• 8.611.892 stemmen

Before the Devil Knows You're Dead (2007)

Drama / Thriller | 117 minuten

Releasedatum: 3 april 2008

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Before the Devil Knows You're Dead

"No one was supposed to get hurt."

Twee broers besluiten uit geldnood een overval te plegen. Zorgvuldig voorbereid gaan ze ervan uit dat alles goed gaat. Geen geweld, geen doden en dus geen slachtoffers. Maar als een van hen zich niet aan afspraak houdt, valt het hele plan in het water en moet er haastig een nieuwe uitweg bedacht worden.

imageimageimage

avatar van Brabants

Brabants

Knap staaltje non-lineair film maken, waarbij een sterrencast meer dan goed werk levert. Het gespannen sfeertje kent vele invalshoeken met als basis een disfunctioneel gezin. Sidney Lumet weet met weinig veel te brengen.

avatar van memorable

memorable

Deze ijzersterke prent is de ultieme allegorie voor de noodlottigheid. Vanaf het begin af aan bekruipt je het gevoel dat je met personages te maken hebt die op geen enkele manier in staat zijn een positieve wende aan hun leven te geven, en alle pogingen daartoe enkel hun problematiek uitdiepen. Dit gevoel wordt allengs almaar sterker, mede dankzij de non-chronologische vertelling waarvan iedere vooruit- of terugsprong in de tijd het doel dient om de tragiek van de personages te verklaren en uit te lichten.

Op emotioneel terrein de sterkste impressie achterlatend zijn de met okergele filter overladen straten van New York als de vader zijn zonen per auto stapvoets achtervolgt met het zeurende deuntje eronder. Een sterker staaltje melancholie, let wel, van het misselijkmakende soort krijg je niet. Wat een beeldtaal.

Sterkste troef in het formidabele acteurskorps is Albert Finney. Die vertrokken blik mag voor een al te rationeel mens dan misschien wat te drammerig aandoen, op mijn netvlies blijft ie intact. PSH is zoals altijd goed, maar overdondert zijn medespelers, voor de verandering, niet. Iemand die hier echt het onderste uit de kan van zijn kunnen heeft gehaald is Ethan Hawke. Nu speelt die wel vaker een fragiel personage, maar hier ontleedt hij zijn emotionele palet totdat er zuivere labiliteit en onzekerheid overblijven, verpakt in de meelijwekkende Hank.

Twee beste scenes zijn toevalligerwijs de openings- en eindscene. PSH die achterwaarts de poes van Tomei torpedeert terwijl hij verlekkerd in de spiegel kijkt (let wel, dit is erg misleidend!) en het slotstuk waarin je een toegewijde regisseur ziet die alle tijd neemt op in miniem detail een erg delicate
moord
uit te beelden. Niet alleen ingenieus, ook een prachtig tribuut aan de jaren zeventig met al zijn trage paranoiathrillers en dito sleutelscènes. Hiermee wordt helaas ook de vergankelijkheid van een tijdperk pijnlijk zichtbaar: alleen een (84-jarige) regisseur die in dat tijdperk tot ontbolstering is gekomen, is hier nog toe in staat.

avatar van larsk0

larsk0

Simpelweg een steengoede film...

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Sterke film met een excellerende Hoffman. Tilt de film absoluut naar een hoger niveau. Verder is het een verhaal met een enorme negatieve lading. Voor optimisme is geen plaats in dit tragische familiedrama.

Dikke 3,5*

Tarkus

Tarkus schreef:

Prachtige film, deze, van meester Sidney Lumet.

Wat eigenaardig gefilmd, maar toch goed uitgedoktert, en daardoor ook een goed uitgewerkt ijzersterk scenario.

De film mist wat vaart, vooral in het begin, maar naarmate de film vorderd komt alles een beetje in een stroomversnelling.

De rollen van Philip Seymour Hoffman en Albert Finney zijn ronduit schitterend, ook Marisa Tomei, toch al een beetje ouder dan toen ik haar zag debuteren naast Joe Pesci in 'My Cousin Vinny', doet het hier schitterend en is nog altijd mooi om zien.

Ethan Hawke echter, viel me wat tegen, heb van hem toch al betere dingen gezien.

Maar ondanks de wat rare opzet van de film, telkens weer een paar dagen of uren terug gaan naargelang het personage, vond ik dit een zeer goede prent, die net geen 5 sterren haalt door de wat mindere prestatie van Hawke.

Opnieuw bekeken en bewonderend gekeken naar, ondertussen wijlen, Philip Seymour Hoffman. Zonde dat hij ons zo snel heeft verlaten.

avatar van IH88

IH88

“I've seen heaven, Gina. It's a nice place to stay.”

Naargeestige dramafilm waarin twee broers zich door geldproblemen steeds meer in de nesten werken. Het acteerwerk is fantastisch, met Hoffman, Hawke en de altijd ijzersterke Albert Finney en Marisa Tomei. De juwelierszaak van je ouders beroven klinkt niet als het beste idee ooit, en in Before the Devil Knows You're Dead gaat het van kwaad tot erger. Tot aan de trieste en indrukwekkende laatste scene toe. Vrolijk word je er niet van, maar indruk maakt het zeker.

avatar van Aristocraat

Aristocraat

Onderhoudende film met prima acteerwerk maar haalt het niet bij de grote eerdere films van Lumet.

avatar van Musicman10

Musicman10

Zwaar ondergewaardeerde film! Top film!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En weer niet overtuigend. Een aantal jaren terug, rond de tijd dat hij uitkwam, al eens een flinke tegenvaller, en eigenlijk nog steeds. Van een thriller is overigens geen sprake, hooguit van een bij tijd en wijlen redelijk familie drama.

