Mia et le Lion Blanc (2018)

Alternatieve titels: Mia and the White Lion | Mia en de Witte Leeuw

Frankrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Gilles de Maistre
met Daniah De Villiers, Mélanie Laurent en Langley Kirkwood

De elfjarige Mia is kort geleden verhuist van haar geboortestad Londen naar een leeuwenfokkerij in Zuid-Afrika, waar haar vader vandaag komt. Zowel op school als thuis valt er geen zee met haar te bezeilen, ook niet wanneer haar vader haar laat kennis maken met een uiterst zeldzaam wit leeuwenwelpje dat de naam Charlie krijgt. In de maanden die volgen ontstaat er geleidelijk een band tussen Mia en Charlie, die echter onder druk komt te staan naar mate groeit, ook al omdat de fokkerij maar niet uit de financiële problemen weet te komen.

Mooi gemaakte film. Het verhaal raakt je wel, maar soms mikt men iets te sterk op het sentiment. De vriendschap tussen de leeuw en het meisje is heel bijzonder, ook in werkelijkheid: ze groeiden samen op en ontwikkelden een sterke band. De film werd, met tussenpozen, over een periode van bijna drie jaar opgenomen, je ziet dus zowel het meisje als de welp opgroeien. Desondanks zijn niet alle scènes even geloofwaardig, met name tegen het slot als de leeuw die nooit jagen heeft geleerd, eenmaal vrijgelaten plots, en zonder veel problemen, een prooi vangt en doodt. Maar in het algemeen een positief gevoel bij deze familiefilm

***½ uit 5

avatar van DreamTech
Prachtige film en ja verwonderd mij ook niets dat opnames zolang duurden als dat meisje in het echt met die leeuw opgroeide want vroeg mij al af je gaat daar niet zo maar even naast staan of mee om al met al mooie film !!

scherpschutter schreef:

Iets met een spoiler alert?

Los daarvan: Ook huiskatten die na de eerste jaren te zijn opgegroeid en na verhuizing ineens de beschikking hebben over een groot jachtterrein komen met allerlei prooien binnen waarvan je geen idee hebt dat ze in de buurt wonen. Nu wil ik een leeuw niet direct gelijk stellen aan een huiskat, maar helemaal vreemd hoeft het niet te zijn; er zit veel jacht-gedrag in het instinct van die beesten.

Vanaf 4 juli in de bioscoop (In the Air)

avatar van DreamTech
davey400 schreef:

Iets met een spoiler alert?

Zo is dat ik heb zelf 1 F1 Bengaal ( uit Maleisie) laat die nou niet een kip zien of een stukkie kip word hij gek En ik heb 5 bengalen maar de andere 4 zijn F4 bengalen die geven er niet om

avatar van mrklm
Hartstochtelijk pleidooi tegen de Zuid-Afrikaanse politiek die het mogelijk maakt legaal leeuwen te fokken voor de plezierjacht. Prachtig in beeld gebracht door Brendan Barnes, maar het meest wonderlijke is het spel van de werkelijk onverschrokken Daniah de Villiers als Mia, een meisje dat zich pas thuis begint te voelen in haar nieuwe thuisland Zuid-Afrika wanneer ze, na een moeizame start, een bijzondere vriendschap opbouwt met een witte leeuw genaamd Charlie [echte naam: Thor]. We zien niet alleen De Villiers letterlijk opgroeien, maar ook Charlie. Hoewel de wetenschap beweert dat het levensgevaarlijk is om in de nabijheid van jongvolwassen leeuwen, lijkt De Villiers geen moment onder de indruk. Er is ook een interessant subplot omtrent Mia's oudere broer Mick [Ryan Mac Lennan], die worstelt met zijn geestelijke gezondheid en het scenario weet bovendien lokale folklore op een respectvolle, effectieve manier te verwerken in het verhaal. Het leidt tot een prachtige, emotionele finale die je een paar ongeloofwaardige momenten (laat een bekentenis niet door je broer filmen!) doen vergeven. Een uitstekende familie voor jong en oud en een must voor een ieder wiens hart smelt voor welpjes.

Mooie film. In vele opzichten.
Prachtig geschoten beelden, een heerlijke soundtrack en een boeiend verhaal.
Het soms wat houterige acteerwerk in het Engels ( het is duidelijk dat dit niet de oorspronkelijke taal is) neem ik graag op de koop toe. De relatie tussen de leeuw Charlie en het meisje Mia vertederd en verbaasd soms. "Mia, and the White Lion" had zeker aan het eind een statement kunnen maken maar koos uiteindelijk voor een feel good ervaring. Hetgeen eigenlijk ook wel prettig is.

avatar van schumacher
Ik zie graag films met dieren maar ik heb deze afgezet. Geen zin om heel de film lang zo'n slecht acteren te moeten aanhoren en aanzien. Dat haalde voor mij de film volledig naar beneden.
Mss zal ik deze morgen nog eens opzetten als ik wat op de laptop aant tokkelen ben, mss dat ik nog mijn score kan verhogen maar ik vrees het een beetje.