Stardust (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / IJsland
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Charlie Cox, Claire Danes en Robert De Niro

Het verhaal over de jongen Tristan, die het hart van zijn geliefde Victoria wil winnen. Hiervoor gaat hij op zoek naar een vallende ster genaamd Yvaine, die hem naar een magische wereld leidt. Hier moet hij het opnemen tegen de boosaardige heks Lamia en de piraat Captain Shakespeare.

avatar van Zeriel
Middelmatige film, die iets te lang duurt.

Behoorlijk lange film, maar sterke acteerprestaties, een boeiend verhaal (met de nodige sprookjesinvloeden) en een bekoorlijk einde. Niet dé geweldige film waar sommigen het over hebben, maar zeker een lichtpunt en het kijken zeker waard. 3.5*

avatar van John Barry
Stardust is een erg vermakelijke en spectaculaire fantasie film.

Het verhaal gaat over de jongen Tristan die in een soort sprookjes wereld terecht komt. Tristan wil een een vallende ster terug vinden en als geschenk geven aan Victoria, het meisje waar hij verliefd op is, Maar de ster blijkt een mooie dame te zijn en niet een stuk as of steen. Een paar heksen zijn naar de ster opzoek ze willen haar hart om weer jong te zijn. Maar er is meer aan de hand de ster heeft een robijn bijzich en naar die robijn zijn een paar prinsen opzoek want wie van hun die robijn als eerst vind word koning,
Er zijn dus feitelijk erg veel mensen direct of indirect opzoek naar de ster
en dit maakt het verhaal erg spannend.

Charlie Cox als Tristan overtuigd erg, en Tristan maakt in deze film de verandering door van een onozel iemand naar een koning .
Claire Danes als Yvaine ( de ster ) vond ik niet zo overtuigend al word zo wel aan het eind van de film beter.
Michelle Pfeiffer als Lamia de hoofdheks acteert uitstekend.
Datzelfde geld voor Robert De Niro als Kapitein Shakespeare, We zien in deze film Robert De Niro een toch wel wat andere rol spelen dan wat we van hem gewend zijn.
Mark Strong als Prins Septimus is ook heel erg goed in zijn rol als de prins die de zoektocht naar de robijn het langst kan volhouden..
Leuk is ook de kleine rol van Peter O'Toole.
In deze film is het acteer werk, op het het acteer werk van Claire Danes na, meer dan voldoende.

De special effects zien er erg goed uit, De muziek van Ilan Eshkeri is ook erg goed.
Ik heb nog een klein kritiek puntje op deze film en dat is dat de tweede helft van de film iets meer vaart had mogen hebben.

Stardust is een geweldige Fantasie film.
4,5 ster voor deze film

avatar van MichaelMovie
Een leuke fantasyfilm, maar het is geen echte topper.
De acteerprestaties en effecten in de film zijn goed.

avatar van Velazques
Meer van dit soort films graag...........!!!

avatar van moehamad02
Mee eens meer van dit ssoorrtt films......

avatar van Geno
Het is een filmgenre waar je echt van moet houden. Anders moet je hier niet naar gaan kijken. Als je verwacht dat je als niet-liefhebber - althans niet perse - je per ongeluktoch eens wilt laten meeslepen in deze fantasie (waarom niet?)... dan leent deze film zich er in ieder geval niet voor. Wat een gedoe allemaal. Ik vond het verhaal al niet te volgen, hoewel het er grafisch allemaal piekfijn uit zag, maar de geluiden gaan je alleen al tegenstaan na een kwartiertje. De pffffoeeeeeepffff, sjjjjieeeuwwwww, wwwwhhhhofffffff's, waren niet van de lucht. Je wordt er helemaal gestoord van.

