Tristan + Isolde (2006)

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Kevin Reynolds
met James Franco, Sophia Myles en Rufus Sewell

Tristan & Isolde vertelt het Middeleeuwse verhaal van een koppel, wiens liefde voor elkaar de vrede tussen Engeland en Ierland in gevaar brengt. Hij is namelijk een nobele ridder en zij de Koningin van Engeland... en getrouwd.

avatar van RuudC
Het verbaast me dat je daarover valt. Totdat het verhaal van Tristan en Isolde werd opgeschreven, zal het namelijk ook wel een (flink) aantal transformaties hebben ondergaan. Het 'echte' verhaal zullen we nooit weten.

Het is een legende.
Tristan en Isolde zijn geen historische figuren, evenmin als b.v. Koning Arthur, Robin Hood of Ivanhoe.
Een "waargebeurd" verhaal over T + I bestaat er dus niet. Net als Romeo en Julia is het oorspronkelijke verhaal primair een liefdesgeschiedenis met een einde dat een dramatische overeenkomst kent met het verhaal van Romeo en Julia en dat zich bovendien voor een deel in het Franse Bretagne afspeelt. Maar dat maakt verder niet uit.
En voor de goede orde, ik "val" niet over de wijzigingen, die in het verhaal zijn aangebracht, want ik heb me goed vermaakt met deze film. Maar als ik mag kiezen tussen een liefdesdrama of een film over stoere ridders, die elkaar een kopje kleiner maken, dan kies ik voor het eerste. Ieder zijn smaak, nietwaar?

avatar van Dominootje
Ietwat te voorspelbaar.. Opzich niet zo gek en meestal geen punt, maar op de een of andere manier wel in deze film.. helaas

avatar van ESIS
Cinematografisch vond ik dat Tristan + Isolde (dat plusteken vind ik eigenlijk maar niets) heel wat te bieden heeft. Mooie landschappen, en de nachtscènes buiten zijn om van te smullen. De manier waarop de middeleeuwse setting wordt neergezet lijkt een een directe inspiratie bron te zijn voor het latere Robin Hood van Ridley Scott.

Het is dan ook jammer dat een gebrek aan chemie tussen de personages dit verhaal een beetje nekt. Individueel vind ik dat beide acteurs Tristan en Isolde goed neerzetten. Zeker Isolde komt over zoals ik het personage ook in mijn hoofd voorstelde. Maar wanneer beiden samen zijn heb ik nergens het gevoel dat zij zo verliefd op elkaar zijn als zij zelf zeggen. Dit heeft denk ik ook deels met het script te maken, want nergens wordt echt de ruimte geboden om de ontluikende liefde ruimte te bieden. Je kunt er wel een handvol vluchtige seksscènes inschrijven, maar dat maakt de situatie niet geloofwaardiger.

Ik had liever subtiele uitingen van die liefde gezien: een blik omringt door volledige stilte kan zoveel meer zeggen dan duizend woorden. De beste scene hiervoor was richting het einde toe, wanneer Tristan en Isolde voor de laatste keer samen komen alvorens hun relatie ontdekt wordt. Had de scriptschrijver/regisseur het hier rustig aan gedaan, en meer gezinspeeld op de innerlijke emoties van de personages (niet woordelijk, mind you), dan had hier zoveel uit gehaald kunnen worden.

Was dit een actie- of avonturenfilm geweest had dit niet zoveel uitgemaakt, maar Tristan and Isolde is in eerste instantie een liefdesverhaal. En zonder geloofwaardige liefde, faalt de film in zijn opzet.

avatar van missl
Nadat ik deze film gezien heb moet ik zeggen dat James Franco toch wel de koning is van de 'getergende blik en in de camera kijken'. Verder duurt het verhaal iets te lang naar mijn smaak maar het is wel een mooi verhaal.

avatar van Al DeNiro
Mooie verhaal, sfeer en locaties.

Een mooie film. Goed verhaal, sterke personages.
Alleen een beetje jammer dat dit de zoveelste film is waarin de (heimelijke) geliefden niet aan het langste eind trekken, d.w.z. dat minimaal 1 van hen sterft in de film.

avatar van 93.9
Hollywood trash eerste klas.

Een paar prima vecht scènes kunnen niet verhullen dat deze Drama / Romantiek film vooral een ingewikkelde film is over een onmogelijke liefde in de middeleeuwen.

Na de Romeinen het land hebben verlaten, strijden de Ieren en Engelsen om het Britse rijk. De Engelse troonopvolger Tristan (James Franco) ziet zijn ouders sneuvelen in de strijd en raakt zelf gewond. In het geheim wordt hij verzorgd door Isolde (Sophia Myles), de dochter van de Ierse heerser. Ze weten niet van elkaar wie ze zijn, maar worden hopeloos verliefd.

Kleurrijk en weelderig geproduceerd melodrama met spectaculaire gevechten, mooie landschappen, intriges en natuurlijk romantiek. James Franco en Sophia Myles zijn mooie hoofdrolspelers, maar hun acteerwerk is wat vlak en hetzelfde geldt voor het drama.

Al met al leuk om een gezien te hebben deze Drama / Romantiek film, maar het had alleen allemaal wel wat sappiger gekund.