The Patriot (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Historisch
165 minuten / 175 minuten (extended version)

geregisseerd door Roland Emmerich
met Mel Gibson, Heath Ledger en Jason Isaacs

Zuid-Carolina, 1776. Na enkele jaren in het leger gevochten te hebben, wil Benjamin Martin niets liever dan een rustig leventje leiden. Als zijn zoon zich echter aanmeldt voor het Amerikaanse leger, om de jonge natie te verdedigen tegen de Britten, wordt hij gedwongen de wapens weer op te pakken.

avatar van Alathir
Ik heb The Patriot vroeger een aantal keren volledig gezien en aangezien ik nu wat ouder en ongetwijfeld anders naar films ben gaan kijken, wou ik eens zien of de film nog steeds zo goed was.
Het was nog steeds dik in orde maar ik vond het allemaal net wat minder dan vroeger. Hoewel ik patriottisme best kan smaken, is het wel allemaal net van het goede teveel. Maar de muziek van John Williams blijft geweldig, de acteerprestaties zijn sterk en de nodige drama zit er allemaal in.
Zelfs ik moest een aantal keer bijna een traan wegpinken dus de emoties zijn er en je moet je niet schamen om die zakdoek boven te halen.

De actiescènes zien er ook goed uit. Qua één op één gevechten vond ik het wat minder, maar globaal gezien zijn de veldslagen en het kostuumdesign fenomenaal te noemen. Jason Isaacs speelt een schitterende antagonist en ik haatte hem vroeger enorm om deze rol. Nu weet ik dat de man gewoon een ijzersterke rol speelt. De sterkste scènes vind ik nog steeds hetzelfde onder meer wanneer Susan eindelijk praat en niet wilt dat haar papa weer weggaat, daar smelt je toch volledig voor. Of de priester die zijn geweer in de handen van Gabriel gooit om Tavington te doden. Of het moment tussen Benjamin en Gabriel met de appel. Je ziet dat het niet altijd actie hoeft te zijn om voor een sterke scène te zorgen. Ik zou nog steeds 4* geven. Het blijft een geweldige film.

MEESTERLIJK.
Vooral als Gibson zijn stem verheft en kwaad word.
Gibson kwaad is op zijn best.

Onderhoudend, maar teveel de disney-versie van de onafhankelijkheidsoorlog.

The Patriot is een fictieve Amerikaanse oorlogsfilm die werd uitgebracht in het jaar 2000. De regisseur van de film is Roland Emmerich, die werd bijgestaan door de scenarist Robert Rodat. De film verscheen op 27 juni 2000 in Amerika. De hoofdpersonages worden vertolkt door Mel Gibson als Benjamin Martin, Chris Cooper als kolonel Harry Burwell, Heath Ledger als de zoon Gabriel van Benjamin Martin en Jason Isaacs als kolonel William Tavington.
Gabriel, de oudste zoon van Benjamin Martin leidt samen met zijn 6 andere broers en zussen een rustig leven nadat zijn vader heeft meegevochten in de oorlog tussen de Fransen en de Engelsen. Later wordt Gabriel gevangengenomen door kolonel William Tavington. Gabriel probeerde zijn broer Tomas te redden met als gevolg dat Tomas werd neergeschoten door kolonel Tavington.
De Franse en Indiaanse oorlogsheld Benjamin Martin verlangt samen met zijn gezin een volledig nieuw leven op te bouwen. Dit verliep allemaal heel vlot tot zijn oudste zoon Gabriel besluit om mee te vechten in de oorlog tegen de Engelsen. Uiteindelijk vlucht hij terug naar huis nadat hij gewond werd. Hun huis werd in brand gestoken door de Amerikaanse kolonel William Tavington. Daarna stak hij ook nog Gabriels broer, Tomas neer. Na dit alles besluit Benjamin Martin om mee te vechten in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsstrijd om zijn zoon te vergelden.
The Patriot is niet gebaseerd op een boek. De hoofdrol Benjamin Martin is wel gebaseerd op Francis Marion, een Amerikaan die zich inzette in de strijd tegen de Engelsen in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Hij was ook beter bekend als serieverkrachter, moordenaar van Indianen en eigenaar van een groot aantal slaven.
Dit is zeker een typische ‘Mel Gibson film’, zoals gewoonlijk neemt hij ook in deze film wraak maar ook zijn rol als vader van zeven kinderen wist hij goed te vertolken. Vooral het begin van de film begint sterk, de film is wel wat langdradig. Persoonlijk mocht de duur van de film iets korter. De verhaallijn van de film hebben we over het algemeen als matig ervaren. Chris Cooper en Jason Isaacs acteren in deze film uitstekend. De veldslagen werden groots voorgesteld en dit is prachtig om naar te kijken. De gevechtsscènes in de film zijn zeer mooi. De muziek versterkt het hele gebeuren wat zeker boeiend is om zowel naar te kijken als naar te luisteren.
Soms is de film wel wat voorspelbaar en cliché, het verhaal leek op sommige momenten ook enorm gedramatiseerd en sterk geromantiseerd. Ook is de film historisch niet correct. De scène in het bos waarbij veel soldaten werden afgeslacht was nogal wreed en gruwelijk met een tikkeltje teveel bloed.
Deze film is zeker weleens de moeite om te bekijken en verdient zeker een 7/10.

