Tristan + Isolde (2006)

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Kevin Reynolds
met James Franco, Sophia Myles en Rufus Sewell

Tristan & Isolde vertelt het Middeleeuwse verhaal van een koppel, wiens liefde voor elkaar de vrede tussen Engeland en Ierland in gevaar brengt. Hij is namelijk een nobele ridder en zij de Koningin van Engeland... en getrouwd.

avatar van van duijn
Mooie film. Goed verhaal, goede actie.
Die Marke word echt genaaid jonge .

*3.5

Matig aftreksel van Arthur en Braveheart. Meer een stuiverroman verhaal. Mist diepgang.

Zeer goede film. Ik heb deze al meermaals gezien maar het was nu een tijdje geleden. Ik wist niet meer dat hij zo goed was. Heel mooi verhaal. Spijtig dat deze soort films altijd zo slecht eindigen. James Franco vond ik redelijk spelen maar niet slecht. Sophia Myles speelde zoals meestal wel goed. Ik vond dat er mooie muziek gebruik werd.

avatar van rep_robert
Het voelde iets te standaard aan, het liefdesverhaaltje tussen Tristan+Isolde was aandoenlijk, maar hier en daar ook irriterend vanwege hun domme en naïeve acties. Ook hield dit de actie/vaart een beetje uit het verhaal, want de prachtige setting leent zich natuurlijk wel meer voor de actie dan voor de romantiek. Als ze de film iets meer vaart en actie hadden gegeven was ik zelf ook tot een hogere beoordeling gekomen.
Nu blijft het wat mij betreft een te simpel hap, slik, weg filmpje.

avatar van sofripa
Prima vermaak, leuk voor het weekend. Niet meer achter zoeken. 3,5 sterren

avatar van Lennert
Wonder boven wonder beviel deze film me erg goed. Ik geef toe dat het eindproduct over de gehele lijn bijzonder humorloos en misschien ietwat langdradig was, maar door de aanwezigheid van Sophia Myles en Rufus Sewell kwam het geheel in ieder geval overtuigend over. Ik was persoonlijk iets minder gecharmeerd van Tristan zelf: niet slecht geacteerd, maar tegelijkertijd niet de acteur met het meeste charisma. In een ondersteunende rol in de Spiderman films komt hij er mee weg, hier komt hij voornamelijk wat soft over op enkele momenten.

Maar goed, de soundtrack was mooi, de omgevingen waren goed gekozen en de actie die aanwezig was, was weldegelijk goed gefilmd. Mensen die echter verwachten een Middeleeuws actiespektakel te gaan zien zullen bedrogen uitkomen, zij die weten dat het echt een romantisch drama in historische setting is, zullen hier goed van kunnen genieten. Goed, mits ze van het genre houden natuurlijk.

avatar van killer13
de film verschilt erg veel van het boek. maar dat kan ik niet echt als een minpunt beschouwen. het is een van de mooiste liefdes verhalen ooit (romeo + juliet blijft natuurlijk het beste liefdesverhaal aller tijden!!!) en de film laat dat erg goed zien. het acteerwerk was prima en de locaties waren prachtig. kortom, dit is een goede en vermakelijke film.

Tarkus schreef:
Mooie verfilming van deze sage.
Goede vertolkingen, mooie locaties en decors.
Maar de film is niet echt een topper.
Heb er toch plezier aan beleefd en ik vind dat James Franco ook in dit genre best zijn taak naar behoren doet.
Kortom, een van de betere familiefilms.

Omdat ik de film heb aangekocht voor 1 €, heb ik hem nogmaals bekeken, en ik blijf bij mijn commentaar uit 2007.
Prima familiefilm.

