• 8.344.402 stemmen

Release datum: 15 juli 2016

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Stranger Things

Hawkins Indiana, jaren 80. Een jongen verdwijnt onder zeer verdachte omstandigheden. Zijn moeder opent samen met de lokale autoriteiten een onderzoek naar de verdwijning . Al snel krijgen ze te maken met een reeks top-secret overheidsexperimenten, angstaanjagende bovennatuurlijke krachten en een zeer vreemd meisje.

Social Media

Meningen over Stranger Things

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

woensdag 20 juli 2016
Stranger Things seizoen 1 G-E-N-I-A-A-L !

Zo, dat is er uit. Wat heb ik genoten van deze serie. Alles wordt uit de kast gehaald om de werelden van Stephen King en Steven Spielberg te verenigen en weer te geven. En dat wordt zeer goed gedaan. Van Poltergeist tot Stand by Me, van The Goonies tot IT . De muziek is bijpassend en toch niet te retro.

Verhaallijn zit sterk in elkaar, cliché's worden vermeden, acteurs zijn sterke personages en alhoewel jaren 80 gebaseerd toch zo 2016 effecten. In twee avonden uitgekeken.

Het allerknapste vind ik nog wel dat sommige jaren 80 verhalen van Stephen King een basis hebben vanuit de boeken van JRR Tolkien waar het 4-tal kinderen een duidelijke link hebben met de 4 hobbits uit 'In de Ban van de Ring'. Dat wordt hier ook toegepast en is sfeervol.

Revival ? Nostalgie ? Retro ? Ach, ik was een tiener in de jaren 80' verslond de boeken van King en ging voor Spielberg graag naar de bioscoop en er werden surrealistische werelden gecreëerd die een vleug magie om zich heen hadden. Misschien een soort heimwee gevoel naar een wereld waarin ik graag mag verkeren. En dat doet Stranger Things.

Allemaal kijken !
avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

donderdag 9 november 2017
Stranger Things seizoen 2 Seizoen 1 was zeker wel vermakelijk, maar lang niet zo pakkend als dit tweede seizoen, dat in alles de overtreffende trap is. Meer spanning, een hoger tempo en wat meer spektakel maakt dit echt enorm tof om te bekijken. Daarbij vergeten ze nooit dat de kinderen de hoofdrolspelers zijn en dat dit nog altijd een 80's setting heeft. Grappig om vele verwijzingen op allerlei manieren naar die tijd steeds tegen te komen.

Ook vind ik alles er beter uit zien, vooral de monsters komen vrij imponerend over. Het levert dan ook heel wat boeiende stukken op, waarbij ik de ATTENTION: SPOILER ALARM!
uitbraak in het ziekenhuis met alle paniek en chaos echt van grote klasse vond. Maar het mooiste stuk hebben ze bewaard voor het slotkwartier, met ATTENTION: SPOILER ALARM!
het Snow Ball op school. Echt zo sympathiek en menselijk uitgewerkt, ook met de soundtrack erbij. Daarom geef ik dit seizoen een half punt hoger dan ik eigenlijk in gedachten had. En uiteraard volgt er een slot waar seizoen 3 weer op kan bouwen. Ik kan niet wachten.

avatar van Black Math

Black Math

donderdag 11 juli 2019
Stranger Things seizoen 3 Per seizoen wordt het minder. In dit seizoen lijkt men vooral geïnspireerd te zijn door zombiefilms en door The Terminator. Vooral het eerste heeft een invloed op de spanning. Vaak geldt toch dat hoe minder vaak een bedreiging daadwerkelijk in beeld is, hoe gevaarlijker het voelt. Zombies zijn toch vaak wat meer zichtbaar en ook al zijn de creaturen in dit seizoen niet daadwerkelijk zombies, hier gebeurt iets soortgelijks wat de spanning dus niet ten goede komt.

De kast is allemaal wat ouder en minder schattig en dat helpt natuurlijk ook niet. Aardig is dat Erica, het zusje van Lucas, een prominentere rol heeft. Natuurlijk een ontzettend irritant kind, maar ik kan er wel om lachen. Wat minder leuk is, is het afgrijselijke liedje dat in de laatste episode voorbij komt. Werkelijk verschrikkelijk en als je erover nadenkt kost het ook nog eens Hopper het leven, omdat hij net toen hij op het punt stond om de boel op te blazen onderbroken werd door de "Terminator"; hij had slechts één extra seconde nodig gehad, en dat liedje kostte natuurlijk veel meer.

Ik gok er overigens op dat hij niet daadwerkelijk dood is. We hebben geen lijk gezien, dus volgens de filmwetten is hij niet echt dood, en in de laatste scenes werd er gesproken over een Amerikaan in gevangenschap van de Russen, die duidelijk elders contact met de Upside Down hebben gemaakt, dus mijn gok is dat hij vlak voor de explosie de Upside Down in is gevlucht en later door de Russen gepakt is.

We gaan het zien tijdens het onvermijdelijke volgende seizoen. Dat mag wat mij betreft beter worden dan dit, anders haak ik echt af. 2*.
avatar van Bottleneck

Bottleneck

dinsdag 12 december 2017
Stranger Things seizoen 2 Seizoen 1 vind ik erg gaaf, in meerdere opzichten. Maar hier kom ik niet verder dan de tweede aflevering. Het jaren-tachtig-sfeertje wordt nu echt in iedere minuut op je afgevuurd. S1 richt zich daar natuurlijk ook grotendeels op, maar m.i. niet zó expliciet als in S2. Arcade-hallen, de muziek, de jongens die een volledige aflevering rondrennen in Ghostbusters-kleren (terwijl er amper iets gebeurt).

Alsof de makers na het succes van deel één te opzichtig inspelen op je nostalgie van toen. 'Hé, eind dertiger / veertiger, let je nog op? We richten ons op jou, grote doelgroep!'. Zo'n gevoel bekruipt me tijdens 't kijken. Ik laat het (nog?) voor wat het is.