Hanne Camerlynck

[quote]De film gaat over de wraak van Benjamin op de Engelsen meer specifiek op kolonel William Tavington. Hij heeft één van zijn zonen vermoordt. Benjamin wou eerst niet meedoen aan de oorlog maar omdat zijn zoon, Thomas vermoordt werd wou hij wraak, hij deed dit door rond te trekken en mensen te vragen om mee te vechten tegen de Engelsen, om zo zijn eigen ‘legertje’ te creëren. Na een tijdje werden de Engelsen bang van het leger van Benjamin en namen ze maatregelen. Maar dit blijk maar te helpen, kolonel William Tavington kreeg de opdracht om dit leger uit te schakelen en hij deed dit door een list te verzinnen. Er wandelde een tiental soldaten over een wegeltje op weg naar het Engelse kamp. Benjamins leger stond ze op te wachten om ze te vermoorden of gevangen te nemen maar wat hij niet wist is dat er nog een twintigtal mensen in de kar verstopt waren. Benjamins leger probeerde nog weg te vluchten met hun paarden maar de rest van het Engelse leger stond hun op te wachten, ze waren ingesloten en werden gevangen genomen om later vermoordt te worden. Er zijn maar vijf mensen kunnen ontsnappen. Het grotendeel van het leger werd afgeslacht waaronder de oudste zoon van Benjamin, Gabriel.

Omdat Benjamins leger vermoordt werd voegde hij zich toe aan het Amerikaanse leger. Ze trokken naar de Engelsen om met hun de strijd aan te gaan. De oorlog was al een lange tijd bezig en het Amerikaanse leger begon te verzwakken maar ze hadden geen keus om te gaan vechten tegen de Engelsen. Maar heel onverwacht waren de Amerikanen die veldslag aan het winnen dankzij Benjamin. Iedereen begon zich terug te trekken maar hij nam de Amerikaanse vlag en liep gewoon in een rechte lijn naar de Engelsen, hierdoor kregen de Amerikanen hoop omdat hun grote voorbeeld alleen ten strijde trok tegen de Engelsen. En zo hebben ze de Engelsen kunnen terug drijven. En die veldslag kunnen winnen. Benjamin heeft zijn wraak gekregen door kolonel William te vermoorden tijdens de strijd.

Het verhaal was zeer aangrijpend, leerrijk. Het is wel geen korte film dus als je eens een avondje vrij hebt, pak je tijd en kijk samen met je vrienden. Deze film krijgt van ons 3,5/5.

Jeremie Arnaert, Jean Boedts, Josse Doise en Achile Quinten

[quote]Hanne Camerlynck schreef:
Deze film is zeker weleens de moeite om te bekijken en verdient zeker een 7/10.

Hanne Camerlynck, Gust Demaeght, Twanne Hardeman en Elias Vandenbussche

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hapklare historie.

In de maand november brengt Sony de zogenaamde War Collection op 4K-UHD uit. Een box met 4 opgepoetste oorlogsfilms, waar The Patriot er 1 van is. Het is in ieder geval niet de minste uit de collectie. De inmiddels 19 jaar oude film met de blockbuster-regisseur Roland Emmerich aan het roer, neemt een kleine 3 uur de tijd om de kijker op te zuigen in het verhaal. En het moet gezegd, de lange speelduur vliegt rap voorbij. Een waargebeurd verhaal? Nou nee, maar dankbaar gebruik makend van een waargebeurde oorlog. En zeker niet onverdienstelijk.

Dankzij een aardig scenario en een uitstekende cast werkt The Patriot. Toegeven, ook hier wordt er hoogstwaarschijnlijk historisch gezien een loopje genomen met de geschiedenis, maar de hapklare brokken die de Duitse regisseur al eerder succesvol aan zijn kijkers voerde weten ook hier te werken. Ditmaal is de stoere held niemand minder dan Mel Gibson, die het opneemt tegen de sadistische Jason Isaacs. Hij is een van die slechteriken waarvoor je graag blijft zitten. Zo een waarvan je hoopt dat zijn einde aanstonds zal zijn. Goed geacteerd dus.

De sterke acteerprestaties en het avontuurlijke karakter van deze als oorlogsfilm verklede wraaktocht, worden weer in balans gebracht door onwaarschijnlijke actiescènes en een flinke dosis opgeklopt sentiment. De vechtscènes waarin Gibson het op Rambo-achtige wijze opneemt tegen de vijand, staan in schril contrast met de daadwerkelijk wijze waarop men destijds als legers elkaar bevocht. Op mekaar afstappend in kogelregens om uiteindelijk elkander aan het mes te rijgen. De gefilmde veldslagen doen wél realistisch en historisch accuraat aan. Het doet er niet veel toe, ook nu nog weet de film gemakkelijk te vermaken.

***

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

avatar van Rickazio
Blijft een klassieke film!

avatar van macrobody
Lekker lang kijkje in een historische gebeurtenis met de nodige gedramatiseerde passages. Ik mag Mel Gibson wel.

Paulus53 schreef:
Aardige film. Ik snap nog steeds niet dat er twee rijen soldaten dicht tegenover elkaar gaan staan schieten en kijken wie daarna het meest overhoudt. Waren ze toen echt zo dom? Of is het in de film niet goed in beeld gebracht?

Het was voornamelijk een "numbers game" voor de generaals. De meeste poppetjes wonnen over het algemeen. De soldaten volgde orders als je een beter idee had dan werd er niet naar je geluisterd en als je weg liep werd je ook dood geschoten door je eigen team. Weinig keuze dus.
In de eerste wereldoorlog was het nog niet veel anders hoor, daar lagen ze maanden lang tegenover elkaar in de loopgraven om zo af en toe op elkaar af te stormen met de bajonet.

macrobody
Wat dacht je van landingen op een strand waar machinegeweervuur wacht?

Ziegler schreef:
macrobody
Wat dacht je van landingen op een strand waar machinegeweervuur wacht?

Inderdaad. Natuurlijke selectie. Als je zelf niet kan nadenken en blindelings orders opvolgt dan verdien je ook eigenlijk niet beter.