Beetje fletse vertoning van James Franco, een man waarvan ik meer had verwacht. Rufus Sewell deed het veel beter en is eigenlijk een zeer onderschat acteur. De film zelf deed me de hele tijd aan 'First knight' denken. Maar verder best ok.

avatar van Triple G
Er zijn reeds meer van dit soort films gemaakt. En nee, het haalt niet de top. Echter, wel degelijk onderhoudend, prettig geacteerd en mooi in beeld gebracht. Een standaard werk zou dit minimaal moeten zijn en is het dan ook.

dominion
mooie film met epische gevechten in de stijl van robin hood maar dan met meer romantiek de acteurs acteerden verrassend goed en sophia myles is wel een hele mooie vrouw

Geweldige film, ik heb hem dan ook al een stuk of 4 keer gezien.
Het is dan ook wel echt mijn type film.

Prachtige film! Een mooie legende op geweldige wijze verfilmd. Authentiek en met prachtige beelden. Uitstekend acteerwerk. Gewoon helemaal goed!

avatar van 606
Hele mooie film met mix van actie, avontuur en romantiek.
De beelden en settings zijn prachtig en evenals de gevechten.
Het verhaal is erg goed en je leeft erin mee.
Acteren van de cast was gewoon prima.
Dan het einde dat is eens wat anders.

4 sterren

avatar van moviemafketel
Bleef na herziening nog steeds prima overeind. Een liefdesverhaal, maar net niet over het randje qua kwijlerigheid. De gevechten tijdens het toernooi, maar ook het einde zijn goed te doen. Franco speelt soms wel een beetje te dromerig en depressief. Begon me een beetje te irriteren.
Complimenten voor de mooie Myles die prima overeind blijft en perfect gecast is als de mooie isolde. Verraad en intriges spelen een grote rol en dat doet het altijd goed bij mij. Verder heeft de film erg mooie plaatjes van de natuur en zijn de sets mooi gebouwd. Het had nog wel iets epischer en grootser aangepakt mogen worden, maar het is overall een prima wegkijkertje. Mijn 3 sterren blijven staan.

avatar van DragQueen
Prima film, waarin het liefdesverhaal mooi uitgewerkt is. wel schort het iets aan diepgang. maar daarintegen brengen Franco en Myles hun rollen wel met overtuiging. verder zijn de sets en kostuums goed verzorgd, en kijkt de film lekker weg. 3,5 ster.

avatar van sinterklaas
Was een prima wegkijkertje van de regiseur van Waterworld en de rollen van Spiderman Franco en Myles enz waren ook goed. Wat wel een beetje weggemogen had was dat overtollige sentimentele gedoe. Maar de slachtvelden en de gevechten zagen er wel weer goed uit en de grauwe locaties zorgde ook wel voor een deprimerend sfeertje en de decoratie was wat mij betreft ook gelukt en het verhaallijn is wel redelijk. Vele momenten waren ook onvergetelijk en het einde was ook dramatisch.

Maar toch had de film wat mij betreft minder klef gekunt. Voor de rest was het prima.

avatar van eavymetal
Goede film die ik zeker voor een tweede keer ga bekijken.

inderdaad ik ben het eens, alleen mag er wel gezegd worden dat er op het einde veel mooie dingen worden gezegd die de film toch wel een beetje maken vind ik persoonlijk

606 schreef:
Hele mooie film met mix van actie, avontuur en romantiek.
De beelden en settings zijn prachtig en evenals de gevechten.
Het verhaal is erg goed en je leeft erin mee.
Acteren van de cast was gewoon prima.
Dan het einde dat is eens wat anders.

4 sterren

Na verschillende keren in slaap gevallen te zijn heb ik het maar op gegeven

avatar van Metalfist
Before Romeo & Juliet, there was...

Ik ben altijd al een serieuze fan geweest van het Romeo & Juliet verhaal. Ik zou niet echt kunnen zeggen waarom maar het heeft een enorme aantrekkingskracht op mij en vroeger had ik een boek (ik moet het nu nog altijd wel ergens hebben liggen denken) met de Nederlandse vertaling van Romeo & Juliet en deze Tristan & Isolde. Nu dat verhaal vond ik nooit zo even pakkend dus het zit een stuk minder vers in mijn geheugen maar de film leek me wel vrij aantrekkelijk te zijn dus op een regenachtige avond maar eens opgezet.

