Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia (2006)

Alternatieve titel: Curse of the Golden Flower

China / Hongkong
Drama / Actie

geregisseerd door Yimou Zhang
met Jay Chou, Li Gong en Yun-Fat Chow

China, 928 AD Tang Dynastie. De genadeloze Keizer Ping keert onverwachts terug naar het paleis met zijn tweede zoon, Prins Jai, om de Chong Yang feest te vieren met zijn familie. Echter de hechtheid van de koninklijke familie, en zodoende die van het keizerrijk, staat zwaar onder druk. De relatie tussen de Keizer en Keizerin Phoenix, die aan een mysterieuze ziekte lijdt, is al jaren geleden bekoeld. Ondertussen heeft zij een geheime relatie met Kroonprins Wan, haar stiefzoon, terwijl hijzelf droomt van een andere vrouw. Echter, zoals een koninklijke familie betaamt, is uiterlijke schijn alles. Maar niets is wat het lijkt, als donkere geheimen langzaam maar zeker hun weg naar boven vinden.

avatar van FillumGek
Niet zo goed als Zhang's toppers Hero en House of Flying Daggers maar zeker wel geslaagd. Het verhaal draaft op een gegeven moment iets te ver door en doet meer denken aan een soap dan een web van koninklijke intriges. Maar het is vooral de sfeer, de visuals en het acteerwerk dat de film sterk maakt.

Visueel is Curse of the Golden Flower namelijk verbluffend. Het paleis is met zijn kleurrijke uitstraling een prachtig decors. Erg veel goud, afgewisseld met andere knalkleurtjes waardoor het het enorm chique uitstraling heeft. De kostuums zijn ook erg mooi. Tiendelige pakken, kapsels en kronen versierd met goud en de armor van de soldaten blinkt ook. Best een sterke soundtrack ook. Ik werd in elk geval meteen gegrepen door de royalty sfeer.

De film begint in een vrij traag tempo, maar wist me wel meteen te boeien. De diverse figuren worden goed geïntroduceerd. We zien hun verschillende beweegredenen, maar het drama wordt iets te ver doorgevoerd op het einde. Het stoorde me echter niet zoveel want de cast doet het uitstekend. Dit is een eerste soort rol van Fat die ik zie, terwijl ik hem toch vooral ken als actieheld. Gelukkig was hij ook hier weer een baas. Man Li als de jonge Chan is een erg knap meisje, maar wederom gaat de meeste lof naar de geweldige Li Gong, heb toch wel een zwak voor haar. Acteert weer enorm sterk, is een erg mooie vrouw en door haar pluspunten kon ik het niet verhelpen af en toe aan de motorboot te denken.

De actie ziet er ook verzorgd uit, al komt dat vooral het laatste half uur aan bod. Grootste helden waren de zwarte bodyguards van de Emperor. Die waren erg stoer met hun boomerang swords. Op het eind volgt nog een grote veldslag die mooi is om te zien, maar niet zo bijzonder verder. Wel geinig hoe ze zo de val inliepen en daarna duizenden speren en pijlen over zich heen kregen.

Zijn vorige werk evenaren is erg lastig natuurlijk, maar deze film is toch geslaagd. Vooral de visuals, acteerwerk en sfeer zijn erg goed gelukt. En Li Gong natuurlijk.

De decors, de kleding, de figuranten: het is allemaal gigantisch en het ziet er allemaal fantastisch kleurrijk uit. Ik kan me niet herinneren zo’n indrukwekkende pracht en praal al eerder in een film gezien te hebben.

Het lijkt er een beetje op alsof Yimou Zhang aan het oefenen was voor de openings- en sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing in 2008. En het heeft er de schijn van dat Zhang te midden van dat gigantisme minder aandacht heeft besteed aan de best interessante verwikkelingen met allerlei intriges aan het keizerlijke hof. In ieder geval komt het verhaal veel minder uit de verf dan in eerdere films van Zhang. Maar visueel is het allemaal overweldigend.

En het was weer een genot om Gong Li te zien, al kreeg zij in deze film geduchte concurrentie van de mooie Man Li. Gelet op de fraaie kleding van de keizerin en de hofhouding had men deze film trouwens ook wel Curse of the Bulging Breasts kunnen noemen.

avatar van poko
Overrompelend spektakelstuk, ik heb 2 uur lang mijn ogen uitgekeken. Dikke 4 sterren voor subliem vermaak.

Mooie film die het vooral moet hebben van zijn fabelachtige kostuums en decors.
Ben blij dat ik hem eens gezien heb, hoewel het niet echt mijn genre is.
Het verhaal in deze prent was redelijk, maar heb er al betere gezien in dit genre... slechtere ook trouwens...

