• 8.353.971 stemmen

Met onder meer: Denzel Washington, Angela Bassett en Albert Hall

Releasedatum: 24 juni 1993

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Malcolm X

Malcolm X (Denzel Washington) noemt zichzelf de kwaadste neger van het land. In tegenstelling tot Martin Luther King, predikt hij als militante zwarte moslimleider de radicale bevrijding van de zwarte bevolking. En dus is hij levensgevaarlijk en staatsvijand nr. 1. Zijn gangen worden nagegaan door de FBI, CIA en door diverse andere inlichtingendiensten. Malcolm X haat blanken, totdat hij op bedevaart naar Mekka gaat.

imageimageimageimageimage

Social Media

speranza schreef:

Denzel Washington laat in deze zeker 60 minuten te lang durende film zien een veelzijdig acteur te zijn.

202 bedoel je

avatar van yeyo

yeyo

tottenham89 schreef:

202 bedoel je

Vind je 'm zo slecht dan?

RichardVeld

In principe de beste rol van Denzel tot nu toe..Prachtige film waarbij ik absoluut stuk zat na de moord scene..

Het is binnen al het mooie werk dat Spike Lee heeft afgeleverd de juweel op de kroon, de slagroom op het ijs...De string op een paar schitterende vrouwebillen..Je begrijpt wat ik bedoel, dit is, zeker gezien Spike zijn achtergrond, zijn belangrijkste film..En naar mijn mening zijn beste..

avatar van De Knip

De Knip

RichardVeld schreef:

Terwijl jij stuk zat, zat ik te denken: Verrassend is het niet, het lag er dik bovenop en hij is de zoveelste die vanwege uitspraken overhoop wordt geschoten. (van de gehele geschiedenis van Malcolm X zelf was me weinig bekend voor deze film, moet ik bekennen).

***1/2

yeyo schreef:

Vind je 'm zo slecht dan?

??????

avatar van yeyo

yeyo

tottenham89 schreef:

??????

Als je zegt dat deze film 202 minuten te lang duurt, kan je er niet van genoten hebben.

avatar van Falcon103

Falcon103

hij dacht dat die andere gozer bedoelde dat de film maar 60 min duurde

avatar van kArIzMa_Movie

kArIzMa_Movie

yeyo schreef:

Dat zegt hij toch niet. Bovendien beoordeelt hij de film met een mooie 4½*.

Falcon103 schreef:

hij dacht dat die andere gozer bedoelde dat de film maar 60 min duurde

Inderdaad, dat bedoelde ik ook . Ik vond het al zo raar dat hij het over 60 minuten had, dus ik zei ''202 bedoel je''. Maar vond het een topfilm.

avatar van melkboef

melkboef

The One Ring schreef:

Denzel won al eerder een Oscar voor Glory. Of hij daarin een schurk is weet ik niet, maar er zijn genoeg zwarte acteurs die niet de "slechte zwarte neger" speelde en een Oscar kregen. Volgens mij is Training Day het enige tegenovergestelde voorbeeld. Een beetje flauwe opmerking dus.

Last King of Scotland?

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Vandaag aangezet, als ik wist dat ie 202 minuten duurden, had ik wel een beter tijdstip uitgekozen, maar ach. Daar kwam ik pas later achter, typisch weer iets voor mij.

Aangrijpende, mooie, lange en heftige film. Als blanke vond ik sommige uitspraken erg heftig om te horen, maar ik heb niet veel moeite met films. Het is tenslotte maar een film. Later kon ik de hoofdpersoon, Malcolm X, meer begrijpen en werd het verhaal ook aangrijpender.

Goede film, maar duurde mij iets te lang. Er hadden genoeg dingen uit weggelaten worden, voor mij, of ingekort. Ik vind dat een film niet geslaagd is, voor mij, als ik op mijn horloge om het kwartier kijk wanneer het nou eindelijk is afgelopen. Toch op de een of andere manier verrast en vermaakt en ontroerd. Vandaar mijn (best) hoge rating: 3,5 ster.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Wat een baksteen. Ik wist niet dat hij meer dan drie uur zou duren.

Denzel. Respect. Geweldig wat hij hier neerzet.