En Tristan & Isolde is op zich een degelijke film geworden, al is het middenstuk soms echt wel te saai. De ontmoeting tussen de twee geliefden wordt erg mooi in beeld gebracht maar eens ze aan hun verhouding op het hof beginnen, zakt de film een tikkeltje in. Eens Marke achter de relatie komt schiet de film wel terug in een vaart maar dan is het kwaad jammer genoeg al geschiedt. Op zich is het uitgangspunt van de film één van de oudste in de geschiedenis maar het wordt nog altijd wel goed uitgewerkt. Reynolds weet duidelijk hoe hij een liefdesverhaal in beeld moet brengen zonder het al te melig te doen overkomen, iets wat toch niet zo simpel is in een film als deze. Daar komt natuurlijk wel blij dat de film nooit echt een standaard chick-flick over Prince Charming is want qua actie zijn er ook wel genoeg hoogtepunten. Reynolds slaagt er dan ook in om een goede dosering te vinden waardoor er niets geforceerd aanvoelt. Nog wel een extra vermelding trouwens voor de mooie setting van de film. De kostuums, de locatie, ... Alles voelt erg authentiek aan en het tilt de film naar een iets hoger niveau.

Volgens mij was Franco's rol als James Dean in de gelijknamige film mijn eerste kennismaking met hem. Toen was ik al een vrij grote fan van James Dean en Franco bracht hem magnifiek over op het grote scherm. Sindsdien ben ik hem wat uit het oog verloren (buiten de kleine bijrolletjes in Spider-Man) maar dit leek me een rol te zijn die perfect voor hem geschreven was. Franco speelt dan ook werkelijk uitmuntend maar veel van zijn kunnen is hier wel te danken aan de mooie Sophia Myles. Franco apart is de moeite maar in combinatie met Myles, die de rol van Isolde vertolkt, speelt hij op een hoger niveau. Niet moeilijk ook want zijn tegenspeelster ademt Isolde in en uit. Geen idee of ik haar al eens eerder ben tegengekomen, op de hoes staat dat ze in Underworld mee doet maar daar kan ik ze me niet herinneren, maar hier speelt ze erg sterk. De chemie tussen de twee is er overduidelijk en dat kan een film als deze alleen maar ten goede komen. Rufus Sewell is trouwens ook wel uitstekend gecast als Marke, een acteur die precies echt wel enorm veel verschillende rollen aankan.

Degelijke film maar niet meer dan dat, daarvoor is het naar het midden toe iets te saai. De film wordt grotendeels gered door een uitstekende cast en een mooie aankleding. Als ik echter zou moeten kiezen tussen de twee grote liefdesverhalen, dan ga ik toch nog altijd voor Romeo & Juliet. Tristan & Isolde is aangenaam om naar te kijken maar meer ook niet.

laundromat
Kwam hier niet doorheen/geen zin om door te te kijken, maar Franco is allerleukst...dus miss toch nieuwe poging....?

avatar van Nelusje
ERg mooie film, duurde me wel wat lang. Maar heb op het einde toch een traantje weg moeten pinken. Prachtige personages en goede acteurs. Een mooie verfilming.

avatar van Savvaniah
Erg geweldige film, niet groots...het acteren vind ik ook super gedaan, de vechtscenes zijn ook prima en de ierse landschappen zijn altijd prachtig. Leuke legende ook Tristan & Isolde. Legendes zijn dan ook altijd zeer de moeite waard om je in in te verdiepen. Dat geeft deze film dan ook glans en inspiratie om zelf eens een klein kort fantasy verhaaltje neer te pennen. Al onderscheid ik fantasy altijd van legendes..fantasy is die duistere tijd van vroeger helemaal opgehemeld en nog erger geromantiseerd. Maar de film is goed geslaagd in mijn ogen.