Ik zal laten hiervoor een * te plaatsen, want in z'n soort was het misschien wel eeerg goed... pfff

avatar van alexspyforever
Ik vind dit een van de betere fantasy films van de laatste jaren. Deze heeft een sterk verhaal met boeiende personages. Heel goed dat de film zich NIET baseert op lange actie- en gevechtscènes. Dat zie ik in dit genre tegenwoordig veel te weinig. De humor ja die is echt wel goed al heeft deze toch ook een flinke dosis duisterheid waardoor het nooit echt kinderachtig wordt. Robert De Niro vond ik werkelijk hilarisch in zijn rol van toch niet zo ruige luchtkapitein En ja Michelle Pfeiffer, ik ben geen fan maar ze acteert toch echt wel sterk in deze rol.

avatar van The One Ring
Voor sprookjesfilms als Stardust ben ik altijd wel te porren, dus deze stond al lang op het programma. Ik verwachtte een soort The Princess Bride en dat is precies wat ik kreeg. De toon is ongeveer gelijk, maar bovenal is het even leuk en even onevenwichtig.

Het belangrijkste is dat je toch wel merkt met hoeveel plezier dit gemaakt is. Ik vermoed dat het budget wellicht niet helemaal optimaal was, sommige effects zijn te zichtbaar effects naar mijn smaak (veel magische lichtstralen is nooit een goed idee). Vaughn is ook iemand die nooit echt een volledig consistente wereld lijkt te kunnen maken: bijna al zijn werk lijkt een combinatie van stilistische ideeën. Dat dit nooit te veel gaat storen komt vooral door de vaak toch wel leuke humor en vooral de cast van bijrollen die er zin in heeft. Ik wist helaas al wat de 'twist' achter De Niro's personage zou zijn en het klonk nogal flauw, maar hij weet het te verkopen. Erg leuke afwijking van zijn persona. Michelle Pfeiffer in een fatsoenlijke rol zien is ook een zeldzaamheid tegenwoordig, maar ze grijpt de kans met beide handen aan. Mark Strong liep hier al vooruit op de vele schurkenrollen die in de jaren erna zouden volgen en het voelt hier frisser aan, alsof hij de typecasting nog niet zat was.

Op het avonturengebied is het allemaal wat recht voor z'n raap, maar ik heb genoeg met het genre om daar van te kunnen genieten. Het leukst op dit gebied was het gevecht tussen Tristan en het via voodoo bestuurde lijk van Septimus. De verhaallijn rond de prinsen was het meest geslaagd en misschien had ik liever nog een film gezien waarin we alle zeven de prinsen het zien uitvechten in plaats van slechts vier, waarvan er twee al snel dood zijn. Het is nu een wat los verhaallijntje, maar wel vermakelijk.

Tussen alle leuke bijrollen en zijlijntjes is het wat jammer dat de hoofdlijn wat minder is. Claire Danes en Charlie Cox zijn weinig interessante hoofdfiguren en hebben geen bijzondere chemie. Het centrale punt in hun relatie, wanneer hij getransformeerd is en zij hem een liefdesverklaring geeft, wordt verpest doordat de monoloog wel erg clichématig geschreven is. Op een zelfde manier is de wijze waarop het tweetal de heks verslaat gewoon echt slappe hap. Ik zou ook zweren dat Cox meer chemie heeft met Sienna Miller, wat niet de bedoeling kan zijn.

Een beetje een gemixt gevoel laat dit achter. Ik heb veel kritiek, maar kan ook niet ontkennen dat het geheel een zekere charme is en me toch veelal vermaakte. Het had alleen meer kunnen zijn. Gaimans verhalen lenen zich goed voor films, maar er zijn er nog niet veel. Wellicht zal het beter gaan met een wat betere regisseur dan Vaughn?

avatar van royals
Een heel leuke avonturen/fantasy film. Het doet me denken aan een combinatie van The Chronicles Of Narnia, Brotherhood Of The Wolf en Stargate. Eén van de betere fantasy films.