Mooi openingsshot: Vanaf het spoor, treintje komt voorbij, naar beneden, schoenen poetsen, Shorty loopt naar gebouw.
Er wordt nogal veel gepraat, gesproken, overlegd, geluisterd, gepreekt, toegehoord en gezegt. Het is allemaal 'n beetje sirieus. Dat is dus ook de reden waarom ik deze film niet zo snel 'n tweede keer zal aanzetten. Het is informatief en eventueel aangrijpend. Aardig om te zien wat Red allemaal doormaakt in zijn leven. Al is het maar een mens, hij zette Amerika wel effe op z'n kop. Maar eigenlijk is het heel stom en tergelijkertijd logisch: eerst laat 'ie zich 'kleinmaken' door te accepteren dat hij geen advocaat kan worden. Dan wordt ie een stoere man met mooi gestreken pakken, glaasjes waar minimaal 40 % in zit en de bijbehorende witte lijntjes die door de neus naar binnen gaan. Dit resulteert dan ook in een bezoekje aan de gevangenis, waar hij even goed na gaat denken. Daarin slaat 'ie door, in plaats van egalité wil hij nu alle koeien zwart hebben. Na wat gesprekken ( met bijvoorbeeld z'n wijffie ) gaat Red, Satan, toch weer twijfelen. Reisje naar Mekka, even nog de goedkope sinaasappels uitzoeken. En ja, dan eindigt het in een Duo Penotti. Alleen was dat nog niet helemaal duidelijk voor de mannen met de shotgun. Had ik ondanks alles niet verwacht moet ik zeggen.
Gezellig sfeertje wel met die kostuums en de bijbehorende settings. Lekker muziekje ook.

Niet zozeer een pepernoot die je even wegslikt maar je moet er echt op kauwen.

avatar van ezra1971

ezra1971

Zwaar overgewaardeerde en stereotype, zou ik zeggen. Virtueel elke blanke is slecht en alle negers zijn zielig. Bij tijd en wijle zeer een dimensionaal. 2,0

avatar van silversurfer

• 2005 stemmen

Denzel is koning.

avatar van janoz46

janoz46

Duurde een uur te lang naar mijn mening, en Denzel maakte veel goed, daarom alsnog een 3 ster

avatar van DragQueen

DragQueen

Een vrij lange zit met deze film. Maar toch is het een onderhoudend uitgevoerde film, die blijft boeien. Washington zit goed in zijn rol, en acteert sterk. Ook de regie is sterk, en alles is prima in beeld gebracht. 3,5 Ster.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Deed me helaas niet zo veel, deze biografie van Malcolm X. Het levensverhaal van dit interessante karakter ziet er prima verzorgd uit en de film bevat best wat sterke vertolkingen, maar de vertelling wordt niet boeiend genoeg gebracht om ruim drie uur sterk te blijven. Film viel me teveel in herhaling en het begon her en der ook veel te veel te slepen. En het lag er soms ook wel iets te dik bovenop. De acteerprestaties, naast Washington goed werk van onder andere Angela Bassett en een hoopje uitstekende bijrolacteurs, zorgen dat de film niet te ver inzakt, maar écht interessant wilde Malcolm X voor mij ook niet worden.

2,5 sterren.

avatar van Driello

Driello

Hmmmmmm.....weer zo'n film die door zijn onnodig lange duur bij mij wat wrevel opwekte. Het verhaal over het leven van Malcom X is behoorlijk bekend. Derhalve vraag ik me dan ook af waarom Spike Lee ervoor heeft gekozen nagenoed alles uit het leven van Malcom X in deze film te proppen. Een goed voorbeeld is als Malcom op bezoek gaat bij zijn vroegere partner, die behoorlijk aan lager wal is geraakt. Ik ga ervan uit dat dit in de film is opgenomen om iets over X te zeggen, aan zijn karakter toe te voegen. Dat was onnodig en maakt de film alleen maar overbodig lang.

Een keuze voor een goede uitwerking van een deel van X's leven (bijvoorbeeld het laatste deel en een veel vlottere vertelling van de hele aanloop had deze film veel goed gedaan, denk ik. Ik merk nu overigens ook dat mijn post alweer overbodig lang wordt.......

