The Others (2001)

Spanje / Verenigde Staten
Thriller / Horror

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Nicole Kidman, Fionnula Flanagan en Christopher Eccleston

Grace woont met haar twee kinderen in een landhuis op een eiland aan de Engelse kust. Ze wacht daar op haar echtgenoot, die gevochten heeft in de Tweede Wereldoorlog. De kinderen hebben een ziekte waardoor ze niet in contact kunnen komen met direct zonlicht, en dus leven ze aan de hand van strikte regels.

avatar van DirkjeA
Spannende en intrigerende film. Interessant verhaal, prima film, kan hem echt aanbevelen.

killerfreak schreef:
heel goede film. Spannend sfeertje wordt er goed ingehouden, mede geholpen door het feit dat de kinderen niet tegen daglicht kunnen. Goed acteer - en camerawerk. En op het einde een toch wel aangename verrassing, hoewel het misschien al eerder te vermoeden was. 4*

Op Halloweenavond nog eens gezien (in een reeks van 5!) en ik blijf volmondig bij de 4* van mijn eerdere beoordeling. Tophorrorfilm met de nodige schrikelementen, een uitstekende vertolking van Kidman, en een originele plottwist. Een plottwist die - van zodra je hem kent - ook alle voorgaande gebeurtenissen perfect kadert (Victor die lawaai maakt, "indringers" die eigenlijk de echte huidige (levende) bezoekers zijn, de reden waarom ze niet meer allergisch zijn (ze zijn dood), de reden waarom de vader maar even terugkeert, de reden achter "she did it again, do you remember" (i.E. ze heeft haar kinderen vermoord met een kussen), etc.. Tophorrorfilm die voor weinig andere films moet onderdoen!

avatar van Kondoro0614
Dievegge schreef:
een plattelandshuis op het eiland Jersey

Helaas staat dit grote huis niet in Jersey, maar in 'Cantabria' te Spanje. Ook wel 'Palacio de los Hornillos' genoemd (Grace Stewart's Mansion).

avatar van Kondoro0614
Toch wel erg onder de indruk van ‘The Others’ die me weer eens verbazingwekkend laat kwijlen over hoe goed de film eigenlijk wel niet is, er zijn hier en daar natuurlijk wel wat dingen die de film in mijn ogen wat beter had kunnen doen maar, als ik zie dat mijn grote vriend ‘alexspyforever’ hier al een aardig hoog cijfer voor opschrijft ga je, je zelf toch wel een beetje achter de oren krabben, en zette ik een héél hoog verwachtingsniveau neer voor deze film, en dat was toch even slikken als de film je verwachtingen eigenlijk zo goed als na komt: spannend, ‘eng’ en in vlagen erg gaaf, met een sfeertje waar je u tegen kan zeggen raast de film je voorbij, en lijkt het weer op een normale ‘geesten’ film waarvan we tegenwoordig al duizenden hebben. ‘The Others’ is anders, unieker en vele malen leuker.

En zeker uniek, in mijn ogen vooral aangezien ik er bijna nog geen film heb gezien die zich dusdanig voortbeweegt als wat ‘The Others’ heeft geflikt. De clou / plottwist is geweldig en ik heb me er zeker ontzettend door laten vermaken, toch had ik het gevoel ook dat de film rond het midden zijn snelheid kwijt raakte en dat de film toch wat aan de tragere kant begon te worden. Ook verloor ik als kijker mijn interesse zowaar een beetje en lijkt de film toch aardig ver te vallen, het plottwist was erg grandioos gedaan daar in tegen, en daar ben ik echt wel een fan van. De film wist het dusdanig te brengen, in een ontzettend fijne setting, dat het bijna overkwam als ‘ongelooflijke’. En na de plottwist begin je toch maar héél anders tegen de film aan te kijken en er over te denken, zo’n beetje alles wat er gebeurd is in de film heeft zich dus afgespeeld in ‘geestenland’.

