Hearts in Atlantis (2001)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Scott Hicks
met Anthony Hopkins, Anton Yelchin en Hope Davis

Nadat Bobby de begrafenis van een jeugdvriend heeft bijgewoond bezoekt hij het huis waar hij als kind gewoond heeft. Hij wordt overspoeld met herinneringen aan deze tijd, waarin hij en zijn alleenstaande moeder een mysterieuze nieuwe huurder kregen, met wie hij bevriend raakte. Naar een boek van Stephen King.

avatar van Lord Flashheart
Slap, maar niet onaardig. Naar verluidt gebaseerd op een verhaal van Stephen King, al kon ik de hand van de meester er niet direct in ontdekken. Hearts in Atlantis is een simpel een coming of age verhaaltje, met een supernatural randje. Achteraf kan ik concluderen dat het verhaal een beetje een kruising is tussen The Green Mile en Stand by Me.

Nu heb ik de boeken niet gelezen, dus ik weet niet welk van de drie het beste is, maar als film kan het zich bij lange na niet meten met die andere twee King-verfilmingen. Hearts in Atlantis kabbelt zich rustig voort, zonder ook maar een moment intens of spannend te worden. Daarnaast is ook het coming of age gedeelte zwak uitgewerkt en weinig interessant. Dit hebben we al vaker én beter gezien is hierbij de gedachte.

Het is lastig er een vinger op te leggen waar het precies fout ging. Aan het acteerwerk van Hopkins ligt het niet, dat is net als van de kind acteurs prima. Maar het sfeertje in de film is veel te lief, als in een doorsnee Disney film. Zelfs tijdens de climax heb je niet het idee dat Hopkins echt bedreigd wordt. Dit had veel donkerder gemoeten.

Daarnaast rammelt het script gewoon op teveel plaatsen: Hopkins is nog niet binnen en hij begint als een soort quote-machine allerlei dichters aan te halen. Vreselijk cliché en overbodig. Dan het opgekropte homo-joch, dat de townsbullie moet voorstellen. Komt totaal niet over; had hier een voorbeeld genomen aan de bullies in Stand by Me.
Verder zien we van de geheime organisatie veel te weinig om enige dreiging te voelen. Er rijden een paar mannen in een auto voorbij; eng hoor! En tot slot natuurlijk het verhaal-in-een-verhaal principe, met de oudere hoofdpersoon die terugblikt op zijn jeugd. Had van mij zo weggestreept kunnen worden. Rekt de film ook nog eens onnodig lang.

Als geheel nog net voldoende, mede dankzij het acteerwerk, maar na er een nacht over geslapen te hebben waardeer ik dit toch af naar 3***.

avatar van rep_robert
Kan me wel redelijk in Lord Flashheart zijn mening vinden, alleen blijf ik toch een zwak voor dit soort films in die settings houden en heb ik wel een erg positief gevoel overgehouden aan de film.

Ondanks dat de spanningsboog niet heel hoog ligt heb ik de volle speelduur mogen genieten van de uitmuntende cast en de leuke vriendschap tussen Bobby en Ted en tussen Bobby en Carol. Wel jammer dat de relatie tussen Sully en Bobby niet helemaal uit de verf komt.

Het mysterie gedeelte houdt de film wel leuk, alleen had het richting het einde wel iets spannender gemogen. Je merkt toch dat de film hier vooral op de kids is gericht.

De muziek ondersteunt de muziek op een vrolijke en stijlvolle manier en maakt het vanwege het tijdsbeeld net even wat sfeervoller.

