Apocalypto (2006)

3,74

Actie / Avontuur

geregisseerd door Mel Gibson
met Rudy Youngblood, Dalia Hernandez en Jonathan Brewer

Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?

1816 BERICHTEN 70 MENINGEN
avatar van Kondoro0614
NYSe schreef:

Ik kon het niet laten

Droge humor.. Kan ik altijd waarderen .

Nou, toch de film bekeken,

Na lang piekeren heb ik toch de film bekeken, en het viel zeker goed!
Eerste waar ik aan dacht was natuurlijk alle onbekende acteurs en de taal, maar daar heb ik me overheen gezet en dat heeft me ook geprezen.
De film is 1 en al spanning, het is net zoals fast & the furious maar dan in een ander tijd en zonder mechanismes.
Wat een bikkel toch, die Jaguar Paw, door rennen met een paar pijlen in z´n lichaam.
Had het eind al van mijlen ver zien aankomen, maarja, wie laat z´n geliefden en z´n nakomelingen achter in een grot?
Er word in deze film niet veel gepraat, maar dat hoeft ook niet.
Als je strak wil staan van de adrenaline, kijk dan deze film!

avatar van VincentL
Apocalypto

Bijzonder intrigerende poster moet ik zeggen. Het creëert een zeer duistere, bijna sinistere sfeer nog voordat je de film opgestart hebt. Een horror-Maya verhaal had mij ontzettend interessant geleken. De eerste minuten waren dan ook even wennen, want het is allemaal ontzettend kleurrijk en licht. Heeft Gibson mij na de eerste schok weten te intrigeren?

Het antwoord daarop is ja, kan ik stellen. Ondanks dat het even wennen is aan de toon die film aanslaat begint het allemaal erg sterk. Gibson zet echter een behoorlijke stereotypering van de Maya- en indianencultuur neer. Niet dat dat per definitie negatief is. Toen de film vorderde kreeg ik een behoorlijk 10,000 B.C. gevoel. Ik weet nu waar Emmerich zijn inspiratie vandaan heeft gehaald... Naarmate het einde in zicht komt weet de film niet om wat clichés heen te komen. Toch is een goede referentie naar het begin een waardige afsluiter van een sterk verhaal.

Godzijdank heeft Imdb foto's bij de personage's toe laten voegen, want anders kon ik niemand meer uit elkaar houden. Wat een heerlijke namen hebben al die Maya's toch.
Rudy Youngblood speelt een goede hoofdrol. In het begin is hij ietwat vervelend, vooral richting zijn impotente dorpsgenoot Jonathan Brewer. Hij weet echter een aardig heroïsch personage neer te zetten. Brewer speelt overigens goed. Ook hij weet naarmate de film vordert te groeien.
Morris Birdyellowhead speelt als dorpsoudste ook niet slecht. Jammer dat hij zo snel het veld moet ruimen, want hij is één van de weinige die vanaf minuut 1 goed presteert.

Gibson heeft de film goed in elkaar gezet. Door alles grotendeels in het oerwoud af te laten spelen komt er een extra dimensie in de film. Het continue geluid en belemmering van het zich geven een spannende factor. Daarbij komt dat de personages perfect hun weg weten te vinden. Dit creëert een realistische afstandelijkheid, die goed is voor de sfeer. Daarnaast is ook de stad, die veel van het Azteekse Tenochtitlan weg had, goed in beeld gebracht. Lekker vuil, niet onderdoende voor Europese steden uit die tijd. Ook de subtiele verwijzingen naar de ondergang van het rijk, zoals de pokken, en de minder subtiele, Columbus die aan komt varen, kon ik wel waarderen.

Apocalypto een van de sterkere indianenfilms van Hollywood geworden. Helemaal omdat het zich louter onder inheemse afspeelt en inheems gesproken is. Extra puntje op de valreep

Ren voor je leven

Dat Apocalypto een Mel Gibson is, spat er aan alle kanten vanaf: grote gebaren, veel gevoel voor dramatiek, bikkelhard in beeld gebracht bloederig geweld, pompeuze muziek, op de huid gefilmd en net als in Braveheart en The Passion Of The Christ wordt ook hier een belangrijk stukje wereldgeschiedenis als kapstok voor een dramatisch verhaal gepakt.