Het acteerwerk is zeer verzorgd. De archiefbeelden op het eidn tonen hoe goed Washington de titelrol heeft vervuld. Ook Basset speelt prima en het gros van de bijrollen zijn prima. De sfeer van de verschillende tijdperken (jaren 40, 50, 60) zijn sterk gecreeerd, met mooie kleuren en veranderingen van interieurs. Maar toch, na een uur of twee, ga je toch een beetje op het horloge zitten kijken, de doodsteek voor elke film, naar mijn mening.

avatar van Filmfan74

Filmfan74

Prachtige en aangrijpende film, ik vond hem helemaal niet te lang. Ik vond het juist mooi dat er de tijd werd genomen om het verhaal van Malcolm te vertellen, van uitgebreide dansscenes tot het ontkroezen van zijn haar. Malcolm X was een omstreden figuur en absoluut geen makkelijke figuur om sympathiek neer te zetten (zeker niet in een tijd dat moslims niet bepaald populair zijn). Dat is wel goed gelukt, zeker op het einde als Nelson Mandela wat over Malcolm X vertelt ben je ervan overtuigd dat hij een belangrijke persoon in de geschiedenis was.

avatar van Ste*

Ste*

Films doen er wat mij betreft eigenlijk zelden tot nooit goed aan om langer te duren dan tweeënhalf of drie uur. Een ambitieus opgezette film is het zeker, maar je doet toch iets verkeerd als regisseur als het langer dan drie uur moet duren.

Denzel Washington doet het erg overtuigend. De preken doet hij subliem. Ik wilde eerst schrijven dat er wel iets minder gepreek in gekund had, maar eigenlijk vond ik die deels de hoogtepunten van de film, en had er beter in andere stukken geknipt kunnen worden.

De aandacht die besteed is aan verschillende aspecten is wat onevenwichtig. Het begin is nogal rommelig opgezet, waardoor je niet echt lekker in het verhaal komt, het middenstuk vanaf de gevangenis is veruit het sterkste deel, en het einde gaat gewoon echt teveel slepen. Het intro is overigens wel ijzersterk gedaan.

Ik vond zijn ommezwaai na Mekka nogal makkelijk en snel gaan. Het is gebaseerd op naar ik aanneem het echte verhaal, dus het valt niet te wijten aan een ongeloofwaardig scenario, maar het had wel wat uitgebreider verfilmd kunnen worden. Er wordt (terecht) veel aandacht besteed aan hoe hij tot zijn aanvankelijke ideeen komt, wat een interessant deel van de film is, maar vervolgens moeten we het doen met slecht 5 minuutjes waarin hij ineens een ommezwaai maakt wat betreft zijn ideeën over blanken.

Wel een goede film verder, maar het had beter, compacter en evenwichtiger kunnen zijn.

avatar van Fortune

Fortune

Malcolm X is een goede film van Spike Lee die hem natuurlijk op het lijf is geschreven. De meer dan drie uur durende biopic is uitstekend verfilmd met hier en daar mooi camerawerk en typische Spike Lee filmische kernmerken. 202 minuten is zeker aan de lange kant maar heb met niet verveeld tijdens de film en wilde nog altijd weten hoe het zou aflopen. Hier en daar wel veel herhalingen over de profeet Mohammed waar Malcolm zo fier van is en ook teveel herhaling over dat blanke mensen, blanke duivels zijn, voor de rest weinig op aan te merken of irritatiepunten.

Malcolm X is wel een interessant figuur die zelf veel de fout is gegaan voordat hij tot inkeer is gekomen en eerst zelf racistische beweegredenen had voordat hij het 'licht heeft gezien,' en dat maakt hem uiterst menselijk vooral vergeleken met zijn gelijken die lijken alsof ze alleen maar goed hebben gedaan in hun leven. Sterke film over deze Malcolm X en degenen die ook maar enigszins geïnteresseerd zijn in zijn leven moeten deze film kijken.

