ad

Met onder meer: Brad Pitt, Cate Blanchett en Gael García Bernal

Releasedatum: 8 september 2006

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Babel

"If You Want to be Understood...Listen"

Twee jonge tieners in Marokko gaan gewapend met het jachtgeweer van hun vader er op uit om hun kudde geiten te begeleiden. Onderweg besluiten ze om dit geweer te testen en dit heeft desastreuze gevolgen. Het leven van vier groepen mensen staan in direct verband met het voorval. We zien het verhaal van een Amerikaans toeristenechtpaar, een Mexicaanse oppas die twee kinderen de Amerikaanse grens over smokkelt en een Japanse dove tiener en haar vader. Hun gebrekkige communicatievaardigheden ten overstaan van de mensen om hen heen zorgen ervoor dat zij, ondanks een incident wat hen allen verbindt, volkomen geïsoleerd blijven.

imageimageimageimage

avatar van Capablanca

Capablanca

De films apart waren sterk en ingetogen. De samenhang vond ik wat geforceerd.

avatar van Movsin

Movsin

Een stevige indruk nagelaten deze film van Iñárritu.

Soms vloeiend, soms wat bruusk ineenvloeien van de verschillende verhaallijnen maar bovenal te bewonderen is de schitterende muziek die meestal invalt in de clou van de scenes wat het emotievolle ervan nog meer accentueert.

Prachtige, gevarieerde beeldcomposities. Knap toch hoe drie werelden in elkaar verstrengelen en hoe die werelden scherp worden getekend.

Geen verkeerd woord ook van het acteren. Brad Pitt was beter dan ooit.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Vrij matig.

Het komt nogal geforceerd over, en hangt met losse einden aan elkaar. Het verhaal met het dove meisje is eigenlijk overbodig. Het verhaaltje met de Mexicaanse oppas vind ik ongeloofwaardig. En met het Amerikaanse koppel in Marokko gebeurt ook weinig na het incident, op een hoop vals sentiment na. Mensen die nog zo passioneel kunnen kussen, kunnen niet ernstig gewond zijn. De muziek en montage vond ik ook niet echt wow. De link vond ik ook eerder zwak en ongeloofwaardig. vrouw werd neergeschoten, kinderen zijn ontvoerd. De dansscène vond ik erg lelijk gefilmd met het goedkoop trucje waarin we het perspectief van het dove meisje horen, maar het perspectief als observant te zien krijgen. Het aan- en uitzetten van de muziek is behoorlijk irritant, en geeft bovendien haar perspectief niet weer. Op andere momenten wordt dan weer nooit gebruik gemaakt van dat effect. Faliekant uitgedraaide scène, en het dieptepunt van de film, al doet het einde ook niet echt onder op dat vlak. De thematiek miscommunicatie dringt verder ook niet echt door in de film.

avatar van IH88

IH88

“Oh, my God. She's been shot.”

Iñárritu weet wel hoe je sfeervolle, indringende en inventieve films moet maken. Zijn films zijn lang, maar ook Babel heeft weer een bepaalde flow waardoor het veel korter lijkt. Babel laat zien wat voor impact één actie (in dit geval een geweerschot) kan hebben op verschillende mensen op verschillende continenten.

Soms wordt de connectie tot het geweer er met de haren bijgesleept, maar Babel gaat dan ook meer over de personages en hoe zij allemaal te maken krijgen met de gevolgen van hun eigen acties. Het gevoel van afwijzing, er niet bij horen, fatale beslissingen, de dood van een kind of moeder etc. Babel is geen vrolijke kost. Maar Iñárritu is een meester in het uitwerken van zijn personages en een geweldig verhalenverteller. Van de vier verhalen is dat van het dove Japanse meisje duidelijk het interessants en dat laatste gedeelte snijdt echt dwars door je ziel. Mooi eindshot ook op dat balkon. Verhaaltechnisch komt Babel wat gekunsteld over, maar met de personages raakt Iñárritu echt de kern van wat film mooi maakt.

avatar van TMP

TMP

Vier verhaallijnen worden met een behoorlijk dunne connectie aan elkaar verbonden. Helaas sprak geen van de verhaallijnen mij echt aan. Ook had ik geen enkele binding met welk personage dan ook. Boeiend of meeslepend wordt het nergens en waar ik nog hoopte op een boeiende of onverwachte ontknoping, bleef dat uit.

avatar van Arri

Arri

Indrukwekkend goede film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ook met deze film heeft Inarritu gescoord. De film ligt wat binnen dezelfde lijnen als 21 Grams of Amores Perros, zowel wat structuur als wat sfeer en omkadering betreft. Babel kent ook 3 tot 4 verhaallijnen die op één of andere manier met elkaar verbonden zijn (familieband of dat geweer, al is dit laatste vrij met de haren getrokken). Het butterfly-effect wordt toegepast op deze verhalen en beïnvloeden elkaar door de plaatsgenomen gebeurtenissen.

De gehele film door wordt er geswitched tussen de verschillende verhalen. Per verhaal is de opbouw chronologisch, maar de verhalen afzonderlijk gebeuren niet steeds gelijktijdig. Dit zet de film extra kracht bij (bvb. het nietszeggende telefoontje van de zoon naar zijn vader (Brad Pitt) krijgt een grotere impact wanneer je de context later in de film ontdekt).

