Paterson (2016)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Adam Driver, Golshifteh Farahani en Kara Hayward

Paterson is een buschauffeur in de gelijknamige stad Paterson, New Jersey. Paterson hanteert een eenvoudige routine: hij rijdt zijn dagelijkse route, observeert de stad door zijn voorruit en krijgt gesprekken mee die om hem heen plaatsvinden. Hij schrijft gedichten in zijn boekje, gaat met de hond uit, stopt bij een bar en bestelt een biertje. Vervolgens gaat hij richting huis naar zijn vrouw Laura. Laura's wereld daarentegen is elke dag anders. Bijna iedere dag heeft ze weer nieuwe dromen, telkens een ander, inspirerend project. Paterson houdt van Laura en zij houdt van hem. Hij steunt haar ambities en zij bewondert hem om zijn geheime gave voor poëzie.

avatar van IH88
John Milton schreef:
Net een prachtige companion piece gezien voor Paterson: Columbus (2017)

Wie dat rustige, kabbelende tempo kan waarderen, moet die zeker even op gaan zoeken. Mooi.

Ik moest er ook gelijk aan denken inderdaad. Als hij zo goed als Paterson is... Columbus neem ik lekker mee naar 2018 .

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Bij momenten fijne maar soms ook matige kabbelfilm. De fijne momenten zijn makkelijk toe te wijzen aan de subtiele momenten met Paterson alleen of diens reacties op het gedrag van zijn vriendin. Als ik aan de matige momenten denk kom ik dan uit bij zo'n caféruzie van de plaatselijke Romeo en Juliet.
Niet zo spectaculair qua plotontwikkeling, het ligt allemaal wat meer onderhuids. Dat had ik van het einde althans niet verwacht.

Adam Driver doet het uitstekend. Hij heeft een vrij unieke uitstraling. Zijn houterig voorkomen en trekjes in contrast met de drukte die zijn vriendin is vormen een geslaagde combo.

Audiovisueel stelt Paterson wel niet zo veel voor. Op voorhand ook geen idee dat Jim Jarmusch de regisseur is en tijdens het kijken ook nooit vermoed. Is dat positief? Negatief? Een beetje van beiden, zeker?

Het alledaagse, zonder uitschieters, genietbaar en toch ook boeiend maken, de verdienste van Jarmush in dit "poëtisch" filmpje.
Adam Driver's uitgestreken gezicht hoort bij een man die bovenal eenvoudig is, zich tevreden stelt met het leven dat hij leeft en zeker geen complicaties of nieuwigheden gaat zoeken en tenslotte zich zeer gewillig opstelt voor zijn ambitieus kindvrouwtje.
Beide hoofdacteurs doen het uitstekend, evenals de guitige Marvin. Film bevat trouwens nogal wat komische scènes, zoals de barscène met de smoorverliefde "acteur" Everett en ook wel wat emotie, zoals de scène met het meisje en het mooie gedicht "Water Falls".
Dergelijk films liggen me wel : het gewone interessant maken. En ook Jim Jarmush ("Mystery Train", "Coffee and Cigarettes", "Broken Flowers", "Only Lovers...")

Uitstekende film over een doodnormale week uit het leven van een buschauffeur die ook gedichten schrijft. Een film die over niets lijkt te gaan, maar toch meer dan genoeg te bieden heeft. Het observerend vermogen van het hoofdpersonage en de herhalende patronen. Zeker niet geheel zonder humor en een bijzonder aangenaam tempo (dit laatste sluit ook perfect aan bij het acteerwerk van Adam Driver hier).

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en het was niet mis. Geen grootse film met een uitgebreid verhaal, nee eerder het omgekeerde. Desondanks had de film wel iets dat je bleef kijken. De cast, zeker Adam Driver deed het wel goed.
De film zal waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd zijn, maar vond hem toch wel eens het bekijken waard.

Zelden zo’n gare film gezien.
Zal wel niet voor mij welgelegd zijn zoals andere hieronder aangeven.

avatar van Baboesjka
Wat een heerlijke film! Mooi poëtisch, goed geacteerd, rustig voortkabbelend. De herhaling vind ik fijn. Het voelde als een kijkje in het leven van Paterson en Laura. Een leven dat mij wel aanspreekt. Leuk hondje ook, en de humor is helemaal mijn ding. Een favoriet. 5*!

avatar van JoeCabot
Zo kan het dus ook …

Deze film wist me op verschillende manieren te charmeren. De ingetogen visuele schoonheid, de ambient-soundtrack, de fijne chemie tussen Driver en Farahani, de gekke nevenpersonages, …

Maar wat Patterson écht uniek maakt is het volledige gebrek aan conflictsituaties. Jarmush had nochtans genoeg mogelijkheden om zaken op de spits te drijven – de vrouw die schijnbaar geen job heeft, de onalledaagse ontmoeting met het jonge meisje, de hond die het poëzieboekje aan flarden bijt – maar áltijd blijft de rust bewaard. Zelfs het geweerincident in de bar eindigt in mineur, op een droogkomische manier weliswaar.

