Die Fetten Jahre Sind Vorbei (2004)

Alternatieve titel: The Edukators

Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Hans Weingartner
met Daniel Brühl, Julia Jentsch en Stipe Erceg

Jan, Peter en Jule zijn in hun rebellerende jaren. Ze zijn bevriend omwille van hun passie om de wereld te verbeteren, zonder geweld. Complicaties volgen als Jule verliefd wordt op beide jongens en één van hun ludieke acties volslagen misloopt.

avatar van PolythenePam
De film stond al een tijdje op mijn lijst van nog te bekijken films, een voordeel dus dat 'ie gisteren op televisie was. Ik moet zeggen dat 'ie niet tegenviel. Het kan zijn dat het scenario niet realistisch genoeg is voor sommige mensen. Het feit dat de kapitalist een oorspronkelijke revolutionair is en vervolgens weer de omslag maakt, kun je als niet realistisch zien. Echter vond ik dit onderschikt aan de thematiek. De strijd met idealen en de wil om de wereld te veranderen maar niet weten hoe, vond ik herkenbaar en goed uitgevoerd.
Overigens niet verbazingwekkend dat deze thema's worden aangesneden in een Duitse film, gezien het verleden van Duitsland. Al met al kom ik uit op 4 sterren.

avatar van Thom1994
Geweldige film.

Het acteerwerk is prima in orde, en het camerawerk is ietwat onprofessioneel, maar dat maakte deze film erg realistisch.

Verder valt er niet veel over deze film te zeggen.

avatar van 93.9
Knisper schreef:
Ik zag het juist anders. Volgens mij heeft Hardenberg bewust het oude adres van Jule (of een ander adres, want ik kan me niet herrineren dat haar woning zo groot was) opgegeven, zodat de politie op het verkeerde adres zit. "Sommige mensen veranderen nooit" duidt er dan ook volgens mij op dat hij de drie helpt, omdat hij van binnen nooit echt is verandert sinds zijn jeugd.

Hoe dan ook, verrassend sterke film toch. Had ik niet verwacht. Vooral goede cast. Bruhl is best goed, maar vooral Jentsch maakte echt indruk. Heel naturel gespeeld. Verder is de locatie van de tweede helft van de film inderdaad heel mooi, waardoor de film echt lekker rustig wordt, waardoor er echt tijd voor zelfreflectie is. Nee, viel zeker niet tegen.

Waarom laat hij dan een inval doen?Alles was toch geregeld in die telefooncel?

Hallelujah werkte juist goed, vanwege de controverse.

goede film, briljant einde

AddictedToMovies
'We leven in een democratie, ik hoef mijn bezit niet te verantwoorden.'
-'Nee, we leven in een kapitalistische dictatuur.'

Een klein voorproefje van een ijzersterke film over onrechtvaardigheid in de wereld, maar vooral over mensen die hun weg zoeken en zich afvragen wat te doen met hun idealen. Het prachtige verhaal wordt laten zien aan de hand van een aantal schitterende personages. Eindelijk mensen die hun idealen proberen te verwezenlijken, maar dat kan ook niet zonder een lading kritiek en problematiek. Jan - een prachtrol van Daniel Brühl - is mijn persoonlijke held geworden. Geweldige rake dingen zegt hij en nog belangrijker; het is niet alleen in woord, maar ook in daad. Jule en Peter versterken dit allemaal, want naast rebelleren is dit ook een verhaal over vriendschap en liefde.

De ontwikkelingen zijn zeer interessant. In een extreme situatie gedreven, moeten ze met elkaar (incusief de kapitalist bedoel ik) leven. Hieruit vloeien geweldige dialogen en dilemma's, op zowel maatschappelijk als persoonlijk niveau. Hierdoor ontkomen de personages niet aan zelfreflectie en zien ze ook hun eigen fouten in. Ook de veranderingen van de kapitalist zijn mooi, en de hele film bleef het de vraag of hij het nou meende of flink zat te bluffen. Het eindigt in een enorme climax die de film nog eens twee keer zo goed maakt.

