Apocalypto (2006)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Mel Gibson
met Rudy Youngblood, Dalia Hernandez en Jonathan Brewer

Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?

avatar van Kondoro0614
NYSe schreef:

Ik kon het niet laten

Droge humor.. Kan ik altijd waarderen .

Nou, toch de film bekeken,

Na lang piekeren heb ik toch de film bekeken, en het viel zeker goed!
Eerste waar ik aan dacht was natuurlijk alle onbekende acteurs en de taal, maar daar heb ik me overheen gezet en dat heeft me ook geprezen.
De film is 1 en al spanning, het is net zoals fast & the furious maar dan in een ander tijd en zonder mechanismes.
Wat een bikkel toch, die Jaguar Paw, door rennen met een paar pijlen in z´n lichaam.
Had het eind al van mijlen ver zien aankomen, maarja, wie laat z´n geliefden en z´n nakomelingen achter in een grot
?
Er word in deze film niet veel gepraat, maar dat hoeft ook niet.
Als je strak wil staan van de adrenaline, kijk dan deze film!

avatar van VincentL
Apocalypto

Bijzonder intrigerende poster moet ik zeggen. Het creëert een zeer duistere, bijna sinistere sfeer nog voordat je de film opgestart hebt. Een horror-Maya verhaal had mij ontzettend interessant geleken. De eerste minuten waren dan ook even wennen, want het is allemaal ontzettend kleurrijk en licht. Heeft Gibson mij na de eerste schok weten te intrigeren?

Het antwoord daarop is ja, kan ik stellen. Ondanks dat het even wennen is aan de toon die film aanslaat begint het allemaal erg sterk. Gibson zet echter een behoorlijke stereotypering van de Maya- en indianencultuur neer. Niet dat dat per definitie negatief is. Toen de film vorderde kreeg ik een behoorlijk 10,000 B.C. gevoel. Ik weet nu waar Emmerich zijn inspiratie vandaan heeft gehaald... Naarmate het einde in zicht komt weet de film niet om wat clichés heen te komen. Toch is een goede referentie naar het begin een waardige afsluiter van een sterk verhaal.

Godzijdank heeft Imdb foto's bij de personage's toe laten voegen, want anders kon ik niemand meer uit elkaar houden. Wat een heerlijke namen hebben al die Maya's toch.
Rudy Youngblood speelt een goede hoofdrol. In het begin is hij ietwat vervelend, vooral richting zijn impotente dorpsgenoot Jonathan Brewer. Hij weet echter een aardig heroïsch personage neer te zetten. Brewer speelt overigens goed. Ook hij weet naarmate de film vordert te groeien.
Morris Birdyellowhead speelt als dorpsoudste ook niet slecht. Jammer dat hij zo snel het veld moet ruimen, want hij is één van de weinige die vanaf minuut 1 goed presteert.

Gibson heeft de film goed in elkaar gezet. Door alles grotendeels in het oerwoud af te laten spelen komt er een extra dimensie in de film. Het continue geluid en belemmering van het zich geven een spannende factor. Daarbij komt dat de personages perfect hun weg weten te vinden. Dit creëert een realistische afstandelijkheid, die goed is voor de sfeer. Daarnaast is ook de stad, die veel van het Azteekse Tenochtitlan weg had, goed in beeld gebracht. Lekker vuil, niet onderdoende voor Europese steden uit die tijd. Ook de subtiele verwijzingen naar de ondergang van het rijk, zoals de pokken, en de minder subtiele, Columbus die aan komt varen, kon ik wel waarderen.

Apocalypto een van de sterkere indianenfilms van Hollywood geworden. Helemaal omdat het zich louter onder inheemse afspeelt en inheems gesproken is. Extra puntje op de valreep

Ren voor je leven

Dat Apocalypto een Mel Gibson is, spat er aan alle kanten vanaf: grote gebaren, veel gevoel voor dramatiek, bikkelhard in beeld gebracht bloederig geweld, pompeuze muziek, op de huid gefilmd en net als in Braveheart en The Passion Of The Christ wordt ook hier een belangrijk stukje wereldgeschiedenis als kapstok voor een dramatisch verhaal gepakt.