Qua niveau kan het bij lange na niet aan Stand By Me tippen, maar dat is dan ook erg lastig en neem ik deze film ook niet kwalijk.

avatar van brabusRUS
Leuk filmpje. Zeker niet saai, wat sommige mensen hier beweren. Hopkins op auto-pilot, maar dat mag de pret niet deren. Overigens vond ik dat jongetje, Anton Yelchin, erg goed acteren. Verder vond ik het mysterieuze gedeelte juist wel spannend.

avatar van Kr!kke
Deze film geeft me eigenlijk een dubbel gevoel: enerzijds heb ik het gevoel dat ik uiteindelijk een film heb gezien waarin er niets gebeurde, maar anderzijds zaten er toch een paar intrigerende elementen in. Ik vond in ieder geval dat er toch wat meer mocht gebeuren in de film, vooral het feit dat de film nogal traag op gang kwam vond ik jammer. Het mysterieuze gedeelte van de film kon ik wel smaken: het personage dat gespeeld werd door Hopkins maakte dat de film toch nog de moeite waard werd om eens gezien te hebben. Nog een positief punt van de film zijn de acteerprestaties: Hopkins doet het weer uitstekend, maar ook Anton Yelchin viel me op in de positieve zin.

Oké filmpje.

Het is allemaal wat gehaast, soms ook wat ongeloofwaardig, maar Hicks weet er wel een aardig sfeertje in te brengen. Enerzijds het zorgeloze, zonnige jeugdverhaal, anderzijds het wat duisterdere en vagere verhaal rond Ted.

Toch best fijn dat er uiteindelijk weinig uitleg gegeven wordt aan de verschijning van Ted, de film laat in ieder geval genoeg ruimte voor een beetje eigen interpretatie. Vreesde op het einde nog voor een "het zat dus zo" moment, dat laat Hicks gelukkig achterwege.

Hopkins uiterst geschikt voor een rol als deze, ook de kindjes doen het nog wel aardig. De pestkopjes uitgezonderd dan. Soms lijken de monologen en dialogen wat te opvallend overgenomen uit een boek (of het ook echt zo is weet ik niet, verhaal nooit gelezen), maar de aangename vertelstem van Hopkins maakt het draaglijk.

Echt geweldig werd het nergens vond ik, maar verder absoluut geen vervelende film. Soms iets te melig misschien, maar over het algemeen een kleine meevaller.

Het sfeervolle en lome verhaal deed me enigszins denken aan 'Stand By Me'. Met een ironische ondertoon krijg je een kleine bovennatuurlijke blik in de situatie en omstandigheden van bepaalde medemensen. Het ontbreekt echter aan voldoende details, de overgangen zijn niet altijd even vloeiend en bepaalde elementen zijn inmiddels uit vergelijkbare films bekend. Vanzelfsprekend is enige spanning voorhanden en wordt er gemikt op de tranen van de kijker. Anthony Hopkings en de jonge Anton Yelchin overtuigen.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Anthony Hopkins ....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van Geno
Het ligt geheel aan mij, maar deze hele film vond het helemaal niet spannend, of boeiend, of interessant. Gewoon niets. Of toch wel... Wat werd er ongelooflijk goed geacteerd! Die Yelchin stal echt de show. Nou ja... daar kijk je misschien ook wel films voor. Dus ik heb de hele film uitgezien. Maar vraag me niet waarover ze het nou hadden...

2.5 *

RIP Anton Yelchin

Prachtige film, wat een mooi acteerwerk weer van Hopkins! Het boek heb ik ook gelezen, de film is vele malen beter. 4☆

avatar van baspls
Hearts in Atlantis is een iets minder bekend boek van Stephen King en ook de film hoor je zelden voorbijkomen. Toch hebben we hier te maken met een van zijn beste werken.

Amerika, de jaren '50. Na de dood van zijn vader leeft Bobby (Anton Yelchin) alleen met zijn moeder (Hope Davis). Hij wil heel graag een fiets maar zijn moeder zegt hier geen geld voor te hebben (al koopt ze voldoende kleren voor zichzelf). Naast de fiets is hij ook verliefd op het meisje Carol. Op een dag komt er een nieuwe huurder boven hen wonen. Anton bouwt al snel een goede band op met deze mysterieuze Ted (Anthony Hopkins). Zijn leven zou door Ted nooit meer hetzelfde zijn.

