• 8.484.959 stemmen

Stranger Things - Seizoen 4 (2022)

Alternatieve titel: Stranger Things 4

IMDb beoordeling: 8,7 (1.054.617)

Afleveringen: 9

Speelduur: 13 uur en 02 minuten

Ontwikkeld door: Matt Duffer en Ross Duffer

Met: Finn Wolfhard, David Harbour en Winona Ryder

Datum van release: vrijdag 27 mei 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Stranger Things

Hawkins Indiana, jaren 80. Een jongen verdwijnt onder zeer verdachte omstandigheden. Zijn moeder opent samen met de lokale autoriteiten een onderzoek naar de verdwijning . Al snel krijgen ze te maken met een reeks top-secret overheidsexperimenten, angstaanjagende bovennatuurlijke krachten en een zeer vreemd meisje.

Afleveringen Seizoen 4 (2022)

1. 1. Chapter One: The Hellfire Club

27 mei 2022 (1 uur en 18 minuten)

El heeft pestkoppen op haar nieuwe school, maar ze kan niets terugdoen. Joyce opent een mysterieus pakket. In Hawkins schopt een fanatieke speler de D&D-avond in de war.

2. 2. Chapter Two: Vecna's Curse

27 mei 2022 (1 uur en 17 minuten)

Mike vliegt naar Californië en een lijk brengt Hawkins tot stilstand. Nancy gaat op zoek naar aanwijzingen. Een geschokte Eddie vertelt de groep wat hij heeft gezien.

3. 3. Chapter Three: The Monster and the Superhero

27 mei 2022 (1 uur en 04 minuten)

Murray en Joyce vliegen naar Alaska en El zit zwaar in de problemen. Robin en Nancy doen onderzoek naar de demonen van Hawkins. Dr. Owens brengt ontluisterend nieuws.

4. 4. Chapter Four: Dear Billy

27 mei 2022 (1 uur en 19 minuten)

Max loopt groot gevaar en heeft bijna geen tijd meer. Een patiënt in Pennhurst krijgt bezoek. In Rusland is Hopper hard aan het werk.

5. 5. Chapter Five: The Nina Project

27 mei 2022 (1 uur en 16 minuten)

Owens neemt El mee naar Nevada, waar ze haar verleden onder ogen moet zien. De kinderen speuren naar aanwijzingen in een vervallen huis. Vecna maakt nog een slachtoffer.

6. 6. Chapter Six: The Dive

27 mei 2022 (1 uur en 15 minuten)

Achter het IJzeren Gordijn begint een gevaarlijke reddingsmissie. De Californische crew schakelt de hulp in van een hacker. Steve offert zich op voor het team.

7. 7. Chapter Seven: The Massacre at Hawkins Lab

27 mei 2022 (1 uur en 38 minuten)

Hopper bereidt zich voor op zijn strijd tegen een monster, Dustin ontdekt Vecna's belangen en ontcijfert een bericht. El put kracht uit een verre herinnering.

8. 8. Chapter Eight: Papa

1 juli 2022 (1 uur en 25 minuten)

9. 9. Chapter Nine: The Piggyback

1 juli 2022 (2 uur en 30 minuten)

avatar van IH88

IH88

kos schreef:

En ik maar denken dat iedereen zo'n megahit toch wel kende.

Ik kende het nummer uiteraard wel. Maar dan de Placebo versie. Ik wist niet dat het origineel van Kate Bush was. Heel slecht...

avatar van horizons

horizons

IH88 schreef:

Oei, gevalletje ken je klassiekers.

(Within Temptation heeft deze ook gecoverd incl videoclip).

avatar van afca_fanatic

afca_fanatic

Heerlijke serie! Ik kreeg flashbacks van Goku naar evolutie van zijn eerste Super Saiyan ervaring. Beetje kamehameha taferelen. Zonder spoilers te verklappen.

avatar van _Se7en_

_Se7en_

• 1953 berichten

Hoewel ik dit seizoen over het algemeen van een wat lager niveau vind (de personages zijn meer karikaturen geworden en dit vind ik zeer storend), is aflevering 4 mogelijk de beste aflevering die ik ooit van een serie gezien heb. Hoe Max uit the upside down ontsnapt met Kate Bush op de achtergrond, is van begin tot eind pure kunst.

Ook is de serie van fantasy meer naar de full-blown horror gegaan en dat spreekt me wel erg aan.

Jammer dat het seizoen opgedeeld wordt in 2 delen en dat je dan een maand moet wachten op de laatste 2 afleveringen. Kom op zeg, daar betaal ik toch geen 15 euro per maand voor.

avatar van horizons

horizons

_Se7en_ schreef:

Kom op zeg, daar betaal ik toch geen 15 euro per maand voor.

Weet je nog, vroeger (en bij sommige series nog steeds), moest je een week wachten op een nieuwe aflevering.... drie tot vijf maanden nadat deze al in de VS vertoond was!

En daarbij kun je nog veeeeeeel meer series en films kijken op Netflix voor die 30 euro.