Tot zover het slechte nieuws; Apocalypto is vele, vele malen beter dan zijn twee voorgangers. Waar Braveheart nogal clichématig en gezapig was en TPOTC bijna het stempel 'film' niet waardig is, zijn de Gibson-elementen in Apocalypto gevangen in een bloedstollende prent. De ruim twee uur, waarvan bijna een uur uit achtervolging bestaat, vliegen zo snel voorbij dat de eindcredits als een donderslag bij heldere hemel over het scherm rollen.

Niet zo vreemd ook, want voor die tijd krijgen we de ene impressie na de andere voorgeschoteld. De hoofdpersoon overleeft ternauwernood een onthoofding door een zonsverduistering, wordt door een speer gespietst, glipt tussen de rotsen door na van een torenhoge waterval te springen, outrunt een jaguar, heeft nét genoeg adem om koppie-onder door drijfzand te waden en ziet júíst zodra hij zich gewonnen geeft de schepen aanmeren.

Te veel van het goede? Welnee! Een film is in eerste instantie entertainment en dat is precies wat Apocalypto je biedt. Onder het mom van overlevingsdrang en een zijn met de natuur ga je er zelfs bijna in geloven. Het zeer sterke acteerwerk en de ditmaal goed gedoseerde, hierboven beschreven Gibsonnetjes koppen het vervolgens in. En dan ga je al snel met krachttermen smijten: bloedstollend, adembenemend, adrenalinerush en ga zo nog maar even door.

Als we IMDB moeten geloven gaat Gibson ons in 2017 zijn interpretatie van WO2 voorschotelen... vanzelfsprekend. Laten we hopen dat hij de lessen uit Apocalypto als leidraad neemt.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

Je maakte me even heel enthousiast en verwonderd, met de terugkomst van Gibson als regisseur. Maar als ik even google naar het onderwerp, vrees ik wel wat voor cornyness en belangrijker, voor de neiging tot het brengen van religieuze inspiratie.
The project looks a perfect fit for the religiously minded Gibson.

aldus The Guardian. A Christian war hero... Ok, die term komt van The Guardian, maar gezien Mels afgelopen jaren ben ik niet helemaal gerust op wat hij met deze film precies wil zeggen

Maar ik ga het absoluut zien.

John Milton schreef:

Oei, ik ben nog aan het bijkomen van m'n vorige Gibson/religie-combo. Maar hopelijk valt het mee.

avatar van Zwolle84
En Randall Wallace zou de film aanvankelijk gaan regisseren, lees ik nu. Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen wat betreft cornyness.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:

But I don't wanna be right. Ik wil een goede film!

Echt een supervette film.

avatar van DVD-T
Gibson brengt een uitgestorven volk weer tot leven.

En hoe. Erg gedetailleerd. Om te beginnen met de taal die gespoken wordt. Net als in The Passion erg gewaagd om een film zo te brengen. Zo ga je echt in de film magie geloven. Maar niet alleen in de taal is het waarheidsgetrouw, maar ook in al het andere. De locatie's zijn om te begin fantastisch gekozen. De jungle is echt een karakter op zich. Het dorp ziet er geleefd uit en in de stad is het al helemaal geweldig. Wat een lagen zijn daar te ontdekken. Prachtig hoe de stad echt op is gebouwd en de mensen in al hun kostuums en make up echt daar zijn. En dat allemaal zonder of zo min mogelijk gebruik van CGI. Prachtig hoe de Maya beschaving hier wordt neergezet. Geweldige casting ook trouwens van alle acteurs. Komen een paar geweldige koppen voorbij.

Verhaal is er wel maar dient meer als kapstok om ons van de jungle langzaam aan de stad in te brengen en dan weer terug. Jammer dat het af en toe wat melodramatisch over komt. In essentie is Apocalypto gewoon een chase film waarin we met een rotgang door de jungle heen gaan met daarbij een hoop actie en spanning. Ook hier wordt op een erg mooie manier gebruik gemaakt van de locatie. Alles erg goed in beeld gebracht door Semler, die hier fantastisch werk heeft geleverd. Geweldig shot trouwens van die waterval.

Gibson weet een goede film te brengen en schroomt daarbij niet om ons het nodige geweld en bloed te tonen. Alles om een zo authentiek mogelijke beeld te schetsen. En dat is erg goed gelukt.

avatar van Argyle
Een ijzersterke film van Mel Gibson.

