• 10.997 nieuwsartikelen

Met onder meer: Denzel Washington, Angela Bassett en Albert Hall

Gesproken taal: Arabisch en Engels

Releasedatum: 24 juni 1993

Plot Malcolm X

"Scholar, convict, leader, disciple, hipster, father, hustler, minister, black man, every man."

Malcolm X (Denzel Washington) noemt zichzelf de kwaadste neger van het land. In tegenstelling tot Martin Luther King, predikt hij als militante zwarte moslimleider de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. En dus is hij levensgevaarlijk en staatsvijand nr. 1. Zijn gangen worden nagegaan door de FBI, CIA en door diverse andere inlichtingendiensten. Malcolm X haat blanken, totdat hij op bedevaart naar Mekka gaat.

Social Media

Alle Media

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Spike Lee zet met Malcolm X een ijzersterke biopic neer. Onbegrijpelijk dat Denzel Washington geen Oscar kreeg voor deze rol en het beeldje toen ging naar Al Pacino in Scent of a Woman. Pacino had voor eerdere rollen (Godfather, Dog Day Afternoon, Serpico) al een beeldje mogen krijgen.

De film is een beeld uit Amerika begin vorige eeuw die niet alleen de figuur van Malcolm X probeert voor te stellen, maar ook het geheel te kaderen. Daar is Spike Lee toch wel in geslaagd. Bovendien maakt hij boeiend genoeg, door de opzet wat weer te geven als een soort gangsterfilm. Enorm sfeervol. Ik moest zo genieten van de opening met oa Malcolm in hun flashy pakjes en de leuke dansjes. En later in de film de nodige spanning als het protest harder wordt en de sfeer grimmiger.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Geweldige biopic van Spike Lee met een glansrol van Denzel. Moest regelmatig aan JFK denken. Niet zozeer omdat ze op elkaar lijken maar omdat het zoveel te vertellen heeft en door de sterke montage de gehele (erg lange) speelduur blijft boeien. Een van Spike's beste films.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Prima biografie van de activist Malcolm X die er een hele andere benadering op nahield dan pakweg Martin Luther King in zijn strijd voor meer rechten voor de zwarte Amerikaanse bevolking. Het leven van Malcolm iets is bewogen, gecontesteerd en er eentje met ups en downs. Ik had ook het gevoel eerst wat naar een gangsterfilm te kijken, maar met zijn criminele verleden is dit niet vreemd natuurlijk.

Er wordt mijn inziens iets te lang stilgestaan bij dat eerste gedeelte van zijn leven. Voor zijn bekering tot de islam zijn we al gauw anderhalf uur verder. Interessant hierbij is inderdaad om de evolutie te zien in zijn denken en handelen, maar dat rauwe provocerende kantje blijft toch overeind.

Prima casting met Denzel Washington. Hij bracht zijn dialogen en speeches geloofwaardig over, inspirerend bijna. Genomineerd voor een Oscar, maar hem niet gekregen voor deze rol. En, Delroy Lindo blijft steeds een vlotte rol neerzetten, ook hier. Verder heeft Spike Lee best wat moeite gestoken in de biopic. Prima montage, setting en cinematografie. Fijn!

avatar van eka81

eka81

Omdat ik veel wist over Malcolm x, is mij niet iets in de film voorbij gekomen wat ik al niet wist. Film had iets korter gemogen. Denzil Washington is de juiste man om hem te vertolken, en ook de beste acteur die ooit op deze arde rond loopt. Vanwege hem 4*.