Hugo (2011)

3,45

Avontuur / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz en Ben Kingsley

Parijs, 1930. Hugo Cabret is een 12-jarige wees die in de muren van een druk treinstation in Parijs woont. Sinds zijn oom spoorloos verdween, heeft hij in het geheim de zorg voor de stationsklokken op zich genomen. Dan komt hij in aanraking met een vreemd meisje en een bittere oude man die de speelgoedwinkel in het station beheert. Plotseling komen Hugo's verborgen leven en het waardevolle geheim dat hij bewaart in gevaar.

446 BERICHTEN 87 MENINGEN
avatar van Ted Kerkjes
broncode schreef:
Door jou vlammende recensie ga ik hem kijken!
Oei, dat wil ik niet op mijn geweten hebben...
Nee grapje, ik hoop dat je 'm leuk vindt.
Ik wil wel eens nogal dwepend spreken over een film als ik 'm net gezien heb en erg goed vond. Als ik dezelfde film echter een week later zou bekijken zou het kunnen dat mijn beoordeling enigszins verandert. Meestal gaat het een verandering van een half puntje, dus het valt wel mee.
Dus wellicht dat als ik de film nu zou bekijken ik wel een minpuntje zou kunnen ontdekken. Maar het kan nooit veel schelen.

In ieder geval hoop ik dat je het een leuke film vindt.

avatar van broncode

Ted Kerkjes schreef:
Oei, dat wil ik niet op mijn geweten hebben...
Nee grapje, ik hoop dat je 'm leuk vindt.

In ieder geval hoop ik dat je het een leuke film vindt.

Hij stond niet op mijn to watch list vanwege het onderwerp en ik had begrepen dat het noodzakelijk was dat je hem in 3D zag.
Dus dacht laat deze aan mij voorbij gaan !
Maar zal je nog weten wat mijn mening is, ik hou wel van een visueel spektakel!

avatar van Ted Kerkjes
broncode schreef:
Dus dacht laat deze aan mij voorbij gaan !
Maar zal je nog weten wat mijn mening is, ik hou wel van een visueel spektakel!
Zowel het verhaal als de beelden vond ik erg mooi. Ik heb deze film niet in 3D gezien. Veel kijkplezier!

avatar van Film Pegasus
Ik had Hugo al een tijdje links laten liggen. Onterecht eigenlijk, want dit is een prachtige film. Scorsese verlaat duidelijk zijn confortzone en is creatief bezig als regisseur. Het heeft wat weg van Wes Anderson of Jean-Pierre Jeunet, maar met een eigen moderne frisse insteek. Ook één van de zeldzame keren dat de toepassing van 3D geslaagd is, ondanks ik de film gewoon in 2D gezien heb.

Het verhaal zelf is niet echt boeiend, maar net genoeg om niet weg te dromen. De film haalt z'n magie uit de beelden en Scorsese creëert duidelijk een aparte wereld in het steampunk-genre. Iets dat mij eigenlijk best wel ligt. Geschiedenis, maar met de nodige dynamiek. Leuk trouwens die randfiguren met niet in het minst de Belgische jazz-gitarist Django Reinhardt.

Niet alle figuren komen evengoed uit de verf en zoals gezegd is het verhaal op het randje. Maar de rest is prachtig en een sprookjeswereld is weer met verve neergezet. Dromen is niet moeilijk. Maar ze in een film weergeven, is niet evident. Daar is Hugo in elk geval in geslaagd.

avatar van hijman1946
thunderbold schreef:
Je houd van de film Hugo of niet, zo blijkt uit de scores. Ik vond het een prachtige film omdat ik veel van ouderwetse sfeer houd. Monumentale gebouwen, stoomlocomotieven, kleding en bijpassende muziek. Bij Hugo kwam ik daarbij volledig aan mijn trekken. De Franse-Parijse sfeer kwam perfect over. Het verhaal zelf vond ik wel goed maar had iets sneller verteld kunnen worden. De hele cast vond ik op, Chloë Grace Moretz na, goed werk leveren. Moretz overdreef wat in haar rol (overacting).
Kingsly en Butterfield waren uitstekend op dreef. En leuk vond ik de regelmatig verschijnende
Richard Griffiths die vorig jaar juli helaas is overleden. Een film die ik op een koude winteravond beslist nog eens weer wil zien.