Een zeer spannende, en wrede film waarbij je op het puntje van je stoel zit!!

avatar van Rowinos
Apocalypto wist telkens aan mij te ontsnappen op de een of andere manier. Gelukkig toch nog van de week deze krent in de pap opnieuw tegengekomen in iemands toplijstje. Gisteren dan eindelijk gezien en wat ben ik aangenaam verrast zeg! Regisseur Mel Gibson weet te overtuigen met deze gelikte indianenfilm die zich afspeelt in de eindtijd van de Maya's. De perfecte spanningsboog (indanengrapje), onverwacht mooie acteerprestaties en unieke setting maken deze film echt tot wat hij is. Groot pluspuntje is daarbij de gesproken taal van het Yucateeks Maya, die de sfeer erg ten goede komt. Het beeldgehalte is zoals verwacht jungle-achtig met al zijn schoon- en gruwelijkheden. Heel mooi om naar te kijken, maar tegelijkertijd niet voor de mensen met een zwakke maag. Enig minpuntje zijn de vele historische feiten die niet kloppen (zonsverduisteringen werden door de Maya's met geavanceerde kalenders voorspeld ipv gevreesd, er zijn nooit massagraven bij dit soort steden gevonden etc.). Het feit dat sommige decors en items er een beetje te Hollywood-plastic uit zagen (zoals de tempels en het mes van de Maya-leider zorgde er ook voor dat ik blijf steken op 4 sterren. Al met al genomen zeker wel een blijvertje voor in de filmkast.

avatar van Ebenezer Scrooge
Rowinos schreef:
De perfecte spanningsboog (indanengrapje)

Bélon
Meevaller van het jaar. Heb met een hele vette glimlach deze film zitten kijken. Gibson gaat hier echt over the top in een aktie/survival spektakel dat van het scherm spat. Audiovisueel top notch. Heb mij geen moment verveeld.

Gibson doet zijn eigen ding en i.p.v. de film met Engelse cast te schieten maakt hij gebruik van de lokale bevolking die in haar eigen taal spreekt. Ook schuw hij een flinke dosis bloed en geweld niet waardoor hij een PG-13 wel kan vergeten: dit zijn twee redenen waarom een filmmaatschappij hier denk ik niet zo blij mee was. Als filmliefhebber des te meer want hoewel de film vaak erg over the top is voelt het wel authentiek aan.

Gibson maakt een film hoe men een legende vertelt: vol met bombast en zaken op het randje van waarschijnlijkheid en/of geloofwaardigheid, maar het wordt nooit Fantasy, het is niet outside the realm of possibilities.

Ik ben bijna in staat om 5 sterren voor deze film te geven maar hou het bij 4,5* dan heb ik nog speelruimte een herziening. Deze scoort bij mij hoger dan Braveheart (1995) dat had ik nooit gedacht (OK Braveheart moet ik maar weer eens herzien).

Van mij mag hier trouwens best een vervolg op komen.

avatar van baspls
Een kleine Maya-gemeenschap leeft vredig in de jungle, maar dan worden ze overvallen door een troep welvarende Maya's die opzoek zijn naar mensenoffers voor de zonnegod. Een jonge krijger moet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje achter laten...

Apocalypto is een sterke en meeslepende Historische avonturenfilm van Mel Gibson. De film had een stereotype blockbuster kunnen zijn, maar Gibson maakte de wijze beslissing om alle rollen te laten vertolken door indianen en afstammelingen van Native Americans die ook nog eens een inheemse taal praten. Veel acteurs in de film hebben nooit eerder geacteerd en leven echt als Indianen in de jungle.

Voor de film hebben de filmmakers zich laten inspireren door de Popol Vuh (een boek met de Mythologie van een mayavolk dat tegenwoordig door indianen als heiligboek wordt gezien), Spaanse manuscripten over de Maya's en het Kuifje-album De Zonnetempel (waar Kuifje door een eclips zijn vrienden van de brandstapel weet te redden).

Het camerawerk was sterk gedaan en deed af en toe denken aan een natuurdocumentaire. De film is vrijwel volledig op locatie gefilmd in Mexico en dat is te zien. De digitale effecten zijn uitstekend met de beelden geïntegreerd. De scènes met dieren zagen er erg echt uit, waarschijnlijk veel gebruik gemaakt van animatronics. De gore was ook erg sterk, van Tapir-geslachtsorganen tot mensenoffers.