avatar van RuudC
Dit is toch wel de setting die ik voor me zag, toen ik A Game Of Thrones nog aan het lezen was: bosrijke omgevingen, redelijk primitieve nederzettingen, interessante personages en politiek gekonkel. Het verhaal van Tristan en Isolde was van zichzelf al goed, maar deze versie vind ik beter. Het is natuurlijk lastig om te spreken van echte romantiek wanneer de geliefden eerst een liefdesdrankje moeten innemen. Dat is net zoiets als de tour de france winnen, terwijl je stijf staat van de doping. Het verhaal in de film is in elk geval plausibeler. Daarbij zal de eerste geschreven versie uit de twaalfde eeuw ook wel behoorlijk afwijken van het origineel, na eeuwen doorverteld te zijn.

Het is goed om te zien dat de makers goed hebben gekeken naar de omstandigheden. Het mag duidelijk zijn dat dit zich afspeelt in de vijfde eeuw. Hier en daar zijn er nog Romeinse invloeden. De film is verder niet lang genoeg om het echt goed uit te diepen, maar de verschillen tussen de Britse volkeren mogen duidelijk zijn. Met name de Ierse koning (al kan ik me niet goed voorstellen dat heel Ierland onder een banier verenigd was) speelt hier een interessante rol in. Tussen dit soms vrij gruwelijke politieke spelletje door bloeit een schitterende liefde op. Sommige wendingen zijn erg goed verzonnen. Een prima verhaal dus, waarbij blijkt dat sfeer, decors en muziek echt iets kunnen bijdragen. Een klein minpuntje is wel dat een aantal acteurs, ondanks goede rollen (James Franco valt me hier ontzettend mee), verder geen enkele moeite doen om een accent na te bootsen. Toch een lelijk contrast: eerst het Iers(/Schots) accent van Donnchadh en vervolgens dat bijna platte Amerikaans van Tristan.

Misschien klinkt het zeurderig, maar Tristan + Isolde is een lelijke titel. Wiskundige symbolen in een van de grootste liefdesverhalen uit onze geschiedenis vind ik een beetje misplaatst. Alsof liefde een kwestie is van een of andere simpele rekenformule.

Prachtige film en james franco, man man, wat een vent. Heerlijk om naar te kijken.

avatar van gillie24
Prima mix van avontuur en romantiek die een goed begin en eind kent, alleen het middelste deel is wat minder. Over de acteerprestaties kan ik kort zijn: stuk voor stuk dik in orde. Ik ben geen fan van James Franco, maar hier vertolkt hij Tristan met verve. Ik ben wel fan van Sophia Myles die Isolde uitstekend neerzet en toch wel een van de allermooiste actrices is.

avatar van Filmfan74
Heerlijke Ierse/ Engelse Romeo en Julia, gebaseerd op een oude middeleeuwse legende. Ik ben dol op dit soort films: wat geschiedenis en historie, mooie kostuums, politiek, intriges, aktie en romantiek. Dat komt in deze film allemaal prima aan bod, met als klapstuk een uitstekende Rufus Sewell als Lord Marke. Groot minpunt is James Franco, hij slaagt erin de gehele prent lang exact dezelfde gezichtsuitdrukking te houden.

Inderdaad, de film stijgt m.i. niet boven de gemiddelde miniserie uit, m.u.v. de decors. Misschien is de film gewoon te lang.

Typisch Amerikaans om de legende van Tristan en Isolde te willen verminken tot een soort Braveheart II. Dat is jammer en onnodig, want de legende is dramatisch genoeg, lijkt mij, om er een fraai liefdesdrama van te maken zonder al die zwaardgevechten, die met het originele verhaal weinig te maken hebben.

Desalniettemin heeft regisseur Kevin Reynolds er een onderhoudende film van gemaakt met opmerkelijk acteerwerk van James Franco, de lieflijke Sophia Myles en Bronagh Gallagher.