Met je eens wat betreft aflevering vier.

_Se7en_ schreef:

Nee, je betaalt voor de bakken met content die Netflix je elke maand geeft. Je kan veel over Netflix zeggen, maar niet dat je geen waar voor je geld krijgt. Er komt iedere maand aan tientallen tot honderden uren aan content bij dat ik best kijken wil, maar geen tijd voor kan vinden. Ik heb ook HBO Max, maar ik vind de nieuwe toevoegingen daar wel karig.

Alsof het zo erg is even een maand te wachten. Ik had ook wel verder willen kijken, maar de wereld vergaat niet.

The Oceanic Six schreef:

Haha, eens hoor, maar was uitgerekend jij het niet die precies hierover laatst zat te mekkeren bij Better Call Saul?

kos schreef:

Klopt. Maar ik ben het in mijn hart ook wel eens hoor, vrij storend om te moeten wachten. Maar het is nu eenmaal zo. Ik vind dat Netflix wel veel waar voor mijn geld geeft. Alleen in de afgelopen weken al Better Call Saul, Love, Death + Robots 3 en Stranger Things. Heerlijk.

Ik vind het concept van ST trouwens minder erg, krijg je tenminste 7 afleveringen om achter elkaar te zien. Bij BCS moet ik elke week wachten op 1 nieuwe. Dat idee vind ik vreemd voor een streamingdienst die voldoet aan mensen die van bingewatchen houden.

avatar van Esteban

Esteban

The Oceanic Six schreef:

Maar ik neem aan abonnement op streamingdiensten als Netflix om van dit soort zaken af te zijn en te kunnen bingen. Dan ben ik er niet van gediend dat ze seizoenen opdelen of plots elke week een nieuwe aflevering lanceren. Dat is gewoon kut.

The Oceanic Six schreef:

Wie ben jij en wat heb je met The Oceanic Six gedaan? (ik bedoel dit slechts wat plagend hoor)

Zelf ook mee gestart, al kan ik slechts heel sporadisch kijken. Deze serie voorrang gegeven omwille van de vele spoilers online. Ze voor zijn lijkt een onmogelijke opdracht te worden. Everything I like én de mankementjes zijn van de partij. Benieuwd wat het meest doorweegt aan het eind van de rit. (zie S3)

The Oceanic Six

Nogmaals, ik snap de kritiek he. Maar het is niet anders. Netflix levert de laatste maanden zo constant veel kwaliteitsseries dat ik het ze niet kwalijk neem nu. Ik vind ook dat je moet bingen op streamingdiensten, maar dit soort monsterproducties heb je nou eenmaal niet plots klaar.

avatar van maurice32

maurice32

Heerlijk , ik dacht dat seizoen 4 eerst ergens in juni te zien was vandaag lekker kijken , zin in

avatar van hankdigger

hankdigger

Ondanks dat ik sommige verhaallijnen net iets te lang vind duren (daarom geen 5 sterren) , is dit toch wel top. Misschien met s1 de beste tot nu toe.

avatar van maurice32

maurice32

Ik wou vandaag eerst eens aflevering 1 en 2 kijken, ik heb ze dan toch alle 7 bekeken, omdat het weer zo spannend was , en aflevering 7 dat einde wow dat zag ik niet aankomen , heerlijke serie .

Ik ben benieuwd hoe het afloopt , dat zien we dan begin juli

avatar van IH88

IH88

Weinig woorden voor nodig om dit seizoen tot nu toe te duiden. Briljant. Seizoen 3 was al top, maar de makers hebben zich weer overtroffen.

avatar van RikkieD

RikkieD

Die eindscene van aflevering 4 seizoen 4, dat is toch wel een pareltje hoor. Man man man wat kwam die binnen zeg. Dat nummer van Kate Bush in combinatie met de storyline van Max; ik jank niet graag bij films of series, deze hield ik helaas niet droog.

avatar van Dennisj

Dennisj

De makers van Stranger Things laten wel zien hoe het moet bij een serie om de tijd te nemen voor een laatste seizoen. Ik vond deze eerste 7 afleveringen echt heel erg sterk en dit kan dan ook wel eens het sterkste seizoen van ST worden afwachtend op de rest nog.

avatar van Karst

Karst

Inmiddels drie afleveringen bekeken. Ik loop er nog niet mee weg eerlijk gezegd. De pest verhaallijn is m.i. volkomen overtrokken. Die scène in de klas is nog prima maar daarna slaan ze er flink in door. Ook de wat assertieve sportjocks vind ik vrij zwak.