Anthony Hopkins wist in de jaren '90 en '00 een hoop erg sterke rollen uit te kiezen en dit is daar zeker een van. Hij baseerde zijn vertolking van Ted op zijn Welshe grootvader, waarmee hij altijd veel optrok (bijvoorbeeld hoe hij s'avonds met de radio aan zijn schoenen aan het poetsen was. De kinderen in de film spelen ook behoorlijk goed. Anton Yelchin is erg goed als Bobby en wordt nergens te overdreven met zijn uitingen van emotie. Hopkins was ook erg van hem onder de indruk op de set. Ook Mika Boorem speelde zeker niet slecht als Carol.

De film is een nogal vrije adaptatie van het boek van Stephen King. Het boek bevat eigenlijk 4 met elkaar verwoven verhalen. Het eerste verhaal gaat over Bobby en Ted, daarna volgen we 2 andere personages op de school van Carol tijdens de hippie-tijd en tot slot nog het verhaal waarin iemand terug komt uit Vietnam. William Goldman gebruikte alleen het eerste verhaal en een paar elementen uit de latere verhalen. Sommige dialogen komen letterlijk uit het boek, maar op een andere manier wijkt de film ook heel erg af. In het boek worden de gaves van Ted namelijk veel uitgebreider behandelt. Er wordt zelfs een verklaring gegeven, compleet met aliens en het reizen naar andere dimensies. Ik vind het een goede keuze van Goldman en Hicks om dat allemaal achterwegen te laten en Ted's verhaal te hullen in mysterie. Het mag de film financieel de das om hebben gedaan, het levert wel een vele male beter resultaat op.

Op de DVD-extras maakt Hopkins de nogal curieuze opmerking dat hij daadwerkelijk geloofd in bovenatuurlijke gaven zoals ze hier in de film worden uitgebeeld. Hij beweert dat hij in staat is om op bepaalde momenten de toekomst te kunnen zien. Zo vertelde hij bijvoorbeeld dat hij op de set in Hannibal eraan dacht dat hij graag weer eens met zijn vriend William Goldman wilde werken en dat hij ooit een keer een Stephen King-verfilming moest doen. Een dag later werd hij door zijn agent gebeld dat Goldman hem een script had opgestuurd dat gebaseerd was op een boek van King.

Harten in Atlantis behandeld een hoop thema's die Stephen King bezig houden. De nostalgie naar de jaren '50 en '60, de ontwikkeling die een kind in zijn jeugd doormaakt maar ook paranormale gaven en complot theorieën. Scott Hicks behandeld dit allemaal op een niet al te geforceerde manier. Hij houd het sfeervol en mysterieus. Zijn doel was om de kijker even mee te nemen in een andere wereld en ze na de film te laten nadenken over hun eigen jeugd. Mijns inziens is hij daar uitstekend in gelaagd. De jaren '50/'60 worden weergegeven als een sfeervolle droomwereld en het verhaal van Bobby is heerlijk melancholisch.

"You know, when you're young, you have moments of such happiness, you think you're living in someplace magical, like Atlantis must have been. Then we grow up, and our hearts break in two."

avatar van Roger Thornhill
Een film die me op het moment zelf heeft geboeid en ook ontroerd, maar die me na afloop toch onbevredigd achterlaat. Het mysterie rondom het personage van Anthony Hopkins is intrigerend en zijn relatie met Bobby komt knap tot leven, maar het coming-of-age-element hangt er maar zo'n beetje bij en krijgt nergens de impact van bijvoorbeeld Stand by me. Bovendien blijven er veel losse draadjes, bijvoorbeeld de nogal onduidelijke rol van Sully (of zit hij alleen maar in het vriendentrio zodat Bobby en Carol niet opeens beseffen dat ze eigenlijk een stelletje zouden kunnen zijn?), het feit dat Bobby toen of later nooit heeft geprobeerd om te achterhalen wat er met Ted is gebeurd, die eerste kus die als graadmeter voor alle latere kussen wel èrg weinig voorstelt, en de manier waarop Carol zonder nadere toelichting bij Sully's begrafenis dood wordt verklaard. Normaliter vallen zulke dingen me eigenlijk niet op, maar hier had ik na afloop het gevoel dat de film voor de meeste personages eigenlijk nog niet eens afgelopen was. Jammer, want het verhaal had veel potentie, de sfeer is prachtig en de twee hoofdrollen zijn zeer sterk.