Helemaal mee eens duurt wel even voor alles op zn plaats valt,mooie beelden prima gefilmt,ben zuinig met n vijf maar deze verdient het

avatar van Aazhyd
Ik weet het niet hoor, met deze film. Hij ziet er gelikt uit (soms een beetje te), het verhaaltje is wel wat mager en wordt ook tamelijk langzaam uitgerold. Geen slechte film, maar imho zeker geen 5 sterren waard.

avatar van horizons
Ontzettende fijne en mooie film. De decors, aankleding en complete sfeer zetting zijn gewoon geweldig. Tel daarbij een gewoon fijne film met goed acteerwerk en je g hebt een goede film te pakken met nog wat filmische geschiedenisles erbij. Beste Scorcese.

avatar van Capablanca
Herkeken. Een film die met veel liefde is gemaakt voor De Film.

avatar van Roger Thornhill
Ik moet bekennen dat ik in het begin wel even bang was voor de "plastic" beeldkwaliteit : wanneer de (CGI-)camera dan door het station vliegt lijken alle mensen wel van die met latex overtrokken gezichten te hebben, zo ongeveer hetzelfde effect als in die nachtmerie-achtige The Polar Express. Gelukkig blijkt dat na verloop van tijd mee te vallen en richt de film zich minder op spierballenvertoon qua cameravoering en meer op het verhaal van Hugo en monsieur Géorges, en daarin scoort de film gelukkig op alle fronten hoog (hoewel ik de gedachte aan Jean-Pierre Jeunet toch nergens van me af kon zetten). Ben Kingsley is niet een bijzonder favoriete acteur bij mij, maar eigenlijk is hij toch in elke rol weer uitstekend, knap hoe hij na de vroege piek van Gandhi zijn carrière toch steeds op hoog niveau heeft weten te houden.

avatar van Decec
Decec schreef:
Uitstekend Avontuur/Drama/Familie/Mysteriefilm...
Mooi verhaal...
Gezellig kerstsfeer...
Gezellig achtergrond kerstmuziek (Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit...
Uitstekend camerawerk...
Prachtig omgeving...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Ben Kingsley, Richard Griffiths (Harry Potter!)...
Jonge bekende acteur Asa Butterfield speelt ook goed (Nanny McPhee and the Big Bang
en The Boy in the Striped Pyjamas)...
Het is een moeite waard...
Zou nog een keertje kijken...

Herhaling gezien. Nog steeds dezelfde omschrijving.
Maar 3d is nog mooier, schitterend...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS 7.1...

avatar van HK Senator
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jammer dat de film niet in het Frans gesproken is maar commercieel gezien een logische keuze. Gelukkig is het dan nog Brits en geen engels met Amerikaans accent.

Verder mooi gemaakt en Melies heeft gelijk, want in de film zegt hij dat het leven alleen in de film een goed einde heeft, en dat klopt, in werkelijkheid stierf hij arm en was er geen sprake van een comeback.

Martin Scorsese bewijst hier zijn groot talent inzake filmtechnische vondsten in een fantasierijke film, met prachtige kleuren en sympathieke acts en die graag grasduimt in de historiek van de film en zelfs durft beweren dat de film voortkomt uit de wereld van magiërs en illusionisten.
Onderhoudend al duurt het wat voor de film werkelijk onder stoom geraakt.

avatar van Miszmi
Een film die het in eerste instantie van de prachtige setting moet hebben, daar krijgt de film je immers gelijk mee te pakken. Het verhaal kreeg mij pas later te pakken, maar doordat alles prachtig gefilmd is, de acteurs uitstekend werk leveren en de muziekkeuze goed is, had ik geen moeite om in de film te blijven. Het verhaal is volgens mij vrij uniek, maar vrij magertjes. Denk wel dat hier meer uit te halen was, al zit je dan weer met de risico's van een film vol clichés. Uiteindelijk wordt er gefocust op één aspect en dat is de robot en het verhaal dat daarbij hoort. De kleine verhaaltjes erbij, zoals de liefde tussen de mensen op het station, waren enigszins overbodig, maar niet storend. Ondanks het magere verhaal is het wel goed uitgewerkt, wat toch wel zeer belangrijk is. 4.5* vind ik net iets aan de hoge kant, 4* weer net iets aan de lage. Ondanks dat ik bij twijfel meestal voor de hogere ga, kies ik bij deze film voor de lagere. Mogelijk bij een herziening wel hoger. Dat ik voor de 4* ga, heeft met name te maken met de voorspelbaarheid in de film. Deze film had meer kracht kunnen halen uit onvoorspelbare momenten vermoed ik.

