menu

City Lights (1931)

mijn stem
3,71 (628)
628 stemmen

Verenigde Staten
Komedie / Drama
87 minuten

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Virginia Cherrill en Florence Lee

Een zwerver wordt verliefd op een mooi blind meisje. Haar familie bevindt zich in financiële problemen. De knipperlicht-vriendschap van de zwerver met een rijke man zorgt er voor dat hij het meisje kan onderhouden.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=b2NTUnujk1I

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van VincentL
3,5
City Lights

Pas mn tweede Chaplin film. Na behoorlijk onder de indruk te zijn van The Great Dictator besloot ik mijn ervaring maar eens met Gold Rush, Modern Times en City Lights uit de breiden. Beginnende met de laatste dus.

Het verhaal steekt aardig in elkaar. Het is natuurlijk niet heel bijzonder. De combinatie van romantiek en humor is goed en evenwichtig. Er doen zich meerdere hilarische situaties voor vooral met Chaplin en Harry Myers. De zekere dramatiek die op het einde in de film komt is een goede inmenging. Net als bij The Great Dictator kon ik een zekere morele boodschap ontwarren, wat voor mij Chaplin weer die extra punten geeft.

Ik denk dat ik mag concluderen dat Chaplin des werelds grootste acteur aller tijden is. Wat hij met louter mimiek en muziek kan neerzetten is werkelijk fenomenaal. Zijn gehele preformance is adembenemend. Zowel qua gezicht als lichaamstaal straalt de klasse er vanaf.
Naast Chaplin lijkt Myers niet veel natuurlijk, maar als je hem in zijn context bekijkt doet hij het ook zeker niet slecht. In combinatie met zijn tegenspeler weten ze het beste in elkaar naar boven te halen.

De film is goed geschoten. Naar huidige maatstaven wat simplistisch natuurlijk, maar dat zou anachronistisch zijn. Het steekt gewoon allemaal erg goed in elkaar. Leuke en diverse locaties wisselen elkaar af. De filmmuziek is in mijn ogen bij stomme films altijd beter geweest dan bij geluidsfilms. Ook hier vind ik dat weer van toepassing. De gehele sfeer en alle scènes staan of vallen met de muziek. Het is alleen jammer dat Chaplin de muziek meerdere malen herhaalt.

City Lights is iets minder dan The Great Dictator en dat komt dan echt doordat het verhaal simpeler is. Acterend en qua muziek is het fantastisch.

3.5*

stephan015
Geweldige film, extra knap omdat dit na de introductie van de geluidsfilm is gemaakt. 4.5/5*

avatar van arno74
5,0
Wonderschone en tijdloze film. Ik dacht dat geen andere Chaplin het niveau van The Great dictator kon benaderen, maar deze doet dat wel en overstijgt het misschien zelfs. De film vangt aan met een heerlijke komische beginscène die de lat meteen hoog legt voor de rest van de film. Gewaagd. Maar de kracht van de film zit in de combinatie tussen de humor en het drama.

De ontmoeting met de bloemenverkoopster, met name het moment dat Chaplin merkt dat het meisje blind is, maakt veel indruk en is zowel door hem als door haar subliem geacteerd. En dat geldt ook voor de slotscène, waar het meisje eerst moet lachen om de armoedzaaier die ze voor zich ziet, totdat ze zijn hand vasthoudt, pas op dat moment 'ziet' ze echt wie ze voor zich heeft en volgt het laatste dialoog:

- "Can you see now?"
- "Yes, I can see now."


De mimiek van Virginia Cherrill nadert in die twee scènes de perfectie en werpt bijna een schaduw over de acteerprestatie van Chaplin. Als Chaplin in het zwartwit en zonder geluid dit soort films kon afleveren doet het je afvragen wat hij voor ons vandaag zou kunnen hebben gemaakt.

Cinema pur sang. Ruim 4,5*, met kans op verhoging naar 5*

avatar van Kronos
5,0
arno74 schreef:
De mimiek van Virginia Cherrill nadert in die twee scènes de perfectie en werpt bijna een schaduw over de acteerprestatie van Chaplin.