Tot zover het slechte nieuws; Apocalypto is vele, vele malen beter dan zijn twee voorgangers. Waar Braveheart nogal clichématig en gezapig was en TPOTC bijna het stempel 'film' niet waardig is, zijn de Gibson-elementen in Apocalypto gevangen in een bloedstollende prent. De ruim twee uur, waarvan bijna een uur uit achtervolging bestaat, vliegen zo snel voorbij dat de eindcredits als een donderslag bij heldere hemel over het scherm rollen.

Niet zo vreemd ook, want voor die tijd krijgen we de ene impressie na de andere voorgeschoteld. De hoofdpersoon overleeft ternauwernood een onthoofding door een zonsverduistering, wordt door een speer gespietst, glipt tussen de rotsen door na van een torenhoge waterval te springen, outrunt een jaguar, heeft nét genoeg adem om koppie-onder door drijfzand te waden en ziet júíst zodra hij zich gewonnen geeft de schepen aanmeren.

Te veel van het goede? Welnee! Een film is in eerste instantie entertainment en dat is precies wat Apocalypto je biedt. Onder het mom van overlevingsdrang en een zijn met de natuur ga je er zelfs bijna in geloven. Het zeer sterke acteerwerk en de ditmaal goed gedoseerde, hierboven beschreven Gibsonnetjes koppen het vervolgens in. En dan ga je al snel met krachttermen smijten: bloedstollend, adembenemend, adrenalinerush en ga zo nog maar even door.

Als we IMDB moeten geloven gaat Gibson ons in 2017 zijn interpretatie van WO2 voorschotelen... vanzelfsprekend. Laten we hopen dat hij de lessen uit Apocalypto als leidraad neemt.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

Je maakte me even heel enthousiast en verwonderd, met de terugkomst van Gibson als regisseur. Maar als ik even google naar het onderwerp, vrees ik wel wat voor cornyness en belangrijker, voor de neiging tot het brengen van religieuze inspiratie.
The project looks a perfect fit for the religiously minded Gibson.

aldus The Guardian. A Christian war hero... Ok, die term komt van The Guardian, maar gezien Mels afgelopen jaren ben ik niet helemaal gerust op wat hij met deze film precies wil zeggen

Maar ik ga het absoluut zien.

John Milton schreef:

Oei, ik ben nog aan het bijkomen van m'n vorige Gibson/religie-combo. Maar hopelijk valt het mee.

avatar van Zwolle84
En Randall Wallace zou de film aanvankelijk gaan regisseren, lees ik nu. Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen wat betreft cornyness.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

But I don't wanna be right. Ik wil een goede film!

Echt een supervette film.

avatar van DVD-T
Gibson brengt een uitgestorven volk weer tot leven.

En hoe. Erg gedetailleerd. Om te beginnen met de taal die gespoken wordt. Net als in The Passion erg gewaagd om een film zo te brengen. Zo ga je echt in de film magie geloven. Maar niet alleen in de taal is het waarheidsgetrouw, maar ook in al het andere. De locatie's zijn om te begin fantastisch gekozen. De jungle is echt een karakter op zich. Het dorp ziet er geleefd uit en in de stad is het al helemaal geweldig. Wat een lagen zijn daar te ontdekken. Prachtig hoe de stad echt op is gebouwd en de mensen in al hun kostuums en make up echt daar zijn. En dat allemaal zonder of zo min mogelijk gebruik van CGI. Prachtig hoe de Maya beschaving hier wordt neergezet. Geweldige casting ook trouwens van alle acteurs. Komen een paar geweldige koppen voorbij.

Verhaal is er wel maar dient meer als kapstok om ons van de jungle langzaam aan de stad in te brengen en dan weer terug. Jammer dat het af en toe wat melodramatisch over komt. In essentie is Apocalypto gewoon een chase film waarin we met een rotgang door de jungle heen gaan met daarbij een hoop actie en spanning. Ook hier wordt op een erg mooie manier gebruik gemaakt van de locatie. Alles erg goed in beeld gebracht door Semler, die hier fantastisch werk heeft geleverd. Geweldig shot trouwens van die waterval.

Gibson weet een goede film te brengen en schroomt daarbij niet om ons het nodige geweld en bloed te tonen. Alles om een zo authentiek mogelijke beeld te schetsen. En dat is erg goed gelukt.

avatar van Argyle
Een ijzersterke film van Mel Gibson.