avatar van Geno
Nou ja... nog maar eens herzien.... en nog eens heroverwogen. Maar NEE... deze film had het niet. Het zag er allemaal zeer mooi uit, en zelf overtuigend, maar het verhaal zelf... pfff; zelfs als fantasie was het allemaal vergezocht en overdreven. Er kwam maar geen eind aan. En het ene onwaarschijnlijke was nog niet ten einde of de andere onwaarschijnlijkheid diende zich al weer aan. Doodmoe word je er van. Enig lichtpuntje was de scene met - zo bleek mij achteraf - Robert de Niro. Hij stak met kop en schouders uit boven de hele cast wat het acteren aangaat. Want wat werd er slecht en ongeloofwaardig/ gemakzuchtig? geacteerd. Heeft dat met de regisseur te maken? Geen idee. Het eikenhouten gezicht en het barslechte acteerwerk van Claire Danes (?) doet je sowieso al naar een spoedig einde van de film verlangen... om t even welke afloop... Haar einde kon me al meteen geen sier schelen... Nou ja... deze film kún je gaan zien... met een bril van pretentieloosheid op, of je kunt iets nuttigs gaan doen... of onnuttigs.

avatar van firepotatoe
deze film viel me enorm tegen.

1 film is te langdradig
2 verhaal klopt niet
3 slechte acteurs
4 weinig actie

1 pluspunt : als je deze film als familiefilm wil bekijken samen met de kids dan is die goed te doen.

cijfer 2,7 afgerond *2,5

avatar van Madeliefje
Fijne sprookjesfilm. Niet geniaal, niet altijd origineel en zeker niet grappig. Maar wel een heerlijke sfeer. En de stem van Ian McKellen maakt me ook altijd erg gelukkig.

(Maar the Princess Bride is qua verhaal en humor toch wel écht beter, hoor)

avatar van Ebenezer Scrooge
Fraaie fantasyfilm, met een geweldige Peter O'Toole in een van zijn laatste rollen; koning van het magische rijk Stormhold, liggend op zijn sterfbed. Wat een héérlijk valse rol. Die lach van O'Toole als een van zijn 4 zonen in het ravijn wordt geduwd door zijn eigen broer!

Ook Michelle Pfeiffer als de malicieuze heks Lamia is een schot in de roos.

avatar van Glennekeeeee
Matthew Vaughn's recept is ondertussen gekend al voelde het in Stardust nog nieuw. Neem een typisch genre, gebruik zeker de nodige cliché's maar breng ze met zoveel rock en roll en spitsigheid dat ze net leuk worden gecombineerd met doeltreffende humor (en actie). Dat Stardust zijn eerste soortgelijk werk was (layer cake was een atypische vaughn-film achteraf bekeken), was wel duidelijk. Je ziet de frisheid ervan maar anderzijds toch ook nog de onervarenheid erin. De film begint ontzettend sterk, de film gaat in een volle vaart en valt geen enkel moment stil, maar halverwege snakt de film naar adem en moet dat net iets te lang doen om de kijker volledig te weten blijven boeien. De finale is dan wel vermakelijk maar weet je toch nergens de 50 minuten ervoor te vergeten. De cast doet het wel voortreffelijk al was de 'ster' Danes misschien wel het zwakst gespeelde personage van de film. Storen deed ze niet maar vond ze toch niet zo overtuigend tegenover de andere leden van de cast. Vooral Pfeiffer en in minder mate De Niro. Pfeiffer speelt haar rol als slechte heks voortreffelijk en De Niro is best heerlijk als homoseksuele kapitein. Het is bijvoorbeeld net dat personage dat Stardust typeert. Dergelijk personage is lichtjes de randjes opzoeken van dat genre en een mainstream film. Alleen doet Vaughn er hier nog te weinig mee zoals hij dat in zijn latere films wel zal doen. Over de effecten valt misschien ook wel het éen en ander te zeggen maar al bij al viel dat wel mee als zullen ze het label top notch zeker niet kunnen dragen.

Stardust is misschien de minste film van Vaughn in mijn opinie. Maar deze film is zeker vermakelijk en toont anderzijds al de eigenschappen die de Vaughns-films zo typeren. Vervelen doe je je zeker niet, maar topvermaak kan je het evenmin noemen.

