

Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 103 minuten
Alternatieve titels: Scent of a Woman / Parfum du Femme
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Dino Risi
Met onder meer: Vittorio Gassman, Alessandro Momo en Agostina Belli
IMDb beoordeling:
7,5 (5.035)
Gesproken taal: Frans en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Profumo di Donna
Een kadet uit het leger begeleidt een blinde kapitein tijdens een reisje naar Napels. Hij heeft aardig wat te stellen met de hardhandige kapitein die geen medelijden wil. In Rome ontmoeten ze Sara en zij is misschien de enige die het hart van de kapitein wat kan verzachten.
Externe links
Acteurs en actrices
Fausto Consolo
Giovanni Bertazzi, aka Ciccio
Sara
Mirka
Giacomino
Michelina
Candida
Vincenzo
Ines
Video's en trailers
Reviews & comments

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Schijnt nog beter te zijn dan de remake Scent of a Woman, genomineerd voor Oscar als beste buitenlandse film. Vittorio Gassman kreeg in Cannes de prijs als beste acteur.
Scenario is naar de roman Il Buio E Il Miele van Giovanni Arpino.
Helaas is deze film niet te verkrijgen.

starbright boy (moderator films)
-
- 21183 berichten
- 4352 stemmen
Helaas is deze film niet te verkrijgen.
Vanaf 3 april wel. DVD release bij Homescreen.

Paalhaas
-
- 1557 berichten
- 2424 stemmen
Agostina Belli was in deze film echt onwaarschijnlijk mooi. En dat leid ik enkel af uit de dvd-hoes.

Mug
-
- 13949 berichten
- 5968 stemmen
Zoals reeds aangegeven, de originele versie van Pacino's te lang durende one-man-show 'Scent of a Woman'. Grootste verschil in de twee versies is echter de mate van preutsheid. Pacino danst graag de tango. Gassman 'danst' liever met hoeren, jonge meisjes en topless dames.
Vittorio Gassman schittert als de blindeman met twee gezichten. Het is echter niet zo dat hij alle aandacht naar zich toe trekt. Agostina Belli, in de laatste helft van de film, is - om Paalhaas' woorden te gebruiken - onwaarschijnlijk mooi, maar ze weet ook wat acteren is. En babyface Alessandro Momo is nog minder kleurrijk dan Chris O'Donnell. Momo lijkt als twee druppels water op Heintje (mama, je bent de mooiste van de heeeeeeeeeeeeele wereld). [Momo's laatste rol overigens, hij overleed tijdens een ongeluk met z'n motor]
En dat is nog niet alles. De film speelt zich veelal af in hoerenbuurten en donkere (rood-verlichte) nachtclubs. Iets wat wel past bij de vuilbekkerij van onze blinde anti-held. En dan worden de beelden ook nog eens bijgestaan door heerlijke seventies piano-riedels die zo maar zouden passen in een erotische film.
Andere koek dan 'Scent of a Woman', die nu toch wel toe is aan een herziening. 'Profumo di Donna' mag gezien worden: 3,5*

mikey
-
- 28113 berichten
- 4841 stemmen
Het eerste uur van de film is bijzonder interessant, veel vaart en scherp. Totdat de drama alles overnam en het knulletje werd ingewisseld door een vervelend en aanhankelijk meisje.
Nog even iets over de meisjes: de foute meisjes zien eruit als Sabrina (boys, boys good time) en het interessante meisje is dan weer heel mooi en blond. typisch..

