Hearts in Atlantis (2001)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Scott Hicks
met Anthony Hopkins, Anton Yelchin en Hope Davis

Nadat Bobby de begrafenis van een jeugdvriend heeft bijgewoond bezoekt hij het huis waar hij als kind gewoond heeft. Hij wordt overspoeld met herinneringen aan deze tijd, waarin hij en zijn alleenstaande moeder een mysterieuze nieuwe huurder kregen, met wie hij bevriend raakte. Naar een boek van Stephen King.

avatar van tonnyhk
Usual Suspect schreef:
Van deze film druipt de nostalgie af, maar toch is het een hartverwarmende film geworden die niet geheel uit de verf komt.
Het verhaal is erg vaag en wordt nergens spannend, maar toch is het genieten van Hopkins, die geweldig een personage speelt waar je sympathie voor krijgt.
Verder doen de jeugdige acteurs het ook uitstekend, en is de bijrol van Morse ook uitstekend.

3,5.

Ik ben het met je eens. Ik vind het ook allemaal net iets te vaag en ook inderdaad niet echt spannend. Maar voor de rest vind ik het wel mooi verfilmd en goed geacteerd.

avatar van komerad
Zeer rustige, mooie film..

Gewoon een mooi en simpel verhaal dat perfect gefilmd en uitgewerkt is met een geweldige Hopkins. De dvd uitgave heeft een mooi beeld en een goed 5.1 geluid die bijdraagt aan de goede sfeer van de film. Voor mij is de film 4 * waard.

Duo Maxwell
Weer een aller-aardige Stephen King verfilming, over een jongen dat bevriend raakt met zijn mysterieuze buurman, gespeeld door de nooit teleurstellende Anthony Hopkins.

Hele mooie film. Zeker een aanrader!

avatar van Mankatans
Op de één of andere manier krijg ik toch altijd een brok in mn keel van deze film. hoewel hij eigenlijk niet bijster sterk is oid

Wordt een soort idealistisch jeugdbeeld neergezet waar je toch een beetje naar gaat verlangen, zo heerlijk zorgeloos en simpel

avatar van Anjin
sterke topfilm

avatar van Phantasm
Mister_Movie schreef:
Tja, misschien heb ik iets gemist of misschien zou ik pas van deze film genieten als ik eerst het boek las. Dat alles terzijde: wat is me dit toch voor een volstrekt inhoudloze film.

Ook komt het echt over als een zaterdagnamiddag-kinderfilmje en niet als een volwassenenfilm.

Maar zoals ik zei: misschien heb ik iets gemist, maar geen flauw idee wat.

Dat had ik dus ook, inhoudloze film.

avatar van Lord Flashheart
Slap, maar niet onaardig. Naar verluidt gebaseerd op een verhaal van Stephen King, al kon ik de hand van de meester er niet direct in ontdekken. Hearts in Atlantis is een simpel een coming of age verhaaltje, met een supernatural randje. Achteraf kan ik concluderen dat het verhaal een beetje een kruising is tussen The Green Mile en Stand by Me.

Nu heb ik de boeken niet gelezen, dus ik weet niet welk van de drie het beste is, maar als film kan het zich bij lange na niet meten met die andere twee King-verfilmingen. Hearts in Atlantis kabbelt zich rustig voort, zonder ook maar een moment intens of spannend te worden. Daarnaast is ook het coming of age gedeelte zwak uitgewerkt en weinig interessant. Dit hebben we al vaker én beter gezien is hierbij de gedachte.

Het is lastig er een vinger op te leggen waar het precies fout ging. Aan het acteerwerk van Hopkins ligt het niet, dat is net als van de kind acteurs prima. Maar het sfeertje in de film is veel te lief, als in een doorsnee Disney film. Zelfs tijdens de climax heb je niet het idee dat Hopkins echt bedreigd wordt. Dit had veel donkerder gemoeten.