Volwassen avonturensprookje, waarin humor, actie, fantasie en romantiek naadloos met elkaar verweven worden. Charlie Cox, van wie ik daarvoor en daarna nog amper wat gehoord heb, weet zich aardig staande te houden te midden van een topbezetting. Het plezier spat er af en dat is de voornaamste reden dat ik mij met deze film uitstekend vermaakt heb, hoewel dit genre doorgaans niet mijn ding is.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Indertijd deed ik mij aan een wedstrijd om tickets te winnen voor de avant-première en heb ze toen ook gewonnen. Ik had geen flauw idee waar deze film over ging, maar dit was meer dan een aangename verassing! Prachtig in beeld gebracht, fantastische soundtrack (Robert De Niro en de cancan scène blijft me gewoon bij) Charlie Cox, relatief onbekend acteur, was zeer goed in deze. De romance kon me zeker smaken. Claire Danes is doorgaans een geweldige actrice en in deze rol als de ster vond ik haar alweer zeer goed.
Na afloop van de film wat onderzoek gedaan en zo ontdekt dat het gebasseerd was op een boek. Het boek direct gekocht (net als de soundtrack) Het boek focusd meer op het sprookje terwijl de film een prachtige avonturenfilm is geworden. Deze is een klassieker waar ik om de zoveel tijd nog eens naar terugkijk en die me nog nooit heeft verveeld

avatar van RuudC
Ergens had ik wel mijn twijfels met Robert de Niro en Michelle Pfeiffer op de poster. Michelle kan ik nog wel plaatsen, maar de Niro in een fantasyfilm? Uiteindelijk bracht hij het er wel goed van af. Verder is Star Dust een erg leuke film geworden. Dat de setting uit twee werelden bestaat, is leuk gevonden. Hoewel ik niet direct een liefhebber ben van liefdesverhalen, pakte het hier best goed uit. Ik heb veel leuke personages gezien, veel magie en een leuk avontuur. Het is de afwisseling dat het verhaal bijzonder maakt, al heb ik veel kunnen lachen om de kroonprinsen. Dikke feelgoodfilm en het duurde mij niet te lang.

avatar van Pazmaster
Best een aardig sprookje maar zo geweldig is het nou ook weer niet. Erg voorspelbaar en het komt allemaal een beetje kinderachtig over. De humor vond ik dan ook niet leuk en de special fx laten soms ook nogal wat te wensen over. Verder niet onaardig hoor maar niet wat ik had gehoopt gezien het hoge cijfer hier op MM.

avatar van Forrest001
Prima verfilming van de roman van Neil Gaiman, vertaald als 'Ster'. Overigens heeft hij veel meer moois geschreven. Het verfilmde 'Coraline' is daar een van.

avatar van Filmkriebel
Ooit in een vliegtuig gezien, en dat was niet de ideale plek om dergelijk fantasy spektakel te bewonderen. Dus nu voor de tweede keer bekeken zoals het hoort. Wel een originele fantasy moet ik zeggen; leek me soms geïnspireerd door de "Adventures of Baron Münchausen" (kostuums, vliegende schepen) maar het is verder een aardig sprookje met de nodige romantische verwikkelingen. Veel mooie vrouwen aan het werk hier.

In het begin leken er teveel subplotjes op te duiken maar alles komt naar het einde toe mooi samen. Voor een dergelijke film vond ik de vaak kinderachtige humor te prominent aanwezig. Die acteur die een geit moest spelen (verdiende een Oscar) en een Robert De Niro in ballerinapakje ("we always knew you were a whoopsie") zijn zwaar om te verteren, maar eigenlijk moest ik er toch om lachen.

