• 12.692 nieuwsartikelen
  • 168.024 films
  • 10.912 series
  • 31.294 seizoenen
  • 626.432 acteurs
  • 195.687 gebruikers
  • 9.161.361 stemmen
Avatar
 
banner banner

21 Grams (2003)

Drama / Thriller | 124 minuten
3,75 3.396 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 124 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alejandro G. Iñárritu

Met onder meer: Sean Penn, Naomi Watts en Benicio Del Toro

IMDb beoordeling: 7,6 (248.445)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 1 april 2004

  • On Demand:

  • Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot 21 Grams

"How much does life weigh?"

Een vreemd ongeluk brengt een ernstig zieke wiskundige (Paul), een rouwende moeder (Christina) en een herboren ex-gevangene (Jack) samen in een verhaal dat hun emotioneel en fysiek beladen levens toont. Hoewel ze elkaar niet kennen, wordt het trio onherroepelijk verstrengeld in een mix van liefde, verlossing en obsessie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van joost1964

joost1964

  • 76 berichten
  • 655 stemmen

Sterke film. Goed geacteerd, goed geregisseerd. Boeiend verhaal. Mooi dat de 3 levensverhalen van de 3 hoofdpersonages zo mooi in elkaar vloeien. Lijkt een specialiteit van Innàritu.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3396 berichten
  • 2500 stemmen

Redelijk onbekende titel die mij onder de aandacht kwam door de Oscar nominatie van Watts. De namen van Sean Penn en Benicio Del Toro deden de rest en deze film meenemen bij de kringloop was dan ook niet iets waar ik lang over na hoefde te denken. Vrijdagavond dan ook mijn vrije weekje afgetrapt met een goed glas whiskey en deze film.

Wat meteen opvalt is toch wel de merkwaardige opbouw waarin drie verschillende fasen kriskras door elkaar gemonteerd worden en het geheel tegelijkertijd iets geeft dat de aandacht trekt maar ook wel een beetje verward. Maar eenmaal na het ongeluk is eigenlijk het plot wel te raden hoe de drie met elkaar in verbinding staan en is het slechts nog raden hoe de chaotische eindfase tot stand gaat komen en wat de afloop op dat vlak zal zijn.

Interessant zijn sowieso altijd Penn en Del Toro, acteurs die niet altijd voor de gemakkelijkste rollen lijken te kiezen en hun beste beentje weer voor zetten. En wat is Del Toro weer een mannetje, heerlijk. Interessant is tevens de verskavingsgevoelige kant van de mens en de destructieve kant in het geval van schuldgevoel en zijn de drie hoofdpersonen in deze bizarre driehoeksverhouding naarstig opzoek naar zichzelf, naar antwoorden en rust. Hoewel het einde het er toch mag zijn met een bijzondere speling die je het lot zou kunnen noemen, het doet me ook eigenlijk wat denken aan Donnie Darko, en de uitleg wat de 21 gram inhoudt, pakt de film mij toch niet zoals ik helemaal hoopte. Sowieso begint de film pas echt te leven bij de scene met ' the one with the brown vest' waarop de lijntjes zichtbaar worden. Daarvoor was het toch net wat teveel zoeken.

Desalniettemin is dit eigenzinnige drama best aardig voor een keer. Het zal ongetwijfeld een moeilijke film geweest zijn te maken en met een blik op de rest van Inarritu toch tot de conclusie te komen, op het geweldige The Revanant na, dat Inarritu voor mijn gevoel wel eens iets teveel wil en zijn films moeilijker maakt dan wellicht nodig waardoor het een beetje ongrijpbaar wordt er een beetje extra feeling ontbreekt, maar dat zal persoonlijk zijn.


avatar van notsub

notsub

  • 1379 berichten
  • 1364 stemmen

Absoluut een fascinerende film met spetterende karakters. De onderlinge relaties nemen bizarre vormen aan en daarbij komen de diepste emoties naar boven. Het is wel een beetje opletten, maar echt onnodig moeilijk wordt het nooit. Er lijkt zelfs geen geforceerde gebeurtenis in te zitten, wat heel knap is. De thema's die aangesneden worden zijn allemaal even intens, er zit niets oppervlakkigs in 21 Grams. Geweldige film.


