- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Babel (2006)
Babel (2006)

Ank.eE
-
- 12 berichten
- 9 stemmen
Hallo allemaal,
Ik heb Babel gezien en ik wil graag vragen om wat opheldering
Ik kon het Japanse verhaal niet goed volgen, ik vond het eigenlijk heel weinig te maken hebben met de rest van de film. En waarom toonde dat Japanse meisje haar naakte lichaam eigenlijk de hele tijd? En wat stond en nu op dat briefje dat ze aan die agent gaf? Is die moeder nu van het balkon gesprongen of heeft ze zichzelf doodgeschoten? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want dit verhaal was voor mij erg onduidelijk...
Alvast heel er bedankt..
Groetjes Mij..

gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Babel is een film over communicatie. dat communicatie tussen mensen niet afhankelijk is van verschillende talen. Naast de meertalige voorbeelden toont inarritu ook de psychologische en klinische barrieres die communicatie in de weg kunnen staan.
Moeder is dus tijdje ervoor gestorven (doodgeschoten) en sindsdien verloopt de communicatie tussen vader en dochter slecht. Dochter zit net op een leeftijd waarop ze worstelt met identiteit en seksualiteit en heeft last van afwezigheid van moederfiguur en slechte communicatie met vader. feit dat ze doof is verergert de spanning nog meer.
Het meisje heeft gebrek aan mannelijke aandacht en gebruikt alle middelen om er toch te krijgen (naaktheid, provocatie, drugs & alcohol en 'dreigen' met zelfmoord.
Ze vertelt het balkon-verhaal omdat ze met die plannen in haar hoofd zit. wanneer de agent toch dreigt te vertrekken kleedt ze zich weer uit. Ipv van er op in te gaan of haar af te wijzen neemt hij haar vast, troost hij haar en luistert hij naar haar. Ik denk dat in het briefje gewoon 'bedankt' stond.
De link tussen japan en marokko is missch wat vergezocht maar dat vond ik zeker niet erg. De vader was eigenaar van het geweer en gaf het weg als cadeau aan de man die het wapen verkocht in het begin van de film. Blijkbaar heeft hij (de vader) door de zelfdoding van z'n vrouw vaak met de politie te maken gehad, maar deze keer gaat het over iets anders (confirmatie dat het wapen een geschenk was en niet afkomstig van de zwarte markt) maar het gegeven 'wapen' is toch zwaar voor hem. Daarbij begrijpt hij doorheen het korte verslag van de avond van de agent dat de problemen van z'n dochter diep zitten. Die avond is een soort afsluiten van een hoofdstuk voor dochter en vader. Ze 'ontbloot' zich toch voor hem na geen zelfmoord te hebben gepleegd en de communicatie tss hen + de verwerking van het verlies kan misschien (her)beginnen.
Ik hoop dat je van de film genoot. Ik vond het persoonlijk één van de beste films van vorig jaar...
Enkele bedenkingen erbij:
Eigenlijk is Bernal het enige personage dat echt van slechte wil is in de film. Op de één of andere manier waren de andere gebeurtenissen niet echt vermijdelijk en was het vooral pech...
Prachtig hoe de communicatie tss pitt en blanchet pas weer op gang komt tijdens het plassen en met een kogel in de schouder, ook zij hadden veel te verwerken.
Mooiste beeld uit de film: pitt die geld aanbiedt aan de marokkaanse gids en hij die weigert + hun gezichtsexpressie van respectievelijk dankbaarheid en behulpzaamheid....

Ank.eE
-
- 12 berichten
- 9 stemmen
Dankjewel voor de duidelijke uitleg
Ik kan het verhaal nu veel beter begrijpen, en zo wordt de film ook in een stuk veel mooier. Ik ga hem binnenkort nog een keer kijken.
Nogmaals bedankt, groetjes Anke