The Hurricane (1999)

3,71

Biografie / Sport

geregisseerd door Norman Jewison
met Denzel Washington, John Hannah en Deborah Kara Unger

In een bar schieten twee mannen zonder aanleiding drie bezoekers dood en vluchten. Een foute agent die de Amerikaanse held Rubin 'Hurricane' Carter al haat sinds hij klein was, arresteert de bokser op verdenking van de moorden. The Hurricane is onschuldig, maar hij heeft geen schijn van kans in de rechtszaal: hij gaat levenslang de gevangenis in. Duizenden mensen eisen zijn vrijlating, maar niets helpt. Na jaren onschuldig achter de tralies en met alle hoop vervlogen, komt een jongen in actie voor zijn vrijlating.

203 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van sinterklaas
geplaatst: 13 november 2012, 14:54 uur [permalink]
Behoorlijke boksersdrama met een schitterende rol van Denzel Washington als de bokser Rubin Carter alias The Hurricane. Deze film is ook bijna aan alle kanten te vergelijken met de latere Ali. Ook dit is weer een bijzondere, leerzame maar ook behoorlijk gemene biografie. We maken kennis met Rubin en volgen hem vanaf zijn jeugd. We zijn in de jaren 40-50 en 60, de tijd dat zwarten nog behoorlijk werden uitgekotst in Amerika, dat is ook de reden dat de jonge Rubin altijd er word in geluist door die corrupte klotesmeris Della Pesca, die een hekel heeft aan zwarten en er met zijn slimme trucjes altijd voor zorgt het leven van Rubin vanaf kinds af aan op de meest laffe wijze zuur te maken. Ondanks de vele drempels in zijn jonge jaren, word Rubin toch een wereldberoemde bokser, maar helaas kan Pesca het weer niet laten om hem lastig te vallen, dit keer met een moordzaak.

En zo word de beroemde "Hurricane" veroordeeld tot levenslang en iedereen vecht voor zijn vrijheid. Zo word de film van een boksersdrama een ijzersterke gevangenisfilm, die wat mij betreft zeker wel in het rijtje The Green Mile en The Shawshank Redemption valt. Je hebt ook gewoon erg veel respect voor Carter dat hij zich altijd erg sterk houd in de gevangenis en ondertussen, met behulp van zijn fans, de waarheid boven tafel probeert te halen en zijn onschuld te bewijzen. Ook die scene's met zijn zoontje, die geboren was toen hij in de gevangenis zat, waren hartstikke mooi. Ook uiteraard de scenes buiten Carter om, bv: met de familie van hem, en hoe zijn geliefden met zijn gevangeschap omgaan. De vrienden die Carter in de gevangenis maakt (bv die Massai) waren ook erg inspirerend.

Ook de rechtzaak en de hele ontknoping was een moment om niet te vergeten.

Voor de rest is dit een schitterende film en dit is wellicht een van de beste rollen van Denzel Washington vind ik. Meestal kiest hij voor thrillers en actie, maar ook voor biografische en realistische rollen ben je bij Washington ook zeker bij het goede adres.

geplaatst: 22 december 2012, 11:20 uur [permalink]
Ik ben totaal geen fan van Denzel Washington, maar deze film is hierop een uitzondering. Eindelijk vond ik hem geloofwaardig in een zeer goed verhaal. De Making of met de echte Rubin Carter maakt het helemaal af.

Driello
geplaatst: 4 februari 2013, 15:40 uur [permalink]
Een nogal eenzijgig verteld verhaal over Carter, die veel positiever wordt neegezet dan hij in werkelijkheid was. Dat is ware geschiedsvervalsing en doet serieuze afbreuk aan de film. Ook de nu en dan wel erg magere dialogen (vooral als dat dikke jochie aan het woord is) en de ingebouwde 'tear-jerker-momenten doen de film geen goed. Waschington acteerd wellicht best, maar dit lijkt me dan niet echt een moeilijke rol om te vertoken. Het nummer van Bob Dylan (een van mijn favoriete pop-songs ooit) is het hoogtepunt van de film en maakt meer los dan de film zelf.

avatar van Alonzo
geplaatst: 23 februari 2013, 22:40 uur [permalink]
Topper! Meer kan ik niet zeggen.
Denzel was weer top!

avatar van benni
geplaatst: 8 september 2013, 23:16 uur [permalink]
3e keer gezien, verhoogd van 4 naar 4,5... Top!

geplaatst: 15 november 2013, 13:27 uur [permalink]
Wat een prachtige film is dit !!!
Waar gebeurd verhaal, een genre dat ik het liefste zie, en dit is er eentje om te onthouden.
Een sterke cast, Denzel Washington is subliem, maar ook de andere leden van de cast zijn prachtig, Deborah Kara Unger is uitstekend in deze film, in een rol die je zelden van haar ziet.
Echt dit is een aanrader mensen.
Heb de film gezien op TV, maar komt dadelijk op mijn verlanglijst terecht. Wil ik in mijn collectie !!

avatar van tattoobob
geplaatst: 24 oktober 2014, 15:14 uur [permalink]
Geweldig mooie film die mij zeker geraakt heeft.....jaa een van de beste met Denzel Washington in de hoofdrol....zo zie ik de dit soort genre films het liefst.
Dikke aanrader.

avatar van dvdcrusher
geplaatst: 26 november 2014, 03:17 uur [permalink]
Schitterend waargebeurd boksersdrama met Denzel in een glansrol. Als zwarte kan je heel wat overkomen in de VS; Carter is niet de eerste zwarte die jarenlang onschuldig in de gevangenis beland. Opmerkelijk ook de rol van 'slechterik' Della Pesca de politierechercheur die Carter van kindsbeen af al achtervolgt. Dikverdiende 4,5 sterren

geplaatst: 28 december 2014, 20:04 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Wat een prachtige film is dit !!!
Echt dit is een aanrader mensen.

