Malcolm X (1992)

Verenigde Staten / Japan
Drama / Biografie

geregisseerd door Spike Lee
met Denzel Washington, Angela Bassett en Albert Hall

Malcolm X (Denzel Washington) noemt zichzelf de kwaadste neger van het land. In tegenstelling tot Martin Luther King, predikt hij als militante zwarte moslimleider de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. En dus is hij levensgevaarlijk en staatsvijand nr. 1. Zijn gangen worden nagegaan door de FBI, CIA en door diverse andere inlichtingendiensten. Malcolm X haat blanken, totdat hij op bedevaart naar Mekka gaat.

speranza schreef:
Denzel Washington laat in deze zeker 60 minuten te lang durende film zien een veelzijdig acteur te zijn.

202 bedoel je

avatar van yeyo
tottenham89 schreef:
202 bedoel je

Vind je 'm zo slecht dan?

RichardVeld
In principe de beste rol van Denzel tot nu toe..Prachtige film waarbij ik absoluut stuk zat na de moord scene..

Het is binnen al het mooie werk dat Spike Lee heeft afgeleverd de juweel op de kroon, de slagroom op het ijs...De string op een paar schitterende vrouwebillen..Je begrijpt wat ik bedoel, dit is, zeker gezien Spike zijn achtergrond, zijn belangrijkste film..En naar mijn mening zijn beste..

avatar van De Knip
RichardVeld schreef:

Terwijl jij stuk zat, zat ik te denken: Verrassend is het niet, het lag er dik bovenop en hij is de zoveelste die vanwege uitspraken overhoop wordt geschoten. (van de gehele geschiedenis van Malcolm X zelf was me weinig bekend voor deze film, moet ik bekennen).

***1/2

yeyo schreef:

Vind je 'm zo slecht dan?

??????

avatar van yeyo
tottenham89 schreef:

??????

Als je zegt dat deze film 202 minuten te lang duurt, kan je er niet van genoten hebben.

avatar van Falcon103

hij dacht dat die andere gozer bedoelde dat de film maar 60 min duurde

avatar van kArIzMa_Movie
yeyo schreef:
Dat zegt hij toch niet. Bovendien beoordeelt hij de film met een mooie 4½*.

Falcon103 schreef:

hij dacht dat die andere gozer bedoelde dat de film maar 60 min duurde

Inderdaad, dat bedoelde ik ook . Ik vond het al zo raar dat hij het over 60 minuten had, dus ik zei ''202 bedoel je''. Maar vond het een topfilm.

The One Ring schreef:

Denzel won al eerder een Oscar voor Glory. Of hij daarin een schurk is weet ik niet, maar er zijn genoeg zwarte acteurs die niet de "slechte zwarte neger" speelde en een Oscar kregen. Volgens mij is Training Day het enige tegenovergestelde voorbeeld. Een beetje flauwe opmerking dus.

Last King of Scotland?

avatar van Jessen0wnt
Vandaag aangezet, als ik wist dat ie 202 minuten duurden, had ik wel een beter tijdstip uitgekozen, maar ach. Daar kwam ik pas later achter, typisch weer iets voor mij.

Aangrijpende, mooie, lange en heftige film. Als blanke vond ik sommige uitspraken erg heftig om te horen, maar ik heb niet veel moeite met films. Het is tenslotte maar een film. Later kon ik de hoofdpersoon, Malcolm X, meer begrijpen en werd het verhaal ook aangrijpender.

Goede film, maar duurde mij iets te lang. Er hadden genoeg dingen uit weggelaten worden, voor mij, of ingekort. Ik vind dat een film niet geslaagd is, voor mij, als ik op mijn horloge om het kwartier kijk wanneer het nou eindelijk is afgelopen. Toch op de een of andere manier verrast en vermaakt en ontroerd. Vandaar mijn (best) hoge rating: 3,5 ster.

avatar van John Lee Hooker
Wat een baksteen. Ik wist niet dat hij meer dan drie uur zou duren.

Denzel. Respect. Geweldig wat hij hier neerzet.

Mooi openingsshot: Vanaf het spoor, treintje komt voorbij, naar beneden, schoenen poetsen, Shorty loopt naar gebouw.
Er wordt nogal veel gepraat, gesproken, overlegd, geluisterd, gepreekt, toegehoord en gezegt. Het is allemaal 'n beetje sirieus. Dat is dus ook de reden waarom ik deze film niet zo snel 'n tweede keer zal aanzetten. Het is informatief en eventueel aangrijpend. Aardig om te zien wat Red allemaal doormaakt in zijn leven. Al is het maar een mens, hij zette Amerika wel effe op z'n kop. Maar eigenlijk is het heel stom en tergelijkertijd logisch: eerst laat 'ie zich 'kleinmaken' door te accepteren dat hij geen advocaat kan worden. Dan wordt ie een stoere man met mooi gestreken pakken, glaasjes waar minimaal 40 % in zit en de bijbehorende witte lijntjes die door de neus naar binnen gaan. Dit resulteert dan ook in een bezoekje aan de gevangenis, waar hij even goed na gaat denken. Daarin slaat 'ie door, in plaats van egalité wil hij nu alle koeien zwart hebben. Na wat gesprekken ( met bijvoorbeeld z'n wijffie ) gaat Red, Satan, toch weer twijfelen. Reisje naar Mekka, even nog de goedkope sinaasappels uitzoeken. En ja, dan eindigt het in een Duo Penotti. Alleen was dat nog niet helemaal duidelijk voor de mannen met de shotgun. Had ik ondanks alles niet verwacht moet ik zeggen.
Gezellig sfeertje wel met die kostuums en de bijbehorende settings. Lekker muziekje ook.

