21 Grams (2003)

Drama / Thriller

geregisseerd door Alejandro G. Iñárritu
met Sean Penn, Naomi Watts en Benicio Del Toro

Een vreemd ongeluk brengt een ernstig zieke wiskundige (Paul), een rouwende moeder (Christina) en een herboren ex-gevangene (Jack) samen in een verhaal dat hun emotioneel en fysiek beladen levens toont. Hoewel ze elkaar niet kennen, wordt het trio onherroepelijk verstrengeld in een mix van liefde, verlossing en obsessie.

yorgos.dalman
Mee eens, Sergio Leone, wat betreft de drie acteurs. Never been better! Ook ik ben geen fan van Mr. Penn maar ik vind hem hier meer dan degelijk. Naomi Watts opnieuw sterk, na Mulholland Dr. En wat betreft Del Toro: dit vind ik nu juist bij uitstek zijn beste rol - hij gaat er volkomen in op, alsof ie niet anders is.

Sterke film over en weer, beklemming, rauwheid en intensiteit zijn hier groot.

avatar van Moviestar1979
De titel in deze film verwijst naar het gewicht van de ziel.

21 Grams is een prachtige film waarbij de acteerprestaties sterk zijn.
Helaas heb ik inmiddels al een paar films gezien in dit genre, maar dit maakt 21 Grams niet minder bijzonder.
Ik doel op diverse verhaallijnen die vervolgens richting het einde bij elkaar komen.
Een paar voorbeelden zijn o.a. 11:14, 4.3.2.1 en 2 Days In The Valley.
Het is dus noodzakelijk om hier verder niet veel over te vertellen.
Een film die vanaf het begin tot het einde blijft boeien.

Aanrader!!

3,5 *

avatar van Ben de Hoog
Dankzij Facebook ontdek je nog eens wat. Ga je zomaar films zien omdat de regisseur zo goed schijnt te zijn. Inarittu in dit geval. Biutifull kende ik al, evenals zijn eerste film. Maar wist niet dat het van dezelfde regisseur was. Maar nu deze 21 grams gekeken. Als deze cast in Sesamstraat zou spelen was het al de moeite waard om voor thuis te blijven. Deze film is zwaar indrukwekkend en zéér indringend. Veel mensen hebben het niet zo op Sean Penn, ik vind hem meesterlijk. Zo kwetsbaar als hij zijn rol kan neerzetten. Deze film komt in mijn top 10

avatar van Moddermonster
Respect hoor. Ik ben erg van dit soort films. Veel echte emotie en gewoon een keigoeie cast.
Na deze film toch een puntje minder voor Crash. Hoewel een goede film vindt ik hem achteraf wel erg 'geinspireerd' door 21 Grams.

avatar van busby1991
Benicio Del Toro

avatar van Brabants
Uiterst mooi uitgewerkt plot met drie verhaallijnen door elkaar en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aangrijpende materie en acteerwerk van een ongekend hoog niveau.

Kan er hele verhalen over kwijt maar dit is simpelweg een van de 5* films voor mij!

yorgos.dalman
Eigenlijk in alle opzichten een briljant drama: vormtechnisch, inhoudelijk, spel, muziek, etc.

Ach, had ik maar 11 plaatsen in mijn top 10.

avatar van VforVictor
zojuist voor de 2e x gezien, en hij blijft nog steeds even meeslepend en krachtig, vooral Del Toro speelt erg goed. de 4 sterren blijven staan.

avatar van MichaelMovie
Zeer goede film met uitstekende acteerprestaties van alle acteurs.
Vooral Naomi Watts vond ik enorm goed!

Mooie 'puzzelweergave' van een toch wel hard verhaal.

avatar van lexiepexie
prachtig!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik had al gelijkaardige films gezien zoals Magnolia en Babel. Opzich ben ik wel te vinden voor de puzzelstukken die door elkaar in scene gebracht worden en pas tegen het einde aan tot een clue komen. Alleen werd dat bij de andere 2 genoemde beter uitgewerkt. Het zijn 3 personages die op zich wel goed geacteerd worden maar die zo depri overkomen dat het me bijna niets kan schelen wat er met hen gebeurd. Een kleine tegenvaller dus deze film, maar toch nog de moeite om te zien. Ik had er alleen wat meer van verwacht. Vooral omdat bij Babel zoveel verwezen werd naar 21 grams. Blijkbaar heeft de regisseur toch ervaring opgedaan met de jaren en een betere film neergezet met Babel.

