Before the Devil Knows You're Dead (2007)

Drama / Thriller

geregisseerd door Sidney Lumet
met Philip Seymour Hoffman, Ethan Hawke en Albert Finney

Twee broers besluiten uit geldnood een overval te plegen. Zorgvuldig voorbereid gaan ze ervan uit dat alles goed gaat. Geen geweld, geen doden en dus geen slachtoffers. Maar als een van hen zich niet aan afspraak houdt, valt het hele plan in het water en moet er haastig een nieuwe uitweg bedacht worden.

avatar van Brabants
Knap staaltje non-lineair film maken, waarbij een sterrencast meer dan goed werk levert. Het gespannen sfeertje kent vele invalshoeken met als basis een disfunctioneel gezin. Sidney Lumet weet met weinig veel te brengen.

Deze ijzersterke prent is de ultieme allegorie voor de noodlottigheid. Vanaf het begin af aan bekruipt je het gevoel dat je met personages te maken hebt die op geen enkele manier in staat zijn een positieve wende aan hun leven te geven, en alle pogingen daartoe enkel hun problematiek uitdiepen. Dit gevoel wordt allengs almaar sterker, mede dankzij de non-chronologische vertelling waarvan iedere vooruit- of terugsprong in de tijd het doel dient om de tragiek van de personages te verklaren en uit te lichten.

Op emotioneel terrein de sterkste impressie achterlatend zijn de met okergele filter overladen straten van New York als de vader zijn zonen per auto stapvoets achtervolgt met het zeurende deuntje eronder. Een sterker staaltje melancholie, let wel, van het misselijkmakende soort krijg je niet. Wat een beeldtaal.

Sterkste troef in het formidabele acteurskorps is Albert Finney. Die vertrokken blik mag voor een al te rationeel mens dan misschien wat te drammerig aandoen, op mijn netvlies blijft ie intact. PSH is zoals altijd goed, maar overdondert zijn medespelers, voor de verandering, niet. Iemand die hier echt het onderste uit de kan van zijn kunnen heeft gehaald is Ethan Hawke. Nu speelt die wel vaker een fragiel personage, maar hier ontleedt hij zijn emotionele palet totdat er zuivere labiliteit en onzekerheid overblijven, verpakt in de meelijwekkende Hank.

Twee beste scenes zijn toevalligerwijs de openings- en eindscene. PSH die achterwaarts de poes van Tomei torpedeert terwijl hij verlekkerd in de spiegel kijkt (let wel, dit is erg misleidend!) en het slotstuk waarin je een toegewijde regisseur ziet die alle tijd neemt op in miniem detail een erg delicate
moord
uit te beelden. Niet alleen ingenieus, ook een prachtig tribuut aan de jaren zeventig met al zijn trage paranoiathrillers en dito sleutelscènes. Hiermee wordt helaas ook de vergankelijkheid van een tijdperk pijnlijk zichtbaar: alleen een (84-jarige) regisseur die in dat tijdperk tot ontbolstering is gekomen, is hier nog toe in staat.

avatar van larsk0
Simpelweg een steengoede film...

avatar van SmackItUp
Sterke film met een excellerende Hoffman. Tilt de film absoluut naar een hoger niveau. Verder is het een verhaal met een enorme negatieve lading. Voor optimisme is geen plaats in dit tragische familiedrama.

Dikke 3,5*

Tarkus schreef:
Prachtige film, deze, van meester Sidney Lumet.
Wat eigenaardig gefilmd, maar toch goed uitgedoktert, en daardoor ook een goed uitgewerkt ijzersterk scenario.
De film mist wat vaart, vooral in het begin, maar naarmate de film vorderd komt alles een beetje in een stroomversnelling.
De rollen van Philip Seymour Hoffman en Albert Finney zijn ronduit schitterend, ook Marisa Tomei, toch al een beetje ouder dan toen ik haar zag debuteren naast Joe Pesci in 'My Cousin Vinny', doet het hier schitterend en is nog altijd mooi om zien.
Ethan Hawke echter, viel me wat tegen, heb van hem toch al betere dingen gezien.
Maar ondanks de wat rare opzet van de film, telkens weer een paar dagen of uren terug gaan naargelang het personage, vond ik dit een zeer goede prent, die net geen 5 sterren haalt door de wat mindere prestatie van Hawke.

Opnieuw bekeken en bewonderend gekeken naar, ondertussen wijlen, Philip Seymour Hoffman. Zonde dat hij ons zo snel heeft verlaten.