menu

Sukai Kurora (2008)

Alternatieve titels: The Sky Crawlers | スカイ・クロラ

mijn stem
3,49 (93)
93 stemmen

Japan
Animatie / Drama
121 minuten

geregisseerd door Mamoru Oshii
met de stemmen van Rinko Kikuchi, Chiaki Kuriyama en Shosuke Tanihara

Verhaal over Kildren; jongeren die gedoemd zijn hun hele leven in hun tienerjaren door te brengen. Ze zijn zich er van bewust dat elke dag hun laatste kan zijn, aangezien de volwassenen hen in een oorlog hebben gestort voor hun eigen entertainment. Doordat ze dus elke dag riskeren te sterven zijn ze tevens gedwongen elke dag het maximale uit hun leven te halen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=s07b8kh9Ido

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Nephilim
4,0
Traag maar dat was de enige manier om dit verhaal te vertellen. Qua mood is het allemaal bijzonder zwaarmoedig. Niet slecht(ik waardeer het zelfs als een film me emotioneel hard weet te raken) overigens maar ik kan me voorstellen als mensen hem TE zwaarmoedig vinden. De film is namelijk loodzwaar en er zit overall gezien nauwelijks een sprankje hoop in.

Doorbijter maar wel een film die me wist mee te trekken in de wereld die werd getoond. Ben nu alleen wel nogal in een slechte bui...

4*

avatar van maxcomthrilla
4,5
Het is allemaal wat minder abstract en filosofisch als Oshii `s andere werk, alhoewel het uitgangspunt en sommige dialogen ook weer niet gelijk realiteit en gesprekken over koetjes en kalfjes nastreven.

De animatie is mooi, maar overal niet zo gestileerd als in een film van Shinkai, waar de poster mij aanvankelijk aan deed denken. Toch, geeft de poster een goed beeld van de sfeer in deze film. Deed mij allemaal wat denken aan de Ghibli films. Er zit namelijk weinig spanningsboog in deze film, wat knap te noemen is als je jezelf bedenkt dat de luchtgevechten wel degelijk worden uitgevochten op leven en dood. De Kildren strijden onder meer tegen een mysterieuze piloot, wiens identiteit vraagtekens doet oproepen. Waar Oshii dankbaar enkele filosofische kwesties aan ophangt i.p.v. er een spel ontmaskeren van te maken.

Het uitgangspunt van de film zou kunnen leiden tot een film die wat zwaar op de maag gaat liggen en tot op zekere hoogte is The Sky Crawlers zeker geen makkelijk weg te kanen film. Gelukkig benadrukt Oshii niet alleen hoe zwaar de luchtgevechten op leven en dood zijn, met de verliezen en emotionele beslommeringen die daarmee gepaard gaan. Als je tussen de regels kijkt, zie je ook dat hij het optimale rendement uit het leven van de Kildren weet te halen. Ik kon mijzelf helemaal verliezen aan de schoonheid en rust die de film uit weet te stralen. Samen wat lol maken, sluierbewolking die zich ophoudt vlak boven de basis, groene velden, kliffen, een laatste warme avondgloed van de zon voordat hij naar ergens anders verkast en tussen de bedrijven door genieten van de adembenemend geanimeerde luchtgevechten, waar de personages onbevreesd instapten, desondanks in de wetenschap verkerende dat men geen botsautorit ging maken.

Het geheel wordt ondersteund door prima muziek en zoals vanouds ontbreekt ook de Oshii hond hier niet en zit er een magnifieke tramscene in, al doet alles uiteindelijk wat onder voor de werkelijk verbluffend gave luchtgevechten. 4,5*

avatar van bennie jolink
2,5
Ik kan maar niet wennen aan de rare mix tussen semi-realistische 3D renders, en de cleane handgetekende animaties. Het lijkt wel of de twee typen animaties door compleet verschillende studios zijn gemaakt en op het laatst nog even snel bij elkaar in zijn geplakt. Er zitten een paar shots in de film waarbij 3D is gebruikt om de handgetekende stijl na te bootsen maar waarom dat niet overal gedaan is blijft mij een raadsel.
De dogfights zijn overigens wel heel erg goed gedaan, maar zijn te kort en te schaars om de spanning in de film te houden. De karakters zijn te introvert en de dialogen te traag om de aandacht vast te houden. "Sky Crawlers" is een dappere poging van Oshii om een filosofisch verhaal te vertellen zonder veel poespas, sidelines en ellenlange monologen, maar het eindresultaat is weer het andere uiterste.

