Die Fetten Jahre Sind Vorbei (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten
Alternatieve titel: The Edukators
Oorsprong:
Duitsland / Oostenrijk
Geregisseerd door: Hans Weingartner
Met onder meer: Daniel Brühl, Julia Jentsch en Stipe Erceg
IMDb beoordeling: 7,4 (32.354)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 3 februari 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Die Fetten Jahre Sind Vorbei
"Every heart is a revolutionary cell."
Jan, Peter en Jule zijn in hun rebellerende jaren. Ze zijn bevriend omwille van hun passie om de wereld te verbeteren, zonder geweld. Complicaties volgen als Jule verliefd wordt op beide jongens en één van hun ludieke acties volslagen misloopt.
Externe links
Acteurs en actrices
Jan
Jule
Peter
Justus Hardenberg
Villenbesitzer
Villenbesitzerin
Tochter
Sohn
Globalisierungsgegner
Vermieter
Video's en trailers
Reviews & comments
PolythenePam
-
- 15 berichten
- 622 stemmen
De film stond al een tijdje op mijn lijst van nog te bekijken films, een voordeel dus dat 'ie gisteren op televisie was. Ik moet zeggen dat 'ie niet tegenviel. Het kan zijn dat het scenario niet realistisch genoeg is voor sommige mensen. Het feit dat de kapitalist een oorspronkelijke revolutionair is en vervolgens weer de omslag maakt, kun je als niet realistisch zien. Echter vond ik dit onderschikt aan de thematiek. De strijd met idealen en de wil om de wereld te veranderen maar niet weten hoe, vond ik herkenbaar en goed uitgevoerd.
Overigens niet verbazingwekkend dat deze thema's worden aangesneden in een Duitse film, gezien het verleden van Duitsland. Al met al kom ik uit op 4 sterren.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 660 stemmen
Geweldige film.
Het acteerwerk is prima in orde, en het camerawerk is ietwat onprofessioneel, maar dat maakte deze film erg realistisch.
Verder valt er niet veel over deze film te zeggen.
4*
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Hoe dan ook, verrassend sterke film toch. Had ik niet verwacht. Vooral goede cast. Bruhl is best goed, maar vooral Jentsch maakte echt indruk. Heel naturel gespeeld. Verder is de locatie van de tweede helft van de film inderdaad heel mooi, waardoor de film echt lekker rustig wordt, waardoor er echt tijd voor zelfreflectie is. Nee, viel zeker niet tegen.
Waarom laat hij dan een inval doen?Alles was toch geregeld in die telefooncel?
Hallelujah werkte juist goed, vanwege de controverse.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
'We leven in een democratie, ik hoef mijn bezit niet te verantwoorden.'
-'Nee, we leven in een kapitalistische dictatuur.'
Een klein voorproefje van een ijzersterke film over onrechtvaardigheid in de wereld, maar vooral over mensen die hun weg zoeken en zich afvragen wat te doen met hun idealen. Het prachtige verhaal wordt laten zien aan de hand van een aantal schitterende personages. Eindelijk mensen die hun idealen proberen te verwezenlijken, maar dat kan ook niet zonder een lading kritiek en problematiek. Jan - een prachtrol van Daniel Brühl - is mijn persoonlijke held geworden. Geweldige rake dingen zegt hij en nog belangrijker; het is niet alleen in woord, maar ook in daad. Jule en Peter versterken dit allemaal, want naast rebelleren is dit ook een verhaal over vriendschap en liefde.
De ontwikkelingen zijn zeer interessant. In een extreme situatie gedreven, moeten ze met elkaar (incusief de kapitalist bedoel ik) leven. Hieruit vloeien geweldige dialogen en dilemma's, op zowel maatschappelijk als persoonlijk niveau. Hierdoor ontkomen de personages niet aan zelfreflectie en zien ze ook hun eigen fouten in. Ook de veranderingen van de kapitalist zijn mooi, en de hele film bleef het de vraag of hij het nou meende of flink zat te bluffen. Het eindigt in een enorme climax die de film nog eens twee keer zo goed maakt.