Pfeiffer vind ik een te lieve mama uitstraling hebben om als kwaaie heks te overtuigen. Hield niet zo van haar rol. De film eindigt bij mij met een klein lijstje plus en minpunten, maar de film is buitengewoon mooi op het vlak van special effects en natuurlijke settings en is razend origineel . Het positieve overweegt zeer zeker.

avatar van limelight73
Gewoon een leuke film. Heb me geen seconde verveeld.

avatar van Justinw
Vreemde eet in de bijt van Matthew Vaughn's werk is deze Stardust wel. Na het produceren van Lock, Stock en Snatch en vervolgens zelf het extreem sterke Layer Cake regisseren, komt hij met een sprookjesfilm op de proppen en schuift het Engelse gangstergenre opzij. Dit is dan ook de reden dat Stardust aan mij voorbij is gegaan terwijl de rating toch altijd wel uitnodigend leek. Toen ik de dvd echter voor een euro op kon pikken twijfelde ik geen moment.

Matthew Vaughn laat zien dat zijn voorgaande ervaring in vlotte snappy gangsterfilms hier prima van pas komt. Hij gooit dit in de mixer met een sprookje en een shitload aan bekende Engelse gezichten die wel vaker in zijn werk voorkomen en je krijgt een meer dan prima film. De film duurt twee uur maar voelt veel korter aan door de snelle editing. Simpele dialogen worden verrassend omgebogen door vlotte grappen en leuke bijrollen, vooral die van Robert de Niro is natuurlijk heerlijk. Het feit blijft dat het verhaal en de twee hoofdpersonages de zwakke schakel zijn in deze link. En dat is jammer aangezien dit een essentieel deel is van de film.

Voor mensen die van dit sprookjesgenre houden is dit gewoon een van de beste films die je kunt vinden.

avatar van Metalfist
Are we human because we gaze at the stars, or do we gaze at them because we are human?

Het is soms toch vreemd hoe je een film kunt onbedoeld kunt ontlopen. Ik was al benieuwd naar Stardust ten tijde van de release, maar het zou uiteindelijk een dikke 10 jaar duren vooraleer ik hier eindelijk eens voor ging zitten. De reden waarom ik hier in de eerste plaats benieuwd voor was, was Robert de Niro. Een acteur die de laatste jaren wat in het slop lijkt te zitten, maar naar het schijnt was dit één van zijn leukste rollen.

Ondertussen waren er al een paar extra redenen bijgekomen om dit eens te gaan zien en één van de belangrijkste daarvan was regisseur Matthew Vaughn. Mij vooral bekend van zijn twee comic verfilmingen en het boek van Neil Gaiman leek wel in zijn straatje te passen. Wat volgt is dan ook een lekker van de pot gerukte film waarbij je nooit kunt voorspellen in welke richting hij zal uitgaan. Sommige aspecten komen weliswaar niet zo goed uit de verf, maar bijvoorbeeld die 7 broers en hun geesten zorgen voor de nodige fun. Had voor mijn part dan ook uitgebreider aan bod mogen komen. Verder veel kleine details ook die je op het eerste zicht zou missen en daar zit tegelijkertijd ook een beetje het nadeel aan deze Stardust, er gebeurt wel erg veel waardoor het soms een overhoop wordt. Vaughn levert echter een film af die per herziening wel eens meer en meer van zijn geheimen kan gaan weergeven.

De zwakste schakel is echter Charlie Cox en Claire Danes die het romantische plot moeten dragen. Zeker Cox doet er erg lang over om echt goed in zijn rol te geraken, dan leek Ben Barnes (de jonge Dunstan Thorn) veel geschikter te zijn voor de rol. Danes probeert het nog wel wat recht te trekken, maar het valt op dat de film vooral nog wordt gedragen door de bijrollen. Robert de Niro speelt inderdaad één van zijn fijnste rollen in jaren, Michelle Pfeiffer schmiert er lekker op los als een kwaadaardige heks en de voice-over van Ian McKellen raakt juist de perfecte snaar. Tel daar dan ook nog eens een erg leuke Ricky Gervais en een overdreven/bijna onherkenbare Henry Cavill bij en je hebt de nodige fun. Het budget was weliswaar niet in verhouding met wat Vaughn voor ogen had aangezien sommige scènes er echt wel bijzonder lelijk uitzien, maar dat kan de pret niet deren.

