Paterson (2016)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Adam Driver, Golshifteh Farahani en Kara Hayward

Paterson is een buschauffeur in de gelijknamige stad Paterson, New Jersey. Paterson hanteert een eenvoudige routine: hij rijdt zijn dagelijkse route, observeert de stad door zijn voorruit en krijgt gesprekken mee die om hem heen plaatsvinden. Hij schrijft gedichten in zijn boekje, gaat met de hond uit, stopt bij een bar en bestelt een biertje. Vervolgens gaat hij richting huis naar zijn vrouw Laura. Laura's wereld daarentegen is elke dag anders. Bijna iedere dag heeft ze weer nieuwe dromen, telkens een ander, inspirerend project. Paterson houdt van Laura en zij houdt van hem. Hij steunt haar ambities en zij bewondert hem om zijn geheime gave voor poëzie.

106 BERICHTEN 17 MENINGEN
geplaatst: 8 mei, 20:00 uur [permalink]
Ik vond Laura ook leuk. Maar ik begrijp wel dat Paterson iedere avond een biertje gaat drinken. Ze kan nog wel veel zijn .

avatar van danuz
geplaatst: 8 mei, 20:01 uur [permalink]
kos schreef:

Man wat een super irritant dwingend en manipulatief wicht.

Je hebt zelf geen relatie zeker?

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 8 mei, 21:07 uur [permalink]
Omgekeerd lijkt me dat Paterson ook je strot uit kan komen, met z'n rotsvaste routines en z'n angst om zijn ambities te ontplooien. Al verdient hij wél het geld...

avatar van luukve
geplaatst: 8 mei, 21:39 uur [permalink]
Laura vond ik totaal niet dwingend en manipulatief. Liet Paterson gewoon zijn gang gaan met zijn poëzie en biertjes drinken in het café. Ze doet zelf ook gewoon waar ze zin in heeft, wat Paterson ook allemaal goedkeurt. Primair voorbeeld van vrijheid blijheid in een relatie. Liefde spatte op een zeer timide van het scherm af, maar het was er zeker.

geplaatst: 8 mei, 21:47 uur [permalink]
danuz schreef:

Je hebt zelf geen relatie zeker?

Hahah, jawel hoor. Maar zo iemand was echt binnen een uur mn huis uit.

Alleen dat gedoe met dat hondje al en dat geneuzel over die gitaar.
Het is dat die hoofdpersoon zo' n enorm naieve goeie lobbes is..

geplaatst: 8 mei, 21:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
luukve schreef:

geplaatst: 8 mei, 21:54 uur [permalink]
and the most irritating aspect of the pic is Laura’s oppressively fawning, effusive and sincere attitude; it’s one thing to try to look on the bright side, but this woman’s single-minded cheerfulness can get downright depressing.

'Paterson': Cannes Review | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com
dit dus.

avatar van danuz
geplaatst: 8 mei, 23:04 uur [permalink]
kos schreef:

Hahah, jawel hoor. Maar zo iemand was echt binnen een uur mn huis uit.

Och "zo iemand" zou dan waarschijnlijk ook geen uur bij je in huis willen blijven
En Paterson mag ook wel wat meer op zijn grenzen staan mocht hij dat gitaartje niet voor haar willen voorschieten

avatar van IH88
geplaatst: 9 mei, 08:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Alles op eigen houtje. ' ja ik heb dit veranderd.. ja ik ga dit kopen' .

Ja maar kom op. Iets eten wat je vriendin heeft klaargemaakt, wat eigenlijk niet te pruimen is. Dat hebben we allemaal toch wel eens gedaan . Soort van, 'Nee schat, in die kleren zie je er niet dik uit...'. Maar Paterson mag wel wat meer op z'n strepen staan, daar ben ik het mee eens.

avatar van luukve
geplaatst: 9 mei, 09:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

Alles op eigen houtje. ' ja ik heb dit veranderd.. ja ik ga dit kopen' .

Ze hebben blijkbaar een overeenkomst, als het ware, over dat soort dingen. Zij kookt iedere dag voor hem, doet ze ook zonder dat hij het vraagt. Wat betreft de gitaar, blijkbaar houdt hij zo veel van haar dat hij die gitaar wel wil kopen voor haar, ook al ziet hij er zelf niks in. Net als de bulldog. Ik zeg het weer: vrijheid blijheid. Ze laten elkaar in hun waarde en gunnen elkaar dingen die ze gelukkig maken.

Smaken verschillen natuurlijk over vrouwen, maar haar een manipulatieve vrouw noemen gaat echt mijn pet te boven.

geplaatst: 5 juni, 21:19 uur [permalink]
Heerlijke herziening. Zelfs nog beter dan de eerste kijkbeurt, en dat is maar weinig films gegeven. Er zit een bepaalde ritme in de film waar ik erg relaxt van wordt. Alsof ik drie weken op vakantie ben geweest. Met heerlijke personages en perfecte acteerprestaties. Paterson gaat erg hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje.

avatar van Pecore
geplaatst: 6 juni, 23:30 uur [permalink]
Zijn we niet allemaal een beetje Paterson en Laura? Erop afgeven is je reinste zelfhaat.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 6 juni, 23:35 uur [permalink]
Pecore schreef:

Was ik maar Paterson, dan zou die mooie Laura tegen me aankruipen in bed...:(

avatar van Pecore
geplaatst: 6 juni, 23:48 uur [permalink]
Ik ben ervan overtuigd dat Paterson met zijn poëzie ook jouw leven tot kunst kan verheven, Donkerwoud.

avatar van Banjo
geplaatst: 10 juni, 01:56 uur [permalink]
Een hele gewone doorsnee film die je de volgende dag al weer vergeten bent..
Ik snap jullie hoge scores echt niet..

3 sterren

avatar van Spoilalot

geplaatst: 14 juni, 20:36 uur [permalink]
Banjo schreef:
Een hele gewone doorsnee film die je de volgende dag al weer vergeten bent..

Ik heb hem laatst aangezet, dat herinner ik me nog. Maar ik heb geen flauw idee of ik hem heb afgekeken. Misschien heb je gelijk.