Briljant is de zoektocht van een aantal mensen gecombineerd met maatschappelijke problematiek. Dat het camerawerk dan niet 100% is vergeef ik ze dan ook helemaal - sterker nog, het draagt bij aan de sfeer; als het een miljoennenproductie was zou de film een stuk minder stevig in zijn schoenen staan, de mooie gitaarmuziek droeg ook zijn steentje bij (al was het jammer dat er gebruik gemaakt moest worden van een van Hallelujah, een mooi nummer dat gewoon tevaak is gebruikt). Dit is helemaal een film voor mij en hopelijk ook voor anderen. Een film die iedereen eigenlijk zou moeten zien om bewuster te worden van de wereld en om jezelf beter te leren kennen.
4,5*
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Het kan zijn dat het scenario niet realistisch genoeg is voor sommige mensen. Het feit dat de kapitalist een oorspronkelijke revolutionair is en vervolgens weer de omslag maakt, kun je als niet realistisch zien.
Ben ik het mee oneens, wat is er met de hele generatie hippies gebeurd? Precies, ze zijn allemaal verdwenen en dat is de generatie die nu bestaat uit bankdirecteuren e.d. Het lijkt wel of de jaren de idealen doorspoelen. Misschien is dit een extreem voorbeeld, maar het maakt het juist sterk. Schrijnend en confronterend.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2522 stemmen
Deze was ik vergeten...
Mooi gefilmd, goed geacteerd, prachtig verhaal.
Koekjesdeeg
-
- 21 berichten
- 41 stemmen
gave film zonder al te veel moralistisch gezeur, maar toch met een sterke moraal. kan me herkennen in de personages (met name Jule), al zijn deze 3 veel extremer. apart plot, ook goed geacteerd. een film die je hersenen aan het werk zet. jammer dat het tweede stuk van de film wat voorspelbaarder en slomer verliep, en mij nog weinig verraste.
en dan nóg een klein minpuntje: 3 keer achter elkaar hetzelfde nummer laten klinken in een film vind ik persoonlijk echt storend.
wat ik dan wél weer mooi vond is dat de film laat zien dat het ergens naief is om zulke idealen te hebben. (al heb ik ze, hoewel met een iets nuchterdere kijk, toch ook.)
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
wat ik dan wél weer mooi vond is dat de film laat zien dat het ergens naief is om zulke idealen te hebben. (al heb ik ze, hoewel met een iets nuchterdere kijk, toch ook.)
Zou dat de onderliggende gedachte zijn? Ik betwijfel het. Ik zie het meer als de moeilijkheid van idealen, hoe die gepaard gaan met jezelf als individu. Het is bijna onmogelijk om onder contradicties/tegenstrijdigheden in jezelf te komen,. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit soort mensen nodig zijn (en denk dat de film dat ook wel wilt zeggen), dat er nog idealen zijn en dat er ook nog meer dan woorden bestaan.
BobdH
-
- 488 berichten
- 2307 stemmen
The Edukators is duidelijk een low-budget independent film, wat uitgestraald wordt door een zeker amateurisme. In de cameravoering; de editing; het acteerwerk; de dialogen; het plot, en met name de geforceerde plotwendingen. Ook het gebruik van uitsluitend Engelse songs in een Duitse film blijf ik raar vinden.
Dat amateurisme heeft meteen ook zijn charme, wat mooi samengaat met de jeugdige naïviteit van de hoofdpersonen. Hun idealisme, strijdend tegen (zoals zij het noemen) de kapitalistische dictatuur, is in de kern nobel, maar kent ook zo zijn tegenstrijdigheden. Met al hun fouten worden de hoofdpersonen menselijk en valt er achteraf voldoende te bediscussiëren. Zo zwart/wit is het allemaal niet.
Maar dat geforceerde in het plot gaat de film uiteindelijk parten spelen. De jongelingen maken irritant foute keuzes en verklaren dit via soms knullige dialogen om de film maar voort te stuwen, wat het meeleven en daarmee ook de spanning in de weg zit. Om nog maar te zwijgen over de 'verplichte' driehoeksrelatie, die de aandacht alleen maar afleid van de werkelijke boodschap. De laatste minuut haalt daarnaast een belangrijk punt weer onderuit.