Weer een goede film van Mel Gibson. In grote lijnen is het natuurlijk nog steeds een avontuurlijke blockbuster over de held die zijn dierbare wil beschermen, maar dit is gewoon vakkundig goed en origineel gedaan.

avatar van Teekay
Alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien. Niet mijn soort film vanwege het geweld (wat me bij is gebleven is de scene waar ze moesten rennen voor hun leven, voornamelijk die man met die pijl/speer pfffff my goodness!) maar wel heel goed, hoe kan het ook anders met Mel Gibson als regisseur!

avatar van TornadoEF5
Mooie film.

De film duurt wel even om op gang te komen, maar uiteindelijk krijg je wel een heel mooie film te zien. Een sterkte punt van de film is het realisme op de bevalling of zonsverduistering na dan, en de keuze voor de authenticiteit (eigen taal, casting (niet zoals in Gods of Egypt bvb.) en research). Ik had een paar vraagtekens over het einde omdat ik dacht dat de Maya's eigenlijk rond het jaar 800 leven en nadien snel in belang afnamen, maar blijkt dat er nog lokale Mayastammen in het noorden van Yucatan leven. Aan de andere kant was de beschaving die we te zien kregen wel echt groots, en deed het zelfs wat denken aan de beschaving van de Azteken (en hun rituelen). De tempel lijkt dan weer gebaseerd op Chichen Itza (blijkbaar gefilmd in Tikal), maar dergelijke tempels waren wijdverspreid ooit. Ik weet alleen niet of er nog Mayasteden van die aard waren in het begin van de 16e eeuw die trouwens wel een beetje wat weg hadden van het Oude Egypte, maar daar ga ik dus niet over zeuren. Toch vind ik het einde met de Spanjaarden die daar plots zijn een beetje misplaatst. Natuurlijk zijn er in zo een verhalen wel altijd heel wat toevalligheden en is het bombastisch gemaakt, maar op zich had ik daar hier geen problemen mee. Het belangrijkste is het resultaat, en dat mag er wezen.

Verder is de film ook een lust voor het oog. De Mayastad werd geweldig afgebeeld, maar ook de jungle toont opnieuw zijn pracht. De muziek vind ik ook vrij goed gedaan. De acteerprestaties zijn ook zeer goed. Ik ben blij dat ze voor authentieke (en niet zo bekende) acteurs gekozen hebben. De zwangere vrouw ziet er trouwens erg aantrekkelijk uit. Met momenten ook lekker bruut, op dat vlak is de authenticiteit dus ook bewaard.

De film brengt ook een boodschap met zich mee. De Maya's zijn als volk bijvoorbeeld bekend en gepopulariseerd geworden door hun zogenaamde voorspellingen en Mayakalender waarbij de wereld zou vergaan in 2012. We weten uiteraard wel allemaal dat dat quatch is, en dat onze eigen interpretatie van die Mayakalender fout is, en bovendien ook nog niet eens door wetenschappers werd ondersteund. Maar als de Maya's ons wel één iets kunnen leren, dan is het wel dat ze ons een waarschuwing gegeven hebben. Het begin van de film zegt: "A great civilization is not conquered from without until it has destroyed itself from within. - Will Durant", en volgens mij is dat niet enkel een verwijzing naar de ondergang van de Maya's, maar ook en vooral naar onszelf. De Maya's hebben weinig geluk gekend, en hadden een heel variabel en kwetsbaar tropisch klimaat. En (sub-)tropische klimaten zijn over de loop van eeuwen heel onstabiel. Landbouw is er daarom niet heel betrouwbaar. Dat is ook opnieuw iets dat we terugzien in het Oude Egypte waar we hetzelfde fenomeen kennen, gezien men daar afhankelijk was van de aanvoer van de Nijl, en de hoeveelheid neerslag die er vooral in Oost-Afrika viel. Doorgaans kent zo een klimaat een nat en een droog seizoen, maar soms valt er heel weinig tot zelfs geen neerslag in dat nat seizoen. En wanneer het dan wel regent, wordt het plots ook weer gevaarlijk, want rivieren worden dan op korte tijd heel ontstuimig (en we zien dat ook terug in de film waar de grot met moeder en kind zich razendsnel opvult en volgens mij wordt de snelheid waarmee de grot wordt opgevuld in de film zelfs onderschat). Soms gebeurt het dat een nat seizoen uitblijft voor enkele jaren, of dat er amper neerslag valt op een decennium, een eeuw, enkele honderden jaren of zelfs millennia. Het klimaat zoals we het kennen is veel onstabieler dan we vermoeden te denken. In het geval van de Maya's kenden ze een droogte van enkele eeuwen lang waarbij veel minder neerslag valt. En in hun geval hebben ze er wellicht ook zelf een invloed op, want er zijn namelijk aanwijzingen dat er enorm veel grond werd ingenomen en hout werd omgehakt, voor bijvoorbeeld hun tempels te bouwen, maar de vocht die een regenwoud vasthoudt (zoals de schaduw bvb.) zorgt juist voor de neerslag. Wanneer het woud verdwijnt, verdwijnt ook de neerslag die het woud intact houdt of creëert. Dat is een proces van desertificatie, en het massaal grondgebruik voor landbouw heeft de desertificatie toen veroorzaakt in Zuid-Mexico. Datzelfde proces zagen we bijvoorbeeld ook terug in de Sahara 6000 jaar geleden toen die quasi overal een drukbevolkte savanne was (hoewel de uitbreiding van de woestijn onvermijdelijk was door orbitale factoren en de lichte afkoeling en stabilisatie van de wereldwijde temperatuur, maar overbegrazing heeft toen het proces flink versneld). Hetzelfde proces zagen we ook terug in het Nijlgebied en de Vruchtbare Sikkel die vroeger veel "vruchtbaarder waren dan het dorre klimaat die je nu terugziet wanneer je aan Irak of Syrie denkt. De daling van de zeespiegel heeft echter in het Midden-Oosten ook een flinke rol gespeeld. Een ander voorbeeld is het Amazonegebied vandaag de dag, waar het proces zelfs nog veel sneller gaat dan in voorgaande gebieden. En regenwouden of savannes zijn extra kwetsbaar voor dergelijke fenomenen.

