Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Milano Odia: La Polizia Non Può Sparare (1974)

Alternatieve titels: Almost Human | The Kidnap of Mary Lou | The Death Dealer

Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Umberto Lenzi
met Tomas Milian, Henry Silva en Laura Belli

Kruimeldief Sacchi (Milian) wil naam maken en ontvoert daartoe de dochter van een rijke industrieel. Hij vermoordt iedereen die in zijn buurt komt en laat daarbij een spoor van marteling en verkrachtingen achter zich. Reden voor inspecteur Grandi (Silva) om hier zijn persoonlijke vendetta van te maken.

avatar van Mac Hammer Fan
Een bijzonder spannende, keiharde misdaadfilm van Umberto Lenzi. Uitgebracht in de States op DVD door NoShame.
Een aanrader.
Heel wat beter dan de pulp-zombie film "City of the Running Dead" ofte Nightmare City.

Tja, Tomas Milian en Henry Silva. Met zo'n cast kan het ook niet anders dan een keiharde misdaadfilm zijn .

Toch wel een halfje erbij.

Herzien. Misschien is die 4,5 wat veel, maar ik heb toch wel flink wat met deze exploitatiefilm.

avatar van codino
zeer goede film, een must om te zien

avatar van pascal83
Erg leuk om uiteindelijk toch eens een Poliziotteschi te zien, dit smaakt zeker naar meer. De harde actiescènes en sfeervolle locaties maken veel goed, want ik stoorde me toch wel regelmatig aan een aantal debiele karakters en onlogische plotwendingen. De film zet soms toch iets te karikaturale karakters neer (oa. naïeve vriendin van Milan) en doet soms een beetje aan als een parodie op een jaren '70 misdaad film uit de VS. Al met al toch een ruime voldoende, al was het alleen maar omdat geweldige hoofd van Henry Silva.

avatar van brucecampbell
Keiharde en genadeloze misddadfilm van Lenzi met een prima bad guy Milian. Je krijgt zo"n afkeer van die man en zijn daden dat je hoopt dat het slecht afloopt voor hem. De film staat haast nooit stil en het pianodeuntje is enorm dreigend.
De dvd van Noshame heeft de Italiaanse soundtrack met Engelse subs, de beste versie die je kan zien van deze film.
Dit smaakt naar meer gerelateerde films, dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

avatar van Peake
Er zijn drie andere sterke Poliziotteschi's van Lenzi te vinden op de spotgoedkope budgetverzamelaar Mafia Kingpin Collection. Daarnaast kan ik je van harte de films van Fernando Di Leo aanbevelen, met name Milano Calibro 9, La Mala Ordina en Il Boss (alle drie op Raro Video met uitstekende transfers en Engelse subs).

avatar van brucecampbell
Bedankt!!

avatar van Friac
Dankzij het Offscreen festival in Brussel zag ik deze film met een live soundtrack, uitgevoerd door Calibro 35.
Een heerlijke kijkervaring, al bleek het afwisselen tussen klankband en live soundtrack (waarbij al het overige geluid, inclusief de stemmen van de personages wegvielen) uiteindelijk toch een moeilijke evenwichtsoefening.

Milano Odia moet het hebben van zijn brutaliteit en de charismatische Tomas Milian (a.k.a. de Italiaanse Liam Gallagher). Hij is een fantastische filmschurk die zo ontzettend grof en meedogenloos is dat je als kijker met heel veel plezier naar hem kijkt, terwijl je natuurlijk hoopt dat hij op het einde van de film zijn verdiende straf niet ontloopt.
De genadeloosheid van de film werkt ook prima: geen happy end, want de gegijzelde wordt zonder pardon neergeknald, en voorts ook weinig compassie met de overige slachtoffers.

Het einde van de film klopte niet helemaal (ik vond het heel ongeloofwaardig dat Giulio op het einde plots een angsthaas werd, terwijl hij tijdens de rest van de film continu overmoedig en arrogant te werk ging), en visueel is het geen echt bijzondere film. Milano Odia is gewoon een lekkere misdaadfilm met een superschurk, een goed tempo en een ongemeen harde insteek.

avatar van de grunt
Die poster ...

avatar van Biosguru
Deze beviel me wat minder. Opbouw van karakters is niet echt een sterk punt in dit genre en daar gaat het wat mij betreft ook mis.

avatar van Insignificance
Beestachtige poliziottesco die je met Morricone's doordringende leitmotif meteen vanaf de start bij de kloten heeft. Een mislukte overval, een moord, een gijzeling en een loeiende achtervolging met van die kleine, malle vierwielers van toen. Lenzi schiet uit de startblokken en alhoewel hij daarna wat gas terug neemt, blijft het die energie vasthouden. Vooral dankzij Tomas Milian die een van de meest barbaarse psychopaten in cinema neerzet. Een enorme hufter die iedereen uit de weg ruimt, die hem mogelijk in de weg staat. Niemand is veilig met Giulio in de buurt. Aanzien en losgeld, daar is het hem om te doen en dat gaat met giftige humor en vooral een stroom aan genadeloos geweld die je af en toe naar adem laat happen. Dit moet een van de meest brute films in z'n soort zijn.

avatar van perceived
Gaaf! Dik 40 jaar oud... Heeft nauwelijks aan kracht ingeboet: tijdloos! Lekker vlot en uitdagend, zowel plot als het sfeertje. Kleurrijk en stijlvol geschoten. Fijne soundtrack ook.

Heb even iets nagekeken. Dit was mijn 15de film van Lenzi. Wat mij betreft was dit ook zijn beste tot nu toe. Op de tweede plek heb ik blijkbaar La Casa 3 (1988) staan

avatar van ChrisM
Wreedachtige Lenzi toch wel een beetje zijn meesterwerk
De blu van Shameless is echt een aanrader.

avatar van de grunt
Die Liam Gallagher coupe van Giulio is echt goud.