Babel (2006)

3,67

Verenigde Staten / Frankrijk / Mexico

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal

Twee jonge tieners in Marokko gaan gewapend met het jachtgeweer van hun vader er op uit om hun kudde geiten te begeleiden. Onderweg besluiten ze om dit geweer te testen en dit heeft desastreuze gevolgen. Het leven van vier groepen mensen staan in direct verband met het voorval. We zien het verhaal van een Amerikaans toeristenechtpaar, een Mexicaanse oppas die twee kinderen de Amerikaanse grens over smokkelt en een Japanse dove tiener en haar vader. Hun gebrekkige communicatievaardigheden ten overstaan van de mensen om hen heen zorgen ervoor dat zij, ondanks een incident wat hen allen verbindt, volkomen geïsoleerd blijven.

998 BERICHTEN 68 MENINGEN
avatar van Capablanca
De films apart waren sterk en ingetogen. De samenhang vond ik wat geforceerd.

Een stevige indruk nagelaten deze film van Iñárritu.
Soms vloeiend, soms wat bruusk ineenvloeien van de verschillende verhaallijnen maar bovenal te bewonderen is de schitterende muziek die meestal invalt in de clou van de scenes wat het emotievolle ervan nog meer accentueert.
Prachtige, gevarieerde beeldcomposities. Knap toch hoe drie werelden in elkaar verstrengelen en hoe die werelden scherp worden getekend.
Geen verkeerd woord ook van het acteren. Brad Pitt was beter dan ooit.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vrij matig.

Het komt nogal geforceerd over, en hangt met losse einden aan elkaar. Het verhaal met het dove meisje is eigenlijk overbodig. Het verhaaltje met de Mexicaanse oppas vind ik ongeloofwaardig. En met het Amerikaanse koppel in Marokko gebeurt ook weinig na het incident, op een hoop vals sentiment na. Mensen die nog zo passioneel kunnen kussen, kunnen niet ernstig gewond zijn. De muziek en montage vond ik ook niet echt wow. De link vond ik ook eerder zwak en ongeloofwaardig. vrouw werd neergeschoten, kinderen zijn ontvoerd. De dansscène vond ik erg lelijk gefilmd met het goedkoop trucje waarin we het perspectief van het dove meisje horen, maar het perspectief als observant te zien krijgen. Het aan- en uitzetten van de muziek is behoorlijk irritant, en geeft bovendien haar perspectief niet weer. Op andere momenten wordt dan weer nooit gebruik gemaakt van dat effect. Faliekant uitgedraaide scène, en het dieptepunt van de film, al doet het einde ook niet echt onder op dat vlak. De thematiek miscommunicatie dringt verder ook niet echt door in de film.

avatar van IH88
“Oh, my God. She's been shot.”

Iñárritu weet wel hoe je sfeervolle, indringende en inventieve films moet maken. Zijn films zijn lang, maar ook Babel heeft weer een bepaalde flow waardoor het veel korter lijkt. Babel laat zien wat voor impact één actie (in dit geval een geweerschot) kan hebben op verschillende mensen op verschillende continenten.

Soms wordt de connectie tot het geweer er met de haren bijgesleept, maar Babel gaat dan ook meer over de personages en hoe zij allemaal te maken krijgen met de gevolgen van hun eigen acties. Het gevoel van afwijzing, er niet bij horen, fatale beslissingen, de dood van een kind of moeder etc. Babel is geen vrolijke kost. Maar Iñárritu is een meester in het uitwerken van zijn personages en een geweldig verhalenverteller. Van de vier verhalen is dat van het dove Japanse meisje duidelijk het interessants en dat laatste gedeelte snijdt echt dwars door je ziel. Mooi eindshot ook op dat balkon. Verhaaltechnisch komt Babel wat gekunsteld over, maar met de personages raakt Iñárritu echt de kern van wat film mooi maakt.

Vier verhaallijnen worden met een behoorlijk dunne connectie aan elkaar verbonden. Helaas sprak geen van de verhaallijnen mij echt aan. Ook had ik geen enkele binding met welk personage dan ook. Boeiend of meeslepend wordt het nergens en waar ik nog hoopte op een boeiende of onverwachte ontknoping, bleef dat uit.

avatar van Arri
Indrukwekkend goede film.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook met deze film heeft Inarritu gescoord. De film ligt wat binnen dezelfde lijnen als 21 Grams of Amores Perros, zowel wat structuur als wat sfeer en omkadering betreft. Babel kent ook 3 tot 4 verhaallijnen die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn (familieband of dat geweer, al is dit laatste vrij met de haren getrokken). Het butterfly-effect wordt toegepast op deze verhalen en beïnvloeden elkaar door de plaatsgenomen gebeurtenissen.

De gehele film door wordt er geswitched tussen de verschillende verhalen. Per verhaal is de opbouw chronologisch, maar de verhalen afzonderlijk gebeuren niet steeds gelijktijdig. Dit zet de film extra kracht bij (bvb. het nietszeggende telefoontje van de zoon naar zijn vader (Brad Pitt) krijgt een grotere impact wanneer je de context later in de film ontdekt).
Elk personage wordt degelijk uitgewerkt en dat is ook de grote kracht van de film. De grote link tussen de drie/vier verhalen is de communicatie, of het gebrek ervan die leidt tot isolement op welke schaal dan ook. Vandaar ook de toepasselijke bijbelse titel.

In Marokko hangt ten gevolge van een kogelschot het leven van Susan aan een zijden draadje. Omdat er geen ziekenhuizen in de buurt zijn, wordt ze naar en afgelegen dorp gebracht waar de plaatselijke veearts de eerste zorgen toedient. Het isolement en gebrek aan communicatie heeft een grote invloed op haar toestand.
Het verhaal in Marokko leidt er toe dat de kinderen van Susan en Richard op een Mexicaans huwelijksfeest terecht komen waar ze terecht komen in een desolate woestijnomgeving (omringt door enkel Spaanssprekenden).
Het verhaal van Chieko is van een geheel andere orde en het isolement spitst zich letterlijk op haar gehoor. Door deze handicap wordt ze ook sociaal uitgesloten en voelt ze zich seksueel erg onzeker.

De cast werd erg sterk. Cate Blanchett en Brad Pitt overtuigen des te meer, net als de andere minder gekende buitenlandse acteurs. Alle verhalen spraken me aan en waren van een hoog niveau. Ik vond het overigens wel opmerkelijk dat de bus uiteindelijk het koppel achterliet. Deels begrijpelijk (hoewel), maar o zo egoïstisch (realistisch?).
Babel is mijn 6e Inarritu, met 4,08 (steeds dezelfde score behoudens 21 Grams) liggen voor mij alle films op éénzelfde lijn. 21 Grams vond ik net iets beter en Babel komt nog net voor Amores Perros in.

Jaren geleden gezien.......ik vond het 1 grote gaaaaaaaaaap.