Niet zozeer een pepernoot die je even wegslikt maar je moet er echt op kauwen.

Zwaar overgewaardeerde en stereotype, zou ik zeggen. Virtueel elke blanke is slecht en alle negers zijn zielig. Bij tijd en wijle zeer een dimensionaal. 2,0

zo dit was wel 1 goeie film en ook heel leerzaam 5 sterren

avatar van fappie
Denzel is koning.

Duurde een uur te lang naar mijn mening, en Denzel maakte veel goed, daarom alsnog een 3 ster

avatar van DragQueen
Een vrij lange zit met deze film. Maar toch is het een onderhoudend uitgevoerde film, die blijft boeien. Washington zit goed in zijn rol, en acteert sterk. Ook de regie is sterk, en alles is prima in beeld gebracht. 3,5 Ster.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Deed me helaas niet zo veel, deze biografie van Malcolm X. Het levensverhaal van dit interessante karakter ziet er prima verzorgd uit en de film bevat best wat sterke vertolkingen, maar de vertelling wordt niet boeiend genoeg gebracht om ruim drie uur sterk te blijven. Film viel me teveel in herhaling en het begon her en der ook veel te veel te slepen. En het lag er soms ook wel iets te dik bovenop. De acteerprestaties, naast Washington goed werk van onder andere Angela Bassett en een hoopje uitstekende bijrolacteurs, zorgen dat de film niet te ver inzakt, maar écht interessant wilde Malcolm X voor mij ook niet worden.

2,5 sterren.

Driello
Hmmmmmm.....weer zo'n film die door zijn onnodig lange duur bij mij wat wrevel opwekte. Het verhaal over het leven van Malcom X is behoorlijk bekend. Derhalve vraag ik me dan ook af waarom Spike Lee ervoor heeft gekozen nagenoed alles uit het leven van Malcom X in deze film te proppen. Een goed voorbeeld is als Malcom op bezoek gaat bij zijn vroegere partner, die behoorlijk aan lager wal is geraakt. Ik ga ervan uit dat dit in de film is opgenomen om iets over X te zeggen, aan zijn karakter toe te voegen. Dat was onnodig en maakt de film alleen maar overbodig lang.
Een keuze voor een goede uitwerking van een deel van X's leven (bijvoorbeeld het laatste deel en een veel vlottere vertelling van de hele aanloop had deze film veel goed gedaan, denk ik. Ik merk nu overigens ook dat mijn post alweer overbodig lang wordt.......
Het acteerwerk is zeer verzorgd. De archiefbeelden op het eidn tonen hoe goed Washington de titelrol heeft vervuld. Ook Basset speelt prima en het gros van de bijrollen zijn prima. De sfeer van de verschillende tijdperken (jaren 40, 50, 60) zijn sterk gecreeerd, met mooie kleuren en veranderingen van interieurs. Maar toch, na een uur of twee, ga je toch een beetje op het horloge zitten kijken, de doodsteek voor elke film, naar mijn mening.

avatar van Filmfan74
Prachtige en aangrijpende film, ik vond hem helemaal niet te lang. Ik vond het juist mooi dat er de tijd werd genomen om het verhaal van Malcolm te vertellen, van uitgebreide dansscenes tot het ontkroezen van zijn haar. Malcolm X was een omstreden figuur en absoluut geen makkelijke figuur om sympathiek neer te zetten (zeker niet in een tijd dat moslims niet bepaald populair zijn). Dat is wel goed gelukt, zeker op het einde als Nelson Mandela wat over Malcolm X vertelt ben je ervan overtuigd dat hij een belangrijke persoon in de geschiedenis was.

avatar van Ste*
Films doen er wat mij betreft eigenlijk zelden tot nooit goed aan om langer te duren dan tweeënhalf of drie uur. Een ambitieus opgezette film is het zeker, maar je doet toch iets verkeerd als regisseur als het langer dan drie uur moet duren.

Denzel Washington doet het erg overtuigend. De preken doet hij subliem. Ik wilde eerst schrijven dat er wel iets minder gepreek in gekund had, maar eigenlijk vond ik die deels de hoogtepunten van de film, en had er beter in andere stukken geknipt kunnen worden.