Briljant is de zoektocht van een aantal mensen gecombineerd met maatschappelijke problematiek. Dat het camerawerk dan niet 100% is vergeef ik ze dan ook helemaal - sterker nog, het draagt bij aan de sfeer; als het een miljoennenproductie was zou de film een stuk minder stevig in zijn schoenen staan, de mooie gitaarmuziek droeg ook zijn steentje bij (al was het jammer dat er gebruik gemaakt moest worden van een van Hallelujah, een mooi nummer dat gewoon tevaak is gebruikt). Dit is helemaal een film voor mij en hopelijk ook voor anderen. Een film die iedereen eigenlijk zou moeten zien om bewuster te worden van de wereld en om jezelf beter te leren kennen.

PolythenePam schreef:

Ben ik het mee oneens, wat is er met de hele generatie hippies gebeurd? Precies, ze zijn allemaal verdwenen en dat is de generatie die nu bestaat uit bankdirecteuren e.d. Het lijkt wel of de jaren de idealen doorspoelen. Misschien is dit een extreem voorbeeld, maar het maakt het juist sterk. Schrijnend en confronterend.

avatar van louisvf
Deze was ik vergeten...
Mooi gefilmd, goed geacteerd, prachtig verhaal.

avatar van Koekjesdeeg
gave film zonder al te veel moralistisch gezeur, maar toch met een sterke moraal. kan me herkennen in de personages (met name Jule), al zijn deze 3 veel extremer. apart plot, ook goed geacteerd. een film die je hersenen aan het werk zet. jammer dat het tweede stuk van de film wat voorspelbaarder en slomer verliep, en mij nog weinig verraste.

en dan nóg een klein minpuntje: 3 keer achter elkaar hetzelfde nummer laten klinken in een film vind ik persoonlijk echt storend.

wat ik dan wél weer mooi vond is dat de film laat zien dat het ergens naief is om zulke idealen te hebben. (al heb ik ze, hoewel met een iets nuchterdere kijk, toch ook.)

Koekjesdeeg schreef:

Zou dat de onderliggende gedachte zijn? Ik betwijfel het. Ik zie het meer als de moeilijkheid van idealen, hoe die gepaard gaan met jezelf als individu. Het is bijna onmogelijk om onder contradicties/tegenstrijdigheden in jezelf te komen,. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit soort mensen nodig zijn (en denk dat de film dat ook wel wilt zeggen), dat er nog idealen zijn en dat er ook nog meer dan woorden bestaan.

The Edukators is duidelijk een low-budget independent film, wat uitgestraald wordt door een zeker amateurisme. In de cameravoering; de editing; het acteerwerk; de dialogen; het plot, en met name de geforceerde plotwendingen. Ook het gebruik van uitsluitend Engelse songs in een Duitse film blijf ik raar vinden.

Dat amateurisme heeft meteen ook zijn charme, wat mooi samengaat met de jeugdige naïviteit van de hoofdpersonen. Hun idealisme, strijdend tegen (zoals zij het noemen) de kapitalistische dictatuur, is in de kern nobel, maar kent ook zo zijn tegenstrijdigheden. Met al hun fouten worden de hoofdpersonen menselijk en valt er achteraf voldoende te bediscussiëren. Zo zwart/wit is het allemaal niet.

Maar dat geforceerde in het plot gaat de film uiteindelijk parten spelen. De jongelingen maken irritant foute keuzes en verklaren dit via soms knullige dialogen om de film maar voort te stuwen, wat het meeleven en daarmee ook de spanning in de weg zit. Om nog maar te zwijgen over de 'verplichte' driehoeksrelatie, die de aandacht alleen maar afleid van de werkelijke boodschap. De laatste minuut haalt daarnaast een belangrijk punt weer onderuit.

Door het knullige van het geheel heb je nergens het idee naar een echt geweldige film te kijken, maar uiteindelijk is de leuze van het groepje ook hier van toepassing; alleen de sterke ideeën blijven overeind. De film is het sterkst tijdens de gesprekken over recht en onrecht in de wereld en de verantwoordelijkheid die bij de gewone mens ligt.

