, simpeler dan simpel. Evenals de manier waarop de ex-offers worden vrij gelaten, of beter gezegd, moeten vluchten voor hun leven.

Hier is het wel waar de film wat aan zijn geloofwaardigheid verlies. De vlucht voor verschillende strijders met een pijl verwonding aan zijn buik en hoe hij de jaguar voorblijft. Tja....bijzonder allemaal. Toch misstaat het niet en stoort het niet genoeg voor een slechte beoordeling.

Eindresultaat is wat mij betreft een mooi vorm gegeven beeld van een stam in de maya-periode, het zij hier en daar best wel grof en bloederig. Het is hard en rauw bij tijd en wijlen, maar ook spannend en wel eens een beetje onheilspellend. Behoorlijk uitgebalanceerd kijkplezier met veel oog voor detail. Niets mis mee.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Spannend en boeiend van begin tot het eind. aanrader voor wie de film nooit heeft gezien.

Goede film spanning actie heeft alles de beste film voormij in jaren geweldig!!!

Apocalypto

Na de oscar winnende film “Braveheart” en “Passion of the Christ” maakte Mel Gibson zijn 4de film als regisseur namelijk “Apocalypto” met een deel van de cast dat hij gebruikte in zijn vorige film. Dit is nu ook zijn 3de film die zich in het verleden afspeeld. De film was voor het eerst te zien in de zalen op 8 december 2006. Met een budget van 40 miljoen euro maakte hij 80 miljoen euro winst. De film is heel erg geliefd bij de mensen die houden van actie en avontuur. De protagonist Jaguar Paw wordt gespeeld door Rudy Youngblood die al eerder gespeeld heeft in “Into the Americas”, “Beatdown”, “Windwalkers” en zijn meest recente film “Attrition” . Youngblood is ook een native American dus de rol is perfect voor hem. De antagonist Zero Wolf wordt vertolkt door Raoul Trujillo. Zero wolf is de slavenvanger van de Maya’s en achtervolgd Jaguar Paw voor een groot deel van de film.

Korte samenvatting
Het verhaal speelt zich af in Yucatán, Mexico in het jaar 1502. Terwijl Jaguar Paw en de andere leden van zijn groep aan het jagen waren kwamen ze een stam tegen die op de vlucht was. Ze vertelden dat heel hun dorp was vernield door plunderaars. De nacht daarna vielen ze het dorp van Jaguar Paw aan.
Ze staken heel het dorp in brand, vermoorden een groot deel van de stam en namen de rest mee naar hun stad (waarschijnlijk chicén itzá werd niet vermeld). De vrouwen werden verkocht en de mannen werden naar de top van een piramide gebracht waar ze mensenoffers uitvoeren. Twee mannen werden geofferd maar toen het aan de Jaguar Paws buurt was kwam er een zonsverduistering en de priester besliste om de offers vrij te laten.
Ze werden dan naar een veld gebracht en kregen toen de kans om weg te lopen maar de Maya’s mochten ondertussen hun boog vaardigheden oefenen.
Veel stamgenoten van Jaguar Paw werden geraakt en overleden. Jaguar Paw was ook geraakt maar hij kon met een pijlpunt een Maya vermoorden en gewond liep hij weg. De Maya’s achtervolgden hem maar werden gedood door wilde dieren en slimme zetten van jaguar Paw. Op het einde zag Jaguar paw 3 schepen van de beroemde ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus. We hadden wel het gevoel dat het doel van de regisseur was om een actiefilm te maken.

Mening
Je leert niet echt iets bij over de Maya Beschaving. Als je niet tegen bloed kan is deze film zeker niets voor jou want de film zit vol met gruwelijke scènes.
De film is ook volledig in het Yucateeks Maya. Dus als je hun wil verstaan moet je wel ondertitels gebruiken. Je kan het Verhaal wel perfect begrijpen zonder hun te verstaan. Hun conversaties zijn gewoon details. Deze film is perfect als je wat entertaining zoekt maar als je meer wil weten over de Maya beschaving is dit niet echt nuttig. We zijn het allemaal mee eens dat het een goede film is. Ik vind vooral dat de actie scènes het beste en ik kan wel goed tegen bloed dus ik had geen probleem om van de film te genieten.