Maar de reactie van Chaplin daarop, als zij hem voor het eerst echt ziet, overtreft dat nog. Het lijkt zelfs of de kijker op dat moment ook voor het eerst in de film even de echte Chaplin ziet. Heerlijke film, uit een tijd toen er nog tijd was voor een traag poëtisch ritme. Zeker 5* waard, arno74. En een plaats in je top 10 natuurlijk.

avatar van arno74
5,0
Kronos schreef:
Zeker 5* waard, arno74. En een plaats in je top 10 natuurlijk.
Het is nu dringen geblazen in mijn top 10, maar wie weet krijgt het in de toekomst nog een plaatsje

avatar van BBarbie
5,0
Kronos schreef:
Heerlijke film, uit een tijd toen er nog tijd was voor een traag poëtisch ritme.


4,5
Verrukkelijke Chaplin film. Nooit zoveel gelachen bij een stomme film, terwijl de film daarnaast
af en toe buitengewoon charmant en ontroerend is. Grandioze choreografie ook, waarbij
Chaplin volgens mij als in geen andere film van hem qua timing en bravoure zijn capriolen
zozeer ten beste weet te geven. Geniale verhaal structuur ook, met aldoor wisselende situaties.
Was voorheen zijn The Great Dictator voor mij zijn beste. Deze gaat er net even overheen.

avatar van BBarbie
5,0
In de slipstream van de herziening van Limelight ook deze magistrale film voor de zoveelste keer nogmaals gekeken en mijn waardering naar het hoogste niveau gebracht. Deze ontroerende mix van slapstick en drama is mijn all time Chaplin-favorite. Alles klopt aan deze film: de regie, het verhaal, het acteerwerk, de muziek. Een absolute topper.

avatar van mr rumson
4,0
prachtige film waarvan ik genoten heb .
Chaplin weet zijn komische momenten perfect te combineren met dramatische momenten.
Het verhaal is zonder meer meelevend en weet te boeien vanaf het begin tot het einde.
Maar ook de muziek is perfect..
Ook al heb ik niet zoveel op met Chaplin maar ga zeker weer eens meer films zien van deze man.

avatar van Drulko Vlaschjan
3,5
Charmant, dat vond ik het. Ik heb te weinig kennis van film om te beseffen hoe ontzettend knap dit was in die tijd. Bekeken met de ogen van nu vind ik hem vooral charmant. Dat had ik al gezegd. Soms een beetje grappig, erg knap gespeeld en bovenal charmant.

avatar van 93.9
4,5
Een niet happy end was nog mooier geweest, maar zo ver waren we nog niet.

Wat een ge-wel-dige film!

avatar van DVD-T
2,0
"A comedy romance in pantomime"

Toen ik dat als las, zat de schrik er bij mij goed in. Dit ga ik dus niks vinden. En uiteindelijk is dat ook gebleken. Dit soort stomme films is dus niet aan mij besteed. Dat theatrale vind ik helemaal niets. Helemaal niet in combinatie met de slapstick comedy die Chaplin hier in brengt. Ik vond het echt niet grappig. En dan wordt ook elke grap eens een keer of wat herhaald. Wat overblijft is wel een film met een mooie boodschap en een leuk liefdesverhaal. Ook sommige interacties met de rijke man zijn nog genietbaar.

Wel erg kundig gemaakt door Chaplin. Hij weet duidelijk wel waar hij mee bezig is. Mooi gefilmd, goede editing. Het gebruik van muziek als geluidseffecten op een erg aanwezige manier vond ik wat minder werken. De muziek zelf is ook wat matig gekozen, en begon me op den duur zelfs te storen.

Dit is dus alles wat ik niet zoek in silent cinema. Ik wist min of meer wat ik kon verwachten, maar had het toch iets genuanceerder verwacht. Het is niet zozeer dat het een slechte film is, maar dit is gewoon niet mijn ding.

Dit is mijn eerste kennismaking met Chaplin, dus wil hem nog niet helemaal opgeven.

avatar van arno74
5,0
DVD-T schreef:
Dit is mijn eerste kennismaking met Chaplin, dus wil hem nog niet helemaal opgeven.
Ik vrees dat Chaplin dan (nog?) niets voor je is. Slapstick, romatiek, en wat je als theatraal omschrijft is zo'n beetje wat Chaplin kenmerkt, en dit is een van zijn beste films.

avatar van DVD-T
2,0
arno74 schreef:
(quote)
Ik vrees dat Chaplin dan (nog?) niets voor je is. Slapstick, romatiek, en wat je als theatraal omschrijft is zo'n beetje wat Chaplin kenmerkt, en dit is een van zijn beste films.


Dank voor je toelichting, Arno. Had nog wel ergens een klein beetje hoop dat ik misschien de verkeerde film gekozen had om mee te beginnen. Als dit kenmerkend is voor de rest voor de rest van zijn werk, denk ik dat ik Chaplin maar laat voor wat het is.

