Hearts in Atlantis (2001)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Scott Hicks
met Anthony Hopkins, Anton Yelchin en Hope Davis

Nadat Bobby de begrafenis van een jeugdvriend heeft bijgewoond bezoekt hij het huis waar hij als kind gewoond heeft. Hij wordt overspoeld met herinneringen aan deze tijd, waarin hij en zijn alleenstaande moeder een mysterieuze nieuwe huurder kregen, met wie hij bevriend raakte. Naar een boek van Stephen King.

avatar van Jordy
Mooi filmpje: sterke rol van Hopkins, leuk gespeeld door de kids, prachtig sfeertje en een interessant bovennatuurlijk toontje. Had wel het idee dat het allemaal iets beter uitgewerkt had kunnen worden... 3 sterren.

temper
Ben het eens met Jordy. Film blijft wat oppervlakkig; ik vroeg me na afloop af waar de makers van de film nu eigenlijk heen wilden. Het bovennatuurlijke? Het romantische? Uiteindelijk dus te weinig van beide elementen. Toch 3.5 sterren vanwege het acteerwerk en de heerlijke sfeer.

Ik vond het boek erg goed! Jammer dat ze alleen dit aspect hebben verfilmt.

De hoofdpersoon, Ted Brautigan heet ie volgens mij, speelt een andere rol in de donkere toren reeks van Stephen King, zoiets dan. In het vervolg op De Talisman, Zwart Huis, komt deze wereld in een ander opzich ter sprake, lees deze boeken en het wordt duidelijk wie die Ted is. Ted komt uit een wereld die wij niet kunnen waarnemen.

Het boek is inderdaad vele malen beter vind ik. Hierin wordt meer op het gevoel en de gedachten in gespeeld. Ook zijn de lage mannen geen FBI-mensen zoals in de film gesuggereerd wordt, maar zo wilde de regisseur het ook.

De film is wel aardig, maar doordat er een te hoog tempo in de film zit komt hij moeilijk over.
De goede band tussen Bobby en Ted moet al blijken als Ted over de football match verteld waar Bobby's vader ook was. Een beetje ongeloofwaardig als het lijkt dat het pas de 3e keer is dat ze elkaar spreken.

En zo nog een aantal keer. Te weinig opbouw, maar verders best oke.

BS
ik vond dit echt een zeer goede film.
Hij had voor mij nog wel een half uur langer mogen duren.
Het verhaal doet er eigelijk in deze film niet zo toe.Het is vooral de relaties tussen de mensen in die zo boeiend neergezet worden.
Zeker een prachtige rol voor Hopkins.
Kende de jonge Yelchin niet,maar ben zeer onder de indruk van zijn acteren.

Oke,misschien mis je wat diepgang of een doel van de film.Heb het boek niet gelezen,dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar hij krijgt van mij 4,5 ster.Gewoon zeer goed!

ps.hier staat een intervieuw,kwam ik toevallig tegen.

altijd leuk

avatar van Armin
Ik vond dit toch wel een van de slechtere King verfilmingen. Ik heb de meeste boeken van hem wel gelezen, maar dit verhaal heb ik gemist. De film kon mij absoluut niet boeien. Geen diepgang en Hopkins op automatische piloot. Treurig. *1/2

Is dat niet bij alle boeken die verfilmd zijn .

Geen slechte film, maar inderdaad één van de mindere van Stephen King.

Vond er niet veel aan

avatar van lorelei
ik vond het een hele mooie film. Het begin vond ik nogal traag en er gebeurde niet veel. Maar later werd het toch nog een zeer goeie film.

Komt inderdaad wat traag op gang, maar het acteren (de kinderen zijn erg goed) en het tijdsbeeld (muziek e.a.) bleven me aangenaam vasthouden.
De plot - de vriendschap tussen het joch en de mystery man - laat natuurlijk te wensen over, want wordt ruw afgebroken.

Scenario van William Goldman.

avatar van Sjoerd
Niet bijzonder. Aardig gegeven, maar blijft overal aan de oppervlakte en uiteindelijk is de film vlees noch vis. Acteerwerk is verder degelijk...

Als je het boek gelezen hebt, is deze film idd niet zo goed meer. Zonder het boek zou ik hem vier sterren gegeven hebben, maar tzijn er nu 3 geworden. Bijlange geene slechte film.

avatar van NERD
Een redelijk simpele kijkfilm in de stijl van onder andere The Shipping News. Op zijn tijd best wel erg leuk.

Vond dat jochie soms wel een beetje vreemd acteren, maar kan niet zeggen dat het slecht was.

Alhoewel zijn rol wel heel klein is toch wel een HELE goede prestatie van David Morse, vooral op het eind.

Interessante film.

3,5 sterren alhoewel ik gisteravond aan 4 sterren dacht.

Mooi, maar verder heeft verder weinig te bieden....3*

mooie film, maar ik had ook het gevoel dat er meer mee gedaan had kunnen worden (inhoudelijk gezien). ik vond het verhaal niet helemaal af. de film had wat meer tijd mogen gebruiken.