Door het knullige van het geheel heb je nergens het idee naar een echt geweldige film te kijken, maar uiteindelijk is de leuze van het groepje ook hier van toepassing; alleen de sterke ideeën blijven overeind. De film is het sterkst tijdens de gesprekken over recht en onrecht in de wereld en de verantwoordelijkheid die bij de gewone mens ligt.
Deze algemene boodschap blijft dan ook hangen en werkt ergens motiverend, in ieder geval om te bespreken na afloop. Alles eromheen voelt aan als een wat onzorgvuldige maar gelukkig ook sympathieke kapstok die nu eenmaal gecreëerd moest worden om deze gesprekken aan op te hangen. 3*
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Uiterst originele film waarin een drietal idealistische vrienden op een ludieke wijze tegen het kapitalisme schoppen. En op een gegeven moment loopt een actie van hen lichtelijk uit de hand. De gesprekken tussen de vrienden en hun gijzelaar zijn zeker interessant en goed geschreven. Ook mooi om te zien hoe de onderlinge verhouding tussen hen op een geloofwaardige manier verschuift. Verder zit de film goed in elkaar en heeft een sterk einde.
Gangleri
-
- 72 berichten
- 116 stemmen
De film begint sterk, maar als de karakters moeten gaan improviseren, schiet het tempo omlaag en komt er meer nadruk op de filosofie van de mensen uit de film. Bij vlagen wel aardig en het laat (inderdaad) zien hoe situatie-afhankelijk idealen zijn. De tweede helft haalt het niveau wel redelijk omlaag.
Het viel me trouwens op dat op IMdB een "The Edukators" staat aangekondigd voor 2012. Het zal toch niet weer een remake zijn?
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
De dialogen omtrent politieke/sociale/economische zijn in deze film goed verwerkt. Uiteindelijk kom je net zoals de karakters in de film, en alle historische revoluties op een hoopje gesmeten, telkens bij dezelfde conclusie terecht.
Verder speelt de cast zeer goed, het inlevingsvermogen bij elke acteur is present, en je kan telkens elk z'n standpunt verdedigen, ook al heb je meer sympathieën voor de een als voor de andere. Dat maakt de film tevens zo toegankelijk voor iedereen.
De regisseur slaagt er dus met verve in, een discussie los te weken. Ik hou van deze film, omdat het niet altijd gemakkelijk is een thema als hier op een geslaagde manier te regisseren. Geen "over the top" weet je wel. Waarschijnlijk heeft hij zelf op een of andere manier ooit in deze situatie gezeten, en wie niet trouwens?
Dikke 4.
EliasZ
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
Goede film van begin tot eind!
- Cast en acteerprestaties waren goed
- Verhaal heel interessant, film blijft boeien
- Spanning, drama, politiek, romantiek
- Soms onrealistisch en bepaalde dingen hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden
3.5
K. V.
-
- 4105 berichten
- 3594 stemmen
'k Was eigenlijk wel aangenaam verrast door deze film. 'k Bleef aan het scherm gekluisterd om te weten hoe het ging eindigen.
Het genre is eigenlijk een beetje van alles: een liefdesverhaal, actie, drama en een beetje thriller en komedie.
Een aanrader.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een vriendschapsverhaal over idealisme, politiek activisme en jeugdige rebellie in relatie met gijzeling, verpakt in een driehoeksverhouding, dat aan de ene kant behoedzaam wordt opgebouwd, maar ook direct van toon is en geenszins belerend. Handcamera-opnames blijf ik vervelend vinden.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Erg goede misdaadfilm met een glimlach. Spannend tot aan het fraaie einde, maar vooral boeiend vanwege de ruime aandacht, die besteed wordt aan de ontwikkeling van de diverse karakters. Het middengedeelte dreigde even wat langdradig te worden, totdat het ‘slachtoffer’ begon te vertellen over zijn eigen jeugdervaringen en tot mijn zeer aangename verrassing het fantastisch spannende jaar 1968 aanhaalde. (Kriebels in mijn buik!) In die bekentenis lag ook de clou voor het toch wel verrassende, maar niettemin zeer treffende einde; de spreekwoordelijke kers op de spreekwoordelijke taart.
