Limelight (1952)

Komedie / Drama

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Claire Bloom en Nigel Bruce

Calvero is een komediant die ooit succesvol was maar nu in de vergetelheid begint te raken. Hij ontmoet een balletdanseres die de toekomst net zo treurig inziet als hijzelf, en samen proberen ze over hun depressies heen te komen.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige, soms tijdloze film die me ondanks de lange speelduur redelijk constant wist te boeien. Ik heb drie keer doorgespoeld bij de momenten dat er iets op het toneel werd uitgevoerd en wat voor mij weinig toevoegde aan het verhaal, buiten dat bevestigde het in mijn idee dat ik nog steeds te
weinig van Chaplin heb gezien en ik 'm volgens mij ondergewaardeerd heb want zogenaamd oubollig. Dialogen waren schitterend, en jammer dat er op imdb weinig quotes staan aangehaald want ik had er graag nog wat meer na willen lezen.

BlueJudaskiss schreef:

Toch hopelijk niet de unieke scène samen met Buster Keaton?

avatar van BlueJudaskiss
Baggerman schreef:

Toch hopelijk niet de unieke scène samen met Buster Keaton?

Na een tijdje wel. Duurde erg lang en ik had het al vrij snel gezien. Dit was nou voor mij het wat meer oubollige deel. Maar ik doel vooral op de droom-en flashbacksequentie van Chaplin tegen het begin van de film.

avatar van arno74
Aardige Chaplin, maar wel van een totaal andere stijl dan de stille films waar hij om bekend staat. Deze film is veel serieuzer van opzet en voelt een beetje autobiografisch aan, niet te vergelijken met zijn eerdere werk. Zijn grijze haren en zijn wat gelaten blik op de poster spreken boekdelen, drama en melancholiek overheersen.

Het voelt een beetje aan als het sluiten van het tijdperk, die van de stille films, waarin hij carrière maakte. Het is ook een soort van eerbetoon aan die tijd, met zijn geweldige uitspraak "It's the tramp in me I suppose" en met zijn samenspel met Buster Keaton.

Ik was ingesteld op zijn komische vroege films, en dat is duidelijk de verkeerde insteek bij het kijken naar deze film. Nu ik weet wat ik kan verwachten moet ik deze toch ooit gaan herzien. Nu hou ik het op 3,5* voor deze mooie, bijzondere maar ook atypische (afscheids)film van Chaplin.

Een dramatisch meesterwerk van de meester zelf. Bij zijn afscheid liet Charles Chaplin andermaal zien hoe veelzijdig hij wel niet was. Niet alleen als regisseur en scenarioschrijver, maar ook als drama-acteur. En daarnaast als componist, want de door Chaplin gecomponeerde muziek is werkelijk prachtig; het melodieuze centrale thema zelfs fenomenaal.
Ook het optreden van Claire Bloom, die toentertijd nog aan het begin van haar carrière stond, mag geroemd worden. Net als de kostelijke scène van Chaplin met zijn vroegere “concurrent” Buster Keaton. Leuk bovendien dat er ook nog een klein rolletje weggelegd was voor de aloude slapstickacteur “Snub” Pollard als een van de straatmuzikanten.

Een tijdloze film, die men naar mijn bescheiden mening tegenwoordig niet meer zou kunnen maken. Een waardig afscheid van een fantastische carrière.

BBarbie schreef:
Bij zijn afscheid liet Charles Chaplin andermaal zien hoe veelzijdig hij wel niet was. Niet alleen als regisseur en scenarioschrijver, maar ook als drama-acteur. Een waardig afscheid van een fantastische carrière.

Limelight is toch niet Chaplins laatste film?

Baggerman schreef:
Limelight is toch niet Chaplins laatste film?

Dat klopt, want hij heeft daarna bij mijn weten nog twee films gemaakt. Maar die zijn in mijn ogen inferieur aan zijn andere werken en die wil ik eigenlijk het liefst over het hoofd zien. Zonde dat Chaplin die films gemaakt heeft en dat jou dat opgevallen is.

BBarbie schreef:
Zonde dat Chaplin die films gemaakt heeft en dat jou dat opgevallen is.

Hmmm, het viel me juist op omdat ik 'A King in New York' nog best wel een leuke film vind, maar daarin ben ik één van de weinigen.

avatar van 93.9
Chaplin's beste!

Het plezier in het leven stond centraal in deze sentimentele, bitterzoete en tragische komedie, over een clown (of komediant), aan de alcohol verslaafd, die een depressieve ballerina weer wist op te kalefateren. De film duurde, vooral door een teveel aan overdreven (het leek wel zelfbevrediging) scènes over Chaplin zelf, veel te lang. In ieder geval was het hoogtepunt een duet tussen Charles Chaplin en Buster Keaton.

Goeie film waarin een oude komediant een jonge vrouw redt, die zichzelf van het leven probeert te beroven. De relatie die ontstaat tussen die twee is mooi uitgewerkt, zowel hun liefde voor elkaar als het feit dat de jonge generatie het overneemt van de oude. Melodramatisch, maar Charles Chaplin komt er mee weg hier. Wel had de film met gemak wat korter gekund, zo zitten er te veel toneelstukjes in de film (maar de scene met Charles Chaplin en Buster Keaton op het eind wil je natuurlijk niet missen).