4,0
Een aangename verrassing. Ik vond de filosofische ondertoon in alles aanwezig in de film aanwezig (iitt maxcomthrilla ervaring - hoewel hij dat zelf ook wel mee vindt vallen). Na een (te) rustige opbouw is het middenstuk enorm sterk, waarbij de katharsis dat het hele battle gegeven helemaal nergens over gaat en gebaseerd is op 'afspraken' en daarmee de nietigheid van alles en mensen wordt benadrukt en enige zingeving ontbreekt er behoorlijk inhakt. In de karakterontwikkeling komt dat heel goed naar voren. Zelden zo fraai in een Oshii tegengekomen en ben het dan ook helemaal niet met danuz eens dat het afstandelijk is.

Jammer van de laatste twintig minuten waar de hierboven beschreven katharsis die toen al wel helemaal duidelijk was nog eens letterlijk (dunnetjes) in beeld komt met teveel gepraat van de vrouwelijke nieuwkomer en nog wat andere overbodigheden die het er iets te dik bovenop leggen.

Prachtige animatie, zowel de 3D als de traditionele stukken (het vouwen van de krant was mooi). Bij deze film was het maar weer eens duidelijk hoeveel een groot bioscoopscherm voor een film doet (en ik zat ook nog eens bijna vooraan). Het wordt je ingepeperd - wellicht dat die afstandelijkheid dan ook wel meeviel. Allergrootste plus vond ik echter de zwaar sentimentele (en daardoor zeer passende) score van Kawai die hiermee tot op de hoogte van Sakamoto reikte. Fantastisch, met name al in het begin bij de aantiteling. (Bijna) kippenvel: Groots en meeslepend.

Wat ik ook wel opvallend vind, niet alleen hier maar bij die Japanse animè's in het algemeen vaker opvalt, is de Europese setting van een Iers/Schots decor met nieuwsberichten in het Engels, terwijl iedereen verder Japans spreekt, met Japanse namen, maar ook weer wel met een Amerikaanse diner en een stuk in Polen (inspiratie uit Avalon?). Is dat globalisering? In Kiki's Delivery Service, Howl's Moving Castle en Steamboy (om maar wat voorbeelden te noemen) is het ook heel erg prominent.

avatar van Phoenix
4,5
Phoenix schreef:
Aan de poster te zien wordt het geen grauwe, donkere film zoals Oshii ze vaak maakt.

Nou, daar klopte alvast geen zak van. Gelukkig maar .

Oshii is toch op zijn allerbest als hij gewoon lekker de tijd neemt om een melancholisch sfeertje neer te zetten. En daarvoor is het bronmateriaal van Hiroshi Mori echt perfect. Kawai kan weer uitblinken, Oshii zijn dromerige, filosofische verhaaltje met vertellen. Ook de unieke combinatie van stijlelementen (Ierland in de toekomst, waar onsterfelijke koters in bi-planes elkaar het leven zuur maken, hoe verzin je dit?) past precies in het bekende straatje van Oshii.

Had aanvankelijk een beetje moeite met het verschil tussen de karakters en de omgevingen. De eerste steken toch wel een beetje flets af tov de decors (vooral de binnenlocaties). Maar daar raak je al vrij snel aan gewend en vanaf dan is het gewoon weer puur genieten.

Niet zo in-your-face schitterend als Innocence, maar in zijn eigen kalm voortkabbelende soort weer een absoluut juweeltje. Nu nog een DVD met een perfecte audiotrack zodat Kawai en de birds lekker surround door de huiskamer kunnen zweven.

4,5*

avatar van Filmkriebel
3,5
Geen gemakkelijke film. De Japanners blijven wel grootmeesters in de animatiefilm, of het nu voor kinderen of zoals deze, voor volwassenen is. Perfectionistisch uitgewerkt met aandacht voor ieder detail : de hobbel in de weg, de verlichting van de straatlampen. Echt wel ongelofelijk hoe ze dit allemaal voor elkaar krijgen.

De existentialistische boodschap daarentegen blijft moeilijk te doorgronden en mijmert over de cyclische natuur van het bestaan. Er worden luchtgevechten gevoerd maar in feite is de wereld waarin de film zich afspeelt geen wereld in oorlog. Enkele "warfare companies" bestaan enkel om de mensen de illusie van vrede te geven. Indien de mensheid te ver van de realiteit van oorlog zouden komen, dan zouden ze opnieuw in oorlog vervallen. Het is een trage, soms zelfs saaie film, maar omhuld door menselijk mysterie in de vorm van de "Kildren", die eigenlijk klonen zijn .