avatar van Nicolage Rico
Het begint allemaal fraai, met de typische Stephen King / Rob Reiner zorgeloze kindertijdscènes en de sprankjes mysterie die rond dwarrelen. Erg fris allemaal, met een sympathieke rol voor Anton Yelchin en een rol voor Anthony Hopkins die past als een jas. Jammer genoeg sluipt de verveling er langzaam in naarmate het einde nadert, terwijl de spanning daar juist op zijn hoogtepunt hoort te zijn. Het mysterie blijkt minder mysterieus dan beloofd en de gehele uitwerking daarvan laat ook wat te wensen over.

De film heeft absoluut de gunfactor, maar door het laatste stuk zit meer dan een ruime 3* er niet in.

avatar van Lovelyboy
Nou dit vond ik niet veel moet ik zeggen en had er wel wat meer van verwacht. Op zich wel een King liefhebber maar de regel dat de films gebaseerd op zijn boeken toch vaker niet slagen dan wel blijkt maar weer eens.

Redelijk standaard verhaal, over de jeugd van enkele kinderen a la It, The body en Dreamcatcher om maar een paar te noemen. Maar behalve het feit dat de jonge Bobby een vaderfiguur en vriend opdoet en een beetje een coming of age achtige groei doormaakt, voor zich zelf opkomt en uiteindelijk naar zijn moeder toe groeit, is het daar ook mee gezegd. Weinig meeslepends, weinig spannends, een lichte touch van iets paranormaals maar daar wordt veel te weinig mee gedaan. Het is een beetje noch vlees noch vis. Tv film op zijn best.

avatar van Black Math
Net als The Green Mile gebaseerd op een boek van Stephen King, en ook de film waar ik het meest aan moest denken, want ook hier is er sprake van een raamvertelling van iemand die een personage met paranormale krachten heeft meegemaakt, waarbij we maar heel weinig te zien krijgen van wie die persoon werkelijk is en waar zijn gift vandaan komt. In combinatie met een sfeer die erg gelijkaardig aanvoelde met die van The Green Mile, maakt dat voor mij het vergelijk onvermijdelijk is.

Een andere overeenkomst is wat meer arbitrair, namelijk dat ook deze film een regisseur heeft die weinig aandacht voor het visuele aspect heeft: er wordt vooral geregistreerd. Maar goed, dat soort regisseurs zijn eerder regel dan uitzondering heb ik soms het gevoel. Belangrijker zijn de verschillen. Allereerst is deze film een stuk minder melodramatisch, en bovendien een stuk korter, wat twee pluspunten zijn in mijn beleving.

Dat de film desondanks niet veel beter is dan The Green Mile, komt omdat er toch nog wel wat verdere kanttekeningen te plaatsen zijn. Hoewel het acteerwerk van de kinderen degelijk is, heb ik problemen met het script. Zo krijgen ze soms (met name de hoofdpersoon) uitspraken voor hun rekening die ik niet bij hun leeftijd vind passen zoals wanneer de hoofdpersoon door z'n moeder gevraagd wordt of hij haar kan vergeven, hij antwoordt met dat hij eraan werkt. Verder zitten de "neigingen" van de pestkop me niet geheel lekker. Niets mis met die neigingen, terwijl de film het lijkt te veroordelen en als reden voor pestgedrag te geven. Dat geeft me toch een beetje een vieze nasmaak. En tenslotte had men wat meer kunnen uitpakken qua spanning met de antagonisten.

Uiteindelijk iets beter dan The Green Mile, daarom een halfje meer dan die film. 1,5*.