Ik heb bij mijn eerdere recensie de vergelijking al gemaakt van het latere Babel. 21 grams is een mooi voorbeeld van een creatief idee dat later veel beter werd uitgewerkt en daardoor quasi irrelevant geworden is. Het is een leuk idee om een film te maken, de puzzels door elkaar te schudden en zo de kijker stuk voor stuk de essentie van het verhaal mee te geven.

Helaas is het verhaal al van begin af aan overduidelijk en laat het buiten die creatieve puzzel niets aan de verbeelding over. De impact bij mozaïekfilms (Crash, Babel, Magnolia) of terugspoelfilms (Irréversible, Memento) is toch iets groter en gaandeweg kom je dingen te weten doordat de puzzel dan pas valt. Of komen verhaallijn veel mooier samen. Iets was ik mis in 21 grams.

Qua acteerwerk schiet enkel Del Toro er boven uit. Penn en Watts vallen mee, maar hebben al veel beter gedaan. Als dit verhaal gewoon gefilmd was, is het een enorm saai gedoe. Het enige wat de film recht houdt is het creatieve idee van de puzzelfilm. Het einde is zelfs cheesy.

Mooie film dus, maar ook niet meer. Toch nog ietwat origineel gemaakt, maar als je Babel ziet merk je toch het verschil enorm.

avatar van AmazingPP
Deze film heeft heel lang in mijn kast gelegen (met nog duizenden andere Dvd's), maar gisteren was het een "nu-pak-je-een-dvd-en-die-ga-je-kijken"-dag en dus schoof ik deze DVD in mijn PS3. Wat een fantastisch prachtige film is dit! Wat een ongelooflijk acteerwerk, prachtig script en wat een mooi verhaal. Wat een kanonnen van een acteurs zijn Del Toro, Penn en Watts toch! Geweldig. Ademloos heb ik zitten kijken. Lang geleden dat ik zo'n goede film heb gezien. 4,5 *

avatar van Antonev
Bijzonder drama, met een hele reeks uiterst tragische gebeurtenissen. Je moet er wel je hoofd bij houden, want de vertelwijze van de film kan door de vele 'flashbacks' ietwat verwarrend zijn. De puzzelstukjes vallen, naarmate het einde nadert, echter wel goed op hun plek. Aan het acteerwerk hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken, want dat was gewoon uitstekend. Ik vond het zo nu en dan wel een tikkeltje langdradig.

avatar van Warp
Wat een film! Goed verhaal en sterke personages met in het bijzonder Benico Del Toro. Goed hoe ze de sfeer erg droevig hebben gemaakt, de film heeft me geen moment verveeld. Soms is het in het begin moeilijk te volgen maar aan het einde van de film snap je hoe alles zit. Binnenkort Amores Perros kijken.

avatar van LPereboom
Prachtige film deze 21grams, de verhalen die door elkaar lopen zoals een puzzel zijn zo goed gemaakt. Het acteerwerk is helemaal top zowel penn, watts en del Toro acteren werkelijk fantastisch. Cinematografisch en qua beeld is het een prachtige film! Dikke 8,5/10

(verwijderd)
Prachtig, ontroerend, alles past (helaas).

Geweldige cast. Penn, Del Toro, Watts... Buitengewoon.

Iñárritu, 3 films, 3x 4,5*. Enkel nog wachten op de 5*. Wat een koning.

Het is mij een raadsel dat ik deze film nog niet eerder gezien heb en mij al die jaren ontschoten is.
Dankzij een cultureel programma op tv zag ik een fragment van deze "21 Grams" en realiseerde mij dat
ik hem nog niet gezien had.

Inmiddels dus wel en wat een topper is dit op sommige momenten hartverscheurend drama.
Een aantal ontroerende en meeslepende verhaallijnen komen uiteindelijk te samen in een eveneens aangrijpende climax.