93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Heerlijke Italiaanse roadmovie.
Verbaast me keer op keer dat klassiekers als deze een re-make krijgen.
Films als deze moeten het meer van de sfeer en sublieme regisseurswerk hebben als van het script.
Hier een re-make van maken is gedoemd te mislukken, helemaal als het om Amerikaanse makelij gaat.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Vergeet dat hier een remake van gemaakt is. Niet omdat de remake slecht is (ik vond hem goed, al is het al weer een flinke tijd geleden dat ik hem voor het laatst zag), maar vooral omdat die opvallend weinig lijkt op het origineel. De setup is hetzelfde: een charismaloze jongen moet een blinde, schreeuwerige militair begeleiden. Het verhaal wordt door beide films al snel een andere kant op getrokken, waardoor ik ze al snel niet eens meer vergeleek met elkaar. Totaal andere toon, verhaal, stijl en thematiek. Saillant detail: in de remake spelen de vrouwen nauwelijks een rol, terwijl ze hier van groot belang zijn, waardoor de titel hier makkelijk op de film te plakken is. Ook opvallend: de bekendste en beste scène uit de remake, de tango, zit hier niet in.
Dit is een ruwere film. Zwartgalliger, geloofwaardiger, maar eigenlijk ook grappiger. Geen melodrama hier, maar een film over diepe zelfhaat. Erg goed geacteerd, natuurlijk door Gassman die de groteske blinde mag spelen en daarmee de opvallende rol krijgt, maar er is ook goed bijrolwerk van Belli, een rol die niet alleen een knappe, maar ook getalenteerde actrice vereist om het te laten werken. Wel jammer dat de jongen nooit méér wordt dan een aangever voor de militair. In tegenstelling tot in de Martin Brestfilm krijgt hij geen eigen verhaallijn en vooral in de scènes waarin de focus op hem ligt is de film niet al te boeiend. Vreemd ook dat je zijn gedachten af en toe in voice-over hoort, dat past hiet niet echt bij en voegt ook nooit iets toe. Gelukkig wordt dit tot een minimum beperkt. Leukste scène, de zoektocht naar de perfecte hoer door een blindeman. Doet het altijd goed zoiets.
4*

Mochizuki Rokuro
-
- 18912 berichten
- 14433 stemmen
Hier zijn al genoeg zinnige dingen bijgeschreven waar ik me volledig bij wil aansluiten (de schoonheid van Belli met name ). Het enige dat ik zeker ook wil toevoegen is de prachtige muziek.
Ik verbaas me er voer dat Momo is omgekomen in een motorongeluk, maar hij blijkt toch al 20 te ijn in deze film, een babayface: 12 zou je'm geven. Maar zijn totale kleurlooshied werkt erg goed moet ik zeggen. En de aanvankelijke moeite die ik had met de "uitzinnige" Gassman werd toch wel weggenomen door die typische heerlijk Italiaanse melancholie en vooral rede-, zede- en laveloosheid die de film treffend weet te verbeelden, als in Scola's Brutti, ... etc. en de constante toon hierin.

Number23
-
- 8150 berichten
- 4788 stemmen
Mooie film met een uitmuntende hoofdrol. Zeer grappig in het begin, maar de film verliest toch langzaam wat kracht richting het einde. Het stimuleert me ook om de remake weer eens te zien. Denk toch dat tie ietsjes beter was, want dat was Pacino in zijn toptijd.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Meer nog dan het verhaal van de verbitterde, onuitstaanbare kapitein, zijn slaafse begeleider en de jonge verliefde vrouw, heeft deze film vooral bekoord door de effenaf schitterende beeldcompositie, de mooie muziek en zekerlijk door de prima acts, niet in het minst van een verbluffende Vittorio Gassman.

BBarbie
-
- 12505 berichten
- 7509 stemmen
Sfeervolle, maar gitzwarte komedie van Dino Risi over een ooit trotse officier, die helemaal aan het eind van zijn latijn is. Hij verkeert graag te midden van mooie jonge vrouwen, maar van de jeugdige, zwaar verliefde Sara, die hem nog kent van vóór zijn ongeluk, wil hij niets weten. Het einde is prachtig.
Voortreffelijke rol van Risi’s lievelingsacteur Vittorio Gassman. Agostina Belli is werkelijk bloedmooi.
Een stuk beter dan de Amerikaanse remake uit 1992, die overigens op onderdelen sterk afwijkt van dit Italiaanse origineel.

ThomasVV
-
- 1085 berichten
- 477 stemmen
Ik kan me aansluiten bij veel van wat hier al gezegd is: erg sfeervol, knappe beeldcompositie, knappe regie, heerlijk ruw en mooi melancholisch, en vooral een schitterende Vittorio Grassman...
Maar des te meer viel ook voor mij de heel erg vlakke rol van de begeleidende cadet uit de toon. Hier was volgens mij veel meer mee te doen...