Tof! Blij dat ik dit eindelijk dan toch eens gezien heb. Zowat een Princess Bride-achtige vibe en aangezien dat samen met Labyrinth één van mijn favoriete genre films is, is dat een goed teken. Wil nog afwachten hoe dit overeind gaat blijven met een herziening, maar het mag zeker zijn dat ik me hier gisteren danig mee heb geamuseerd. Hoog tijd om het overige werk van Vaughn is op te zoeken.

avatar van Antonev
Sfeervolle en zeer sympathieke sprookjesfilm. Deze heerlijke luchtige mix van fantasy, actie en romantiek kijkt prettig weg en de cast heeft er daarnaast duidelijk zin in. De rol van Robert was bijzonder geestig.

Dit is een uitstekende keuze voor op een luie zondag.

avatar van joolstein
Amusante filmbewerking van het boek Ster van Neil Gaiman en Charles Vess vol met prinsen, heksen en luchtpiraten.

Net als in Narnia begint ook Stardust in de ‘gewone’ wereld, rond het midden van de negentiende eeuw in een klein Brits plaatsje genaamd Wall. Op een avond belooft de jonge Tristan (Charlie Cox) zijn wispelturige vriendin Victoria (Sienna Miller) om de brokstukken van een vallende ster voor haar te gaan halen. Maar als hij aankomt bij de inslagkrater vindt hij geen stukken steen maar een aantrekkelijke jonge vrouw (Claire Danes).

De bekende genre-eigen elementen zijn ook hier aanwezig echter Gaiman voegt totaal onverwachte ingrediënten toe aan het verhaal. Deze maken het dan ook een aangename film. Eigenlijk heeft ‘Stardust’ alles wat je maar kunt wensen: fantasy, avontuur, een hoop romantiek en zelfs humor. De special effects zijn voor een fantasyfilm redelijk beperkt gebleven, wat de film alleen maar ten goede komt: de aandacht ligt daardoor meer op de karakters. De cast is ook prima in orde. Charlie Cox is een geen standaard ‘mooie jongen uit Hollywood’, maar wel enorm charismatisch en een plezier om naar te kijken. Verder zien we in bijrollen; Robert De Niro als homo-piraten kapitein Shakespeare (misschien net wat te overdreven), een in eerste instantie onherkenbaar Michelle Pfeiffer als Lamia, één van de drie oude heksen, Ricky Gervais als Ferdy the Fence en Peter O'Toole als de koning.

Ondanks dat de film, anders dan het boek, eindigt met een veel happier end is dit een heerlijke sprookjesfilm. Met goed uitgewerkte personages, zonder veldslag(en), grootse special effects of mythische wezens (goed, een eenhoorn daargelaten) Hierdoor is de film ook goed te bekijken door iedereen die niet veel heeft met fantasie.

avatar van Alathir
Fijne romantische fantasyfilm met een goede soundtrack. Dit is fantasy op een best hoog niveau, niet zo goed als een LOTR film natuurlijk maar heel erg aardig. Je merkt ook dat dit meer een sprookje is op een volwassenere manier dan de typische Disney.

Stardust trekt de aandacht omwille van de uitgebreide cast. Bekende acteurs met vooral Pfeiffer, Strong en De Niro hebben zich gewaagd aan dit script. Niet direct een film die je zou verwachten van De Niro, maar hij heeft een vrij grappige rol en dat kan hij nog wel. Ook Charlie Cox is ondertussen geen onbekende naam meer. De minste is duidelijk Claire Danes die helaas soms weet te overacten.

Toch is dit een aangename en vermakelijke film om te bekijken. Er wordt luchtig gespeeld en dat houdt de schwung in het verhaal. Die twee uren vliegen haast voorbij en dan weet je dat je een goede film hebt gezien.

Een erg leuke film.met een goeie cast.heb me prima vermaakt.met ook een erg grappige rol van robert de niro.