Deze algemene boodschap blijft dan ook hangen en werkt ergens motiverend, in ieder geval om te bespreken na afloop. Alles eromheen voelt aan als een wat onzorgvuldige maar gelukkig ook sympathieke kapstok die nu eenmaal gecreëerd moest worden om deze gesprekken aan op te hangen. 3*

Uiterst originele film waarin een drietal idealistische vrienden op een ludieke wijze tegen het kapitalisme schoppen. En op een gegeven moment loopt een actie van hen lichtelijk uit de hand. De gesprekken tussen de vrienden en hun gijzelaar zijn zeker interessant en goed geschreven. Ook mooi om te zien hoe de onderlinge verhouding tussen hen op een geloofwaardige manier verschuift. Verder zit de film goed in elkaar en heeft een sterk einde.

avatar van Gangleri
De film begint sterk, maar als de karakters moeten gaan improviseren, schiet het tempo omlaag en komt er meer nadruk op de filosofie van de mensen uit de film. Bij vlagen wel aardig en het laat (inderdaad) zien hoe situatie-afhankelijk idealen zijn. De tweede helft haalt het niveau wel redelijk omlaag.
Het viel me trouwens op dat op IMdB een "The Edukators" staat aangekondigd voor 2012. Het zal toch niet weer een remake zijn?

avatar van Ceeda7
De dialogen omtrent politieke/sociale/economische zijn in deze film goed verwerkt. Uiteindelijk kom je net zoals de karakters in de film, en alle historische revoluties op een hoopje gesmeten, telkens bij dezelfde conclusie terecht.

Verder speelt de cast zeer goed, het inlevingsvermogen bij elke acteur is present, en je kan telkens elk z'n standpunt verdedigen, ook al heb je meer sympathieën voor de een als voor de andere. Dat maakt de film tevens zo toegankelijk voor iedereen.

De regisseur slaagt er dus met verve in, een discussie los te weken. Ik hou van deze film, omdat het niet altijd gemakkelijk is een thema als hier op een geslaagde manier te regisseren. Geen "over the top" weet je wel. Waarschijnlijk heeft hij zelf op een of andere manier ooit in deze situatie gezeten, en wie niet trouwens?

Dikke 4.

avatar van EliasZ
Goede film van begin tot eind!

- Cast en acteerprestaties waren goed
- Verhaal heel interessant, film blijft boeien
- Spanning, drama, politiek, romantiek
- Soms onrealistisch en bepaalde dingen hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden

3.5

avatar van K. V.
'k Was eigenlijk wel aangenaam verrast door deze film. 'k Bleef aan het scherm gekluisterd om te weten hoe het ging eindigen.
Het genre is eigenlijk een beetje van alles: een liefdesverhaal, actie, drama en een beetje thriller en komedie.
Een aanrader.

Een vriendschapsverhaal over idealisme, politiek activisme en jeugdige rebellie in relatie met gijzeling, verpakt in een driehoeksverhouding, dat aan de ene kant behoedzaam wordt opgebouwd, maar ook direct van toon is en geenszins belerend. Handcamera-opnames blijf ik vervelend vinden.

Erg goede misdaadfilm met een glimlach. Spannend tot aan het fraaie einde, maar vooral boeiend vanwege de ruime aandacht, die besteed wordt aan de ontwikkeling van de diverse karakters. Het middengedeelte dreigde even wat langdradig te worden, totdat het ‘slachtoffer’ begon te vertellen over zijn eigen jeugdervaringen en tot mijn zeer aangename verrassing het fantastisch spannende jaar 1968 aanhaalde. (Kriebels in mijn buik!) In die bekentenis lag ook de clou voor het toch wel verrassende, maar niettemin zeer treffende einde; de spreekwoordelijke kers op de spreekwoordelijke taart.
De fraaie beelden, het schitterende scenario en het goede acteerwerk door alle vier de personages - in het bijzonder door Julia Jentsch die op formidabele wijze in haar rol zit - maken dit tot een prachtige film over een niet zo alledaags onderwerp, dat mij - mede vanuit mijn eigen herinneringen - zeer aan het hart gaat.
Bij iedereen van harte aanbevolen!

avatar van depri83
Tja, er zijn behoorlijke gaten te schieten in het plot van de film maar ik heb me er toch uitstekend mee vermaakt.

