Arn - Riket vid Vägens Slut (2008)

Alternatieve titel: Arn: The Kingdom at Road's End

Denemarken / Zweden / Finland / Verenigd Koninkrijk / Noorwegen / Duitsland
Avontuur

geregisseerd door Peter Flinth
met Joakim Nätterqvist, Stellan Skarsgård en Michael Nyqvist

Arn de Kruisvaarder keert na zijn eerste avontuur terug in de tempel in Zweden waar hij opgegroeid is. Hij is nu een ervaren ridder met grote plannen voor de toekomst van Zweden. Noodzaak is een stabiel land te creëren uit de en daarvoor moet hij de drie omliggende volkeren zien te binden. In de tussentijd zal er ook nog een aanval van de Deense troonpretendent Sverker Karlsson afgeslagen moeten worden.

avatar van DiStefanO
Een goede opvolger van deel 1. Absoluut eentje om te kijken

avatar van dikkop
Net Wolfhound gekeken en net zoals bij die film geldt, helemaal niet slecht voor een Scandinavische produktie. Gemeten met Hollywood films in deze genre zou ie matig zijn...

redelijk vervolg. verhaal zakt halverwege de film behoorlijk in, maar dit wordt op het eind weer goed gemaakt. je moet zeker het (betere) 1e deel gezien hebben.

avatar van Brix
Waar is deze dvd te koop?
Iemand een tip?

Iets meer cliché dan deel 1. Eigenlijk zet Flinth de stijl van deel 1 gewoon door in deel 2. Visueel is het regelmatig een sterk geschoten film. Het eerste deel van de film viel me de muziek in positieve zin op.
Maar er zijn met regelmaat toch betere producties uit Scandinavië.

avatar van Brix
Ik zoek deze film nog steeds.
Is hij ergens te koop?

Ebay

Pricerunner koppelt naar diverse winkels door.

cdon

@ Zobor:

Mijn dank voor de info.
Ik zie er zelfs de complete eerste Arn serie (4 dvds) bij staan, die ik ook nog zoek.
Maar helaas nergens een ondertiteling in een voor mij (voldoende) begrijpelijke taal.
Ik zoek voort, met gebruikmaking van de tips

Volgens mij is deze film (nog) niet met Nederlandse subs op de markt verschenen. Een vrijwilliger heeft vanuit het Engels of het Zweeds de subs gemaakt.

avatar van Brix
Wederom mijn dank voor de info

avatar van witboek
WOW, een pracht verhaal. Zeker een aanrader voor iedereen.

avatar van Brix
@ witboek: is deze film op DVD te koop met ondertiteling in 't Engels, of Engelstalige nasynchronisatie?

vond het allemaal iets te braaf en inderdaad het begin en het einde van de film waren best aardig.

Een pracht verhaal. Zeker een aanrader voor iedereen, waren er maar meer van dit soort films

avatar van notsub
Het eerste deel was net wat spontaner en beter. Hier is de verrassing er een beetje vanaf, maar voor de liefhebbers van spektakel en epossen is er genoeg te genieten. De sets leveren mooie plaatjes op en het meeslepende verhaal doet de rest. Het is duidelijk een ambitieuze film en het resultaat mag er zijn.

avatar van MatthijsGr00t
Het vervolg van Arn vind ik toch wel een lichte teleurstelling geworden. Het eerste deel (3,5*) was vermakelijk en geeft voldoende aanleiding om in dit tweede deel uit te pakken. Dat gebeurt helaas niet. Het blijft in dit tweede deel erg vlak en afstandelijk. Toch blijft de hele film nog wel van een voldoende niveau maar toch baal ik ervan dat dit niet het vervolg is waar ik op had gehoopt. Meer valt er ook niet te zeggen over deze vlakke film. 3,0*!

Voor de bespreking van deze film verwijs ik naar de eerste, daar ik de serie heb gezien waarin beide filmen, zijn verwerkt.
Arn - Tempelriddaren (2007)

ags50 schreef:
Het lijkt schier onmogelijk de originele bioscoopversie van deze Arn-film (en het vervolg hierop) te bemachtigen, althans met voor mij volgbare ondertitels en tegen een redelijke prijs (via Amazon.de is een 9-delige verzameldoos verkrijgbaar voor meer dan EUR 120 !). Eerst een versie op 1 schijf met Duitse ondertitels (compilatie van de 2 films, 128 minuten, beeldformaat 2.35 : 1), daarna de vierdelige versie met Duitse ondertitels aangeschaft (films tot miniserie bewerkt, 258 minuten, beeldformaat 1.85 : 1) en nu de huurversie op 2 DVD's met Nederlandse ondertitels gezien (194 minuten, beeldformaat 2.35 : 1). Blijf op zoek naar de originelen ...