avatar van RuudC
Geen film die je nou direct van Scorsese zou verwachten. Met het kerstsfeertje, de weesjongen en al het speelgoed voelt het erg Disney aan. Het is leuk dat je ook al enigszins op het verkeerde spoor wordt gezet. Ik dacht aanvankelijk dat het over kinderlijke creativiteit zou gaan. De karikaturale personages passen er ook heel goed bij. Ik werd vooral vrolijk van de rol van Sasha Baron Cohen. Later gaat het meer en meer om films te draaien en toen begon het lampje te branden en herinnerde ik me het artikel dat Schokkend Nieuws erover schreef. Leuk om zo weer aan Méliès herinnerd te worden. Zo is Hugo een ode aan de oude, vergeten filmmeester. Blijkt het toch meer om menselijke fantasie te gaan. Leuke film!

avatar van eRCee
Leno schreef:
Veel geprezen maar vooral voorspelbaar en brave film die er, op de scenes op het station na, nep uit ziet. Zeker met oog voor detail gemaakt maar waar blijven de oude vertrouwde decors tegenwoordig? Het verhaal springt van de hak op de tak, je weet nooit waar het nou over gaat. Het jongetje als wees of de vader van het meisje die zichzelf kwijt is. Beide is nu matig uitgewerkt. De stationschef is er bij gehaald voor wat kinderachtige spanning maar voegt niets toe, behalve een soort van moraal. Zoetsappig maakt veel goed blijkt, helaas niet voor mij.

Kan me hier helemaal in vinden. Hugo is een soort mislukte Jeunet. Met de aantekening dat ik de vertoning van stukjes Mélies en vooral van het productieproces wel erg aardig vond.

Ik droomde volledig weg in deze film toen ik na een uur in slaap dommelde.
Kinderlijke doodvervelende afgelikte animatie die veeeel te lang aansleept.

Visueel mooie film, maar daar is het ook alles mee gezegd..

De acteurs vind ik absoluut niet slecht acteren, maar door het flinterdun verhaal kon deze film mij absoluut niet verkoren.

Ik hou van traag ophangkomende films, maar dan moet er ook wel wat speciaals gebeuren...

Positieve dat je toch aan deze film hebt, is dat je toch wel met een soort spanning blijft zitten, dat je wilt weten hoe alles in elkaar zit... Maar dat positieve verdwijnt helemaal, als je dan eenmaal weet hoe het in elkaar zit... Heb ik hier zolang moeten opwachten?!

Met alleen mooie beelden kom je er niet.....

avatar van hijman1946
vanavond voor de tweede keer op tv gezien ,echt n absolute topper prachtige beelden ,,van begin tot eind verrassend en spannend

avatar van hdehoon
Een erg trage film, ik kon me maar moeilijk inleven in het achtergrondverhaaltje van George Milies. De levensgeschiedenis van die man past op een A4tje en is m.i. niet pakkend genoeg om de basis van dit verhaal te dragen. De gesprekjes tussen de twee kinderen gingen snel vervelen. Het kwam allemaal nogal geforceerd en vergezocht over.

Meest geslaagd vond ik de stationschef met zijn hond. De achtervolging in de klokkentoren was de beste scene. Eigenlijk de enige scene die ik echt leuk vond. Verder was de film wel goed gemaakt en de acteurs speelden allemaal goed.

avatar van tbouwh
Eigenlijk is alleen het eerste shot al goud waard. Als de camera van Oscarwinnaar Robert Bridge Richardson het station van Parijs bereikt, is de dromerige toon van Hugo gezet. Dit is een grootse en melancholische film over herinneren en vooruit kijken. Over mensen die in vergetelheid dreigen te geraken, of net die ene tekortkoming hebben die hen ongewild of ongezien maakt. Bovenal echter is Hugo een hartverwarmende ode aan het medium film.

Laat het maar aan Scorsese over een klassieke memoire te scheppen, die Mélies, Keaton, Lang, Newmeyer/Taylor en Hitchcock met elkaar verweeft. De robot uit Metropolis (1927), het manke been uit Rear Window (1954), de klokscène uit Safety Last! (1923) en natuurlijk de memorabele rol van Kingsley als de eerste regisserende dromenvanger.

