Roma a Mano Armata (1976)

Alternatieve titels: The Tough Ones | Assault with a Deadly Weapon | Rome Armed to the Teeth

Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Umberto Lenzi
met Maurizio Merli, Arthur Kennedy en Giampiero Albertini

Politiecommissaris Tanzi is het zat dat criminelen hun straf ontlopen door het falende justitiële systeem in Italië. Hij wil dergelijke misdadigers zelf gaan straffen. Hoewel collega's en meerderen hem trachten te stoppen gaat Tanzi als een eenmansleger keihard deze criminelen te lijf.

avatar van Quentin
Sterke poliziotteschi van Lenzi; erg spannend, veel aktie en goed gemaakt met sterke rollen voor Merli en Milian (die de show steelt als gebochelde maar bikkelharde crimineel). Wel jammer om voor de derde keer in een poliziottesco het shot van de witte BMW die door een brandende hoop papier rijdt te zien, maar dat is ook wel weer de charme van het genre. De limited edition van NEW Entertainment is erg mooi, met fantastisch beeld, maar kende slechts een oplage van 600 stuks.

avatar van Ramon K

VS? En nog verkrijgbaar?

avatar van Quentin
Duitsland, maar de NoShame DVD moet ook wel goed zijn.

avatar van Ramon K
Ok. Thanks.

Heeft ie ook een ondertitelde Italiaanse dub?
Ik heb deze:
Die is prima.

avatar van Quentin
Dat is ook de Duitse Limited Edition waar ik het over heb.

Aha. Blij dat ik hem gekocht heb dan. Wist niet dat ie limited was. (Overigens is dat meestal onzin, die limited-stempel. Nu blijkbaar niet?)

avatar van Peake
Deze film is samen met onder andere twee andere sterke Poliziotteschi's van Lenzi verschenen op de budgetverzamelaar Mafia Kingpin Collection met een alleszins acceptabele transfer.

Peake schreef:

Kleine correctie Peake, de Mafia Kingpin Collection bevat maar 2 Lenzi's en helaas niet deze Rome Armed to the Teeth. De set bestaat uit 2 dvd's:

DVD1:
Mister Scarface (Di Leo) in Fullscreen
The Cop in Blue Jeans (B. Corbucci), in Fullscreen

DVD2:
The Cynic, the Rat & the Fist (U. Lenzi), in Widescreen
The Master Touch (M. Lupo), in Widesceen
Violent Naples (U. Lenzi) , in Widesceen

De beste uit deze set (behoren ook tot de betere uit het genre naar mijn smaak) zijn de Lenzi's, The Master Touch viel me niet tegen en de andere twee moet ik nog maar eens een keer in volle glorie (widescreen) zien. De set is niet te duur en de kwaliteit (m.n. disc 2) is redelijk tot zeer redelijk:

avatar van ecnaegnev
Quentin schreef:

Geniale film !
Lenzi heeft zelfs een laserdisc van 'Mangiati Vivi' gesigneerd voor me!

avatar van Friac
Quentin schreef:
Rome Armed to the Teeth « Offscreen

Jammer genoeg wel de gedubde Amerikaanse versie ("Assault with a Deadly Weapon"; dit tot ongenoegen van Lenzi, al had ik het gevoel dat de plooien achteraf wel grotendeels waren gladgestreken), net zoals bij "Spasmo" die erna volgde.
Heerlijk dat Offscreen de film in schitterend widescreenformaat met originele kopie kon presenteren, maar toch jammer dat de originele Italiaanse versie niet beschikbaar was. De Engelstalige dubbing zorgt er bij dit soort films toch al gauw voor dat de pulpfactor extra de hoogte wordt ingedreven (wat zowel zijn positieve als negatieve kanten heeft).

De film zelf: prima misdaadfilm, al vond ik hem minder dan de andere policier die ik van Lenzi zag, nl. Milano Odia. De overdreven hoeveelheid klappen die zowel de inspecteur als de boeven uitdelen, werken op den duur toch wel op de lachspieren. Ook zitten er redelijk wat hilarische scènes in, met als hoogtepunt de "jacket-jacking" bij de vrouw die met haar auto in panne stond (schitterende opeenvolging: dader slaat vrouw neer, vrouw blijft aan motorfiets van dader hangen, dader knalt tegen toevallig passerende auto van inspecteur aan en meteen erna passeert er per toeval een politiebrigade. De zaal lag in een deuk!).