De fraaie beelden, het schitterende scenario en het goede acteerwerk door alle vier de personages - in het bijzonder door Julia Jentsch die op formidabele wijze in haar rol zit - maken dit tot een prachtige film over een niet zo alledaags onderwerp, dat mij - mede vanuit mijn eigen herinneringen - zeer aan het hart gaat.
Bij iedereen van harte aanbevolen!
depri83
-
- 6690 berichten
- 1311 stemmen
Tja, er zijn behoorlijke gaten te schieten in het plot van de film maar ik heb me er toch uitstekend mee vermaakt.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Best inhoudelijke film met visies allerhande op de samenleving.
Uitstekende vertolkingen en stof tot eeuwig nadenken. Op de hoofdmaterie van de film zal men wel nooit tot een conclusie komen. Daarvoor zit de mens al te vol met gebreken en gedraagt hij zich sowieso naar de kant waartoe hij behoort. Kunt ge niet veranderen. Persoonlijk heb ik soms wel een beetje twijfels omtrent protestzangers en aanklagers allerlei die hiermee gevoelige snaren raken maar er ook mee aan de kost (soms ruim) komen.
TornadoEF5
-
- 5541 berichten
- 1482 stemmen
Deze film heeft me wel eens aan het nadenken gezet. Ik ben zelf geinteresseerd in de politiek en het politiek activisme en de kijk op links en rechts vond ik dus interessant, en vond ik bovendien correct en objectief weergegeven. De boodschap komt dan ook goed aan. Bovendien kan ik me zelf ook wat vinden in de ideologie van de drie activisten. Ik zelf ben ook een 19-jarige links-liberaal iemand, die ijvert voor een eerlijkere, socialere, en meer ecologische maatschappij met meer vrijheden en een kleinere afstand tussen rijk & arm. En ook ben ik voorstander van legalisatie van softdrugs, de creatie van een federale Europese staat, en zeer veel vrijheden/respect voor mens, dier en natuur. Al ga ik wel niet akkoord met het economisch beleid van de socialisten omdat dat niet werkt en ik ben ook geen voorstander van een vrije economie, maar dat terzijde. Als persoon die vaak impulsieve beslissingen neemt op het gevoel af, en met die gedachtes kan ik me dus vinden in de drie activisten.
Net zoals bij Victoria zou je kunnen denken: "Ik zou dit en dat anders gedaan hebben", maar daar stoorde ik me niet aan, en bovendien weerleg ik dat gegeven met het feit dat je in het echte leven ook heel wat dingen anders doet , dan je zou denken. Iets plannen is een utopie. Dat je iets beter kon doen. Klopt, dat kan je altijd. Maar dat is onmogelijk. Perfectie bestaat niet, al vind ik wel dat je het moet nastreven. Beter een 95 procent goed, dan een 60 procent goed toch?
De film is ook interessant, heeft een leuke sfeer, en leuke karakters met sterke acteerprestaties waar bij het schrijven van de karakters goed is over nagedacht. Op visueel en muzikaal vlak blinkt de film niet uit, maar ze zijn wel gewoon goed, met ook de gepaste sfeer. De cameratechnieken waren trouwens goed uitgevoerd en vooral in het begin even opvallend, al is dat ook soms eigen aan een low-budgetfilm.
Noir
-
- 101 berichten
- 99 stemmen
Naarmate ik deze film vaker zie, begin ik ‘m steeds beter te vinden. Intelligente film, goede dialogen, zet aan tot nadenken.
Mooi om te zien hoe het slachtoffer slim weet te integreren in de commune in de bergen, en zijn ontvoerders uit elkaar weet te spelen. Interessant, voor meer dan een uitleg vatbaar, einde. It’s in the eye of the beholder vermoed ik, het einde van de film geeft geen echt uitsluitsel.
