Anima Persa (1977)

Alternatieve titel: Âmes Perdues

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Dino Risi
met Vittorio Gassman, Catherine Deneuve en Danilo Mattei

Een kunststudent trekt in bij een autoritaire trotse oom in Venetie. Na een tijdje ontdekt hij dat in een afgesloten gedeelte van het huis, de krankzinnige broer van zijn oom verblijft...

avatar van Mac Hammer Fan
Deze Italiaans-Franse co-productie oogt als een giallo, maar is toch een unieke prent die verschilt van andere films in dat genre omwille van diverse redenen. Vooreerst is er de cast: met indrukwekkende acteurs Vittorio Gassman en Catherine Deneuve. Ten tweede kende de film geen groot commercieel succes omdat het verhaal zich veel subtieler ontwikkelt dan we van de doorsnee gialli (horror-mystery-thrillers) gewoon zijn. Er zit aanvankelijk ook een dosis humor in.
Een naïeve jongeman, die kunst studeert, komt logeren bij zijn oudere oom en zijn relatief jonge tante. Blijkbaar zit er echter in de afgelegen vleugel van het grote huis op zolder een krankzinnige broer van de oom opgesloten...
De atmosfeer wordt traag opgebouwd maar is daarom niet minder effectief. De finale ontwikkeling is macaber en zal ik lekker niet verklappen.
ANIMA PERSA is echt de moeite waard en verdient beslist een DVD release. Ik vond dit de beste film van Dino Risi.

avatar van Straniero
Waar gezien?

avatar van Mac Hammer Fan
Straniero schreef:
Waar gezien?

Toen hij uitkwam in de bioscoop, meer dan dertig jaar geleden en een paar jaar later op TV.
Er bestaat een bootleg:
Profondo Blogger: Fan composite #6: Anima Persa (Dino Risi, 1977) - profondoblogger.blogspot.com

avatar van Halcyon
Mooie tip Mac Hammer Fan. Zal hier misschien eens achteraan gaan.

Prachtige film, mooie locaties in Venetie, sterk acteerwerk, goed geregiseerd met sterk verhaal die tot zijn ontknoping komt in een verrassende finale.

Ik ben dol op films die in Venetië spelen. En dit is een hele fraaie. Venetië is prachtig in deze film. De jaren toen ik er ook geweest ben. Toen kon je er nog gewoon naar toe. Een betaalbaar hotelletje vinden, een (te dure) pizza eten, dwalen door de straten, de pleinen, over de bruggen. Maar dat terzijde.

Dit is een fantastische film. Met een wonderschone Catherine Deneuve en een fantastisch acterende Vittorio Gassman. Mensen, wat kon die man een rol neerzetten. Duik onder in deze film, laat je meeslepen door het verhaal, geniet van de prachtige beelden van Venetië, dwaal rond in dat vervallen palazzo en verbaas je over de ontknoping. Die Risi wist wel hoe je een film moest maken. Veertig jaar later staat deze film nog als een huis. Mama mia, wat een film.

avatar van de grunt
Dit lijkt op een verloren pareltje. Dank voor de tip!