Met een flink aantal grote namen en sterren cast kan het bijna al niet fout gaan wat betreft acteer kwaliteiten. Sean Penn, Naomi Watts en Benicio Del Toro zetten ijzersterk hun personages neer.
Aangrijpend,realistisch, uit het leven gegrepen drama die vlak voor het eind letterlijk uitlegt waarom
deze film nu precies "21 Grams" heet.

avatar van Capablanca
Mooie film met sterke verweving van diverse levenslijnen. Misschien soms een iets te toevallige verweving, maar ja, daarvoor is het film!

avatar van Black Math
Tja, wel aardig acteerwerk, maar bij het plot en structuur heb ik toch een beetje mijn bedenkingen. Het plot is an sich vrij simpel en rechttoe-rechtaan, en dan voelt het een beetje makkelijk om voor een niet-lineaire structuur te kiezen om het plot interessanter te laten lijken dan het werkelijk is. De niet-lineaire structuur zorgt er ook voor dat de kijken even moet puzzelen, maar na verloop van tijd is het wel duidelijk wat er speelt. Zodra dat punt is bereikt, is eigenlijk ook meteen voorspelbaar hoe de film zal aflopen, en dat is natuurlijk een beetje jammer.

Een aantal grote namen als acteurs, en het acteerwerk is ook zeker in orde. De beelden zijn vrij gritty, ik vond het er wel sfeervol uitzien, maar uitzonderlijk is het niet. 2,5*.

avatar van mikey
Veel tranen en verdriet in een bizar ge-edit verhaaltje (3 totaal verschillende karakters die toch met elkaar zijn verbonden, je kent het wel...) dat later toch met rust komt... maar uiteindelijk dan weer genekschot door de lange tijdsduur. Het is ook nooit goed he ,....,,

avatar van Night's Watch
Ik zag in de plotomschrijvingen dat zijn eerste drie films, respectievelijk Amores Perros, 21 grams en Babel over 'het samenkomen van verschillende en onafhankelijk lijkende verhaallijnen' gaat. Recentelijk heb ik een soortgelijke film, Ti Mene Nosis (2015), nog afgezet omdat ik juist dit aspect niet goed uitgewerkt vond dus ik was erg benieuwd wat Iñárritu hier van zou maken.
En hoewel ik ditmaal absoluut niet de neiging heb gehad om de film uit te zetten is ook hier het verhaal de zwakste schakel. Het duurt te lang voordat er enige duidelijkheid en structuur in de film komt en toen het verhaal echt interessant werd was de film al bijna voorbij. De laatste 15/20 minuten maken echter wel wat goed, deze zijn van een heel ander niveau.

Wat deze film sterk maakt is het acteerwerk. Om te beginnen met de hoofdrolspelers Sean Penn en Naomi Watts die beiden een ijzersterke rol neerzetten en een sterk personage creëren. Naast het hoge niveau van ook de kleinere rollen is de prestatie van Charlotte Gainsbourg absoluut noemenswaardig. En een leuk gastrolletje voor Kevin Chapman
Benicio Del Toro speelde ook overtuigend maar ik vond zijn personage ronduit vervelend en overdreven waardoor deze prestatie weinig met zich meebrengt. Dit personage is één van de redenen dat het verhaal mij niet volledig kan overtuigen.

De acteerprestaties en het einde zijn zeker drieënhalve ster waard, ik verwacht en hoop echter dat Amores Perros en in mindere mate ook Babel over het geheel sterker zijn.

avatar van Alathir
21 Grams is een film die het moet hebben van zijn speciale niet-chronologische vertelstijl. Persoonlijk denk ik dat dit de film juist zo sterk maakt. Datgene maakt dat je lang zit te denken van hoe past alles nu juist in elkaar. Bovendien ook zeer acteerwerk en nu heb ik zopas State of Grace gezien met Sean Penn en ook die vond ik echt goed. Deze 2e langspeelfilm van regisseur Iñárritu is een vrij realistisch drama dat natuurlijk enigszins op een speciale manier ontaard. Grappig bijrolletje ook van Kevin Chapman. Ik heb er weinig over te zeggen eigenlijk, het verhaal zat simpel in elkaar maar wordt kundig stukje per stukje uit de doeken gedaan. Het is ook weer zo'n film waar al te veel woorden niet bij nodig zijn. Het is een film waar je stil van wordt.

avatar van Fisico
21 grams is een film die reeds lang op mijn verlanglijstje stond. De film wordt niet-chronologisch verteld. In het begin moet je even opletten, maar de puzzelstukjes vallen later vrij makkelijk in elkaar. Het is een sterkte van de film die de film daardoor ook extra boeiend maakt. De drie hoofdpersonages zijn met elkaar verweven met het centrale thema van de dood.