Voor het gemak mijn bericht bij Arn - Tempelriddaren (2007) maar geciteerd.
Eindelijk heb ik de Zweedse bioscoopversie van beide "Arn" films in bezit! Plotseling was de 9-delige "Ultra-Ritter Kollektion" bij Amazon.de in de aanbieding en dan ook nog eens supersnel geleverd (maandag besteld, vandaag - woensdag - in huis). Toegegeven, de overige DVD's (een dubbel-dvd met de gecompileerde film van 128 minuten en de 4 DVD-box met de miniserie van 258 minuten) had ik al in bezit en de bluray is ook van de gecompileerde versie, maar de twee boekensteunen met modellen van tempelridders doen het goed in de boekenkast, zeker wanneer ik boeken (zowel romans als studies van en over de orde) ertussen ga plaatsen.
Inmiddels de eerste "Arn"-film (nogmaals, dus) bekeken en ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop (de tweede volgt morgen, denk ik).
Mocht iemand belangstelling hebben voor eerdergenoemd, voor mij overtollig, materiaal (nog in krimpfolie, alle met originele gesproken taal en ondertiteling in het Duits) kan die zich middels een privébricht bij me melden.

Prachtige sfeer en prachtig verhaal, mist alleen diepgang. Wat mij betreft mocht de film nog minstens een keer zo lang zijn, pas dan komen de karakters beter tot hun recht.

avatar van james_cameron
Verdienstelijk tweede deel, al weet de film nergens net even dat beetje extra te bewerkstelligen. In plaats van toe te werken naar een spannende en spectaculaire climax worden we hier opgezadeld met een weinig opzienbarende en matte finale. Qua plot wordt alles netjes afgerond, maar je blijft toch een beetje met een knagend gevoel zitten dat hier meer in had gezeten. Het eerste deel was toch wel iets beter, mede door de meer intrigerende opbouw.

avatar van RuudC
Vooraf:
Arn - Tempelriddaren (2007)

...De huizen, kastelen en landschappen zijn fantastisch om te zien. De duurste Zweedse productie ooit heeft schitterende middeleeuwse taferelen. Filmen in eigen land is makkelijk, maar ook Jeruzalem ziet er overtuigend uit. Je hoeft geen historicus te zijn om het verhaal te begrijpen. Stellan Skarsgård is de bekende ster en heeft een goede rol. Zijn zoon Gustaf doet het hier in mijn ogen zelfs beter. Hij zet een fantastische Knut neer. Joakim Nätterqvist is een prima Arn. Jammer dat hij zijn tijd verdoet met musicals en series. Zo lopen er wel meer personages rond die de serie kleur geven, of dat nu in de dialogen of op het slagveld is. De gevechten zijn ook heerlijk gefilmd trouwens. In de ruim vier uur krijgen de meeste karakters genoeg tijd en ruimte om zich te ontplooien.

Miniserie of twee films. Het verhaal verdient het om in een keer uitgekeken te worden. Ik heb me geen seconde verveelt en aanvankelijk was ik van plan om het hele relaas over twee avonden te verspreiden. Toch merkte ik een nieuwsgierigheid die ik lang niet meer ervaren heb: slapen of nog een hoofdstuk? Gekozen voor dat laatste, om vervolgens de ochtend daarop de laatste veldslag te zien. Ademloos toegekeken en daarom maar een grote recensie. Een verhaal over twee films, om dat vervolgens maar met een botte bijl in tweeën te hakken. Met LoTR leek het fantasiegenre, maar ook de historische spektakels weer in populariteit te winnen, maar dat lijkt wel weer op het oude niveau te zijn. Jammer dat de heroïsche film als Arn zo weinig kijkers treft. Het blijft een beetje beperkt tegenwoordig bij Game of Thrones, terwijl de fans daarvan dit ook zeker moeten kunnen waarderen.

Zeer mooie miniserie. Goed acteerwerk, ontroerend verhaal, prachtige natuurbeelden, passende muziek. Kortweg een absolute aanrader voor wie van het genre houdt. De middeleeuwen in volle glorie.
De volledige miniserie nieuw gekocht voor 2,25 euro! (2 miniseries aan 4,5 euro) in de shop "boekenvoordeel" eind 2016... en dat voor 267 minuten spanning!

avatar van baspls
Met €25.000.000 voor het eerste deel en €21.977.803 voor het tweede deel is Arn de duurste Scandinavische film ooit gemaakt. De opnames werden gemaakt in Zweden, Schotland en Marokko.