Erg goed, 4*.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Goede film over een aantal idealistische twintigers die de strijd aangaan met het kapitalisme. De film zit intelligent in elkaar en het spel van de drie -of eigenlijk vier- hoofdpersonen is zeer overtuigend. Leuke setting ook, in het nachtelijke Berlijn en de Alpen.
Ook roept de film interessante vragen op: de uitspraak "je hebt geen hart als je niet links bent onder de 30, en geen brein als je niet rechts bent boven de 30" heb ik ook meer dan eens gehoord, meestal van mensen boven de 50 trouwens, en het lijkt er inderdaad op dat veel idealisten als ze eenmaal een huis, baan, gezin hebben kiezen voor datgene wat ze ooit bestreden.
Het lijkt mij trouwens toch obvious dat Hardenberg ze op het eind verraadt, ik zie niet de mogelijkheid van een andere interpretatie. Overigens is hem dat ook niet helemaal aan te rekenen want het is toch een vrij ernstige misdaad, en in het begin was ik er nog niet zo zeker van dat hij het zou overleven. En als je dan je ontvoerders uitgezwaaid hebt vind je je bank in het zwembad, tsja, ik zou ook pissig worden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Aardige film die bij mij niet helemaal de juiste snaar wist te raken. Dit soort themas (jonge activisten / idealisten) spreken me wel aan, en ondanks de sterke cast (Daniel Brühl en Julia Jentsch), was het voor mijn smaak te conventioneel. In die zin prefereer ik dus bijvoorbeeld een film als The East (2013). 3*
shrink
-
- 1977 berichten
- 2228 stemmen
Wel een aardige film om een keer te zien. Voor mij geen topper. Daar was het te veel lowbudget voor en soms had er wel iets meer vaart in de film mogen zitten. Aardig verhaal.
Vidi well
-
- 481 berichten
- 612 stemmen
Jaren geleden heb ik deze film eens gezien en af en toe popt ie weer op in mijn herinnering. Toch een teken dat de film ergens een goede indruk heeft gemaakt. Ik was begin 20, overtuigd politiek links, dus deze film zou een kolfje naar mij hand moeten zijn. Maar hoewel ik de antikapitalistische idealen van deze rellende jongeren onderstreepte, stoorde ik me toch regelmatig aan hun destructieve gedrag.
Het inbreken valt natuurlijk niet goed te praten (ook al stelen ze niets), maar ik herinner me ook vaag dat iemand een auto bekrast en tja... dat valt gewoon niet goed te praten.
Ik snap de frustratie, maar dat is geen excuus voor vandalisme. Dat je zelf slachtoffer bent betekent niet dat anderen dan ook maar moeten lijden, dat is geen oplossing.
Hierdoor irriteerde ik me vooral aan deze hoofdpersonen terwijl de film op zich een interessante boodschap uitdraagt. Maar nu koos ik uiteindelijk meer partij voor de kapitalisten die zij zo verafschuwen, dan voor de arme, maar vandalistische slachtoffers van het systeem.
Jammer van de uitwerking, maar zeker een film die dus wel even beklijft.
3,5*
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Regisseur Hans Weingartner werd geboren in Oostenrijk in 1977. Rond z'n twintigste stelde hij vast dat de meeste van z'n generatiegenoten zich plooiden naar het systeem, enkel in materiële rijkdom geïnteresseerd waren en zich meningen in lieten lepelen door de media. Toch waren er ook protestmarsen van andersglobalisten, tegen de toenemende macht van multinationals en de uitbuiting van arbeiders in laagloonlanden. Weingartner heeft een cameo als deelnemer aan zo'n betoging. Hij gebruikte autobiografische elementen.
Passend bij het onderwerp werkte hij met een beperkt budget, met veel handcamera en enkele beelden van bewakingscamera's, in een realistische stijl. De acteurs komen zeer natuurlijk over, vooral Daniel Brühl en Julia Jentsch. Mooi is de scène waarin ze Berlijn bekijken van op afstand, en vaststellen dat ze zich observator voelen aan de buitenkant, geen deelnemer aan het spel. Televisie als de grote boosdoener is wel echt iets van de jaren '90; tegenwoordig zou je wensen dat jongeren nog eens naar een duidingsprogramma op tv keken in plaats van al hun (des-)informatie van het internet te halen.