Een zeer spannende, en wrede film waarbij je op het puntje van je stoel zit!!

avatar van Rowinos
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Apocalypto wist telkens aan mij te ontsnappen op de een of andere manier. Gelukkig toch nog van de week deze krent in de pap opnieuw tegengekomen in iemands toplijstje. Gisteren dan eindelijk gezien en wat ben ik aangenaam verrast zeg! Regisseur Mel Gibson weet te overtuigen met deze gelikte indianenfilm die zich afspeelt in de eindtijd van de Maya's. De perfecte spanningsboog (indanengrapje), onverwacht mooie acteerprestaties en unieke setting maken deze film echt tot wat hij is. Groot pluspuntje is daarbij de gesproken taal van het Yucateeks Maya, die de sfeer erg ten goede komt. Het beeldgehalte is zoals verwacht jungle-achtig met al zijn schoon- en gruwelijkheden. Heel mooi om naar te kijken, maar tegelijkertijd niet voor de mensen met een zwakke maag. Enig minpuntje zijn de vele historische feiten die niet kloppen (zonsverduisteringen werden door de Maya's met geavanceerde kalenders voorspeld ipv gevreesd, er zijn nooit massagraven bij dit soort steden gevonden etc.). Het feit dat sommige decors en items er een beetje te Hollywood-plastic uit zagen (zoals de tempels en het mes van de Maya-leider zorgde er ook voor dat ik blijf steken op 4 sterren. Al met al genomen zeker wel een blijvertje voor in de filmkast.

Ebenezer Scrooge
Rowinos schreef:
De perfecte spanningsboog (indanengrapje)

avatar van Bélon
Meevaller van het jaar. Heb met een hele vette glimlach deze film zitten kijken. Gibson gaat hier echt over the top in een aktie/survival spektakel dat van het scherm spat. Audiovisueel top notch. Heb mij geen moment verveeld.

Gibson doet zijn eigen ding en i.p.v. de film met Engelse cast te schieten maakt hij gebruik van de lokale bevolking die in haar eigen taal spreekt. Ook schuw hij een flinke dosis bloed en geweld niet waardoor hij een PG-13 wel kan vergeten: dit zijn twee redenen waarom een filmmaatschappij hier denk ik niet zo blij mee was. Als filmliefhebber des te meer want hoewel de film vaak erg over the top is voelt het wel authentiek aan.

Gibson maakt een film hoe men een legende vertelt: vol met bombast en zaken op het randje van waarschijnlijkheid en/of geloofwaardigheid, maar het wordt nooit Fantasy, het is niet outside the realm of possibilities.

Ik ben bijna in staat om 5 sterren voor deze film te geven maar hou het bij 4,5* dan heb ik nog speelruimte een herziening. Deze scoort bij mij hoger dan Braveheart (1995) dat had ik nooit gedacht (OK Braveheart moet ik maar weer eens herzien).

Van mij mag hier trouwens best een vervolg op komen.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een kleine Maya-gemeenschap leeft vredig in de jungle, maar dan worden ze overvallen door een troep welvarende Maya's die opzoek zijn naar mensenoffers voor de zonnegod. Een jonge krijger moet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje achter laten...

Apocalypto is een sterke en meeslepende Historische avonturenfilm van Mel Gibson. De film had een stereotype blockbuster kunnen zijn, maar Gibson maakte de wijze beslissing om alle rollen te laten vertolken door indianen en afstammelingen van Native Americans die ook nog eens een inheemse taal praten. Veel acteurs in de film hebben nooit eerder geacteerd en leven echt als Indianen in de jungle.

Voor de film hebben de filmmakers zich laten inspireren door de Popol Vuh (een boek met de Mythologie van een mayavolk dat tegenwoordig door indianen als heiligboek wordt gezien), Spaanse manuscripten over de Maya's en het Kuifje-album De Zonnetempel (waar Kuifje door een eclips zijn vrienden van de brandstapel weet te redden).

Het camerawerk was sterk gedaan en deed af en toe denken aan een natuurdocumentaire. De film is vrijwel volledig op locatie gefilmd in Mexico en dat is te zien. De digitale effecten zijn uitstekend met de beelden geïntegreerd. De scènes met dieren zagen er erg echt uit, waarschijnlijk veel gebruik gemaakt van animatronics. De gore was ook erg sterk, van Tapir-geslachtsorganen tot mensenoffers.

Weer een goede film van Mel Gibson. In grote lijnen is het natuurlijk nog steeds een avontuurlijke blockbuster over de held die zijn dierbare wil beschermen, maar dit is gewoon vakkundig goed en origineel gedaan.