Ray (2004)

Biografie / Muziek
152 minuten / 178 minuten (extended version)

geregisseerd door Taylor Hackford
met Jamie Foxx, Regina King en Kerry Washington

Ray Charles Robinson, beter bekend als Ray Charles, werd in 1930 geboren in Albany, Georgia. Twee tragische gebeurtenissen hebben een grote invloed gehad op zijn carrière: hij werd blind op zijn zevende en op zijn vijftiende verloor hij zijn ouders. Hij leerde op een blindenschool klarinet, piano en saxofoon spelen. Nu wordt hij gezien als één van de vaders van de soulmuziek.

avatar van FlickyMartin
Man, you told me if I think pennies, I get pennies. I'm thinking dollars, man.

Ray is een biopic over het gevulde leven van soul legende: Ray Charles Robinson.
Met in de hoofdrol Jamie Foxx en ik wil graag met hem beginnen omdat hij de rol van Charles briljant maar dan ook echt briljant vertolkt!
Elke gewoonte, elk trekje, je vergeet echt dat je naar de cowboy uit Django Unchained kijkt.
Charles heeft zelf aangegeven bij het maken van de film dat hij gewoon wil dat de waarheid vertelt word, en dat word ook gewoon gedaan.
Van zijn traumatische herinneringen over zijn broertje en het blind worden op 7 jarige leeftijd.
Tot zijn drugsverslaving en relatieproblemen.
Een erg spijtig minpunt van de film is dat hij te lang duurt, ik zeg niet dat er stukken uit moesten, het had allemaal wat dichter op elkaar kunnen zitten.

De muziek is een groot deel van de film en ook dit word excellent uitgewerkt met een jaren 50 jazz vibe en al zijn bekendere nummers!

Ook Regina King is worth mentioning, als de moeder van Ray zorgt ze voor mooie scene's en oprechte reacties.

Ik ben erg blij met de special-edition van Ray uitgebracht door Universal en raad hem iedereen aan met een hart en een beetje funk in je genen.

Deze biografie is een hommage aan de man met de karakteristieke stem, die geldt als een van de meest invloedrijke musici van onze tijd. Enkel al door de verbazingwekkend goed spelende Jamie Foxx (hij won terecht een Oscar) wordt je enthousiast, ontroert en gefascineerd. De soundtrack is in één woord geweldig. Het slot is kitsch maar een kniesoor die daar nog op let.

Tarkus schreef:
Prachtige film... spijtig van de DVD opzet, met de weggelaten scenes tussen de behouden beelden, gevolg was een haperend beeld bij de overgangen.
Best bekijken in bioscoopversie, en niet extended version.

Deze prima film opnieuw bekeken, ditmaal op blu-ray, en het probleem dat je had op de DVD heb je hier uiteraard niet.
De prent is prachtig, de vertolking van Jamie Foxx als Ray Charles is subliem.
Lange film, 2,5 uur die evenwel nooit verveeld, dit is natuurlijk ook te danken aan de prachtige muziek van Ray Charles.
Ook het private leven van Charles komt uitgebreid aan bod, en dat is in de eerste periode van zijn carrière, wanneer hij doorbreekt niet zo fraai.
De film loont de moeite om eens te bekijken, niet alleen voor wie de muziek van Ray Charles kent, maar ook om zijn muziek te ontdekken.
Ook mijn vriendin heeft de film nu gezien en hoewel zij niet echt bekend was met de muziek vond ze hem ook heel goed.
Voor mij is dit een aanrader !!!!

HALVE TAMME.
Het acteerwerk van de gehele cast vind ik uitermate sterk, plus de
muziek in de film is gewoonweg heerlijk & swingt lekker de pan uit.