Best inhoudelijke film met visies allerhande op de samenleving.
Uitstekende vertolkingen en stof tot eeuwig nadenken. Op de hoofdmaterie van de film zal men wel nooit tot een conclusie komen. Daarvoor zit de mens al te vol met gebreken en gedraagt hij zich sowieso naar de kant waartoe hij behoort. Kunt ge niet veranderen. Persoonlijk heb ik soms wel een beetje twijfels omtrent protestzangers en aanklagers allerlei die hiermee gevoelige snaren raken maar er ook mee aan de kost (soms ruim) komen.

avatar van TornadoEF5
Deze film heeft me wel eens aan het nadenken gezet. Ik ben zelf geinteresseerd in de politiek en het politiek activisme en de kijk op links en rechts vond ik dus interessant, en vond ik bovendien correct en objectief weergegeven. De boodschap komt dan ook goed aan. Bovendien kan ik me zelf ook wat vinden in de ideologie van de drie activisten. Ik zelf ben ook een 19-jarige links-liberaal iemand, die ijvert voor een eerlijkere, socialere, en meer ecologische maatschappij met meer vrijheden en een kleinere afstand tussen rijk & arm. En ook ben ik voorstander van legalisatie van softdrugs, de creatie van een federale Europese staat, en zeer veel vrijheden/respect voor mens, dier en natuur. Al ga ik wel niet akkoord met het economisch beleid van de socialisten omdat dat niet werkt en ik ben ook geen voorstander van een vrije economie, maar dat terzijde. Als persoon die vaak impulsieve beslissingen neemt op het gevoel af, en met die gedachtes kan ik me dus vinden in de drie activisten.

Net zoals bij Victoria zou je kunnen denken: "Ik zou dit en dat anders gedaan hebben", maar daar stoorde ik me niet aan, en bovendien weerleg ik dat gegeven met het feit dat je in het echte leven ook heel wat dingen anders doet , dan je zou denken. Iets plannen is een utopie. Dat je iets beter kon doen. Klopt, dat kan je altijd. Maar dat is onmogelijk. Perfectie bestaat niet, al vind ik wel dat je het moet nastreven. Beter een 95 procent goed, dan een 60 procent goed toch?

De film is ook interessant, heeft een leuke sfeer, en leuke karakters met sterke acteerprestaties waar bij het schrijven van de karakters goed is over nagedacht. Op visueel en muzikaal vlak blinkt de film niet uit, maar ze zijn wel gewoon goed, met ook de gepaste sfeer. De cameratechnieken waren trouwens goed uitgevoerd en vooral in het begin even opvallend, al is dat ook soms eigen aan een low-budgetfilm.

Naarmate ik deze film vaker zie, begin ik ‘m steeds beter te vinden. Intelligente film, goede dialogen, zet aan tot nadenken.
Mooi om te zien hoe het slachtoffer slim weet te integreren in de commune in de bergen, en zijn ontvoerders uit elkaar weet te spelen. Interessant, voor meer dan een uitleg vatbaar, einde. It’s in the eye of the beholder vermoed ik, het einde van de film geeft geen echt uitsluitsel.
Erg goed, 4*.

avatar van Flavio
Goede film over een aantal idealistische twintigers die de strijd aangaan met het kapitalisme. De film zit intelligent in elkaar en het spel van de drie -of eigenlijk vier- hoofdpersonen is zeer overtuigend. Leuke setting ook, in het nachtelijke Berlijn en de Alpen.

Ook roept de film interessante vragen op: de uitspraak "je hebt geen hart als je niet links bent onder de 30, en geen brein als je niet rechts bent boven de 30" heb ik ook meer dan eens gehoord, meestal van mensen boven de 50 trouwens, en het lijkt er inderdaad op dat veel idealisten als ze eenmaal een huis, baan, gezin hebben kiezen voor datgene wat ze ooit bestreden.

Het lijkt mij trouwens toch obvious dat Hardenberg ze op het eind verraadt, ik zie niet de mogelijkheid van een andere interpretatie. Overigens is hem dat ook niet helemaal aan te rekenen want het is toch een vrij ernstige misdaad, en in het begin was ik er nog niet zo zeker van dat hij het zou overleven. En als je dan je ontvoerders uitgezwaaid hebt vind je je bank in het zwembad, tsja, ik zou ook pissig worden.

avatar van arno74
Aardige film die bij mij niet helemaal de juiste snaar wist te raken. Dit soort themas (jonge activisten / idealisten) spreken me wel aan, en ondanks de sterke cast (Daniel Brühl en Julia Jentsch), was het voor mijn smaak te conventioneel. In die zin prefereer ik dus bijvoorbeeld een film als The East (2013). 3*

Wel een aardige film om een keer te zien. Voor mij geen topper. Daar was het te veel lowbudget voor en soms had er wel iets meer vaart in de film mogen zitten. Aardig verhaal.