The Golden Compass (2007)

Alternatieve titel: Het Gouden Kompas

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Chris Weitz
met Nicole Kidman, Daniel Craig en Dakota Blue Richards

Lyra Belacqua leeft in Oxford in een parallel universum. Hier zijn de zielen van mensen zichtbaar als dieren die hen overal volgen. Bij kinderen kunnen de zogenaamde daemons nog van gedaante verwisselen. Op een dag hoort ze haar oom een discussie voeren over een nieuw fysiek element: Dust. Dit element heeft de kracht om werelden te verenigen, waardoor het zowel begeerd als gehaat wordt door verschillende partijen, waaronder het Magistraat. Lyra onderneemt een reis naar het element, en moet de strijd aangaan met demonen, geesten en andersoortige wezens, slechts bewapend met een magisch gouden kompas.

avatar van arno74
Goed nieuws voor de fans: de BBC wil een serie maken op basis van de hele trilogie:

Philip Pullman's His Dark Materials is getting its own BBC One series - digitalspy.com

avatar van mjk87
Film werd met de minuut minder interessant. Het begint nog wel aardig, maar wat volgt is een wat rommelig geheel in een wereld die nooit voor mij gaat leven, ondanks dat het er allemaal wel aardig uitziet. Ik kon er in ieder geval niet in meegaan en daarmee was de film niet boeiend voor mij. En zijn dat twee lange uren vervolgens. De acteurs (vele grote namen) lopen er maar wat verdoold rond en het kindacteurtje is ook niet altijd even overtuigend als ze emotie moet tonen. De cgi van de beesten is gewoon vreselijk. 1,0*.

Mooie beelden, beetje rommelig verhaal.

avatar van Shadowed
Nee.

Werkelijk opnieuw een stompzinnige film. Zelfs voor een fantasy is dit soms te gek voor woorden. Toegegeven, het verhaal was dan wel leuk bedacht maar uitermate amauteristisch en kneuzerig gebracht. Opnieuw, zelfs voor een fantasy.

De landschappen en "daemons" zijn dan wel weer mooi gedaan. Maar de karakters, Richards is strontvervelend en amper uit te staan, ondanks haar enthousiasme. Ook Green en Craig zetten zichzelf vooral voor paal.

Ook vooral een saaie finale. De film was alles behalve interessant om te volgen. De naam Lyra hoef ik voorlopig niet meer te horen. Wat een irritant en bijdehand personage. Wie bedenkt dat dan ook. Zelfs voor een fantasy amper boeiend.