Het hoogtepunt is de inbraak in de villa aan het meer. Daarbij heerst de opwindende sfeer van het jong en rebels zijn, van de boel op stelten te willen zetten. Ze willen een vreedzame, ludieke protestactie voeren, maar het loopt uit de hand. Het komt mooi uit dat een van de drie voor een veiligheidsfirma werkt. De Tirolse Alpen zijn een probate verandering van decor. Hardenberg zien ze als een kapitalistisch zwijn, een Arschloch. Wanneer hij echter een voormalig mei-68'er blijkt, komt er een confrontatie tussen twee generaties. Het einde is een misleidende montage, met crosscuts tussen Berlijn en een Spaans hotel..
Freddy Quinn is een leuke muziekkeuze, passend bij Oostenrijk, al had het afgezaagde Hallelujah dan weer niet gemoeten. Je blijft achter met het gevoel dat er van alles mis is met de wereld, maar dat pogingen om te protesteren tot niks leiden.
wilofski
-
- 196 berichten
- 568 stemmen
Jaren geleden heb ik deze film eens gezien en af en toe popt ie weer op in mijn herinnering. Toch een teken dat de film ergens een goede indruk heeft gemaakt. Ik was begin 20, overtuigd politiek links, dus deze film zou een kolfje naar mij hand moeten zijn. Maar hoewel ik de antikapitalistische idealen van deze rellende jongeren onderstreepte, stoorde ik me toch regelmatig aan hun destructieve gedrag.
Het inbreken valt natuurlijk niet goed te praten (ook al stelen ze niets), maar ik herinner me ook vaag dat iemand een auto bekrast en tja... dat valt gewoon niet goed te praten.
Ik snap de frustratie, maar dat is geen excuus voor vandalisme. Dat je zelf slachtoffer bent betekent niet dat anderen dan ook maar moeten lijden, dat is geen oplossing.
Hierdoor irriteerde ik me vooral aan deze hoofdpersonen terwijl de film op zich een interessante boodschap uitdraagt. Maar nu koos ik uiteindelijk meer partij voor de kapitalisten die zij zo verafschuwen, dan voor de arme, maar vandalistische slachtoffers van het systeem.
Jammer van de uitwerking, maar zeker een film die dus wel even beklijft.
3,5*
Speciaal dat je zo naar de film kijkt.
Ik vond net dat ze sympathieker overkwamen door toe te geven dat hun actie (de ontvoering) wegens de foute redenen en gefaald was.
Het vandalisme zelf valt al met al mee: ze verplaatsen alles en laten een briefje na, het is maar als Jule haar persoonlijke gevoelens in de kwestie brengt dat er echt vandalisme aan te pas komt. En dat is dan ook alleen maar een zetel die in het binnenzwembad geflikkerd is. Dat is binnen het idee van revolutie al met al maar lauw denk ik dan, zeker om dan de personages op vandalisme af te rekenen.
Laten we eerlijk zijn: om de omelet te bakken die "het bestrijden van het kapitalisme" is, vallen die paar eierschaaltjes best mee.
Niet dat ik wil oproepen om allemaal in mercedessen te beginnen krassen, maar alles heeft zo zijn perspectief (en als we dan toch aan het krassen gaan: doe het dan op een audi, hopelijk leren ze dan hun pinkers eens te gebruiken )
Ook mooi dat je de film gelijk geeft: als jonge mens lijkt links zeer logisch, en daar blijkt later maar weinig meer van over te schieten. (Wat voor alle duidelijkheid geen goed- of afkeuring van jouw mening dan wel linkse/rechtse ideologie is, ik vind het gewoon prachtig om te zien hoe sommige dingen gewoon samenkomen.)
Vidi well
-
- 481 berichten
- 612 stemmen
Speciaal dat je zo naar de film kijkt.
Ik vond net dat ze sympathieker overkwamen door toe te geven dat hun actie (de ontvoering) wegens de foute redenen en gefaald was.