Gisteren gezien, en ja hoor op einde van de film zat ik toch met een krop in de keel.
Wat natuurlijk de film zeer geloofwaardig maakte voor me.

Sterk acteer talent van de 2 kids die erin mee spelen, en natuurlijk een onovertreffelijke Hopkins.

avatar van matti
prachtige film, tis al effe gelede dakem nog is gezien eb mar ij is me toch wel bijgebleven als een zeer goede film! een vette 5 !!!

Kvond de film ook wel goed, en daarom krijgt hij van mij een 3.5.
Fijne sfeer (deed me denken aan mn eigen kinderjaren), toffe acteerprestaties enzovoort.

Waar hij me toch ergens tegenviel was dat er op de hoes stond 'thriller' evenals een leeftijdsbeperking vanaf 12 jaar. Nou eerlijk gezegd vond ik dit meer een familiefilm in plaats van een thriller en kan een kind van 8 er volgens mij ook zonder enige moeite naar kijken.

Das dus wel even balen, als je een thriller verwacht en je krijgt dit zeemzoeterige filmpje. Niks voor Stephen King ook vind ik. Zal het boek maar eens gaan lezen, zodat het misschien duidelijk was wat de Stephen hier ECHT mee wou vertellen.

avatar van dray
Heb het idee dat het verhaal niet helemaal goed op het doek is overgebracht.. (moet boek eerst maar 'ns lezen) Ik mis iets... De verhaallijn van de 'lage' mannen komt niet uit de verf, zo ook het idee van de non-verbale connectie tussen Bobby en Ted.

avatar van Flipman
Mooie film, niet iets dat ik nooi eerder heb gezien, maar wel mooie karakters.

Je hebt 2 soorten Stephen King-verfilmingen: heeeeele goede (Shawshank Redemption, The Green Mile), en heeeeeele slechte (Dreamcather, Needful Things). Over het algemeen zijn de goede niet de standaard-horror werken (en vice versa). Hearts in Atlantis valt er een beetje tussenin. Niet slecht, maar ook zeker niet te vergelijken met de heeeele goede

Hierboven had iemand het al over de link naar de Donkere Torencyclus, en om de achtergrond van deze film te begrijpen moet je inderdaad wat meer Stephen King gelezen hebben.

Zou de Donkere Toren cyclus ooit verfilmd worden? Als het net zo slecht wordt als The Stand hoop ik van niet

Which reminds me, ik ga even een paar Stephen King ratings geven hier

Een verhaal dat volgens mij alleen in boekvorm werkt. De relatie tussen Ted en Bobby kwam hier helemaal niet goed uit de verf, alles werd veel te gehaast verteld. Op enkele plaatsen zelfs erg duidelijk dat er deleted scenes tussen zaten. Het jonge-kinderen-nostalgie sfeertje werd aan de andere kant het ene moment leuk gebracht, maar voelde het andere moment weer geforceerd aan. Ook het happy-end, vergeleken met het boek dan, stond me niet aan.

Aan de andere kant is de bovennatuurlijke toon gelukkig erg subtiel toegepast, duidelijk aanwezig maar nooit te sterk. Dat het gedeelte van de donkere toren eruit is gehaald vind ik eveneens een wijze keuze. Niettemin toch 2*

avatar van BoordAppel
Heb de film net een 3,5 gegeven. Het ging me net allemaal iets te snel, in een trager tempo hadden veel relaties en andere dingen wat beter uitgelegd kunnen worden. Toch nog een 3,5 door het goede acteerwerk en het erg boeiende verhaal. Leuk voor Donkeren Toren fans om de achtergrond van Ted te weten te komen. Nu ga ik het boek maar eens lezen want dat zal ongetwijfeld sterkere links hebben met de Donkeren Toren.

Wel veel King cliches in deze film trouwens.

avatar van Diederik58
Mooi tijdsbeeld. Relaties hadden beter uitgewerkt kunnen worden. Ook komen zaken in de film aan de orde die later geen vervolg kennen. Maar wie is nu die Ted eigenlijk?

avatar van Purmerend
Mooie film over vriendschap met goede kinderrollen. 3*

fiets, hand-scheet, krant voorlezen, gigantische kledingkast

avatar van BoordAppel
Toch maar een halfje eraf. Heb inmiddels ook het eerste verhaal in het boek gelezen en dat is toch wel stukken beter. In de film is alles nogal gehaast en de relatie tussen Ted en Bobby is niet helemaal geloofwaardig. Het boek is ook een stuk negatiever dan de film.

avatar van martlybra
ehuurman schreef:

Ik vond Dreamcatcher anders een aardig goede verfilming!

Ik vond het een goede film. Het verhaal wordt goed neergezet. Ik ben het wel eens dat de geloofwaardigheid tussen Ted en Bobby.
Al met al vond ik het een goede film...

Filmslet
Ontzettend mooi zeg.
Moest ook toch echt wel eventjes huilen (heel zachtjes maar)

Erg korte film, voor een Stephen King verfilming. (slechts 101 min ipv > 180 min)