avatar van olbo

olbo

  • 300 berichten
  • 2088 stemmen

De montage stijl van deze film is niet mijn ding. Eerste half uur met moeite doorgekomen, het ging van hak op de tak. Uiteindelijk ging het wel en werd het verhaal duidelijk. Aardig maar meer ook niet.


avatar van frans123

frans123

  • 4190 berichten
  • 1093 stemmen

Zeer sterke film die sterker had kunnen zijn als er minder door elkaar werd gegooid. Flashbacks en a synchroon moet een middel zijn en geen doel op zich. Na een half uur krijg je in de gaten dat de drie verhaallijnen samen komen.

Desalniettemin een knappe film waarbij de acteurs, Watts, Del Toro en Penn boven zich zelf uitstijgen. Met name Watts in haar woede aanvallen steelt de show; indrukwekkend. Ook Del Toro komt erg geloofwaardig over.

Alhoewel de film aan de lange kant is boeit hij elke minuut.

Het is geen wraakfilm maar 1 over ""schuld. En ieder op zijn /haar eigen manier.

Cinematografisch heel best in orde , en de acteurs zorgen ervoor dat het teveel ( en vermoeiende) aan flashbacks en alles door elkaar te pruimen is.

O..de titel, 21 grams. Tot op heden weet men niet hoe het komt dat direct na overlijden men 21 gram minder weegt . Mogelijk het "'schuldgevoel (wat de mens eigen is ), dat ons lichaam verlaat.........


avatar van scorsese

scorsese

  • 12284 berichten
  • 10496 stemmen

Prachtige film waarin een tragisch ongeval een drietal mensen bij elkaar brengt. De niet chronologische montage laat de drie personages op een mooie manier bij elkaar komen. Rauw in beeld gebracht en het sterke acteerwerk levert een aantal aangrijpende momenten op. Niet bepaald een vrolijke film, maar absoluut de moeite waard.


avatar van schram101

schram101

  • 16566 berichten
  • 2147 stemmen

Prachtige en intrigerende film waarin drie (miserabele) levens elkaar kruisen. Waarbij Iñárritu zijn vertelstructuur nog eens flink door elkaar husselt en het geheel extra verweven lijkt. Visueel daarbij zó rauw en indringend gefilmd dat je je echt één voelt met de personages. Ook de vrijscènes met functioneel naakt zijn prachtig en levensecht. Niet in de laatste plaats natuurlijk door het fantastische acteerwerk. Penn, Del Toro en het is Naomi Watts die de show steelt. Wat een performance! Zó goed hebben we haar nooit meer gezien denk ik.

4,0*


avatar van Dayer

Dayer

  • 117 berichten
  • 127 stemmen

Minder dan Amores Perros, hoewel ik Benicio Del Toro en Naomi Watts zeer hoog heb zitten. Opnieuw een soort van puzzel opgedeeld in drie hoofdpersonages die na een dik half uur wel geleidelijk aan in elkaar valt. De montage is vlijmscherp waardoor je in dat eerste half uur als kijker ook zeer zoekend bent. Het introduceren van nieuwe personages doet Inarritu eigenlijk nooit geleidelijk en dat is ook hier wel prima zo. Geen vluchtige overlapping hier, maar wel drie verhalen die zich na verloop van tijd helemaal gaan verstrengelen. Grauwe beelden, uitzichtloze en pijnlijke situaties. Het is Inarritu niet vreemd uiteraard. Het goede en het kleine van de mens confronterend in beeld gebracht.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3419 berichten
  • 6719 stemmen

wat is het toch altijd met amerikanen en drama? en hoge waarderingen voor een stortvloed aan overdramatisering en overacting .

laat ik vooropstellen dat de acteurs allemaal meer dan prima acteerwerk afleveren , en mischien ben ik te nuchter voor dit soort dingen maar soms hoeft de boodschap er niet met een mokerhamer ingeslagen te worden .

ook is de overvloed aan slechte dingen die die mensen overkomen wel heel erg te veel overdaad .

het komt vaak ook over alsof de overdreven emotionele uitbarstingen bedoelt zijn puur als een soort overcompensatie voor iets anders .

het negeren van de tijdlijn en chronologische volgorde helpt de film ook niet echt , deze gimmick was niet echt nodig geweest

de film is niet slecht maar dit is gewoon teveel en te overdreven .