Ook mooi dat je de film gelijk geeft: als jonge mens lijkt links zeer logisch, en daar blijkt later maar weinig meer van over te schieten. (Wat voor alle duidelijkheid geen goed- of afkeuring van jouw mening dan wel linkse/rechtse ideologie is, ik vind het gewoon prachtig om te zien hoe sommige dingen gewoon samenkomen.)
Het is voor mij al lang geleden dat ik de film zag, kan me het toegeven van hun falende actie niet meer herinneren. Ik schreef meer vanuit een gevoel dat de personages destijds bij me opriepen, wellicht tijd om de film eens te herzien dan, wellicht dat ik er nu iets objectiever naar kan kijken.
Wat mij destijds stoorde (en nog altijd) is als de uitersten van het politieke spectrum naar geweld en vandalisme grijpen om de maatschappij te kantelen naar hun ideaalbeeld. Want hoe goedbedoeld de daden ook zijn, het blijven mensen die ongevraagd ingrepen doen in andermans leven.
De film kweekt wellicht sympathie voor de daders, maar dat stoorde me juist. Ik kreeg het gevoel dat (ondanks dat ik als arme, linkse kunststudent hun wereldbeeld zeker steunde) dat de film mij te veel stuurde in mijn mening, en dat zorgde eerder voor afkeer dan voor herkenning. Vooral omdat het wel erg veel David-Goliath wordt voorgesteld en zowel de linkse jongere als de rijkere ouderen daardoor zwart-wit worden neergezet als dader-slachtoffer. Dat had subtieler gekund, de werkelijkheid is dat vaak immers ook (weet ik ook nu, nu ik 37 ben met koophuis en gezin)
Maar het feit dat ik 15 jaar later nog steeds discussieer over deze film geeft aan dat er wel ergens een snaartje geraakt is tijd voor herziening denk ik.
wilofski
-
- 196 berichten
- 568 stemmen
Maar het feit dat ik 15 jaar later nog steeds discussieer over deze film geeft aan dat er wel ergens een snaartje geraakt is tijd voor herziening denk ik.
Waarheid als een koe!
En over al het andere wat je zei: de film is alvast een stuk subtieler dan ik mij herinnerde. Ik vond dat de film niet echt duwde richting "sympathie voor de daders", maar ze blijven uiteraard wel de hoofdrollen van het verhaal waardoor je ze sowieso beter leert kennen en begrijpen.
Ook aangenaam vond ik dat de "kapitalist" er eigenlijk ook best goed uit komt. Die man doet niks bedenkelijker dan gewoon gebruik maken van het kapitalisme en qua persoonlijkheid was hij best aangenaam.
Jouw mening over geweld, vandalisme,... is ook voer voor een gigantische discussie. Want is het kapitalisme ook niet een ongevraagde ingreep in uw leven (en dat van pakweg een goeie 1000 mensen in een ingestort naaiatelier in Bangladesh)?
Nu ja, dat is een oude discussie die ik liever enkel wil aangaan met een goed glas wijn of bier i.p.v. op een filmforum
Maar waarom ik het wel durf aanhalen is omdat deze film mij die vragen over "het systeem" en wie of wat je er zelf in bent terug deed stellen. En plotsklaps merkte ik dat ik ook niet meer de tiener was die de film een goede 10 jaar terug zag, met mijn koophuis nu...
Misschien moeten we deze film iedere 10-15 jaar een opnieuw zien om te kunnen toetsen hoe ver we gekomen zijn?
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Over een drietal jonge idealisten die op ludieke wijze actie voeren tegen het kapitaal door in te breken in de woningen van kapitaalkrachtige lieden om daar vervolgens op een kunstzinnige manier de huisraad opnieuw te schikken en briefjes achter te laten met een prikkelende boodschap. Ze plegen poëtisch verzet, zoals regisseur en schrijver Hans Weingartner het formuleert. De verbeelding is sympathiek maar maakt tevens duidelijk dat daadwerkelijke maatschappelijke veranderingen als gevolg van deze ludieke acties niet aan de orde zijn. En dat knaagt bij de idealisten.