Daarnaast rammelt het script gewoon op teveel plaatsen: Hopkins is nog niet binnen en hij begint als een soort quote-machine allerlei dichters aan te halen. Vreselijk cliché en overbodig. Dan het opgekropte homo-joch, dat de townsbullie moet voorstellen. Komt totaal niet over; had hier een voorbeeld genomen aan de bullies in Stand by Me.
Verder zien we van de geheime organisatie veel te weinig om enige dreiging te voelen. Er rijden een paar mannen in een auto voorbij; eng hoor! En tot slot natuurlijk het verhaal-in-een-verhaal principe, met de oudere hoofdpersoon die terugblikt op zijn jeugd. Had van mij zo weggestreept kunnen worden. Rekt de film ook nog eens onnodig lang.

Als geheel nog net voldoende, mede dankzij het acteerwerk, maar na er een nacht over geslapen te hebben waardeer ik dit toch af naar 3***.

avatar van rep_robert
Kan me wel redelijk in Lord Flashheart zijn mening vinden, alleen blijf ik toch een zwak voor dit soort films in die settings houden en heb ik wel een erg positief gevoel overgehouden aan de film.

Ondanks dat de spanningsboog niet heel hoog ligt heb ik de volle speelduur mogen genieten van de uitmuntende cast en de leuke vriendschap tussen Bobby en Ted en tussen Bobby en Carol. Wel jammer dat de relatie tussen Sully en Bobby niet helemaal uit de verf komt.

Het mysterie gedeelte houdt de film wel leuk, alleen had het richting het einde wel iets spannender gemogen. Je merkt toch dat de film hier vooral op de kids is gericht.

De muziek ondersteunt de muziek op een vrolijke en stijlvolle manier en maakt het vanwege het tijdsbeeld net even wat sfeervoller.

Qua niveau kan het bij lange na niet aan Stand By Me tippen, maar dat is dan ook erg lastig en neem ik deze film ook niet kwalijk.

avatar van brabusRUS
Leuk filmpje. Zeker niet saai, wat sommige mensen hier beweren. Hopkins op auto-pilot, maar dat mag de pret niet deren. Overigens vond ik dat jongetje, Anton Yelchin, erg goed acteren. Verder vond ik het mysterieuze gedeelte juist wel spannend.

avatar van moviemafketel
Is en blijft gewoon een ijzersterke film waar constant een onwerkelijk, sprookjesachtig sausje overheen hangt. De muziek en de schitterende manier van filmen en kleurgebruik maakt het helemaal af. Acteerwerk hoogstaand. Afgezien van Hopkins vind ik dat kleine meisje juist heel schattig en goed acteren. Deze film doet je weer een klein beetje terugdenken aan je eigen jeugd en daar schuilt voor mij ook de kracht in. Waar is de tijd gebleven vraag je je soms af. Echt een aanrader in zijn soort dit. Half puntje erbij.

avatar van chebby
Deze film is zooooooooooo mooi!

Zeer mooie film die wel een beetje traag op gang komt, maar dat mag geen punt van kritiek zijn bij deze verder prima film.
Een uitstekende Anthony Hopkins alweer, maar ook en vooral een prima rol van de jongen, Anton Yelchin.
Een aanrader deze film.

avatar van Kr!kke
Deze film geeft me eigenlijk een dubbel gevoel: enerzijds heb ik het gevoel dat ik uiteindelijk een film heb gezien waarin er niets gebeurde, maar anderzijds zaten er toch een paar intrigerende elementen in. Ik vond in ieder geval dat er toch wat meer mocht gebeuren in de film, vooral het feit dat de film nogal traag op gang kwam vond ik jammer. Het mysterieuze gedeelte van de film kon ik wel smaken: het personage dat gespeeld werd door Hopkins maakte dat de film toch nog de moeite waard werd om eens gezien te hebben. Nog een positief punt van de film zijn de acteerprestaties: Hopkins doet het weer uitstekend, maar ook Anton Yelchin viel me op in de positieve zin.

m1chel
Wat een ongelovelijke wereldfilm was dit zeg.

Oké filmpje.

Het is allemaal wat gehaast, soms ook wat ongeloofwaardig, maar Hicks weet er wel een aardig sfeertje in te brengen. Enerzijds het zorgeloze, zonnige jeugdverhaal, anderzijds het wat duisterdere en vagere verhaal rond Ted.