Robi
-
- 2374 berichten
- 2457 stemmen
Een jonge soldaat moet een blinde commandant begeleiden en een jonge vrouw is verliefd op de commandant, maar hij moet niets van haar hebben. Het verhaal stelt allemaal erg weinig voor, maar toch weet de film wel te boeien. De film geeft ook een leuk tijdsbeeld. Het is meer een sfeer impressie.

oup
-
- 293 berichten
- 2418 stemmen
Agostina Belli tilt met haar aanwezigheid de score voor deze film eigenhandig van predikaat ‘leuk’ naar ‘fantastisch’. Wát een verschijning zeg. Toprol ook weer van Gassman (al kan ik ook goed voorstellen dat je zijn rol niet echt trekt). In het prachtige Il Sorpasso (1962) was hij ook al lekker op dreef.

Fisico (moderator films)
-
- 7558 berichten
- 4386 stemmen
Me eigenlijk wel vermaakt met deze amusante Italiaanse film. Ik wist niet dat het de oorspronkelijke film was van de Amerikaanse remake met Al Pacino. Een leuke rol van Gassman als de kolerieke kapitein Consolo. Maar het valt inderdaad te verdedigen dat je deze man of diens rol uiterst irritant vindt. Ik zag er wel de humor van in hoe hij alles en iedereen naar zijn hand weet te zetten, de arme Ciccio niet in het minst.
Het levert sowieso enkele leuke en gevatte scènes op die me geregeld een glimlach op het gezicht deden toveren. Een melancholische film, magie is sterk overdreven, maar wel een film met een bepaalde schwung of joie de vivre welk veel te maken heeft met het charisma van de kapitein of gewoon omdat hij lekker sappig Italiaans is. En die films, zeker de oudere, roepen toch steeds die bruisende Italiaanse charme op.
Over Agostina Belli is hier precies al veel neergeschreven. Ik kan het alleen maar bevestigen natuurlijk. Prachtige dame.

mrklm
-
- 7567 berichten
- 7874 stemmen
Piepjonge militair Giovanni [Alessandro Momo] wordt aangesteld als gezelschap en begeleider van Fausto Consolo, een voormalige kapitein die door een ongeluk met een bom blind is geworden. De venijnige Vittorio sleept zijn jonge metgezel door de stad op zoek naar hoeren en andere oppervlakkige pleziertjes, maar later blijkt dat zijn losbandige gedrag een diep emotionele oorzaak heeft. Gassman en Momo zijn uitstekend in deze vlot geregisseerde komedie die vanwege het (deels bewust aangedikte) seksisme mogelijk minder goed in de aarde valt bij een modern publiek. De gelijknamige film uit 1992 met Al Pacino en Chris O'Donnell is een losse remake.

ILDIB
-
- 2910 berichten
- 2277 stemmen
Verouderd. Paar leuke scenes. Maar vooral vrouwonvriendelijk. Maar who cares.

Bobbejaantje
-
- 1689 berichten
- 1748 stemmen
Nog maar m’n tweede film van Dino Risi maar dit is wel een voltreffer. De karakters, situaties en dialogen houden het boeiend tot op het eind. Een eind dat na een tijdje voorspelbaar werd al zitten er gelukkig nog wat twists aan. Vittorio Gassman steelt de show - pun not intended. Het is ook een trip langs enkele mooie Italiaanse steden in de seventies: Genua, Rome, Napels. Mag er allemaal zijn.
Het grootste drama aan deze film speelde zich off screen af: de jonge Alessandro Momo zou overlijden in een motorongeval enkele maanden na het beëindigen van de opnames.
Het laatste nieuws

Tom Holland zegt dat hij alleen onder één voorwaarde zal terugkeren als Spider-Man

Adam Driver is toch begonnen zijn eigen films terug te kijken: 'Wil mezelf kunnen verdedigen'

Zesde deel van 'Harry Potter'-reeks 'Harry Potter and the Half-Blood Prince' vanavond te zien op televisie

Simon Pegg voorspelt 'heel nieuw tijdperk' voor Tom Cruise: 'Als hij eindelijk ophoudt met van dingen af springen'
Bekijk ook

Le Deuxième Souffle
Misdaad / Drama, 1966
34 reacties

La Battaglia di Algeri
Drama / Oorlog, 1966
117 reacties

C'eravamo Tanto Amati
Komedie / Drama, 1974
29 reacties

Il Sorpasso
Roadmovie / Komedie, 1962
29 reacties

Scent of a Woman
Drama, 1992
319 reacties

Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto
Misdaad / Thriller, 1970
25 reacties
Gerelateerde tags
dansenrome italiëpistoolnaples, italyrondritblindsoldaatblindheidsuicide pact blind manarmy cadet
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.