Limelight (1952)

Komedie / Drama

geregisseerd door Charles Chaplin
met Charles Chaplin, Claire Bloom en Nigel Bruce

Calvero is een komediant die ooit succesvol was maar nu in de vergetelheid begint te raken. Hij ontmoet een balletdanseres die de toekomst net zo treurig inziet als hijzelf, en samen proberen ze over hun depressies heen te komen.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige, soms tijdloze film die me ondanks de lange speelduur redelijk constant wist te boeien. Ik heb drie keer doorgespoeld bij de momenten dat er iets op het toneel werd uitgevoerd en wat voor mij weinig toevoegde aan het verhaal, buiten dat bevestigde het in mijn idee dat ik nog steeds te
weinig van Chaplin heb gezien en ik 'm volgens mij ondergewaardeerd heb want zogenaamd oubollig. Dialogen waren schitterend, en jammer dat er op imdb weinig quotes staan aangehaald want ik had er graag nog wat meer na willen lezen.

BlueJudaskiss schreef:

Toch hopelijk niet de unieke scène samen met Buster Keaton?

avatar van BlueJudaskiss
Baggerman schreef:

Toch hopelijk niet de unieke scène samen met Buster Keaton?

Na een tijdje wel. Duurde erg lang en ik had het al vrij snel gezien. Dit was nou voor mij het wat meer oubollige deel. Maar ik doel vooral op de droom-en flashbacksequentie van Chaplin tegen het begin van de film.

avatar van arno74
Aardige Chaplin, maar wel van een totaal andere stijl dan de stille films waar hij om bekend staat. Deze film is veel serieuzer van opzet en voelt een beetje autobiografisch aan, niet te vergelijken met zijn eerdere werk. Zijn grijze haren en zijn wat gelaten blik op de poster spreken boekdelen, drama en melancholiek overheersen.

Het voelt een beetje aan als het sluiten van het tijdperk, die van de stille films, waarin hij carrière maakte. Het is ook een soort van eerbetoon aan die tijd, met zijn geweldige uitspraak "It's the tramp in me I suppose" en met zijn samenspel met Buster Keaton.

Ik was ingesteld op zijn komische vroege films, en dat is duidelijk de verkeerde insteek bij het kijken naar deze film. Nu ik weet wat ik kan verwachten moet ik deze toch ooit gaan herzien. Nu hou ik het op 3,5* voor deze mooie, bijzondere maar ook atypische (afscheids)film van Chaplin.

Een dramatisch meesterwerk van de meester zelf. Bij zijn afscheid liet Charles Chaplin andermaal zien hoe veelzijdig hij wel niet was. Niet alleen als regisseur en scenarioschrijver, maar ook als drama-acteur. En daarnaast als componist, want de door Chaplin gecomponeerde muziek is werkelijk prachtig; het melodieuze centrale thema zelfs fenomenaal.
Ook het optreden van Claire Bloom, die toentertijd nog aan het begin van haar carrière stond, mag geroemd worden. Net als de kostelijke scène van Chaplin met zijn vroegere “concurrent” Buster Keaton. Leuk bovendien dat er ook nog een klein rolletje weggelegd was voor de aloude slapstickacteur “Snub” Pollard als een van de straatmuzikanten.

Een tijdloze film, die men naar mijn bescheiden mening tegenwoordig niet meer zou kunnen maken. Een waardig afscheid van een fantastische carrière.

BBarbie schreef:
Bij zijn afscheid liet Charles Chaplin andermaal zien hoe veelzijdig hij wel niet was. Niet alleen als regisseur en scenarioschrijver, maar ook als drama-acteur. Een waardig afscheid van een fantastische carrière.

Limelight is toch niet Chaplins laatste film?

Baggerman schreef:
Limelight is toch niet Chaplins laatste film?

Dat klopt, want hij heeft daarna bij mijn weten nog twee films gemaakt. Maar die zijn in mijn ogen inferieur aan zijn andere werken en die wil ik eigenlijk het liefst over het hoofd zien. Zonde dat Chaplin die films gemaakt heeft en dat jou dat opgevallen is.

