Human (2015)

Frankrijk
Documentaire
190 minuten (bioscoopversie) / 131 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Yann Arthus-Bertrand

Wat maakt ons menselijk? Dat is de hoofdvraag van filmmaker Yann Arthus-Bertrand in de film Human. Om het antwoord hier op de te vinden besteedde hij drie jaar aan het verzamelen van (real-life) emotionele verhalen van meer dan 2000 vrouwen en mannen uit 60 verschillende landen, waarin thema’s als liefde, oorlog, homoseksualiteit, vergevingsgezindheid, familie, leven na de dood, geluk, immigratie en de zin van het leven centraal staan. Een kijk op de hedendaagse samenleving afgewisseld met prachtige beelden van onze planeet.

Vanaf 26 november in de bioscoop (September Film)

avatar van FullMoon
Wat mij betreft, de beste documentaire dit jaar! Echt met veel interesse gekeken. Emoties en nog eens emoties. Je krijgt een goed beeld over de verscheidenheid in mensen, maar ook in wat voor wereld we leven. Er moet iets gedaan worden. Dat is een feit.

Overdaad schaadt.

Mooie, prachtige verhalen die mij tot tranen toe roerden.
Waarom ik dan toch niet helemaal tevreden ben? Omdat naast de vele krachtige verhalen er ook een aantal te veel voorspelbare, voor de hand liggende verhalen voorbij kwamen, die al zovaak gehoord zijn. Niet dat ze daarmee onbelangrijk zijn, maar het 2e uur vond ik bijna niet te doen, terwijl mijn gevoel bij het 3e uur weer helemaal de positieve kant op ging.Het lag er af en toe wel iets te dik bovenop. Ook in de beelden, hartstikke mooi maar na de 4e keer werd het wel ontzettend eenzijdig, ook qua muziek en dan die gruwelijke slow-motion elke keer...

Iets meer context had ik, persoonlijk, ook prettig gevonden. Maar het staat als een paal boven water dat een groot gedeelte van de verhalen ontzettend raak en mooi zijn.

avatar van v2000
Dit is een uiterst gestileerde documentaire die bijna kijkt als een speelfilm. Feitelijk laat de film voortdurend korte portretten zien van mensen over de hele wereld, waarbij ze hun wijsheden, ellende maar ook humor tentoon spreiden. Dit is zeer mooi in beeld gebracht, en ieder portret wordt afgewisseld met adembenemend mooie beelden van mensen en natuur. Voeg daarbij prachtige etnische muziek en hartverscheurende verhalen en je hebt al snel een aangrijpende film die gelukkig nooit sentimenteel wordt. Human doet soms denken aan Koyaanisqatsi maar is door de vele portretten minder afstandelijk. De meeste buitenscènes lijken gefilmd vanuit een drone, je ziet de mensen soms ook zwaaien. Langgerekte landschapsopnames in slow-motion doen denken aan Tarkovsky. Soms spuien de hoofdpersonen wat goedkope levensfilosofie, soms verkopen ze gewoon onzin, maar sommige verhalen zetten je wel aan het denken. Er zitten komische en tragische figuren tussen, en vaak een combinatie van beide. Het is boeiend om te zien hoe heel gewone mensen er verrassend interessante denkwijzen op na houden.

Het enige minpunt is dat het wel een lange zit is, tegen het einde verslapt de aandacht. Wat mij betreft had de film wel iets korter gemogen. Los daarvan is het een verrassende, ontroerende en bij vlagen hypnotiserende film.

avatar van james_cameron
Met ruim drie uur speeltijd een (te) lange zit, maar desondanks is deze documentaire toch wel heel bijzonder. Een grote reeks aan markante mensen trekt voorbij, in volle close-up, waarbij men afwisselend banale en zeer aangrijpende dingen vertelt. Tussen de interview-fragmenten door zien we prachtig geschoten beelden van natuur en urbanisatie. De aanpak werkt overwegend uitstekend, al zakt de boel soms onvermijdelijk in, maar uiteindelijk weet het geheel flink indruk te maken, zowel visueel als inhoudelijk.