Tomas Milian als gebochelde booswicht vond ik minder overtuigend ivm Milano Odia, waarin hij een werkelijk schitterende slechterik speelt. Nu blijft hij iets meer op de vlakte en krijgt hij te weinig écht interessante scènes toebedeeld.
Maurizio Merli gaat lopen met de prijs voor beste acteur in deze film: hij zet een erg geloofwaardige en charismatische politie-inspecteur neer. Bovendien heb je op een manier sympathie voor zijn verbitterde visie op justitie en rechtvaardigheid (zeker wanneer er dodelijke slachtoffers vermeden hadden kunnen worden).

De film stemt tot nadenken wat betreft de werking van politie en gerecht en heeft een vlot tempo. Nergens wordt de film echt bijzonder, maar slecht is hij zeker niet. De trashy gevechtscènes (het gevecht tussen de inspecteur en de verkrachters in de bar, waarbij de inspecteur het hoofd van de leider doorheen de flipperkast ramt, zal me lang bijblijven! weten te charmeren, al werken ze soms ook (ongewild?) op de lachspieren.

Eindconclusie: nét geen 3,5* (daarvoor vond ik een gelijkaardige film als Milano Odia beter), maar wel een ruime 3*.

avatar van Quentin
Dan was het nog een drukke bedoening met 4 Movie Meter-users in de zaal. De Amerikaanse versie was inderdaad behoorlijk campy, zaten een hoop inserts in en men had er erg lomp in zitten knippen. Desalniettemin zeer de moeite waard, alleen al vanwege het voorkomen van Lenzi.

avatar van zombie
Is deze nog ergens op DVD te vinden (liefst met Engelse ondertiteling). Desnoods de gedubte Amerikaanse versie (of op VHS). Ik heb een stukje gezien zonder ondertiteling en hij lijkt me te gek!

Joepie!
De VHS gevonden voor het luttele bedrag van $84.99 (andere tips?)

avatar van menetekel
Qua aktie kent deze poliziotteschi zijn gelijke niet. De uitgave van Alfa Digital is goed. In Widescreen (16x9 Enhanced), (alleen) Engels gesproken maar met een uitstekende transfer: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=rome+armed+to+the+teeth+dvd&_sacat=0

avatar van zombie
Helaas alleen een Italiaanse audiotrack....

avatar van menetekel
Ik bedoelde die twee erboven. Ze hebben er in hun advertentie geen "artwork" bij gedaan. Maar die kun je hier vinden: Amazon.com: Rome Armed to the Teeth (Roma a Mano Armata): Maurizio Merli, Arthur Kennedy, Tomas Milian, Umberto Lenzi: Movies & TV

Thanks...dat wordt binnenkort een Italiaans Feestje

menetekel schreef:

Ik heb toch echt wel Rome Armed to the Teeth er op staan.

Peake schreef:

Ik heb toch echt wel Rome Armed to the Teeth er op staan.

Heb je misschien de 4 disc versie? Ik hoop het, want die heb ik ook maar eens besteld, aangezien Amazon niets opleverde.
Grindhouse Releasing heeft ook een DVD in de planning onder de titel The Touch Ones. Ik begreep dat deze release al jaren op zich laat wachten, dus ik heb het ze maar eens gevraagd.
Hun antwoord klinkt veel belovend:
Yes, we are working on the release. We have recently shot a new interview with Tomas Milian and are in the process of creating a beautiful new HD master of the movie. We will hopefully have it out some time later this year.

Bob Murawski
Grindhouse Releasing

avatar van Peake
Nee ik heb deze: http://www.amazon.com/Mafia...

Maar ik zie idd dat op latere versies The Master Touch deze film heeft vervangen. Vreemd...

Peake schreef:
Nee ik heb deze: http://www.amazon.com/Mafia...

Ik heb wat onderzoek gedaan en de eerste release (nu een collector's item!) is inderdaad uitgegeven met Rome, Armed to the Teeth. In de tweede release is deze vervangen door The Master Touch.

Dus je hebt geluk gehad Peake!

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze film gisteravond maar eens uit mijn collectie gehaald en gekeken. Is een goeie politiefilm met voldoende actie, maar heb ze beter gezien uit die tijd uit Italië. Het beeld was super, origineel Italiaans audio voorzien van goede engelse subs. Heb mij prima vermaakt. Van mij 3.0