BBarbie schreef:
Zonde dat Chaplin die films gemaakt heeft en dat jou dat opgevallen is.

Hmmm, het viel me juist op omdat ik 'A King in New York' nog best wel een leuke film vind, maar daarin ben ik één van de weinigen.

avatar van 93.9
Chaplin's beste!

Het plezier in het leven stond centraal in deze sentimentele, bitterzoete en tragische komedie, over een clown (of komediant), aan de alcohol verslaafd, die een depressieve ballerina weer wist op te kalefateren. De film duurde, vooral door een teveel aan overdreven (het leek wel zelfbevrediging) scènes over Chaplin zelf, veel te lang. In ieder geval was het hoogtepunt een duet tussen Charles Chaplin en Buster Keaton.

Goeie film waarin een oude komediant een jonge vrouw redt, die zichzelf van het leven probeert te beroven. De relatie die ontstaat tussen die twee is mooi uitgewerkt, zowel hun liefde voor elkaar als het feit dat de jonge generatie het overneemt van de oude. Melodramatisch, maar Charles Chaplin komt er mee weg hier. Wel had de film met gemak wat korter gekund, zo zitten er te veel toneelstukjes in de film (maar de scene met Charles Chaplin en Buster Keaton op het eind wil je natuurlijk niet missen).

avatar van Dievegge
Vier decennia lang had Charlie Chaplin de wereld vermaakt met zijn clowneske typetje en zijn doldwaze stunts. Als dank zou hij z'n gastland uit gezet worden door een stel humorloze communistenjagers. Hij antwoordde door z'n masker af te zetten en een zwaarmoedig drama te maken over een komiek die het contact met z'n publiek kwijt is geraakt. Hoewel in Hollywood opgenomen speelt het zich af in de Londense buurt waarin Chaplin opgroeide en kennismaakte met vaudeville, music hall en commedia dell'arte.

Wanneer de grijsaard Calvero voor een optreden z'n donkere valse snor opplakt, ziet hij er bizar uit. De voormalige ster is afgeleefd en afgeschreven. Wanneer ze hem nog eens boeken, doen ze dat uit medelijden en huren ze een claque in om voor hem te applaudisseren. Toch zal hij het publiek een laatste keer aan het lachen brengen. Nog eenmaal ging het doek weer open.

Chaplins jarenlange ervaring met pantomime is te zien wanneer hij een stuk fruit eet, wanneer hij zijn vlooiensketch opvoert, maar ook wanneer hij tijdens een filosofische uiteenzetting een roos en een rots uitbeeldt. Hiermee probeert hij uit te leggen dat in elk voorwerp en in elk levend wezen een drang schuilt om te leven. Verbale humor zit er ook in wanneer hij z'n hospita versiert om haar die achterstallige huur te doen vergeten. De oude clown wil een deel van zichzelf zien voortleven in de jonge danseres. Haar gevoelens voor hem zijn louter platonisch, ook al probeert ze dat te ontkennen. Zwaardere onderwerpen worden aangehaald of gesuggereerd in de mate dat de censuur dat toeliet: zelfmoord, abortus en prostitutie. Het is een nostalgische ode aan het vergane tijdperk van de oude komedie.

avatar van aspro
geweldige film denk een van de eerste sprekende film van chaplin.
en de mooie muziek ook door hemzelf gecompeneerd

Wie alleen vertrouwd was met Charly als vagebond uit de 20 en 30-er jaren, kijkt wel verbaasd naar deze "Limelight", maar hoe men het ook apprecieert, iedereen had destijds de muziek van de film op een 78-toeren plaat in zijn collectie. Ook ik. Het orkest was Frank Chacksfield en de plaat kostte precies 54 frank.
Chaplin doet hier in "Limelight" wat hij voorheen altijd gedaan heeft : inspelen op het gemoed, inzonderheid van de kleine man en ook diens sympathie winnen door in te gaan tegen overheid en wet als die het hart negeren.
De film is melo en déjà vu en Chaplin zoekt wel aanknooppunten met zijn eigen leven en, al hoeft hij persoonlijk niet te klagen, toegegeven dat de eindscènes niemand kunnen onberoerd laten.
Charles Chaplin was een genie in zijn vak.