MovieLynn
DVD-T schreef:
Had nog wel ergens een klein beetje hoop dat ik misschien de verkeerde film gekozen had om mee te beginnen. Als dit kenmerkend is voor de rest voor de rest van zijn werk, denk ik dat ik Chaplin maar laat voor wat het is.


Nou, dat hoeft niet zo te zijn... Misschien kan je hem toch nog een kans geven. Ik heb zelf drie films van Chaplin gezien, en vond dit duidelijk de minste van de drie. De andere twee die ik heb gezien waren The Kid en Modern times.

avatar van DVD-T
2,0
MovieLynn schreef:
(quote)


Nou, dat hoeft niet zo te zijn... Misschien kan je hem toch nog een kans geven. Ik heb zelf drie films van Chaplin gezien, en vond dit duidelijk de minste van de drie. De andere twee die ik heb gezien waren The Kid en Modern times.


Een andere film kan inderdaad heel anders uit gaan pakken. Een andere film van Chaplin zal ongetwijfeld ooit nog wel eens aan bod komen, waarbij Modern Times mij nog het meest aanspreekt. Maar na het zien van City Lights heb ik er voorlopig (nog) geen zin in.

avatar van mjk87
3,5
Fraaie Chaplin die steeds beter wordt. Het begin is nogal flauw met zijn typische humor die niet de mijne is (ik zie liever dan Buster Keaton) maar Chaplin heeft nog wel talent genoeg als regisseur om het tempo er goed in te houden. Het tweede deel als die meligheid naar de achtergrond verdwijnt en Chaplin een lief liefdesverhaal vertelt wordt het allemaal een stuk fijner. Leuke personages en gewoon een fijn filmpje dat je even zo ook tussendoor kan kijken. Het grote meesterwerk zie ik er echter niet in. 3,5*.

avatar van mrklm
5,0
Vraag mij wat de beste filmscène aller tijden is en zonder enige twijfel zal ik zeggen dat het voor mij de slotscène is van City Lights. Chaplin beschouwde het zelf ook als het emotionele hoogtepunt uit zijn oeuvre en mede daardoor beschouwen veel filmkenners deze film als het hoogtepunt uit zijn zeer indrukwekkende oeuvre. Je kunt die slotscène op YouTube vinden, maar doe dat alsjeblieft niet. Het is de bekroning van een eenvoudig, maar intelligent geconstrueerd verhaal.
Charlie ontmoet een vriendelijke bloemenverkoopster [Virginia Cherrill] en laat al zijn charmes op haar los wanneer hij met zin laatste centen een bloemetje van haar koopt. Het meisje blijkt blind te zijn en door een misverstand denkt ze dat Charlie een miljonair is. ’s Nachts, wanneer hij een bankje aan het water zoekt om te overnachten, ontmoet hij een stomdronken miljonair die zichzelf wil verdrinken. Charlie weet hem te stoppen en uit dank neemt de miljonair hem in huis en geeft hem een smak geld. De volgende dag zoekt Charlie het bloemenverkoopstertje op en koopt een gigantische bos bloemen, waardoor er een vriendschap ontstaat tussen de twee. Maar wanneer hij terugkeert bij het huis van de miljonair, is die man weer nuchter, kan hij zich Charlie totaal niet herinneren en gooit hij hem op straat! Wanneer Charlie leest over een wonderoperatie waardoor het blinde meisje haar gezichtsvermogen terug kan krijgen, belooft hij de operatie te zullen betalen en neemt hij allerlei klusjes aan in een poging het geld bij elkaar te krijgen, ook al betekent dit dat hij haar dan zal moeten verlaten om haar niet te laten merken dat hij niet is wij zij denkt dat hij is.