Sky Crawlers is een uitdaging, maar wie er open voor staat, en wie zich de moeite wil doen om eens na te denken (ja, moeilijk hé!) zal niet ontgoocheld zijn.

avatar van Black Math
4,0
Mooie film met veel diepgang. De animatie is echt prachtig, maar ook hier doet de 2D/3D combinatie een beetje vreemd aan. Dat had ik eerst bij Innocence ook, dus dat is wellicht als ik deze film nog een keer zie, ik er al meer aan gewend ben. Sommige 3D objecten zagen er haast te echt eruitzagen. Dat is een beetje een kwestie van smaak, ik vind het toch wel fijn als een tekenfilm echt een tekenfilm blijft. Aan de andere kant zagen de shots van de kust vanuit een vliegtuig gezien er soms weer erg computerachtig uit. Op zich heeft het niet de kijkervaring kunnen verstoren, dus ik til er zeker niet zwaar aan.

Wat ik wel een beetje jammer vond was het ontwerp van de karakters en met name de kapsels. Dat had naar mijn smaak wat gedetailleerder mogen zijn. Ik vond de beelden toch wel een stuk anders dan bij Shinkai, ik heb het idee dat die veel meer alle kleuren van de regenboog in een shot wil laten zien. Dat gebeurt hier ook wel, maar toch iets meer met de handrem erop, want je ziet het niet aan de lopende band. Waarbij ik overigens geen conclusies wil trekken dat ik dit of juist Shinkai mooier vind.

De muziek is geweldig en draagt bij aan de sfeer. De hond was er weer, altijd leuk, al was hij ook hier niet zo vertederend als in Innocence. Voorlopig 4* met wellicht meer na herziening.

Wat werd er overigens ontzettend veel gerookt in deze film.

avatar van Goldenskull
4,5
Sterke Oshii.

Minder filosofisch dan een Innocence, gelukkig. Ik zeg trouwens met nadruk minder, want een filosofische ondertoon is zeker aanwezig. Maar dit was er eentje die me wel beviel. Er hangt een fijn sfeertje, de muziek is goed (alleen dat aftiteling nummer had niet gehoeven), de animatie mooi (vooral de scènes in de lucht zijn schitterend) en het bleef constant boeien. Alleen de personages zagen er bij vlagen wat minder mooi uit.

4*

Edit: Het zijn ook van die kleine dingen die mij dan met een bepaald gevoel achterlaten. Een eigenlijk niet uit te leggen gevoel. Enigszins zwaarmoedig, kil wellicht, maar ook onder de indruk en mooi. Zo'n scène na het bowlen of de ijzige stilte voor de aftiteling. Oog voor bepaalde details. Het komt waarschijnlijk doordat ik niet onmiddelijk in de film gezogen werd, dat ik 4* wil geven, maar 4.5* lijkt toch slechts een kwestie van tijd.

avatar van hydraulix
4,5
Erg beklemmende film was dit en wat een werk heeft Oshii hier weer geleverd. Geweldige detaillering, subtiliteit, opbouw en prachtige gestileerde beelden maken het een waar genot om naar te kijken.

De film zelf komt rustiger over dan bijvoorbeeld Innocence, maar maakte evenveel indruk op mij. De stilte/kilheid in het verhaal, leegheid van het bestaan van de karakters en een filosofische ondertoon met betrekking tot de Kildren was bijzonder aangrijpend. Ongelofelijk dat je met een animatie dit weet te bereiken! Het bewijst maar weer dat de Japanners op dit gebied op eenzame hoogte staan.

avatar van wendyvortex
4,0
Nauwelijks actie op een paar "dog"-fights na.
Uitermate zwaarmoedig en donker qua toon.
Deed mij een klein beetje denken aan het ook zo door mij hogelijk gewaardeerde "Patlabor 2".
Voor de ware van liefhebber van intelligente anime echter een must-see!! Ik ben hier zeer van onder de indruk.
Af en toe ook intrigerende mengeling van animatie met CGI.
Meesterwerkje!

avatar van Boogeyman
4,0
Sukai Kurora.

Sky Crawlers een film over Kildren, mensen die niet ouder kunnen worden. Kildren worden in deze Oshii ingezet om oorlog te voeren in de lucht. Tegen wie of wat doet er niet toe, boven de wolken aan de oorlog is hun boterham.