Na iets meer dan een jaar deze film opnieuw bekeken.
Ik had al gezegd dat ik hem in mijn collectie wou, en had de film zelfs al na een paar weken op blu-ray in m'n bezit.
Maar heb tot nu gewacht op dit meesterwerk opnieuw te bekijken.
Dit is een pracht van een film met een indrukwekkend verhaal, de beste film ooit met Denzel Washington in de hoofdrol.
Maar de ganse cast is goed.
Zeer warm aanbevolen....
En voor wie denkt dat het nummer 'Hurricane' van Bob Dylan gaat over orkanen, neen hoor, de uitleg waarover dat nummer gaat krijg je in deze 2,5 uur durende prachtfilm !!!

TMP
geplaatst: 16 december 2015, 21:01 uur [permalink]
Denzel Washington acteert, zoals vrijwel altijd, behoorlijk sterk. Hij draagt de film vrijwel in zijn eentje, want de overige personages zijn geen van allen erg interessant. Het eerste deel van de film, waarin Carters bokscarrière en zijn arrestatie en verblijf in de gevangenis naar voren komen, is wel interessant, maar gaandeweg wordt het toch een stuk minder boeiend en zelfs een beetje langdradig.

geplaatst: 26 december 2015, 20:59 uur [permalink]
TMP schreef:

Ligt misschien ook aan de 146 minuten ?? 😜 😉

geplaatst: 26 december 2015, 21:00 uur [permalink]
Ben hem weer aan het kijken , is vandaag op ziggo sport 🙂

avatar van Boneka
geplaatst: 16 januari 2016, 22:24 uur [permalink]
In 2012 gaf ik deze film een 4.5. Maar gisteren toch maar een puntje minder. Nog steeds een uitstekend drama en sterk geacteerd. Maar de lange film had van mij best wel wat sneller gemogen. Inmiddels is de goede man overleden.

De blu ray film is helaas niet van al te beste kwaliteit. Er zitten heel wat vuiltjes in. Niet echt storend maar toch. De scherpte is gelukkig wel goed. Ook missen we de extra's die ik heel erg graag had gezien.

Een mooi artikel staat op deze link: The story of boxer Rubin ‘Hurricane’ Carter | Crimesite Camilleri

avatar van Pim1993
geplaatst: 17 februari 2016, 13:51 uur [permalink]
Zeer sterk drama.

avatar van schenkowiets
geplaatst: 27 april 2016, 01:04 uur [permalink]
Beste dramafilm die ik ooit gezien heb,en nog waar gebeurd ook.

avatar van Nocturnal
geplaatst: 15 september 2016, 11:50 uur [permalink]
Géweldige film met een uitstekende prestatie van Denzel Washington , zékers een aanrader! Ik ben nu wel een fan van boksfilms maar deze film gaat over meer dan de boksport alleen , het gaat over onrechtvaardigheid , het leven in de gevangenis en de groeiende kameraadschap tussen twee personen die over elkaar van tevoren nooit hebben gehoord en/of gezien hebben die ontstaat via brievenwissel.
Dus mensen die van drama , autobiografiëen , juridische thrillers en dergelijke houden zullen deze film zeer zekers waarderen!

avatar van Teejey
geplaatst: 15 november 2016, 21:09 uur [permalink]
Aardig verhaal met een sterke Denzel, maar toch verlangde ik het grootste gedeelte van de film naar het einde vanwege gebrek aan vrijwel alle overige punten: originaliteit, onvoorspelbaarheid, kleurrijke personages (naast Denzel), audiovisueel spektakel en als drama zijnde misschien wel vooral inlevingsvermogen.

Tegenvaller, maar net een voldoende.

avatar van KevinBacon
geplaatst: 9 januari, 12:50 uur [permalink]
Bokser wordt veroordeeld voor moord. Onterecht. Indrukwekkend. 4 sterren

avatar van KevinBacon
geplaatst: 9 januari, 20:37 uur [permalink]
Mvg

avatar van IH88
geplaatst: 2 februari, 18:13 uur [permalink]
“Hate put me in prison. Love's gonna bust me out.”

Sterke film. The Hurricane is weinig subtiel, geromantiseerd en de personages zijn wel erg zwart-wit, maar dat doet niets af aan het indrukwekkende en bijzondere verhaal van Rubin ‘Hurricane’ Carter. De film mist een scherp randje en deze biopic kleurt wel heel erg binnen lijntjes.

Maar wanneer regisseur Jewison zich focust op het verhaal van Carter en Denzel Washington zijn ding laat doen maakt de film indruk. Het gedeelte met Lesra en de Canadezen, die Carter vrij willen krijgen, is interessant en de band tussen Carter en Lesra wordt sterk neergezet. Washington en Shannon hebben een mooie chemie. Het einde raakt me iedere keer weer en is een prachtige afsluiter.

avatar van numb nuts
geplaatst: 11 februari, 18:05 uur [permalink]
Boneka schreef:

maar waarom de film dan maar wat minder de waarderen?tijden veranderen maar eens een punt gezet is een punt op die film,dat moment.

avatar van numb nuts
geplaatst: 11 februari, 18:06 uur [permalink]
numb nuts schreef:
ik kijk ook tuurlijk films terug maar zal de film dan of iets meer warderen maar nooit lager.dat moment is wat geld.

avatar van Boneka
geplaatst: 11 februari, 23:44 uur [permalink]
numb nuts schreef:

Nooit lager? Wat denk je aan je eigen leeftijd? Je wordt ouder en gaat eerdere puberfilms minder vinden.