De locatie vond ik zelf niet speciaal. Het is ontzettend gaaf zo’n afgelegen huis maar ik word er nooit warmer of kouder van, we hebben dit soort films ook gewoon in rijtjeshuizen en daar is het onderwerp vaak net zo leuk in. Groter is natuurlijk altijd beter, en wat makkelijker voor de regisseur omdat je wat meer kan laten gebeuren. Toch vond ik het geen bijzondere locatie, wel mooi om te zien maar wel eentje waarvan we er tegenwoordig al aardig wat hebben. Ja, erg vette locaties.

Ook het tijdsbeeld in deze film is in klasse verwerkt en je voelt de oudheid er uit spatten. Dit komt inderdaad dankzij het feit dat het huis zonder elektriciteit zit maar ook door de kledij die de personages dragen, erg gedateerd en super leuk. Zoals het plot al zegt speelt het af na de tweede wereldoorlog, toch valt dit (buiten de genoemde dingen om) niet goed te merken: we zien weinig oorlog of vernietiging, zoals ik al las speelde de film zich af op ‘Jersey’ die destijds in de Duitse handen was, aangezien het vlak voor Frankrijk ligt en binnen hand bereik was voor de Duitsers (mooie eilanden om afweergeschut neer te zetten en de geallieerden tegen te gaan). Maar buiten de ene keer om dat er word gehint naar de nazi’s: “Ik heb de nazi’s al eens buiten de deuren gehouden...” valt er niet veel meer op te merken dat dit in die tijdperk afspeelde, je moet dus even goed opletten anders weet je dit niet (als je het plot niet leest). Al komt de vader thuis en word er ook gehint naar de oorlog, de puzzelstukjes vallen langzamerhand in één. Dus qua setting ben ik erg te spreken over deze film, en dat is ook iets heel positiefs aangezien dankzij de setting er een bepaalde sfeer werd gecreëerd waarvan ik eigenlijk best wat kriebels kreeg, je werd goed mee genomen in de film en je zat eigenlijk van begin tot het einde aan de film vast gekluisterd, en dat is super gaaf.

“If you see a ghost, you say "hello".”

De film lijkt in eerste instantie een doorsnee geesten film te zijn waar we de al aardig wat van gezien hebben, echt interessant word het dan niet maar dankzij de positieve berichten (zoals ik al zei) en het hoge gemiddelde, wat ik niet vaak zie voor ‘geesten’-films maakte me al gauw héél erg nieuwsgierig. Maar vanaf het begin voelde de film anders, enger en interessanter dan de meeste meuk wat tegenwoordig op de planeet word gegooid (al is deze film al wel wat aan de oudere kant).

Over de cast was ik ook nog een beetje aan het twijfelen, ik als persoon haat kindacteurs in films en dan vooral in horror films. Ik kan gewoon niet wennen aan die etters die niet zitten te luisteren, dan vreet ik mezelf helemaal op van binnen, ook al is het maar een film. En daarom is het dus ook niet raar als ik zeg dat ik me lichtelijk heb geïrriteerd aan Anne (Stewart), de wat brutaalste van de twee al zeg ik het zelf. Ik vond persoonlijk in deze film de acteerwerken van Christopher Eccleston als Charles nog niet zo héél dramatisch en ondanks dat het een kindacteur was destijds viel hij nog wel mee (dankzij zijn personage), maar de personage van Anne is voor mij weer een irritatiepunt, kan daar maar niet mee omgaan haha. Nicole Kidman vond ik een leuke rol, als de soms wat hysterische moeder acteerde ze prima. En ook Fionnula Flanagan verdiend wederom een pluim om haar acteerkunsten in weer een horror film.