Onze les is dat we onszelf ook aan het verzwakken zijn, en dezelfde fouten aan het begaan zijn op een veel grotere schaal. Apocalypto verwijst ook naar onze Apocalypto. En hetgeen de Maya's meemaakten, is een voorproefje van wat ons op te wachten staat. De ontbossingen, het uitstoten en dumpen van al ons afval (zoals CO²), overmatig gebruik van grondstoffen en onze grond zal uiteindelijk zijn tol uitwijzen. De Maya's ondervinden zelf hoe gevoelig we zijn aan onze klimaatverandering, nu is het onze beurt. Misschien heeft de Mayakalender dan toch nog enigszins voorspellende kracht, maar interpreteren we het zoals altijd weer opnieuw verkeerd. Als wij aan een apocalyps denken, dan denken we aan een apocalyps van bijbelse proporties. Als ik aan een apocalyps denk, dan denk ik aan vandaag of aan 65 miljoen jaar geleden.

avatar van mama_peet
wat een top film!

Het blijft een raadsel waarom deze film niet in de top 10 staat van moviemeter. Een weergaloos en feilloos monument in de filmgeschiedenis.

avatar van Melksnor
Wat een sublieme scene met die zwarte panter. Schitterende beesten. Gek als je weet dat Gibson achter de camera staat bij dit apocalyptische avontuur.. Wat een rush, heerlijk !! 4*

Blijft een superfilm die ik zo af en toe kijk met de beste achtervolging scene die er bestaat.
Voor mij dan hè.
Rennen en vechten voor je leven en nooit opgeven.

avatar van Smugmarty
"No one can outrun their destiny".
We dagtekenen 2006, voor Lehman Brothers en Subprime hypotheken....en dat zien we terug in een productie van 40 miljoen dollar met als decor de Zuidamerikaanse jungle.
Oog voor detail, schitterend camerawerk, weelderige kostumering en geen woord engels maar een verloren taal met veel klik en klak geluiden die enkel nog op het schiereiland Yucatan gesproken worden vandaag de dag. Rauwe interpretatie van een verloren cultuur aan de vooravond van de Spaanse overheersing.

Het bloedvergieten, de wreedheden en hardheid van de cultuur geven het geheel een beklemmende sfeer en met een achtervolging van bijna een uur is dit een kijkrit die zijn weerga niet kent.
De dramatiek van Gibson komt helemaal goed uit de verf in dit epos wat zich wat mij betreft in het rijtje Ben Hur en Lawrence of Arabia schaart. Maar dan nieuwer en in HD

Na een tweede zit van de film zou ik hem bijna omhoog bijstellen.
Wat een topper.

avatar van IH88
"A great civilization is not conquered from without until it has destroyed itself from within."