Toch best fijn dat er uiteindelijk weinig uitleg gegeven wordt aan de verschijning van Ted, de film laat in ieder geval genoeg ruimte voor een beetje eigen interpretatie. Vreesde op het einde nog voor een "het zat dus zo" moment, dat laat Hicks gelukkig achterwege.

Hopkins uiterst geschikt voor een rol als deze, ook de kindjes doen het nog wel aardig. De pestkopjes uitgezonderd dan. Soms lijken de monologen en dialogen wat te opvallend overgenomen uit een boek (of het ook echt zo is weet ik niet, verhaal nooit gelezen), maar de aangename vertelstem van Hopkins maakt het draaglijk.

Echt geweldig werd het nergens vond ik, maar verder absoluut geen vervelende film. Soms iets te melig misschien, maar over het algemeen een kleine meevaller.

Het sfeervolle en lome verhaal deed me enigszins denken aan 'Stand By Me'. Met een ironische ondertoon krijg je een kleine bovennatuurlijke blik in de situatie en omstandigheden van bepaalde medemensen. Het ontbreekt echter aan voldoende details, de overgangen zijn niet altijd even vloeiend en bepaalde elementen zijn inmiddels uit vergelijkbare films bekend. Vanzelfsprekend is enige spanning voorhanden en wordt er gemikt op de tranen van de kijker. Anthony Hopkings en de jonge Anton Yelchin overtuigen.

Qua sfeer leek ook mij deze film aan Stand By Me denken. Mooi gefilmd acteurs waren goed en de muziek was goed uitgekozen. Heb me prima vermaakt vanmiddag.

avatar van T-man
Deze film kon mij niet bekoren. Had er ook een andere verwachting vooraf bij dan de film is.
Ik verwachte wat meer spanning/mystery, maar het is in mijn ogen een regelrecht drama waarin de tranen getrokken moeten worden middels de relatie die de oude man en het jonge kind opbouwen en eindigt

avatar van Fonzie39
Deze film valt in de genre Drama en inderdaad deze film was een DRAMA!!!!
Elke keer denk je het gaat nu gebeuren...maar er gebeurt helemaal niks.

Ik snap niet dat sommigen deze film een 5.0 geven ik vind het echt een zonde-van-mijn-tijd film!!

Als je aan mij vraag waar gaat de film over dan antwoord ik met ?????
gaat nergens over tjonge wat een k*t film

avatar van Al DeNiro
Prachtig verhaal en leuk om de jeugdige Yelchin te zien.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Anthony Hopkins ....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Geno
Het ligt geheel aan mij, maar deze hele film vond het helemaal niet spannend, of boeiend, of interessant. Gewoon niets. Of toch wel... Wat werd er ongelooflijk goed geacteerd! Die Yelchin stal echt de show. Nou ja... daar kijk je misschien ook wel films voor. Dus ik heb de hele film uitgezien. Maar vraag me niet waarover ze het nou hadden...

2.5 *

RIP Anton Yelchin

avatar van nijkerkbert
Prachtige film, wat een mooi acteerwerk weer van Hopkins! Het boek heb ik ook gelezen, de film is vele malen beter. 4☆

avatar van jester
Het boek Hearts in Atlantis zou niet hoog staan in mijn lijstje van boeken van Stephen King om te verfilmen. Waarschijnlijk is er daarom voor gekozen slecht ongeveer de helft van het boek te verfilmen. Wat overblijft is een film die het vooral van de sfeertekening van de jaren 60 moet hebben, en daarmee een beetje doet denken aan Stand By Me. Probleem is alleen dat het verhaal (waarschijnlijk doordat een stuk van het boek gebruikt is) wat onsamenhangend is, en niet af lijkt. De acteerprestaties zijn goed genoeg, daar ligt het niet aan, maar als totaal geeft deze film toch een wat onbevredigend gevoel. Meer dan 3 * kan ik er dan ook niet voor geven.

avatar van Teejey
Wat een saai begin zeg. Afgezet na ongeveer 20 minuten.