Verwacht echter geen explosieve actie cinema met een zwaar randje, eerder een grauw drama en gevechtsvliegtuigen met een filosofische rand. Uiteraard dan ook wel Oschii eigen, maar van een man met zo veel verschillende stijlen, weet je het maar nooit.

Wel erg wennen was het voor mij. Ik kon in eerste instantie erg moeilijk in de film komen, maar dankzij een aantal fantastische scenes in de lucht en veel mooie shots ondersteund door een erg toffe soundtrack werd ik langzaam in de film gezogen.

4.5*

avatar van aSMoDeuS
2,0
Behoorlijk hoge cijfers voor zo'n matige, pretentieuze film.

avatar van wibro
4,5
Hoewel de animaties minder zijn dan in GITS: Innocence vind ik daarentegen het verhaal in deze film een stuk sterker. In het begin was het even wennen, - de animaties kwamen mij nogal saai over - maar dit veranderde heel snel bij het horen van de opnieuw fenominale score van Kenji Kawai die er mede voor zorgde dat deze film, waarvan het verhaal in de loop steeds beter werd, een extra dramatisch tintje kreeg. Als drama vind ik deze film dus bijzonder geslaagd. Wat animaties betreft gaat voor mij de hoofdprijs naar onze trouwe viervoeter, de basset die ook in GITS: Innocence nadrukkelijk aanwezig was. Vooral de laatste scènes met deze basset zijn om in te lijsten, zo mooi.

4,5*

avatar van Montorsi
3,5
Ietwat langdradig, maar wederom een bijzonder fraai animatie.

De stijl en animaties zijn weer prachtig. Met name de luchtcombats zien er fantastisch uit. Wat minder zijn de personages, die bij vlagen wel erg onnatuurlijk bewegen, wat erg in contrast is met de ontwerpen van de vliegtuigen etc.

Inhoudelijk is het vooral een rustige zweem met dialogen met een filosofische ondertoon. Maar hier mist het net wat extra's tov andere Oshii's. De soundtrack is wel weer erg fraai.

Al met al erg mooi, maar het mist telkens wat extra's, en er is overal wel iets aan te merken. 3.5*

Ramon K
Gemengde gevoelens: de animatie viel met wat tegen (character design, CGI in de luchtgevechten) maar de soundtrack en de filosofische inhoud zijn subliem! Thematiek van de film vind je terug in het Absurdisme (filosofie waarvan Camus de grondlegger was) en de mythe rondom Sisyphus (moest een steen de helling opduwen, waarna die weer naar beneden rolde... en hij moest dat eeuwig herhalen). Camus stelde dat Sisyphus gelukkig was: de bezigheid gaf voldoening in een betekenisloos bestaan.

avatar van beavis
4,0
of ie echt gelukkig was is de vraag, maar een held noemde Camus hem iig wel
wil deze film ook al een tijdje zien, nu ik weet dat dit er zo nadrukkelijk in terug komt, schuift ie behoorlijk ver naar voren!

avatar van beavis
4,0
drie jaar later...

gezien! De Camus thematiek zit er met nadruk in inderdaad. Net zoals de hele intrige en de hele afwikkeling ook zo nadrukkelijk is. Jammer eigenlijk, want de premisse is zéker intrigerend en had met minder geforceerde spanning en met (nog) meer melancholische sfeer gepaard mogen gaan.

Door dit aspect had ik aanvankelijk wat moeite om in de film te komen. De animatie is verder schitterend en zo'n 'wereld buiten elke tijd' (beetje ala L'Invention de Morel (1967) en L'Invenzione di Morel (1974) ook) gaat er bij mij sowieso goed in... dus uiteindelijk kreeg Oshii me toch wel weer mee. En in veel scenes wordt de tragiek toch zeker mooi en goed invoelbaar neergezet.

Paradoxaal genoeg had ik dus misschien liever een iets volwassenere film gezien, in letterlijke zin. Met veel minder expositie (dat kwam Blade Runner uiteindelijk ook ten goede...) en houterige dialogen. Maar zoals het nu is, vond ik het nog steeds een erg sfeervolle film om naar te kijken, vol goede ideeën en het belangrijkste: de emoties van de personages klopte gewoon. Daarbij staat of valt een film toch. En omdat dat klopt, kunnen we schoonheidsfoutjes of handreikingen naar een gemiddelde publiek door de vingers zien.