Elk personage wordt degelijk uitgewerkt en dat is ook de grote kracht van de film. De grote link tussen de drie/vier verhalen is de communicatie, of het gebrek ervan die leidt tot isolement op welke schaal dan ook. Vandaar ook de toepasselijke bijbelse titel.

In Marokko hangt ten gevolge van een kogelschot het leven van Susan aan een zijden draadje. Omdat er geen ziekenhuizen in de buurt zijn, wordt ze naar en afgelegen dorp gebracht waar de plaatselijke veearts de eerste zorgen toedient. Het isolement en gebrek aan communicatie heeft een grote invloed op haar toestand.

Het verhaal in Marokko leidt er toe dat de kinderen van Susan en Richard op een Mexicaans huwelijksfeest terecht komen waar ze terecht komen in een desolate woestijnomgeving (omringt door enkel Spaanssprekenden).

Het verhaal van Chieko is van een geheel andere orde en het isolement spitst zich letterlijk op haar gehoor. Door deze handicap wordt ze ook sociaal uitgesloten en voelt ze zich seksueel erg onzeker.

De cast werd erg sterk. Cate Blanchett en Brad Pitt overtuigen des te meer, net als de andere minder gekende buitenlandse acteurs. Alle verhalen spraken me aan en waren van een hoog niveau. Ik vond het overigens wel opmerkelijk dat de bus uiteindelijk het koppel achterliet. Deels begrijpelijk (hoewel), maar o zo egoïstisch (realistisch?).

Babel is mijn 6e Inarritu, met 4,08 (steeds dezelfde score behoudens 21 Grams) liggen voor mij alle films op éénzelfde lijn. 21 Grams vond ik net iets beter en Babel komt nog net voor Amores Perros in.

avatar van frans123

frans123

• 2041 berichten

Jaren geleden gezien.......ik vond het 1 grote gaaaaaaaaaap.

avatar van Rubberducky

Rubberducky

Prachtige film , paar keer kijken zie je pas hoe goed hij is.

Ik werd verliefd op Japanse meisje , en haatte de marrokkanen.

1 wapen speelt de echte hoofdrol of rode lijn door de film.

avatar van Tijgertjexx

Tijgertjexx

De negatieve commentaren hier vind ik totaal onterecht, het is duidelijk geen pulp amerikaanse actiefilm, en een goede film kan ik meermaals bekijken om steeds vaker in te zien dat hij uitstekend geregisseerd is, tot in de details...kritiek op de scene in de japanse discotheek door kijkers die niet inzien dat door de muziek af en toe niet te laten horen, is onbegrijpelijk, het geeft juist het idee weer hoe het is om doof te zijn.

Een film begrijpen gaat ook niet altijd bij de eerste keer ...

Een prachtige ongewone film, met schitterende muziek die ver boven het gemiddelde uitsteekt en ook een happy end kent....een grote plus

avatar van joost1964

joost1964

Mooie film waarin de meester om verhaallijnen bij elkaar te laten komen nog maar eens uitblinkt. Alhoewel ik Amores Perros en 21 Grams nog net een tikje beter vond. Hier zijn de verhalen apart erg sterk, maar de reden waarom de verhalen samenvallen iets of wat geforceerd.

Inarritu is echter een fantastische filmmaker. De films die hij samen geregisseerd heeft met (vele) anderen buiten beschouwing gelaten, want die heb ik niet gezien, heb ik nu al z'n films gezien. The Revenant (waarin Di Caprio z'n beste performance ooit weggeeft) dateert al weer van 5 jaar geleden. Dit doet echt verlangen naar een nieuwe film van deze topregisseur.

Pitt en Blanchett (nochtans niet m'n lievelingsactrice) acteren goed, maar vallen toch niet op i.v.m. de andere acteurs, die wij veel minder goed kennen. Die doen het zeker even goed.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Gewoon een buitengewoon mooie film die de kijker eerst meeneemt naar een woestijnachtige omgeving waarin hij/zij kennis maakt met een paar mensen die op het platteland van Marokko wonen. Een van hen is een gids die naast het gidsen ook nog een gezin heeft met 2 kinderen die de kudde met geiten houden en natuurlijk kleine klusjes die op het platteland voorkomen. Hij heeft hen opgedragen om op (ik meen) coyotes te schieten als deze dicht bij hen of de kudde komen.

Wat je altijd zult zien, de jongens zijn jongens en de één denkt beter te kunnen schieten dan de andere.

Dus beginnen ze een wedstrijdje, eerst op rotsblokken maar al snel veranderd het doel......

In de Verenigde Staten van Amerika krijgt een vaste Mexicaanse oppasmoeder te horen dat na een voorval in Marokko de ouders langer weg zullen blijven en dat ze op de dag die haar eigen dochter in Mexico gaat trouwen, bij de kinderen moet blijven. Probleem! Wat te doen met de kinderen?

Ze besluit met haar neef die haar op komt halen, de kinderen mee te nemen naar het feest.

Intussen is de politie op zoek naar degene die het geweer aan de Marokkaanse gids heeft gegeven, een Japanner. Hier is ook van alles aan de hand. Hij heeft een dochter die doofstom is en daardoor in situaties terecht komt waaruit zij afleidt dat ze minderwaardig aan anderen is. Zij is op zoek naar de liefde maar zoekt deze op een verkeerde manier.

Een mooi vierluik wat ons ruim 2 uur geboeid heeft en waarin de verhaallijnen mooi op elkaar aansloten.

Bij ons vielen 4 sterren voor deze film, dus een 8.