De rest is wel heel sterk. We gaan dus vrolijk maar met getemperde verwachtingen verder.

avatar van Rmein

Rmein

Ik ben zo erg aan het genieten van dit seizoen. Wat moet ik in godsnaam hierna kijken? Iemand advies?

avatar van Kondoro

Kondoro

Heel vet seizoen hoor. In mijn ogen toch wel 1 van zo niet de beste.

avatar van peterjames777

peterjames777

Ik had niet verwacht dat Stranger Things mij tot tranen toe zou roeren. Mede mogelijk gemaakt door Sadie Sink en Kate Bush

avatar van Jimske

Jimske

na het teleurstellende 3rde seizoen, dat veel te komisch en kinderachtig was bij momenten, dan nu toch terug back to the roots met een flinke scheut horror, prachtige effecten, boeiende verhaallijnen en een prachttig moment in aflevering 4 en een onverwachts einde in afleverling 7. kortom dit is naast de eerste seizoen, mijn favoriet

60 mensen die gestemd hebben op een seizoen dat nog niet eens af is. Matig.

kos schreef:

60 mensen die gestemd hebben op een seizoen dat nog niet eens af is. Matig.

Snap ik ook nooit nee. Mijn stelregel is altijd eerst alles afkijken, dan stemmen.

Maar goed, lijkt me sterk dat dit seizoen nog teleur gaat stellen volgende maand. Benadert bijna de perfectie van een serie.

avatar van mrkos

mrkos

Tot aflevering 7 gezien en damm, het worden 2 leuke afsluiters begin juli.

Enige minpuntje wat voor mij soms het tempo en aandacht verloor, was het gedeelte met Eleven. Ik snap dat het duidelijk moet worden hoe het in elkaar steekt, maar het duurt soms wel erg lang en die verhaallijn vond ik persoonlijk het minst interessant. Maar goed, dat wordt in aflevering 8 en 9 helemaal recht gezet ga ik van uit. De rest zag er echt op uit, dus ben echt benieuwd naar het slot.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Normaal bericht ik ook pas als ik alles gezien heb, maar ben nu bij afl 5 en moet toch wel wat kwijt over afl 4. Dat was wel een hele vette afl. Echt lache die verwijzing naar Silence of the Lambs en dan the one and only Freddy Krueger die in de cel zit! Maar was gewoon overall een zeer goeie aflevering. Ik moet zeggen dat dit seizoen me goed bevalt en dat zal ongetwijfeld zo blijven...

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Ze zijn weer terug. Nadat het vierde en beloofde seizoen van Stranger Things tijdens de opnames stil lag door de corona mogen we de bekende actievolle synth-soundtrack die je hoort als de vrienden zich weer klaarmaken voor een nieuw avontuur weer losgooien.

Er is veel veranderd. We bevinden ons in 1987 en de vrienden zijn inmiddels 15 a 16 jaar. Verdorie, dat is een mooie periode in je leven waar je maar eindeloos verhalen over kan verzinnen en schrijven. Een zorgeloze tijd... Maar, is de zorgeloosheid nu ook eens een keer aan bod bij onze vrienden?

Natuurlijk niet...

Er vind wel een scheidslijn plaats. Mike gaat per vliegtuig naar Californië. Hij popelt om zijn geliefde Eleven (El) weer te zien, die daar als wees bij de ouders van Jonathan en Will woont. El's leven echter gaat daar niet over rozen. Ze is het mikpunt van het getreiter waarbij die Angela, een verschrikkelijke bitch, aan het roer staat. Dat ze haar krachten daarnaast ook heeft verloren ontdekt ze ook pas op het moment waarbij ze een nieuwe stok heeft gegeven waarmee ze geslagen kan worden. De scene op de rolschaatsbaan was ronduit diep pijnlijk... maar... het gaf me wel een kick wanneer Angela door El met een rolschaats volop haar smoel werd geslagen. El wordt al snel schuldig gevonden aan mishandeling en wordt gearresteerd. Maar dan blijkt ze niet voor niks gearresteerd te worden.

In Hawkins gaan de overige vrienden ook door met het leven en halen ze alles uit de zomer wat erin zit. Echter lijkt het kwaad hen nog steeds in de gaten te houden en hebben ze een nieuwe meedogenloze tegenstander waar ze mee moeten dealen. De ondenkbare Vecna.

Zoals de eerste teaser al deed vermoeden zit Hopper in een strafkamp in Rusland en komen zijn skills die hij door de jaren heen heeft opgebouwd goed van pas om deze koude hel te overleven. En Hopper zou Hopper niet zijn als hij geen goede plannen had om te ontsnappen.

Ja, het vierde seizoen is opgedeeld in drie verhalen tegelijk, maar ze lijken parallel goed samen te lopen. Alle elementen zijn weer terug: de jaren 80-shizzles, de spanning, de charmes van de acteurs, die duizelingwekkende hallucinaties die door Vecna worden veroorzaakt, de liefde die er in de decoraties is gestoken en het heerlijke geëxperimenteer met de genres. Langzaam maar zeker komen we dichter bij een nieuwe waarheid... Bijvoorbeeld over wat El nou daadwerkelijk gezien heeft.

De serie stopt wel vrij plotseling... Maar niet getreurd... nog een paar nachtjes slapen en dan mogen we weer verder genieten.

Ja, wat moet ik hiervoor geven? Een 5,0* denk? Het niveau is nog steeds op juiste pijl.

The Oceanic Six

Wel heerlijk, nog 5 dagen en het is weer zo ver.