Tijdens zijn jeugd valt Arn van een toren en zou hij vrijwel zeker sterven. Als hij door een wonder blijft leven sturen zijn ouders hem naar het klooster om zijn leven aan god te wijden. Eenmaal uit het klooster ontmoet Arn de knappe leken-non Cecilia en wordt op slag verliefd. Arn en Cecilia willen trouwen maar de confrontaties tussen de Folkung en Sverkers lopen steeds hoger op. Arn helpt zijn jeugdvriend Knut om de Sverker-koning te doden, maar de kerk staat nog aan de kant van de Sverkers en daarom wil geen priester Arn en Cecilia trouwen. Als bekend wordt dat Cecilia zwanger is worden ze beide veroordeelt tot 20 jaar boetedoening, Cecilia in het klooster en Arn in het Heilige Land…

De Arn-films zijn gebaseerd op de boekenserie van Jan Guillou. Het verhaal is mix van Hoofse romantiek en Ridderlijke epiek. Daardoor zijn er automatisch clichés, zo zijn de Sverkers hier echt slechteriken, terwijl dat voor Denen en Zuid-Zweden misschien wel de helden hadden kunnen zijn. Maar door de heerlijke middeleeuwse setting en het avontuur vergeef je dat Guillou snel. Wat wel jammer is, is dat ze het verhaal in te korte tijd hebben willen vertellen waardoor het een beetje afgeraffeld aanvoelt.

Wat te bewonderen valt aan Arn is de veeltaligheid. De Scandinaviërs spreken Zweeds, Deens en Noors. De Engelse benedictijnse monniken die zich in die periode in Scandinavië vestigden spreken Engels, Frans en Latijn. In het Heilge Land wordt voornamelijk Engels gesproken tussen de kruisridders, maar daarnaast ook Saraceens en Arabisch. Joakim Nätterqvist ontpopt zich in de film van ietwat sullige monnik tot de beste zwaardvechter van de Tempeliers. Sofia Helin (The Bridge) speelt sterk als Cecilia en daarnaast waren ook Simon Callow (Outlander) en Milind Soman als Salladin. Erg goed waren ook Michael Nyqvist als Arn’s vader en Bibi Andersson als de strenge Abdis.

Arn - Tempelriddaren en Arn - Riket vid Vägens Slut werden voor televisie samengevoegd tot de miniserie The Crusader. De mini-serie is net zo lang als beide films samen, alleen omdat de serie voor de tv is ge-edit zitten er steeds irritante cliffhanger-pauzes in het verhaal. Daarnaast zijn de prologen uit de film volledig weggeknipt en zitten er veel herhalingen en flashbacks in. Dit versterkt het gevoel dat het verhaal wat afgeraffeld wordt gebracht. De mini-serie is voor 16 jaar en ouder en dat vind ik wat overdreven. In het begin is er zelfs een aantal keer niet eens bloed op de zwaarden te zien, later wordt dit gelukkig goed gemaakt, maar alsnog haalt Arn nergens het niveau van bloed en seks dat bijvoorbeeld Game of Thrones heeft. Verder is de mini-serie in 16:9 terwijl de films in 2.35 : 1 zijn uitgebracht. Er is echter niets weggeknipt, want de beelden zijn in 16:9 opgenomen.

De opnames zijn uitstekend verzorgd en de vele kostuums, maliënkolders en banieren zien er goed uit. Er zijn nauwelijks historische incorrectheden en je waant je echt in Middeleeuws Europa. Ook de muziek van Tuomas Kantelinen was erg sterk en lekker episch.

Arn is heerlijke tweedelige film over de Middeleeuwen. Ze hadden van mij veel langer mogen zijn, maar zo was het ook zeer vermakelijk. Eerlijk is eerlijk het is geen Kingdom of Heaven, maar deze Zweedse productie komt zeker in de buurt. Aanrader.

baspls schreef:

Daar ben ik alleen maar blij om

avatar van baspls
Brix schreef:

Daar ben ik alleen maar blij om

Ik vind het allebij leuk , maar om deze film dan 16+ te geven... 12 vind ik toepasselijker.

baspls schreef:

maar om deze film dan 16+ te geven... 12 vind ik toepasselijker.

Dat dan weer wel natuurlijk