Net als in “Modern Times” dient het verhaal deels als een framework voor losse sketches, die Chaplin tot in de perfectie uitwerkte. In 1931 was de filmindustrie volledig overgegaan op geluid en ook Chaplin heeft deze mogelijkheid of overwogen, maar uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het zwervertje niet zou kunnen spreken, omdat daarmee de universele aantrekkingskracht van het karakter verloren zou zijn gegaan. Chaplin neemt de geluidsfilm in de openingsscène op briljante wijze op de hak. Hierin onthullen drie hoogwaardigheidsbekleders, die elk kort iets zeggen tegen het aanwezige publiek, een standbeeld waarop Charlie blijkt te slapen. De woorden van deze mensen zijn vervangen door een geluidseffect. Wat ze zeggen is immers totaal niet van belang voor de film, dus dialoog is volstrekt overbodig. En even later trekt Chaplin zelf letterlijk een lange neus naar de filmindustrie! De film zit vol gedenkwaardige momenten, of het nou gaat om Charlies vergeefse pogingen om als straatveger grote dieren te vermijden, de scène waarin hij zijn handen wast en een collega zijn zeep aanziet voor iets anders, of zijn etentje met de miljonair [die hem in beschonken toestand behandelt als zijn beste vriend] waarin hij probeert een sigaar te roken en spaghetti te eten. Maar het komische hoogtepunt van de film is die waarin Chaplin een deal sluit met een bokser: ze geven een show weg en delen vervolgens het prijzengeld. Het loopt echter mis wanneer Charlies handlanger er voor de wedstrijd tussenuit knijpt en de organisator een andere tegenstander aanwijst. Het daarop volgende gevecht doet denken aan The Champion, die hij in 1915 maakte, maar toont aan hoeveel Chaplin sindsdien had geleerd. Het is een geniale combinatie van slapstick en ballet waarbij je je lachen niet in kunt houden. Aan het eind van de scène doet Chaplin iets wat typisch is voor deze film: hij eindigt de scène met een totaal onverwachte wending die juist daardoor bijzonder effectief is. Chaplin houdt de emoties van de kijker op meesterlijke wijze in de hand en laat City Lights moeiteloos overgaan van komedie naar drama en weer terug.
Chaplin kon eigenlijk altijd goed overweg met zijn vrouwelijke tegenspelers, maar tussen Cherrill en Chaplin wilde het niet boteren. Toen Cherrill het in haar hoofd haalde om te melden dat ze de set eerder moest verlaten wegens een kappersafspraak, besloot Chaplin haar zelfs te ontslaan! Hij deed een screentest met Gloria Hale, met wie hij The Gold Rush had gemaakt, maar moest toch terug komen op dat besluit omdat het simpelweg teveel tijd en geld zou kosten om scènes opnieuw te filmen met Hale. Op de DVD uit de Chaplin Box staat die screentest, waarin Hale de beroemde slotscène speelt. Het is fascinerend om te zien hoe haar spel zich ontwikkelt, maar het versterkt toch de overtuiging dat de kracht van die scène heel veel te danken heeft aan het volstrekt natuurlijke spel van de onervaren Virginina Cherill. Dus houdt de zakdoeken maar bij de hand voor dat legendarische einde waarvoor ik geen superlatieven kan bedenken die recht doen aan de kracht van die scène.

avatar van Kronos
5,0
mrklm schreef:
Vraag mij wat de beste filmscène aller tijden is en zonder enige twijfel zal ik zeggen dat het voor mij de slotscène is van City Lights.

Geldt wellicht ook voor mij want ik heb de film op 1 staan in mijn top 10 en die slotscène is inderdaad een hoogtepunt in een film die ook al een hoogtepunt is.

Deze film vraagt volgens mij van de kijker zijn hedendaagse tempo wat te vertragen en de onschuld in zichzelf op te zoeken. In die gemoedstoestand krijg je echt oog voor de rijkdom aan detail.

5,0
Dit blijft voor mij één van de beste films aller tijden.
Een zwerver 'ziet' de liefde voor zich en verlegt zijn uiterste grenzen haar het mooiste te bieden wat haar begeert. Hij offert alles op, uit liefde voor haar en wetende dat dat wederzijds ook zo is. Maar het meisje is blind en als de zwerver uiteindelijk slaagt in zijn opzet, weerhoudt haar nieuwe zicht haar ervan te kunnen weergeven wat zij heeft gekregen.
Elke komische handeling die Chaplin hier doorstaat is eigenlijk zuiver drama. Elk moment van slapstick is eigenlijk gewoon uitlachsensatie. Een man die verliefd is op een vrouw, zich daarvoor halfdood laat slaan tijdens een bokswedstrijd en zich moet ontfermen over een alcoholist die bij de minste nuchterheid zíjn 'kameraad' de deur toewijst, is niet meteen de leukigheid zelve.
Toch is Chaplin er destijds in geslaagd de mensheid te doen geloven dat hij zuivere onderbroekenlol aan het brengen was, terwijl hij eigenlijk zijn eigen manier van Shakespeare stond te verkopen.
Liefde maakt blind, maar blind kan je voor alles zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.