John Rabe (2009)

Frankrijk / China / Duitsland
Oorlog / Biografie

geregisseerd door Florian Gallenberger
met Ulrich Tukur, Daniel Brühl en Steve Buscemi

Waargebeurd verhaal over de Duitse zakenman John Rabe die zich in 1937 in Nanking, China bevindt. De stad wordt aangevallen en overgenomen door het Japanse leger. Rabe weet echter met enkele andere buitenlanders een beschermde zone voor burgers op te richten, waardoor meer dan 250.000 mensen de dood ontlopen.

Indrukmakende film over de paar weken dat John Rabe leiding gaf aan het opzetten van een internationale veiligheidszone voor burgers tijdens het gruwelijke bloedbad van Nanking (300.000 slachtoffers!). Film heeft erg veel aandacht voor de onderlinge relaties van de leden van het comité en hun contacten met de Japanse bezetters. Daarentegen komt het leven van de burgers ín de veiligheidszone amper aan bod.

Niettemin een bij tijd en wijle aangrijpende film met een aantal ingelaste authentieke opnamen én talrijke schokkende beelden van de Japanse wreedheden. Film blijft evenwel ver verwijderd van Spielberg’s relaas over Rabe’s Europese tegenhanger Oskar Schindler.

bobke90 schreef:
mensen, je kijkt niet naar deze film om gewoon een film te zien (dus jullie commentaren van ; slechte film of matige film etc past hier niet), je bekijkt het om te weten wat er allemaal gebeurd is in WOII, het verhaal is hier dus belangrijk. (de verfilming speelt totaal geen rol)

Eindelijk een zinnige reactie hier.De film probeert een waarheidsgetrouw beeld te geven van een episode in China gedurende WO 2. En ja ,hoe moeilijk we er mee om kunnen gaan ...er waren ook goede duitsers: John Rabe bijvoorbeeld. Je had ook slechte nederlanders....schrikbarend veel, de NSB.....En een krant die heulde met de vijand: De Telegraaf....

City of life and death vind ik dan nog een stuk sterker.

avatar van nadrin
Een harde geschiedenisles.