De eerste helft van de film gaat voornamelijk over het actievoeren en is politiek geëngageerd. Spannend, rebels, wanordelijk. In de tweede helft verschuift het politieke karakter en krijgt de film een meer intermenselijk karakter. De sfeer verandert van actief naar afwachtend. Een nieuwe situatie heeft zich voorgedaan. Een situatie die de personages in een rustiger omgeving plaatst waarin de afleiding niet meer bij de politieke actievoering ligt maar de afleiding noodgedwongen veel intiemer bij de personages zelf is geplaatst. Zelfreflectie en groepsreflectie zijn aan de orde. Conflicten ontstaan en ebben weer weg zoals dat in een groepsdynamiek gebeurt.
Ook de setting is veranderd. Van het roerige Berlijn verplaatst het verhaal zich naar de idyllische omgeving van een berghut in het Oostenrijks alpenlandschap. De overgang naar een verhaal met andere verhalende accenten gebeurt vrij naturel. De eerste scène in de berghut laat nog eventjes een lange dialoog met politieke inhoud zien. Hierna glijdt de film langzaam af naar rustiger vaarwater en richt zich vooral op de onderlinge verhoudingen. Best leuk, de steekspelletjes, de geheimpjes, het gekonkel die in de plaats zijn gekomen van de hectiek en de spanning uit het eerste deel.
Het lukt Weingartner en zijn drie uitstekende hoofdrolspelers goed om een sfeervol beeld van een generatie neer te zetten. Een generatie die zijn eigen stem nog niet lijkt te hebben gevonden. Alles wat uit de monden van de verzetshelden komt, klinkt als tekst die is geleend van een of ander pamflet of uit een of ander boekwerk uit de jaren 60. Veel indruk maakt een tekst als “kapitalistische dictatuur van het systeem” niet. Niet op mij, in ieder geval.
Het camerawerk is beweeglijk en volgt de personages in hun dynamische zijn. De kijker kijkt mee over de schouders van de personages. Dat kijkt lekker intens en is goed voor de beleving. Ook prettig dat de regisseur zorgt voor een aangename slotacte die laat zien dat de acties van de drie verzetshelden eigenlijk niets aan de wereldorde hebben veranderd. Leuk einde. Dat wel.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Drie linkse idealistische jongeren vinden er niet beter op dan in te breken bij rijken om hen dan met de neus op de feiten te duwen door dingen te verplaatsen en een erg cynische boodschap achter te laten. Tot het misloopt natuurlijk.
Wel een fijn uitgangspunt met een ontvoerde die helemaal niet zo erg is als hij leek te zijn. Een man die nota bene zelf een linkse rakker was, maar dat hoor ik wel van veel mensen uit die generatie die mei 68 en tal van andere betogingen (tegen Vietnam bvb) bewust hebben meegemaakt.
Sympathiek allemaal, maar bij de manier waarop kunnen veel vragen gesteld worden. Maar het is vooral een amusante licht verteerbare film geworden. Wat vooringenomen natuurlijk, maar daarom zeker niet verkeerd. De uitwerking zit alvast goed en het acteerwerk ook. Fijn einde trouwens dat past bij de film.
McKoenski
-
- 62 berichten
- 150 stemmen
Nieuw links "radicalisme" in filmvorm.
Leuk en interessant thema maar mijns inziens te lang uitgesponnen.
Sommige scènes hadden 'n stuk korter gemogen en de hints richting de kijker waren mij wat te opzichtig en herhalend. Het acteerwerk vond ik wisselend, soms leek het alsof ik naar 'n goedkoop toneelstukje zat te kijken, Jule werd mij toch iets te naïef neergezet
Beetje vreemd einde ook, idealen gelijk maar uitvoer qua stijl 180 graden om waarbij ze de gesponsorde luxe zich ineens goed laten smaken.
Gerelateerd nieuws
De beste moderne Duitstalige films, per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook
Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
723 reacties
Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
488 reacties
Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
774 reacties
Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
226 reacties
Good Bye Lenin!
Komedie / Drama, 2003
468 reacties
Frost/Nixon
Biografie / Drama, 2008
160 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.