La Terrazza (1980)

Frankrijk / Italië
124 minuten / 155 minuten (originele versie)

geregisseerd door Ettore Scola
met Vittorio Gassman, Jean-Louis Trintignant en Stefania Sandrelli

De film volgt kopstukken uit het culturele en maatschappelijke leven tijdens een Romeinse soiree. De steeds wisselende benadering van dezelfde scène maakt duidelijk hoe zeer elk van de mannen van zijn oorspronkelijke idealen is vervreemd en aan het eind van hun Latijn is gekomen. De vrouwen hebben daarentegen hun praktische greep op de realiteit behouden, terwijl de jongeren alles met ironische scepsis bekijken.

avatar van Wouters
goede film ! Had wel wat verwacht van Scola en is me niet tegengevallen. Vooral de steeds terugkerende scene vond ik erg sterk. ook de karakters werden goed neergezet en aan een vleugje humor en herkenbaarheid ontbrak het niet. Helaas iets te weinig vaart in het verhaal

Voorlopig een 4*

Vermakelijk comedy-drama met een aantal leuke scenes. Heb trouwens een versie van 2,5 uur gezien en dat was af en toe even doorbijten. Ik houd het op 3*.

avatar van Friac
Het minpunt van de film is dat hij iets te langdradig is, voor een deel te wijten aan het feit dat niet elk personage even interessant uitgelicht wordt (het verhaal van de journalist viel magerder uit in vergelijking met dat van de RAI-medewerker of de politicus). De steeds terugkerende scène van de "walking dinner" op het terras is leuk en voelt modern aan, al is de inleiding ietwat te kunstmatig naar mijn smaak (de vrouw die telkens weer zegt dat het eten gereed is, gevolgd door een shot van de mensen die de kamer binnenwandelen: zoiets hoefde niet per sé elke keer te gebeuren).

De film legt heel wat lelijke kantjes van de mens bloot en vooral het hele verhaal rond de RAI-medewerker is erg sterk (en bevat ook het grappigste moment uit de hele film, nl. het bureau dat verkleind wordt). Een ietwat lastige zit, maar er zit heel wat moois in. Een kleine 4*

Een intellectuele Fellini?

avatar van 93.9
Het intellect viert hoogtij en men voelt zich interessant &#-46527985;
Desalniettemin een prima film.