Het verhaal dan, een subliem verhaal waar ik uitermate van genoten heb met een ontzettend goeie plottwist die ik totaal niet zag aankomen. Het verhaal dan, we volgen de familie Stewart die zich hebben genesteld in een groot huis. Hier hebben ze een aantal werkers in dienst, onder andere ‘Mr. Edmund Tuttle’ en ‘Mrs. Bertha Mills’. Het lijkt allemaal goed te verlopen, echter is er één ding aan de hand. De kinderen kunnen niet tegen zonlicht en moeten hierdoor constant in een donkere ruimte geplaatst worden, met de gordijnen dicht. Er is alleen iets raars aan de hand. Het dochtertje Anne beweerd dat ze geesten ziet, doet mysterieus tegen haar broertje en maakt hem onder andere heel erg bang. Het begint een probleem te worden, echter na een tijdje merkt ook Grace ook rare dingen op, hoort dingen en ziet dingen bewegen terwijl mensen ergens anders aanwezig zijn. En nadat ze in een kamer aangekomen was waar ze vervolgens rare geluiden en stemmen hoort besluit ze het huis grondig te doorzoeken en opzoek te gaan naar de mensen die volgens haar hebben ingebroken. Ze vindt niemand maar de rare situaties worden wel steeds erger.

Vervolgens raakt ze in een trans, eerder een beetje in shock en besluit even te wandelen als ze haar man tegen het lijf aanloopt die blijkbaar uit de oorlog teruggekeerd is, na een familie reünie lijkt de man des huizes een beetje doorgedraaid, en om beter te zeggen het lijkt wel alsof hij leid aan PTSS. We zien hem voornamelijk op bed liggen en daarna verdwijnt hij weer, al gaat het niet beter binnen de familie die steeds meer geestenwaarnemingen opnemen.

De sfeer draait vooral om als Grace ook de vreemde mensen begint te zien, Anne had opgeschreven op een papiertje wie ze allemaal zag en hoe vaak, een oude vrouw het meest. Eenmaal wanneer Anne haar communie pak heeft gepast en hier nog even in zit komt de oude vrouw weer in de film. Voor het eerst nemen we één van de ‘geesten’ waar via Grace die daarna de oude vrouw probeerde te wurgen, echter bleek dit nog steeds Anne te zijn. Anne rent in shock en jankend weg richting Bertha die haar verteld dat ook zij de geesten gezien heeft en verteld dat er nog wat ergers gaat gebeuren, na dit verhaal begint de plottwist.

De werksters en werker bij de familie Stewart blijken het op de familie gemunt te hebben. Ze halen de gordijnen weg die de kids moesten beschermen en daarna vinden de twee de grafstenen met de drie namen er op. Dit blijken geesten te zijn en gaan achter de familie aan. De kids moeten verstoppen van Grace en Bertha legt constant uit dat ze de kwade mensen steeds weg hielden maar dit nu niet meer konden doen, Grace besluit terug te gaan naar de kids die opeens in een kamer bij meerdere mensen zitten, de oude vrouw, de vrouw en de man, en nog twee die Anne constant op noemde. Ze vertelden dat ze niet dood waren, Grace deed dit ook maar toen zagen we opeens een perspectief dat de bladen begonnen te zweven die Grace aan het verscheuren was. En toen was het verhaal totaal anders. Grace blijkt samen met haar familie de geesten te zijn die een familie lopen te teisteren binnen het huis, en daar komen we op een laat moment achter. Grace bleek haar kinderen gewurgd te hebben en vervolgens haarzelf door het hoofd te hebben geschoten, een hele gave plottwist die een hele gave film
toch een ander staartje weet te geven.

De film heeft heel wat te bieden, ook op uiterlijk (zoals ik al eerder zei), de setting maar ook dingen die ze vinden binnen de film. Zo vond ik persoonlijk het fotoalbum heel vet, waar men lijken hebben gefotografeerd en deze hebben ingelijst. Tot ze de foto van de drie werkers ook zag staan, en de clou als snel viel..

Ik ga er even niet langer op door, want dan ben ik nog wel even bezig, heb trek en wil mijn pizza graag op eten. Ik twijfel erg tussen de score maar ik heb het gevoel dat ik bij deze film toch liever de wat hogere kant wil pakken, ik voel me daar het beste bij. De kleine puntjes hebben mij niet tot een volledig cijfer gebracht maar, het scheelde echt niet veel!