Het is niet de beste spektakelfilm uit het Oosten. Daarvoor leent de film zich namelijk niet omdat het vooral over de intriges rond de keizer gaat. Dat is niet helemaal mijn ding. Het geweldige slachtveld tegen het einde is trouwens wel fantastisch!!

avatar van RuudC
Verbijsterend om te zien hoe iedereen hier kickt op de decors en kostuums. Je reinste kitsch, beste mensen, je reinste kitsch! Daarbij ziet al het goud er wel erg plastic uit, wat het er zeker niet beter op maakt. Mijn ogen deden er pijn van. Ik vind het niet erg dat Chinese filmmakers de situatie in hun films kleurrijker maken dan het in werkelijkheid was, maar dat iedere millimeter versierd moet zijn, gaat me echt te ver.

En waar gaat het nu eigenlijk om? Een tamelijk ordinaire soap, maar deze speelt zich af in het keizerlijk paleis. Ik heb me zelden zo verveeld met een Chinees kostuumdrama. De gevechten waren best goed, maar de eerste is wel erg donker, en daardoor overzichtelijk. Tijdens het slotgevecht waren ze me al kwijt en konden ze nog weinig goed doen. Oh, wat mis ik de dagen van Hero. Dit is veel te grooit, veel te bombastisch. Wat een berg kitsch.

avatar van poko
Je reinste kitsch, beste mensen, je reinste kitsch!
Ja, natuurlijk is het kitsch, dat weet Zhang ook wel. Maar sublieme kitsch, met alle registers open. Lijkt me niet dat Zhang deze film zo serieus bedoelt, daarom beviel me dit ook beter dan Hero en House of Flying Daggers. Hij heeft wel meer meligheid gemaakt, zoals het flauwe The First Gun (A Woman, a Gun and a Noodle Shop).

avatar van Metalfist
Een soap in een aantrekkelijk jasje

Mijn eerste kennismaking met Yimou Zhang was er, zoals bij de meesten vermoed ik, gekomen via Hero. Een visueel hoogstandje met Jet Li in een geslaagde rol en niet lang daarna volgde een tweede kennismaking met House of Flying Daggers. Ook dat was een groot succes ten huize Metalfist en vreemd genoeg bleef het daarbij. Ik noem het vreemd omdat ik al geruime tijd nog een film van Zhang had liggen, namelijk (grote verrassing) deze Curse of the Golden Flower.

Met Chow Yun-Fat dan nog eens in de hoofdrol, dat kan gewoon niet slecht zijn. Wel.. Het is net iets anders uitgedraaid. Zhang haalt in ieder geval zijn visuele stijl nog eens van onder het stof. Werkelijk elke centimeter aan een muur, een personage, kledij, ... is bekleed met een kleurrijke stof en het resulteert in een aantal imponerende scènes. Visueel is hier dan ook werkelijk niets op aan te merken, lijkt me zelfs het beste te zijn dat ik de regisseur tot nu toe heb weten maken, maar het probleem met deze film zit hem echter in het soap verhaaltje dat er wordt bij gesleurd. In de eerste plaats is het allemaal zo cliché als iets en in het tweede gedeelte van de film neemt het grote gevecht de overhand, wat voor een niet al te geslaagde balans zorgt. De veldslagen ogen bovendien nogal chaotisch en de bij vlagen lelijke CGI doet duidelijk afbreuk aan de stijl van Zhang.

Een ietwat atypische rol voor Chow Yun-Fat lijkt het. Hij is niet de actieheld van weleer in deze film rond een Chinese dynastie, maar het gaat hem wel goed af. Blijft toch een acteur met een heerlijke uitstraling (die scène waar hij bekent dat hij altijd van de relatie tussen Wan en Phoenix heeft geweten!) en die bovendien een goede chemie heeft met Li Gong. Die speelt Phoenix en hoewel je vermoedt dat Fat het spilfiguur in het geheel gaat zijn, trekt Gong de lakens op den duur naar zich toe. Verder nog een aantal degelijke bijrollen (onder andere Dahong Ni als de Keizerlijke Dokter) die dit geheel nog wel boeiend houden.

Het probleem is echter dat dit wat zijn eigen smoelwerk mist in vergelijking met het vorige werk van Zhang. De balans is zoek en hoewel ik net zoveel van visuele spielereien hou als de volgende, mis ik hier toch wel een narratief draagvlak. Fat blijft cool en Gong is een uitstekende toevoeging, maar het begon me op den duur toch wat tegen te steken.