• 8.254.956 stemmen

Geregisseerd door: Matthew Vaughn

Met onder meer: Charlie Cox, Claire Danes en Robert De Niro

Releasedatum: 4 oktober 2007

Plot Stardust

"This Summer A Star Falls. The Chase Begins."

Het verhaal over de jongen Tristan, die het hart van zijn geliefde Victoria wil winnen. Hiervoor gaat hij op zoek naar een vallende ster genaamd Yvaine, die hem naar een magische wereld leidt. Hier moet hij het opnemen tegen de boosaardige heks Lamia en de piraat Captain Shakespeare.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van CINEMATEKbe

CINEMATEKbe

Op 28.12 is deze film de opwarmer van onze de Niro double bill met als hoofdschotel the King of Comedy CINEMATEK - Programma - Stardust

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Laatste Vaughn die ik nog moest zien en die ook daadwerkelijk nog gezien kan worden. In The King's Man heb ik in ieder geval veel zin, maar de echt leuke filmpjes van Vaughn kwamen eigenlijk pas na deze Stardust, alhoewel in elke Vaughn-film wel een soortgelijke luchtigheid zit.

Die luchtigheid is ook gelijk het element wat de film op de been houdt, want als dit volledige fantasy was geweest had ik het hoogstwaarschijnlijk niks gevonden. The Golden Compass was een film waar Stardust me aan doet denken, maar deze is serieus qua toon en daarom vooral een vermoeiende zit. Deze is dat dus uiteraard minder.

Er is duidelijk een grote sterrencast opgetrommeld en opvallend genoeg doen ze het allemaal wel naar behoren. Vooral de dosis zelfspot die erbij komt is wel lollig. Behalve dan de twee leads, Cox & Danes. Maken beide weinig indruk. Danes wil heel graag in de spotlight staan, maar doet dit veel te geforceerd waardoor het begint op te vallen.

Een hoop dingetjes zitten erin, die wel redelijk uniek zijn moet ik zeggen. Zoiets als een vliegende boot zie je niet vaak, en ook gehele setting heeft wel wat origineels. Op het gebied van originaliteit weinig te klagen dus, behalve dat geen enkel idee echt optimaal wordt benut helaas.

Verhaal loopt vlot, maar ik mis een beetje een wauw-gevoel. De humor is vlot en luchtig, maar niet grappig. De effecten zijn gedetailleerd, maar niet knap. Het verhaal is bijzonder, maar niet speciaal. Alles heeft wel een beetje iets dat ontbreekt.

Uiteindelijk waren 127 minuten ook wel een beetje voor een fantasyfilm met parodie-elementen. De romantiek tussen Danes & Cox voelt ook eigenlijk niet echt aan en remt vooral het tempo. Die twee hadden wel iets grappiger gemogen. Echte chemie komt er ook niet van.

Vlot en luchtig is het gelukkig nog wel. De redding van de film. In de handen van Vaughn had de film goed gedaan. Het is niet een heel bijzondere film, maar Vaughn weet er nog net genoeg mee te doen. Maar fantasy blijft toch niet echt mijn genre. Dit soort fantasy-dan.

avatar van Karst

Karst

Gisteren maar eens opnieuw gekeken. Laatste keer was toen deze uitkwam, dus was wel weer eens tijd. Film heeft nog niets aan kracht ingeboet. Een heerlijke, niet serieus te nemen fantasy rollercoaster waarin humor en avontuur de hoofdrol hebben.

Zelfs mijn vrouw, zeker geen fantasy fan, vond de film vermakelijk. Jammer dat de kinderen er nog net iets te klein voor zijn, 12 is misschien wel wat overdreven maar een jaar of tien zou ik toch wel aanhouden.

avatar van Woland

Woland

Ik kende deze eigenlijk niet, ondanks de vele grote namen in de cast. Maar ik heb me er uitstekend mee vermaakt: een heerlijk luchtige sprookjesachtige film waarin veel gebeurt, ook veel wat (soms vrij letterlijk) uit de lucht komt vallen, maar dat stoort eigenlijk nergens. Heel plotgedreven is dit natuurlijk ook niet, en de romance kon me niet echt overtuigen, maar dit was optimaal fantasy-vermaak zonder eindeloze gevechten en overdreven monsters en kwaden. Leuk.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Leuk!

Voor een fantasiefilm een best hoge rating, dus ik was best benieuwd naar deze! Meestal vind ik avontuurfilms na een tijdje best saai worden, alleen met deze combinatie met fantasie bleef het interessant.

In het begin leek het alsof de film de verkeerde kant op leek te gaan naar mijn mening. Aantal snelle scènes die voor mij iets te snel gingen en die olifant die je als eerste zag vond ik er niet heel mooi uit zien. Ik was dus bang dat de film de verkeerde kant op zou gaan. Dit was niet het geval en een aantal mooie special effects maakten dit weer goed! De 2 hoofdpersonages konden me niet echt overtuigen en vooral de wat bijfiguren vond ik het leukst!

De combinatie tussen aantal serieuze stukken en een aantal, vooral komische, stukken was goed uitgevoerd en hierdoor bleef de film lekker boeiend. Leuke film, met als toppunt het einde waar ik echt heel lang heb gelachen

Fantasie: 4,0

Avontuur: 3,5

(Komedie) 3,5

avatar van Egulio

Egulio

Dat ik deze film niet eerder heb gezien... Erg leuke film lmao

frans123

Als ik het verhaal lees denk ik, dat is voor 12-jarigen...

avatar van horizons

horizons

• 2024 stemmen

frans123 schreef:

Als ik het verhaal lees denk ik, dat is voor 12-jarigen...

Als je de film kijkt kun je ontdekken of de 12-jarige in je het een leuke film vind of niet.

horizons schreef:

Er zijn heel veel films "goed in hun genre"...maar absoluut niet mijn ding. Dat geldt voor mij voor fantasy/avontuur, horror, actie tc. Maar ieder zijn ding.

frans123 schreef:

Er zijn heel veel films "goed in hun genre"...maar absoluut niet mijn ding. Dat geldt voor mij voor fantasy/avontuur, horror, actie ( met uitzondering van Heat...maar daar zit meer in..), comedy etc. Maar ieder zijn ding.

avatar van horizons

horizons

• 2024 stemmen

frans123 schreef:

Als je fantasy/avontuur niets vind dan kun je beter wegblijven bij deze film. Als 12 of als 70 jarige.

avatar van stratmans

stratmans

mooi sprookje

avatar van Panoramix

Panoramix

Leuke film. De trailer doet iets heel spectaculairs vermoeden maar in feite is het een hartverwarmend en af en toe vrij komisch sprookje met een goede cast. Ook de beelden zijn prima, zij het niet overdonderend. Absoluut een leuke verrassing dus. Indertijd is dit volledig langs me heen gegaan maar blij dus het alsnog te zijn tegen gekomen.