Het personage van Paul (Sean Penn) vond ik het meest intrigerend. Wat doet het met een mens om verder te leven met iemands anders hart? Wat doet het met een mens dat je zelf overleeft ten koste van iemand anders? Dit psychologische effect, dat eerder schaamte en schuldgevoel opwekt dan blijdschap wordt redelijk goed aangehaald in de film. De relatie tussen Christina en Paul is misschien dan wel net te cliché, maar doet niets af aan de kwaliteit van de film.
Maar ook de andere verhaallijnen worden uitgediept. Christina als junkie die verder moet als kinderloze weduwe na een verkeersongeval. En Jack die als ex-gedetineerde het geloof vindt, verliest en herontdekt. "Jesus will save me" was zijn uitgangspunt, en hij verliet zijn familie door te boeten voor zijn zonde, maar het Jezus liet hem in de steek of misschien is er helemaal geen Verlosser ...

Elk personage kent verlossing en een afkeer. Allen worden geleid door deze duale verbondenheid. Jack die Jezus liefheeft en verstoot. Christina die walgt van Paul, maar ook met hem de koffer induikt als een deeltje van Michael. En Paul die zich aangetrokken voelt (uit medelijden?) tot Christina, maar haar (en Mary) gebruikt. En die laatste gebruikt de situatie om een kind te verwekken.

De film wordt gedragen door de drie hoofdpersonages. Zijn acteerden ijzersterk en bepalen mee het succes van de film. Een toppertje van Inarritu. Misschien moet ik binnenkort toch ook maar eens Amores Perros zien.

avatar van JHagenstein
21 Grams wordt op niet chronologische wijze verteld, wat de film zonder enige twijfel ten goede komt.

Jeetje, 124 minuten lang fenomenaal acteergeweld. Zowel Naomi Watts, Sean Penn als Benicio Del Toro weten er een zeer sterk drama van te maken. Watts en Del Toro werden zelfs genomineerd voor een Academy Award. Dit is een film waarvoor je in de stemming moet zijn, want het is totaal niet licht verteerbaar. De meest afschuwelijke onderwerpen komen er namelijk in voor. Om maar wat te noemen: rouw, de dood, de pijn waar je mee moet leven wanneer je een zonde begaat. De film is misschien ietwat aan de lange kant, al is twee uur een vrij normale speelduur, misschien is dat gewoon gevoelsmatig.

Maar even hoor: Alejandro González Iñárritu, wat een regisseur. Ik heb nu zijn laatste vijf films gezien, en daarin haalt hij een enorm hoog en constant niveau. Ik durf wel te zeggen dat hij op dit moment tot de grotere regisseurs van filmminnend Amerika (en Mexico natuurlijk) behoort. Dit is ook weer zo enorm rauw. Ja, my man.

- Fenomenaal acteerwerk van de hoofdrolspelers
- Gevoelsmatig lange speelduur
- Niet chronologisch = verfrissend
- Je zit bij bepaalde scenes op het puntje van je stoel

3,5 sterren.

avatar van Shadowed
Mja.

Verfrissend en origineel is de niet chronologische vertelstijl wel. Watts, Penn en Del Toro spelen erg goed, vooral del Toro viel me op. Vond hem in zowel Star Wars als Sicario niet overdonderend goed spelen, maar hier weet hij je wel mee te trekken.

De onderwerpen zijn best heftig. Ondanks dat vond ik het verhaal nou niet zo geweldig. Het in een niet chronologische volgorde te zetten veranderd niet het feit dat het verhaal nogal basic is. Had hier ook wel iets meer van verwacht. Ook emotioneel greep hij me totaal niet.

Kort samengevat, goede acteerprestaties en een best redelijk maar normaal verhaal.