avatar van royals

royals

Spike Lee's meesterwerk. Meeslepend en het raakt je wel, ondanks dat ik weinig met de Malcolm X heb. Ik vind het mooiste om te zien hoe deze radicale man op het einde van zijn leven een soort transformatie doormaakte, en zachtaardiger en begrijpender wordt naar andere geloven en mensen toe. Ik houd veel meer van iemand als Martin Luther King. DIe man verdiend ook echt een film, maar raar genoeg bestaat er nog geen biografie over hem.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Door de biopic Ray over Ray Charles werd ik getriggerd om deze biopic te bekijken. Er komt namelijk in die film een scene voor hoe Malcolm X vermoord werd. Dat plus het gegeven dat hij een extremere activist dan Martin Luther King was voor de zwarte Amerikanen, waren de enige dingen die ik van hem wist. Anyway, ik ben altijd wel geïnteresseerd in dit soort sociale geschiedenis-episodes en een biopic van 202 minuten lang over Malcolm X is dan ook zeer de moeite waard. Het is echt bijzonder interessant hoe zijn levenswandel door een uitstekende Denzel Washington vertolkt wordt.

Eerst kloot ie maar wat aan maar tijdens zijn gevangenisstraf komt ie tot inkeer en via de leer van de islam kwam hij tot zijn felle standpunten over wat er scheelde aan de positie van de zwarten. Drugs en dergelijke zouden allemaal vergif zijn, die toegediend werden door de blanken en er is eigenlijk geen compromis mogelijk. Voor dat ie gaat spreken, komt een jonge blanke dame naar hem toe en vraagt heel nederig: "Zouden wij toch iets kunnen betekenen?" Het enige wat Malcolm X daarop heeft te antwoorden is: "Nothing" Heel sympathiek is die Nation of Islam en Malcolm X dus niet, interessant echter wel!

De omslag na Mekka maakt wel veel goed en zet Malcolm X ook neer als een goed persoon, haast als een martelaar! Ik weet het niet zo en moet me maar inlezen om een definitief oordeel over hem te vellen. Goed is deze film hoe dan ook wel, de ruim drie uur speelduur vliegt ook zo voorbij. Enkel de ietwat slordige editing met continuïteitsfoutjes valt wat op en is jammerlijk, maar voor de rest heeft Spike Lee een erg mooi gefilmde film afgeleverd.

avatar van Movsin

Movsin

Languitgesponnen en toch wel indrukmakende biopic van een vechter voor gelijke rechten voor de zwarte bevolkng.

Interessant om de evolutie in de ambities en de opvattingen van de man te volgen.

Spike Lee schotelde in ieder geval degelijk filmmaterie voor en kon rekenen op sterk acteerwerk.

scorsese

Geweldige film over het leven van Malcolm X die in Amerika strijd voor gelijke rechten. Wat mij betreft één van de beste biopics over een boeiend persoon dat zich afspeelt in een boeiende periode. Groots opgezet, mooi aangekleed, vlot gemonteerd en hierdoor meeslepend waardoor de lange speelduur geen probleem is. Veel aangrijpende momenten zonder dat het ook meer een moment sentimenteel wordt. Denzel Washington zet een prachtrol neer.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een behoorlijke lange zit van 3 uren waar zeker de tijd genomen wordt om een bepaald beeld van de situatie destijds te schetsen, de ontwikkeling van Malcolm en de hele afloop en de kwaliteit druipt er in die zin af. Dat het in die tijd erg onrustig was blijkt ook wel uit de gemiddelde Vietnam-docu of anders Detroit van Bigelow. Goede vertolking natuurlijk van Washington, Malcolm X is zeker in de houding en mimiek en kleine gebaartjes te herkennen. Toch duurt de film mij te lang om de hele tijd te boeien. Ik heb bij tijd en wijlen echt moeite mijn aandacht erbij te houden een al te hoog cijfer gaat de film dan ook niet krijgen.