Schitterend. Apocalypto laat weer eens zien wat voor fantastisch regisseur Mel Gibson is, en wat voor vakman hij is. De regie, de casting, de sets etc. Het moet allemaal ontzettend veel bloed (letterlijk), zweet en tranen hebben gekost. Ook voor de acteurs, en ze zijn allemaal fantastisch. Vooral Youngblood, wat een geweldige casting. Ook het verhaal over het einde van de Maya's is interessant, en Gibson schuwt de gruwelijke en expliciete scènes niet. Het laatste gedeelte is spannend, en de laatste scene laat zien dat het tijdperk van de Maya's voorgoed voorbij is. Maar Jaguar Paw en zijn gezin leven voort.

avatar van Anjin
Poeh hè, laatste tijd niet zo'n topfilm als deze gezien ...

avatar van schenkowiets
Blijf het een meesterwerk vinden !

avatar van Shadowed
Half geslaagd.

Gibson is een regisseur die me wel steeds meer aanspreekt, omdat hij niet bang is om grofheid en bruutheid te schuwen, zoals ik in The Passion Of The Christ ook zag. Braveheart was ook vrij lomp, maar wat meer in een humoristischer manier.

Deze film schuwt voor een groot deel ook geen bruutheid, zelfs niet in de vorm van dierendoden en mishandeling. Al had ik meer moeite met het doodsteken van een Jaguar dan de moorden op volkeren. Sommige scenes zijn erg fraai en intens in beeld gebracht, met het offeren voorop. die koppen die van de trap rollen, gaf me soms toch wel de rillingen..

Ook mooie beelden van de jungles, maar de film duurt toch echt wat te lang en is iets te langdradig waardoor je niet altijd je aandacht echt vol naar de film kunt blijven houden. Desondanks is Apocalypto een goede film.

We hebben de epische film Apocalypto gekeken en dit is onze recensie.
De regisseur van de film is Mel Gibson. Het hoofdpersonage is Jaguar Paw, die aan het hoofd staat van z’n stam. Er zijn drie antagonisten nl. Zero Wolf (hoofd van de vijandelijke stam), Sky Flower (vrouw van Jaguar Paw) en Middle Eye (handlanger van Zero Wolf).
Het genre van de film is historisch drama en avontuur.
De stam van Jaguar Paw wordt aangevallen. Jaguar Paw brengt zijn vrouw en zoontje in veiligheid. Hij brengt hen naar een waterput. De put is te diep en daardoor blijven zijn vrouw en zoontje achter in de put. Alle volwassenen dorpsbewoners worden gevangen genomen en meegenomen naar de Maya-stad waar ze zullen worden geëxecuteerd. Maar wanneer Jaguar Paw op de executiepaal wordt gebracht, verschijnt er een zonsverduistering. De Maya’s denken dat dit een indicatie van de Goden is en laten de overgebleven gevangenen gaan. Ze worden vrijgelaten, maar de Maya’s van de tegenstanders bekogelen hun met pijlen en stenen. Alleen Jaguar Paw overleeft de bekogeling, dankzij de hulp van zijn broer. Hij doodt een van de Maya’s nl. de zoon van het stamhoofd. Hierdoor wordt hij achtervolgd door een aantal strijders. Hij is in staat enkele strijders te vermoorden en begint aan een lange vlucht naar huis, waar zijn kind en vrouw nog altijd in de put zitten te wachten op redding. Uiteindelijk vermoordt hij het stamhoofd door een tactische zet van Jaguar. Finaal meren de boten van Columbus aan op de kust.
De film verscheen op december 2006. Hij is niet gebaseerd op een boek. De film straalt veel authenticiteit uit. Het uitzicht van de personages is namelijk gebaseerd op het uit uitzicht van een typische Maya. De film is gemaakt op realistische plaatsen namelijk in Mexico, meer bepaald Yucatan, Mexico Stad, Oaxaca, Xalapa, Veracruz en Catemaco. Er werd ook in Centraal-Amerika gefilmd. Sommige archeologen en historici waren sceptisch over de film. Ze beweren dat Gibson verschillende periodes en stammen door elkaar heeft gebruikt. Anderen vonden dat de mensenoffers te overvloedig waren en dat ze te wreed gebeurden.
We vonden dit over het algemeen een spannende, avontuurlijke film. Het open einde zorgde ook voor een positieve indruk bij ons. We hebben dankzij deze film veel bijgeleerd over het leven van de Maya’s.