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3396 berichten
  • 2500 stemmen

Lovelyboy schreef:

Redelijk onbekende titel die mij onder de aandacht kwam door de Oscar nominatie van Watts. De namen van Sean Penn en Benicio Del Toro deden de rest en deze film meenemen bij de kringloop was dan ook niet iets waar ik lang over na hoefde te denken. Vrijdagavond dan ook mijn vrije weekje afgetrapt met een goed glas whiskey en deze film.

Wat meteen opvalt is toch wel de merkwaardige opbouw waarin drie verschillende fasen kriskras door elkaar gemonteerd worden en het geheel tegelijkertijd iets geeft dat de aandacht trekt maar ook wel een beetje verward. Maar eenmaal na het ongeluk is eigenlijk het plot wel te raden hoe de drie met elkaar in verbinding staan en is het slechts nog raden hoe de chaotische eindfase tot stand gaat komen en wat de afloop op dat vlak zal zijn.

Interessant zijn sowieso altijd Penn en Del Toro, acteurs die niet altijd voor de gemakkelijkste rollen lijken te kiezen en hun beste beentje weer voor zetten. En wat is Del Toro weer een mannetje, heerlijk. Interessant is tevens de verskavingsgevoelige kant van de mens en de destructieve kant in het geval van schuldgevoel en zijn de drie hoofdpersonen in deze bizarre driehoeksverhouding naarstig opzoek naar zichzelf, naar antwoorden en rust. Hoewel het einde het er toch mag zijn met een bijzondere speling die je het lot zou kunnen noemen, het doet me ook eigenlijk wat denken aan Donnie Darko, en de uitleg wat de 21 gram inhoudt, pakt de film mij toch niet zoals ik helemaal hoopte. Sowieso begint de film pas echt te leven bij de scene met ' the one with the brown vest' waarop de lijntjes zichtbaar worden. Daarvoor was het toch net wat teveel zoeken.

Desalniettemin is dit eigenzinnige drama best aardig voor een keer. Het zal ongetwijfeld een moeilijke film geweest zijn te maken en met een blik op de rest van Inarritu toch tot de conclusie te komen, op het geweldige The Revanant na, dat Inarritu voor mijn gevoel wel eens iets teveel wil en zijn films moeilijker maakt dan wellicht nodig waardoor het een beetje ongrijpbaar wordt er een beetje extra feeling ontbreekt, maar dat zal persoonlijk zijn.

21 grams ook voor de herkijk waar ik anderhalf jaar terug wel de kwaliteit van in zag maar vooral moeite had met de aparte opbouw en daardoor de film toch als erg stug en taai ervaarde. En hoewel mijn waardering voor de kwaliteit is gestegen blijft het op de één of andere manier een moeilijke film.

En dat geldt niet alleen voor deze film van Inarritu waar ik Amores Perros, Babel en Biutiful al net zo lastig vind, waar Birdman wel oké is en The Revanant simpelweg afsteekt als een totaal andere film. Maar gelukkig heb ik nu iets minder last van dat non-chronologische gebeuren en de overdaad aan grauw drama en zware thematiek zoals we dat ook zien in Amores Perros en Biutiful. Waar de kundigheid van de film al opgevallen was doet dat het nu nog meer qua verhaal en acteren waar ieder huisje zijn kruisje heeft en in dit gelaagde drama veel afhangt van een beetje geluk of juist pech. En wat een ellende krijgen we eigenlijk te zien in dit verhaal wat toch op bijzondere wijze in elkaar grijpt met mensen die ten einde raad zijn met zichzelf.

Een cijferverbetering zit er dan ook wel in toch blijft er een persoonlijke afstand tussen deze film en mij waar ik nog wel even een beklijvend beeld wil aanhalen waar de tuinman de bladblazer laat vallen en naar het ongeluk rent en we focus houden op de blazer die nog aanstaat. En die prikkel die dat shot voor mij heeft voel ik te weinig in de rest van de film.