De aandacht die besteed is aan verschillende aspecten is wat onevenwichtig. Het begin is nogal rommelig opgezet, waardoor je niet echt lekker in het verhaal komt, het middenstuk vanaf de gevangenis is veruit het sterkste deel, en het einde gaat gewoon echt teveel slepen. Het intro is overigens wel ijzersterk gedaan.

Ik vond zijn ommezwaai na Mekka nogal makkelijk en snel gaan. Het is gebaseerd op naar ik aanneem het echte verhaal, dus het valt niet te wijten aan een ongeloofwaardig scenario, maar het had wel wat uitgebreider verfilmd kunnen worden. Er wordt (terecht) veel aandacht besteed aan hoe hij tot zijn aanvankelijke ideeen komt, wat een interessant deel van de film is, maar vervolgens moeten we het doen met slecht 5 minuutjes waarin hij ineens een ommezwaai maakt wat betreft zijn ideeën over blanken.

Wel een goede film verder, maar het had beter, compacter en evenwichtiger kunnen zijn.

avatar van Fortune
Malcolm X is een goede film van Spike Lee die hem natuurlijk op het lijf is geschreven. De meer dan drie uur durende biopic is uitstekend verfilmd met hier en daar mooi camerawerk en typische Spike Lee filmische kernmerken. 202 minuten is zeker aan de lange kant maar heb met niet verveeld tijdens de film en wilde nog altijd weten hoe het zou aflopen. Hier en daar wel veel herhalingen over de profeet Mohammed waar Malcolm zo fier van is en ook teveel herhaling over dat blanke mensen, blanke duivels zijn, voor de rest weinig op aan te merken of irritatiepunten.

Malcolm X is wel een interessant figuur die zelf veel de fout is gegaan voordat hij tot inkeer is gekomen en eerst zelf racistische beweegredenen had voordat hij het 'licht heeft gezien,' en dat maakt hem uiterst menselijk vooral vergeleken met zijn gelijken die lijken alsof ze alleen maar goed hebben gedaan in hun leven. Sterke film over deze Malcolm X en degenen die ook maar enigszins geïnteresseerd zijn in zijn leven moeten deze film kijken.

avatar van royals
Spike Lee's meesterwerk. Meeslepend en het raakt je wel, ondanks dat ik weinig met de Malcolm X heb. Ik vind het mooiste om te zien hoe deze radicale man op het einde van zijn leven een soort transformatie doormaakte, en zachtaardiger en begrijpender wordt naar andere geloven en mensen toe. Ik houd veel meer van iemand als Martin Luther King. DIe man verdiend ook echt een film, maar raar genoeg bestaat er nog geen biografie over hem.

avatar van Vinokourov
Door de biopic Ray over Ray Charles werd ik getriggerd om deze biopic te bekijken. Er komt namelijk in die film een scene voor hoe Malcolm X vermoord werd. Dat plus het gegeven dat hij een extremere activist dan Martin Luther King was voor de zwarte Amerikanen, waren de enige dingen die ik van hem wist. Anyway, ik ben altijd wel geïnteresseerd in dit soort sociale geschiedenis-episodes en een biopic van 202 minuten lang over Malcolm X is dan ook zeer de moeite waard. Het is echt bijzonder interessant hoe zijn levenswandel door een uitstekende Denzel Washington vertolkt wordt.

Eerst kloot ie maar wat aan maar tijdens zijn gevangenisstraf komt ie tot inkeer en via de leer van de islam kwam hij tot zijn felle standpunten over wat er scheelde aan de positie van de zwarten. Drugs en dergelijke zouden allemaal vergif zijn, die toegediend werden door de blanken en er is eigenlijk geen compromis mogelijk. Voor dat ie gaat spreken, komt een jonge blanke dame naar hem toe en vraagt heel nederig: "Zouden wij toch iets kunnen betekenen?" Het enige wat Malcolm X daarop heeft te antwoorden is: "Nothing" Heel sympathiek is die Nation of Islam en Malcolm X dus niet, interessant echter wel!

De omslag na Mekka maakt wel veel goed en zet Malcolm X ook neer als een goed persoon, haast als een martelaar! Ik weet het niet zo en moet me maar inlezen om een definitief oordeel over hem te vellen. Goed is deze film hoe dan ook wel, de ruim drie uur speelduur vliegt ook zo voorbij. Enkel de ietwat slordige editing met continuïteitsfoutjes valt wat op en is jammerlijk, maar voor de rest heeft Spike Lee een erg mooi gefilmde film afgeleverd.

Languitgesponnen en toch wel indrukmakende biopic van een vechter voor gelijke rechten voor de zwarte bevolkng.
Interessant om de evolutie in de ambities en de opvattingen van de man te volgen.
Spike Lee schotelde in ieder geval degelijk filmmaterie voor en kon rekenen op sterk acteerwerk.