avatar van Fisico
Apocalypto zag ik lange tijd geleden ook al eens en ik ben verbaasd dat ik me nog zoveel herinnerde van de film. Zo goed als elke scène kon ik me nog voor de geest halen. Ik wist dat hij goed was, maar niet zó goed. Zo goed als niets op aan te merken. Typisch mad Mel ook: als regisseur zijn zijn films steeds tot in de puntjes verzorgd en druipt de perfectie er van af. Het bloed ook, al vind ik het bij Apocalypto wel meevallen. Het is vooral bij The passion of the Christ waarbij hij zijn kwalijke sadistische reputatie opbouwde. Dat was toch nog wat anders dan Bravehaert of deze Apocalypto.

We schrijven eind 15e eeuw op de vooravond van de inval van de Spaanse Armada. Prachtig op het einde in beeld gebracht met de idee dat de miserie van onze sympathieke knul nog helemaal niet ten einde is. Absoluut pluspunt is de beslissing om ook ditmaal in een ongewone taal te filmen. Het maakt de film geloofwaardig en authentiek. De film start wat traag en we krijgen een goed zicht op de primitieve vrijwel vredelievende stam van Jaguar Paw. De scènes waarbij die dikkerd in het ootje wordt genomen zijn best fijn. De film komt in een stroomversnelling terecht wanneer de Mayabeschaving hen overvalt om hen onder meer te offeren aan de goden.

De mensenjacht en de voorafgaande “vrijgeleide” die een uurtje in beslag namen waren één van de sterkste achtervolgingsscènes die ik al zag. Zowel de montage en cinematografie zijn enorm ster en een steling voor het oog. De wijze waarop de camera door het oerwoud beweegt is subliem weergegeven. Ook op auditief vlak is er niets op aan te merken waarbij je de gorgelende adem van de prooi je bij de keel grijpt. Als er dan nog een geweldige adembenemende scène aankomt met een jaguar is het hek helemaal van de dam. De setting in de jungle en de goede acteerprestaties doen de rest. De Mayacultuur wordt waarschijnlijk iets te brutaal en eenzijdig voorgesteld en ik weet dat de film enorm onder de kritiek heeft geleden, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er veel op de man werd gespeeld. Mels privéleven deed de wenbrauwen fronsen en de storm over zijn vorige film was nog niet gaan liggen... Nipte 4,5* in een milde bui!

De bloederige film 'Apocalypto' werd geregisseerd door Mel Columcille Gerard Gibson. Mel Gibson zag het levenslicht in New York op 3 januari 1956. Sinds 1976 werd hij actief in de filmwereld als acteur en later werd deze fameuze man regisseur en producent. Mel Gibson won in zijn carrière onder andere een Academy Award, de Golden Globe en tal van andere schitterende prijzen.

Er zijn aardig wat hoofdpersonages in de film, maar het personage waar het uiteindelijk allemaal om draait, is Jaguar Paw. Deze invloedrijke rol werd gespeeld door Rudy Youngblood. Hij werd geboren in Texas en is naast acteur ook iemand die zich bezighoudt met muziek en dansen. Met zijn rol in 'Apocalypto' won hij de prijs voor de beste acteur. In het verhaal redt hij zijn vrouw Dalia Hernández Armenta die ook een grote rol in dit spannende verhaal speelt. Ze was geboren in Mexico en acteerde nog in een aantal andere fraaie films. Een andere hoofdrolspeler is Jonathan Brewer.

Het genre van deze indrukwekkende film is een historisch drama aangezien 'Apocalypto' gebaseerd is op historische gebeurtenissen van de Maya's en ook op avontuur.

Het verhaal gaat in het kort over een Mayastam die onverwachts op een vroege ochtend overvallen werd door een andere stam. Tijdens deze overval bracht Jaguar Paw zijn vrouw die hoogzwanger was en zijn kind veilig in een duistere en uitermate diepe grot. Ze konden hier niet meer uit geraken tenzij hij hen weer hielp. Heel het dorp werd leeggeroofd en de overgebleven mensen van dit dorpje werden meegenomen naar een gigantische stad. Hier zouden ze geofferd worden aan de goden. Toen er een zonsverduistering tevoorschijn kwam, lieten ze de gevangenen gaan aangezien ze dachten dat dit een teken van de goden was. Ze moesten een veld zien te passeren terwijl ze bekogeld werden met speren en pijlen. Wanneer ze dit hadden overleefd, waren ze weer op vrije voeten. Toen dit Jaguar Paw gelukt was, nadat hij de zoon van het stamhoofd van de tegenstander vermoord had, werd hij achtervolgd door zijn vijanden. Daarna ging hij terug naar huis om zijn vrouw en zoon te redden, maar dit ging niet gemakkelijk door de vijanden die vlak achter hem liepen. Door de intelligentie van Jaguar Paw lukte het hem uiteindelijk toch om zijn bevallende vrouw en kind te redden.