Malick
Gewoon wat gedachtenkronkels. Wat nu als de 'teacher' God moet voorstellen en Oshii's hele leven (c.q. oeuvre) zijn Jakob's gevecht is met God. Zie ook dat 'ei' in Angel's Egg. In ieder geval duidelijk een regisseur die worstelt met het bestaan.

avatar van DVD-T
4,0
Heel anders dan verwacht, maar er daarom niet minder van genoten. Al had ik natuurlijk wel een beetje kunnen weten wat ik van een Oshii had kunnen verwachten.

Wat had ik dan wel verwacht. In ieder geval iets meer actie. De enkele battles die er in zitten zijn wel fantastisch in beeld gezet. Als je een beetje bekend bent met het werk van Osii, weet je dat je meer kan verwachten qua verhaal en diepgang dan menig andere Japanse animatie film. In deze ietwat zwaarmoedige film is er ook weer genoeg om over na te denken. Al is het wel een stuk minder moeilijk dan Innocence of Angel's Egg. Dit mooie verhaal wordt op een geweldige manier verteld. Al duurt het eerste gedeelte misschien net even wat te lang. Al is er daar toch nog genoeg om van te genieten. De tweede helft verloopt dan iets vloeiender, en er worden interessante ontwikkelingen en fijne onthullingen in het verhaal gebracht. Ook verloopt de karakter ontwikkeling daar een stuk beter. Ook leuk om de basset weer terug te zien keren. Mooi scene ook na de aftiteling. Al weet ik niet of dat nu echt nodig was geweest.

Animatie is erg mooi. Enkele prachtige beelden voorbij zien komen. Vooral details als de wolken die bewegen of de interactie van de regen met de vliegtuigen kon ik erg van genieten. Ook de karakteranimatie is fantastisch. De mix tussen traditionele 2D en 3D animatie is erg goed. Het blijft erg tricky, maar Oshii is een van de weinigen die hier op een geweldige manier mee weet om te gaan.

Kawai's score is ook weer genieten geblazen, al haalt hij nergens echt het niveau van de GitS films. Sound design is erg sterk. Voice acting had misschien nog net even wat beter gemogen. Kwam zo af en toe niet helemaal lekker over.

Weer een erg fijne film van Oshii, waarvan ik toch maar wat meer moet gaan zien.

avatar van Black Math
4,0
Een Oshii dagje vandaag. Eerder op de dag Innocence herzien, nu dus The Sky Crawlers. Dat was ook wel weer eens tijd, want net als Patlabor 2 die ik van de week herzag, had ik deze film zeven jaar geleden voor het eerst èn het laatst herzien.

Nog steeds een mooie film met een zwaarmoedige en melancholische sfeer, wat me best wel aanspreekt. Sfeer zit hem voor een groot gedeelte in de soundtrack, die zoals vaker bij Kawai fraai en subtiel is, al is dit in mijn ogen niet zijn sterkste soundtrack. Ook deze keer loop ik een beetje aan tegen de animatie. De karakterontwerpen zijn niet heel erg gedetailleerd en de 2D en 3D animatie botsen soms, bijvoorbeeld tijdens momenten waar het gras van hand getekend naar computer geanimeerd overspringt. De luchtgevechten zijn wel heel erg spectaculair; alsof je er zelf tussen vliegt terwijl de vliegtuigen rakelings langs je scheren. Erg sterk.

Het verhaal is misschien nog het meest interessante aspect van de film. Ik ben erg benieuwd naar het originele bronmateriaal, want personages met de naam Kusanagi en Jin-Roh doen vermoeden dat Oshii een flinke input in het plot zoals hier gepresenteerd heeft. Kusanagi mag (samen met haar naamgenote) als één van de meest interessante karakters in een Oshii film genoemd worden. Het universum waarin het verhaal speelt wordt langzaam aan ontrafeld, maar is ook behoorlijk interessant. Ik kon het zelf niet benoemen; dank aan Ramon K voor de observatie dat Camus' mythe van Sisyphus het hoofdthema van de film lijkt te zijn. Dat het vraagstuk omtrent zelfmoord ook een rol lijkt te spelen in de film versterkt mijn gevoel dat die observatie treffend is.

Kortom, een fijne melancholische film met de nodige filosofische lading die zich rustig ontwikkelt. De 4* blijven onveranderd staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:05 uur

geplaatst: vandaag om 11:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.