Ik ben een tevreden man, de volle 5 sterren van mijn kant.

avatar van K. V.
Veel wist 'k niet over Ray, dus me eens aan deze gewaagd. 'k vond het wel eens interessant om gezien te hebben.
'k heb de extended versie gezien op dvd, maar 'k vond het toch niet zo'n geslaagde versie, want er zitten toch wat overlappingen in en redelijk wat haperingen.
De film zelf was wel de moeite waard, mede door het overtuigende acteerwerk van Jamie Foxx.
'k vond het wel de moeite om gezien te hebben.

avatar van Vinokourov
Die opengesperde bek en dan van opwinding het heen en weer schudden van zijn hele lichaam! Wat een bijzonder leuke muzikant is Ray Charles! Deze biopic is met 2,5 uur vrij lang, maar verloopt lekker vlot en heeft enorm veel muziek. Ik ben wel van mening dat dat de film alleen maar prettiger maakt: hoe meer, hoe beter! Vind de muziek van hem ook erg genietbaar, dus dat zal ook wel meespelen . Verder blijft de film ook interessant door de kwetsbaarheid van Ray Charles door zijn blindheid en het randje wat ie telkens opzoekt met zijn drugsverslaving.

avatar van dvdfreak123
Goede film. Van genoten deze. De muziek is niet echt mijn ding, maar desondanks wist de film mij steeds te boeien. Foxx speelt zeer goed als ray. Zeker en vast een goede biopic over ray charles die ondanks de lange speelduur snel voorbij vloog voor mij. Deed me een beetje denken charles zijn verhaal aan dat van johnnie cash (walk the line) die ik ook zeer goed vond. Krijgt van mij een dikke 8/10

avatar van Pazmaster
Ik heb eigenlijk niets met Ray Charles maar deze filmbiografie is best aardig. Ik wist dan ook helemaal niets van hem (behalve dat hij blind was) en was verbaasd hoeveel bekende nummers er van hem zijn. Een interessant verhaal dus dat een kijkje geeft in het leven van de man, met alle ups en downs, en natuurlijk zijn muziek. Er wordt ook prima gespeeld, Foxx doet het echt uitstekend! Ook ziet alles er prima uit, je waant je echt in het verleden. Prima filmpje dus!

avatar van mjk87
Enorm langdradig. Typisch een biopic die weer een heel leven wil verfilmen (nu ja, een kleine 20 jaar, maar toch) en daardoor wordt dit weer redelijk fragmentarisch. Als ik wil weten wat Charles allemaal gedaan heeft kan ik ook zijn wiki-pagina lezen, dan ben ik in 10 minuten klaar. Nu is het vooral een hoop hoogtepunten, tegen het eind wat meer dieptepunten en hosanna als de aftiteling loopt. Typische opbouw met nul verrassing. Blgh. Aan Foxx ligt het niet die heel knap de tics beheerst maar vooral in charachter blijft en zo geloofwaardig is. Dat is moeilijk genoeg te doen maar hij slaagt glansrijk, al is het ook niet zo dat hij emotioneel heel diep gaat. Bovendien heeft Foxx van zichzelf een enorme sympathie, dus een echte eikel kan hij nooit worden. Verder wel een mooi tijdsbeeld neergezet, maar de fotografie is ook gewoon heel degelijk, net als de hele film. Te degelijk.

Opvallend dat deze film uit hetzelfde jaar stamt als eenzelfde soort biopic, The Aviator, één van de weinige films waarin zo'n lange tijdspanne wel een goede prent opleverde, vooral doordat Scorsese zich daar veel meer richtte op één aspect en DiCaprio wel de diepgang wist te vinden. Zo krijg je toch een cohertente film die onder de huid glijdt. Voor Ray echter een magere 2,0*.

Fascinerende biopic over Ray Charles, een van de meest invloedrijke Amerikaanse entertainers van na de Tweede Wereldoorlog. Ik ben vanaf eind jaren 50 al een fan van zijn muziek, maar ik heb nooit geweten dat hij privé zo’n turbulent leven heeft geleid. En het schijnt in werkelijkheid allemaal nog heftiger geweest te zijn dan de film laat zien.
Jamie Foxx kruipt in deze film echt in de huid van Ray Charles. Dat heeft hem terecht een Oscar opgeleverd. Maar het draait uiteindelijk natuurlijk om de fantastische, tijdloze muziek. In mijn jonge jaren heb ik zijn singeltjes grijs gedraaid. Nu nog kan ik daar met volle teugen van genieten.