Desondanks is het zo nu en dan een meer dan interessant beeld. In het begin de hilarische en schreeuwerige pakken van zowel Spike Lee als Washington, de redelijk kolderieke momenten met de inbraak en de samenwerking met Delroy Lindo die een hele aardige rol neerzet. Maar dat is wat mij betreft opvulling want afgezien van wat achtergrond voegt het weinig toe. Pas wanneer hij zich in de gevangenis in bepaalde literatuur en leer gaat interesseren begint het wat mij betreft echt te leven. Dan zijn we wel inmiddels al anderhalf uur onderweg en heeft de film al enigszins verloren op zijn lange aanloop. Interessant blijft wel het beeld wat geschapen wordt over de situaties en maatschappelijke onrust. Hierboven wordt stereotypering genoemd, alle blanken slecht, alle zwarten goed. Ik geloof dat je dan juist helemaal de plank mis slaat. Dit is wat ik juist sociaal gezien en maatschappelijk interessant vind, namelijk dat het hele gedrag en verdeling in die zin een groot grijs gebied is ingegeven door een eeuwenoud leer van hiërarchie, een voorgeprogrammeerd idee van verschil tussen beide wellicht aangesterkt door angst voor elkaar. De blanken zijn niet perse verkeerd, natuurlijk wel in hun behandeling, maar vooral in een eeuwenoude kolossale denkfout die terug gaat naar de slavernij. Dit aangevuld met dat de gemiddelde Amerikaan nu niet bepaald een ontwikkeld burger van de wereld was, lijkt het meeste gedrag en gedachtengoed toch puur uit verschrikkelijke domheid te komen. Is het Malcolm zelf niet terug komt op zijn gedachtengoed na zijn trip naar Mekka? Hij betrapt zichzelf juist ook op racisme en stereotypering. Maar goed, terug naar de film.

Zo nu en dan erg kundig gebracht, mooi tijdsbeeld, Malcolm X maakt zelfs gespeeld door Washington indruk en het gebruikelijke gekonkel leid tot een einde niet veel anders dan ML King en Kennedy. De wereld willen veranderen komt tegen een prijs en het zou me niet verbazen dat hier ook weer een overheidsdienst een dikke vinger in de pap had. Prima film die toch krachtiger en pakkender gekund had mits hij iets compacter geweest was.

avatar van TMP

TMP

Enerzijds wel interessant om meer te weten te komen over Malcolm X, maar anderzijds te lang uitgesponnen. Denzel Washington zet Malcolm X overtuigend neer en acteert prima. De meeste bijrollen zijn een stuk minder memorabel. De film duurt met zijn speelduur van meer dan drie uur echt te lang. Met name het gedeelte voor de gevangenschap van Malcolm X is niet altijd even boeiend en had beduidend korter gemogen.

avatar van Robi

Robi

• 1957 berichten

Ik dacht eigenlijk dat ik deze film al eens gezien had, maar dat was dus niet zo. Een film over het leven van Malcolm X. Het eerste deel van de film is nog wel erg goed en vliegt om, maar als hij eenmaal tot inkeer komt wordt de film in mijn beleving een stuk trager en saaier. De lengte van ruim drie uur is dan ook de grootste vijand van deze film.

avatar van tbouwh

tbouwh

A racial explosion is more dangerous than an atomic explosion

Verbijsterend hoe strak de lijn is die je kunt spannen tussen de proloog van deze film en het hier en nu van de VS. Eigenlijk is Malcolm X nog een stuk urgenter om de bredere [historische] context van een ideaal te begrijpen dan Do the Right Thing, de film die al in restauratie werd aangeleverd en nu natuurlijk helemaal hoogtij viert in sommige bioscopen en menig huiskamer. Een sociaal-politiek momentum gadeslaan in een film van toen of in de media van nu is immers nooit alles zonder een goed begrip van historische en ideologische achtergrond.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Spike Lee zet met Malcolm X een ijzersterke biopic neer. Onbegrijpelijk dat Denzel Washington geen Oscar kreeg voor deze rol en het beeldje toen ging naar Al Pacino in Scent of a Woman. Pacino had voor eerdere rollen (Godfather, Dog Day Afternoon, Serpico) al een beeldje mogen krijgen.

De film is een beeld uit Amerika begin vorige eeuw die niet alleen de figuur van Malcolm X probeert voor te stellen, maar ook het geheel te kaderen. Daar is Spike Lee toch wel in geslaagd. Bovendien maakt hij boeiend genoeg, door de opzet wat weer te geven als een soort gangsterfilm. Enorm sfeervol. Ik moest zo genieten van de opening met oa Malcolm in hun flashy pakjes en de leuke dansjes. En later in de film de nodige spanning als het protest harder wordt en de sfeer grimmiger.