Als er een award bestond voor ‘Sympathiekste film van 2016’, dan zou het beeldje wellicht op de schouw van Jarmusch staan. 4.5*

avatar van arno74
Extreem rustig verlopende film met een laagje kurkdroge humor en fraaie anekdotes. De poëzie zit vooral in het verhaal en de beelden, de gedichten zelf vond ik minder. Waarschijnlijk met opzet gedaan aangezien het mooiste gedicht dat van een tienjarig meisje was. Wel leuk dat de regie ons steeds op het verkeerde been zet met situaties waarbij je denkt dat er nu iets te gebeuren staat. Ik had graag ook enkele betere gedichten gezien al had dat waarschijnlijk afbreuk gedaan aan de eenvoud. Klein maar fijn. 3,5*

avatar van tbouwh
Paterson leeft in patronen. Hij toert dagelijks hetzelfde rondje met zijn dorpsbus, laat z’n hond uit en drinkt dan een pintje in z’n stamcafé. Ondertussen is hij gelukkig met Laura, die op haar beurt weer gelukkig is met haar creatieve zwart-witdecoraties. Eigenlijk is alles en iedereen gelukkig. Wat is dan in vredesnaam het ergste dat gebeuren kan? Misschien het einde van de creativiteit. Het einde van het grote scheppen, woorden en ideeën in dat simpele notitieboekje. Poëzie. Een identiteit op wit papier. Maar ook het einde van die identiteit kan voor Paterson een nieuw begin zijn. Jim Jarmusch (Night on Earth, Only Lovers Left Alive) tovert in dit prachtige drama met zijn blik op menselijkheid en de noodzaak om af en toe tot rust te komen. Een film waarin niks gebeurt was nooit zo mooi.

avatar van Filmkriebel
De vele goed beargumenteerde recensies halen me over de streep om hem toch eens te bekijken. Altijd wat sceptisch met Jarmusch nochtans.

avatar van Fisico
Ik hou van een goed boek en ook non-fictie spreekt me erg aan. Maar poëzie heeft me nooit aangesproken ongeacht het feit dat ik er me - ooit heel even toch - ervoor openstelde. Desalniettemin heb ik toch genoten van Paterson, een film waarbij poëzie een creatieve en magische insteek biedt en een absolute meerwaarde is voor de film waarbij het personage Paterson, de zwijgzame en berustende echtgenoot, een inkijk geeft in zijn ziel van wat hoe voelt en denkt. Niet veel zo blijkt snel.

Paterson leidt een momotoon routineus leventje waarbij elke dag - op een paar details na - gelijkaardig verloopt. Het is een veilig patroon waarmee hij best tevreden is. Noem het de sleur des levens, maar voor Paterson is het allemaal prima. Zijn vrouw is iets ambitieuzer en creatiever, heeft wilde(re) ideeën en is impulsiever van geest. Niet in stereotiepe uitersten (gelukkig maar!), maar toch duidelijk anders dan haar echtgenoot.

Erg veel gebeurt er niet in Paterson, integendeel zelfs. Je lijkt het allemaal al eens gezien te hebben en toch heb je het gevoel dat je naar jezelf kijkt. Als je erbij stilstaat komen ook bij de huisje-tuintje-boomje-mensen steeds dezelfde patronen terug. Al was het maar de scheve brievenbus die je tracht te rechten bij de thuiskomst van het werk. Een moment waarop je eigenlijk geen tijd hebt ervoor, noch de zin. En toch frunnik je elke avond aan die brievenbus, maar in het weekend gun je hem geen blik waardig. Zo herkenbaar, zalig! Wat is de zin van het leven kan je je afvragen als je dergelijk banaal bestaan leeft (en zo zijn er velen!).

Adam Driver doet het trouwens geweldig als Paterson. Een rol die hem veel beter afgaat dan bvb de bad guy in de laatste Star Warsfranchises. Leuke film, niet voor iedereen weggelegd. Zeker ook geen meesterwerk zoals American Beauty dat dergelijk onderwerp ook aanraakte (en nog veel verder ging dan dat), maar zeker verdienstelijk.