De cinematografie is schitterend, de cast excelleert. Het is leuk om Butterfield en Moretz hier jong aan het werk te zien; voor beiden geldt daarnaast dat ik ze hier zelfs beter vind dan in het gros van hun latere projecten. Natuurlijk kan gezegd worden dat het verhaal niet uitblinkt in originaliteit, maar de inbedding van filmhistorische elementen geeft Hugo net dat beetje extra. Het tekent de cinefiel Scorsese, en tegelijk mezelf; dit soort films sluit ik nu eenmaal net iets sneller in m’n hart.

Ruim 4*

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie kleurrijke en sfeervolle film. Het acteerwerk van de gehele cast is van hoog niveau, vooral Ben Kingsley is goed op dreef. De film heeft ook een leuke bijrol voor Christopher Lee. De film begint als een kinderfilm, maar veranderd gelijkelijk in een mooie ode aan de filmmaker Géorges. De film wordt begeleid door mooie en sfeervolle muziek van Howard Shore. Minpunt van de film is dat de (weinige) grappen niet altijd goed uit de verf komen.

avatar van mikey
Het is een soort Walt Disney flick, maar ook een Spielberg gebeuren a la The Terminal met een Zemeckis look.. nou ja zaken die je beter aan hen over kan laten. Want Scoresese heeft zichtbaar moeite met huilende creatieve jongetjes, superslimme meisjes, gedesillusioneerde ouwe kerels, kapitein Haak-achtigen enzovoort. Ook al weet ik niet echt waarom. Misschien door het ontbreken van luchtigheid of een anders eens een goeie grap (Cohen als clown was dus niet leuk als komische noot, eerder eng, helemaal toen hij als een spin tegen de muur op klom)... Het was een lange zit bomvol mirakels en magie (in een tijd van dada, minimalisme, constructivisme etc)... Kijk dan liever The Terminal met Hanks.

avatar van eRCee
Of nog beter: kijk ze gewoon allebei niet.

avatar van 93.9
Een van de minpunten is dat het Engels gesproken is terwijl het Frans had moeten zijn.
Mooi in elkaar gezet werk. Verhaal is niet echt vloeiend. Die "filmliefde" komt geheel onaangekondigd.

avatar van bjerik76
Eigenlijk leek me niks aan de film, maar dat viel toch mee.
Visueel is het een plaatje.
de decors/settings zien er fantastisch uit.
De grapjes ( de achtervolgingen, stomiteiten/ klunzigheid ) en simpele karakters/ bijfiguren lieten merken dat het een kinderfilm was, ook al was de tragedie weer iets meer voor de volwassenen.
De film was ook iets van waargebeurd ( namen / verhaal van de filmmaker)

Wat minder was, was het verhaal, dit paste weer niet met het kindergedeelte.
Het begint wel goed, met de pop, maar het ware drama vond ik dan weer niet aansluiten.
Visueel is het mooi om naar te kijken ieder geval.

ben het er wel mee eens dat de film die zich in Parijs afspeelt ( en zeker zo lang gelee) dat de film dan een Franstalige cast had moeten hebben, en niet 1 personage die dan weer engels spreekt met een Frans accent, terwijl heel het station Amerikaans praat.

avatar van IH88
“This might be an adventure, and I've never had one before”

Schitterende film. Met Hugo laat Scorsese zien echt alles te beheersen. De liefde voor film spat ervan af, en vanaf het begin met die weergaloze tracking shot zit je geboeid te kijken naar wat de oude meester je nu weer voorschotelt. Een wonderlijke wereld, gesitueerd rond een treinstation in Parijs 1931.

Hugo is zeker een coming of age verhaal over wees Hugo Cabret (de ontwapende Butterfield), maar het is ook een inspirerend verhaal over het volgen van je dromen, en het nooit opgeven van deze dromen. Zoetsappig zeker, maar door Scorsese en zijn acteurs voelt allemaal erg aangenaam aan, en de film omarmd als het ware het sentiment en de melancholie. Naast Butterfield is het acteerspel van Kingsley (kippenvel op het laatst), Moretz (ontzettend expressief gezicht), McCrory, Lee en Baron Cohen fantastisch. Hugo is een fabuleuze ode aan film.