De film is niet gebaseerd op een boek.

De film verscheen op 8 December 2006.

Er zijn heel wat goede punten van de film. De film toont hoe de Maya's leefden en overleefden. De film toont ook dat de onderlinge band tussen de stammen heel erg slecht was. Daarnaast wordt er ook prachtig getoond welk bijgeloof de Maya's hebben aan de hand van mensenoffers.

Er zijn heel wat zwakke punten. Er zijn een aantal anomalieën aanwezig. Een voorbeeld hiervan is de jacht en het overmatige vlees dat ze eten. Vlees was een luxeproduct en was geen gewoonte. Het volk was eerder een sedentair volk dat zich bezighield met landbouw.
Ook werd er een veel te primitieve behuizing gefilmd. De huizen hadden hoe dan ook een vaste indeling. Dat was onder andere een gebouw met een platform en een voorplein.
Daarnaast wordt de zonsverduistering gezien als een goed teken van de goden en dat de goden tevreden zijn, maar in de tijd van de Maya's was dit een teken van hevige ellende.
Als laatste worden op het einde van de film de Spaanse schepen gefilmd en men bedoelt hiermee de ondergang van de Mayacultuur. Dit klopt niet, want tussen het verval van de Mayacultuur en de aankomst van de Spanjaarden ligt een 500-tal jaar.

Wij vonden de film heel erg spannend en we zaten al vanaf het begin op het topje van onze stoel aangezien ze direct aan het jagen waren. Een deel van onze groep vond de film prachtig, maar sommigen waren ook wel wat gevoelig voor het vele bloed dat aanwezig was. De film is soms langdurig aangezien de film eigenlijk ook in één uur en dertig minuten kan afgespeeld worden in plaats van in twee uren en vijftien minuten. Ze tonen heel wat filmopnames van het landschap wat het soms zo langdradig maakt en sommige delen van de film duren te lang. Ook was het soms moeilijk te zien wie welke stam was. Het zou beter zijn als iedere stam een eigen kenmerkende kledingstijl had met verschillende kleuren. Uiteindelijk hebben wij heel erg veel bijgeleerd en we raden het iedereen aan!

Apocalypto stond al heel lang op mijn lijstje, maar het was er nog niet van gekomen. Nu hij op Netflix te zien is heb ik hem dan eindelijk eens opgezet. De verwachtingen waren, mede door de lovende woorden hier, hoog gespannen.

Helaas zijn die niet waargemaakt. Aan de filmlocatie en het camerawerk lag het niet. De film ziet er prachtig uit. Maar er waren voor mij veel te veel storende factoren om echt meegesleurd te worden.

De opeenstapeling van ellende kwam me de neus uit, zoals ik dat wel vaker heb bij films waar de personages van de ene in de andere narigheid vallen. Maar in dit geval zorgde het er ook voor dat ik niet echt mee kon leven met de hoofdpersoon. Na zoveel dood en verderf kon het me weinig meer schelen of dat ene stamlid het dan toevallig net wel zou overleven. Dat deze slimme jager aan het begin van zijn vlucht de ongekend perfecte verstop plek in de schoot geworpen kreeg (in de vorm van stapels blauwe lijken) maar liever zwaar verzwakt bleef doorrennen, maakte mijn medeleven voor hem nog minder. Maar aangezien hij er blijkbaar ondanks hevige pijnen een minuut lang een jaguar uit kon rennen (die nota bene hoog in de boom al op luttele meters van hem genaderd was), was dat wellicht toch een goede keuze.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dat zal ik nalaten. Alhoewel. De overdreven hoeveelheid aan "kijk-eens-hoe-ontzettende-slecht-die -Middle-Eye-is" scenes, vind ik nog wel even noemenswaardig. Hij is evil, we get it.

Dus nee. Deze film was niet wat ik ervan had gehoopt.