Toch zal het in eerste instantie niet aan het verhaal liggen dat opzich genoeg te bieden in de vorm van de broers die diep genoeg in de problemen zitten om tot een dergelijk plan te komen en de daaropvolgende nasleep. Ondanks de contradictie tussen karakter en leefomstandigheden zitten ze toch zeker in het zelfde schuitje, iets dat naarmate de film steeds duidelijker wordt. De beerput gaat in die zin open over het rommeltje dat deze twee er van maken, de ene uit hebzucht en de andere uit wanhoop, en even lijkt het drama zo op 1 uur 15 de overhand te krijgen vooral na het gesprek tussen vader en zoon Andy en de film een iets chronologischere volgorde krijgt. Een fase met inhoud die goed doet.

Wat gaat er dan toch mis bij deze film. Het is het constante geswitcht van heden naar een dag, of paar dagen eerder, en weer terug, die een zware wissel trekt en de weinige spanning die er is laat weglopen. Wellicht dat er een reden zit achter het breken van de spanningsboog, een gezochte tegenstelling tussen de vooraf normale situatie en de chaos na afloop, toch werkt het voor mij niet. Lumet schijnt een Shakespereaans drama te hebben willen maken, wellicht met Reservoir Dogs in gedachte, toch mislukt het voor het gevoel volkomen. Daarnaast is het drama dat de film enigszins redt goed, maar niet voldoende om de film te redden. Wel kan nog gezegd worden dat er in het gesprek tussen vader en zoon veel motivatie zit om de overval te rechtvaardigen of als wraak te zien. Daarnaast slaat 'the devil' in de titel waarschijnlijk op de medemens, die zoals de heler 'spot on' zegt, alles voor geld doet en veel kwaad in de zin kan hebben op dat vlak. Daarnaast is het al met al toch een uiterst merkwaardige schets van een stel uiterst hopeloze maar vooral hulpeloze mensen met de lekkere Tomei met stip op één omdat ze Andy in de steek laat maar nog wel om geld voor de taxi durft te vragen.

Aardige elementen heeft BTDKYD wel maar het lijkt allemaal niet in balans te zijn of uit de verf te komen door de ingewikkelde structuur. Jammer eigenlijk want hier was meer van te maken geweest, om als laatste de muziek van Burwell te benoemen, veelal bekend van de Coen Brothers en in die zin ook herkenbaar.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Helemaal geen slechte film, maar bij een Lumet zijn de verwachtingen steeds erg hoog gespannen. Idem met de betreurde Hoffman trouwens. Hun films worden vaak geassocieerd met degelijkheid en kwaliteit. En dat is deze Before the devil knows you’re dead ook, ook al is het zeker geen meesterwerkje.

Prima acteerwerk zoals al gezegd en ook het scenario is best dik in orde. De uitwerking vond ik niet altijd even super. Hier en daar wat dode momenten en wat gemis aan vaart. Je moest er ook wat je aandacht bijhouden met de niet chronologische vertelstructuur wat op zich geen probleem is. Al voelde het soms rommelig aan.

Hier en daar ook de hand van Lumet goed zichtbaar met de aandacht voor het uitwerken van details, al wordt dit jammer genoeg niet de hele film doorgetrokken. Toch al bij al erg geslaagde film!

avatar van TMP

TMP

Degelijke film van Lumet. De film moet het deels hebben van de non-lineaire vertelstijl, want het verhaal heeft niet zo veel om het lijf. Het is acteerwerk is zeer gedegen, zoals je ook wel van een cast als deze mag verwachten. Niet een film die lang zal blijven hangen, maar voor een keertje keek het best aardig weg.

avatar van jordorientje

jordorientje

Hele bizarre film met bizarre muziek, 1 en al negatieve lading en ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Op zich prima. Ook goed geacteerd. Verhaal is in principe ook prima, want wat mensen wel niet doen met geldproblemen en zeker ook als ze verslaafd zijn.

Neem de combinatie van nooit ouder liefde gevoeld en je hebt 1 en al drama.

Vond het daarom ook niet echt een thriller, werd nergens echt spannend.

Maar voor een drama film is het prima.

Niet echt mijn stijl.

Desalniettemin indrukwekkende film.

avatar van Rob robson

Rob robson

Vreselijk werkelijk Vreselijk

Zodra het spannend word ga je terug in de tijd en dat 3x . Het niet standaard willen zijn.o.k maar het had meer kunnen zijn dan dat het is.

avatar van Capablanca

Capablanca

Uitstekende film, die met minimale middelen een maximaal effect sorteert.

avatar van Hans Gruber

Hans Gruber

Vrij aardige thriller, met dramatische momenten. De terugblikken maken het een interessante film. Hoofdrolspelers spelen geweldig. Tomei is en blijft beeldschoon. Enige nadeel is het tempo van de film. Is erg traag en dat komt de film niet ten goede. Voor mij daarom geen 4 maar 3 *** waard.