Paterson (2016)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Adam Driver, Golshifteh Farahani en Kara Hayward

Paterson is een buschauffeur in de gelijknamige stad Paterson, New Jersey. Paterson hanteert een eenvoudige routine: hij rijdt zijn dagelijkse route, observeert de stad door zijn voorruit en krijgt gesprekken mee die om hem heen plaatsvinden. Hij schrijft gedichten in zijn boekje, gaat met de hond uit, stopt bij een bar en bestelt een biertje. Vervolgens gaat hij richting huis naar zijn vrouw Laura. Laura's wereld daarentegen is elke dag anders. Bijna iedere dag heeft ze weer nieuwe dromen, telkens een ander, inspirerend project. Paterson houdt van Laura en zij houdt van hem. Hij steunt haar ambities en zij bewondert hem om zijn geheime gave voor poëzie.

• vanaf 13 juni te koop op dvd

86 BERICHTEN 17 MENINGEN
avatar van Ferdydurke
geplaatst: 19 februari, 12:27 uur [permalink]
Richardus schreef:
Prachtig geschreven en scherp geobserveerd, Onderhond.

Oops, wrong topic? πŸ˜›

Maar inderdaad, mooi stukje werk weer, Donkerwoud.
En ach, Laura... misschien houdt hij teveel van haar. En tegelijkertijd kun je nooit genoeg van haar houden. Ik geloof niet dat Paterson wil dat zijn leven ooit anders wordt, wetende dat het zich afspeelt in méér dan vier dimensies...

avatar van TheBunk
geplaatst: 19 februari, 19:03 uur [permalink]
Ik lees net dat de kids die zich in de bus afvragen of ze de enige anarchisten in Paterson zijn, dezelfde kids zijn als de leads in Moonrise Kingdom. Geinig.

avatar van danuz
geplaatst: 19 februari, 19:13 uur [permalink]
Grappig TheBunk, ze kwamen me al ver weg bekend voor!

geplaatst: 20 februari, 10:36 uur [permalink]
Waarschijnlijk de saaiste film die ik ooit gezien heb. Daarbij waren de dialogen van het echtpaar net zo geloofwaardig als van een gemiddelde
soap-uitzending. Zonde van de tijd en de euro's.

avatar van Mads Smikkelsen
geplaatst: 21 februari, 19:37 uur [permalink]
Minstens een uur te lang 😴😴😴

avatar van wwelover
geplaatst: 24 februari, 22:37 uur [permalink]
Vreemde maar vermakelijke film. Ik moest er even inkomen. Wist vrij weinig vooraf en bij het eerste gedicht had ik mijn twijfels. Maar gelukkig verdwenen deze al snel. Ik houd van dialogen en daar zit je bij deze film natuurlijk goed. Kleurrijke karakters en grappige en beetje absurde situaties. Nergens hoogstaand, maar leuk voor eens. Adam Driver is sterk, al ben ik niet zo'n fan van zijn 'voorlees stem'.

avatar van geezoes
geplaatst: 25 februari, 21:05 uur [permalink]
Arthouse films? Ik ben er gek op! Films waar eigenlijk niks in gebeurt? Idem! Adam Driver? Topacteur!

Deze film kan me echt gewoon totaal niet raken. Wat een saaie bedoening. Die vriendin haalt ook echt het bloed onder je nagels vandaan. Wat een irritante rol! (want natuurlijk dan wel weer goed gespeeld is)

avatar van de grunt
geplaatst: 27 februari, 22:05 uur [permalink]
Jarmusch heb ik hoog zitten, hij heeft prachtige films gemaakt, maar dit was een tergende lijdensweg.

avatar van John Milton

geplaatst: 28 februari, 13:26 uur [permalink]
wow. 1 ster 😱

Ik verwacht er veel van...

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 28 februari, 13:29 uur [permalink]
Tel mijn cijfer voor Brimstone (3.0*) er maar bij op en dan heb je een representatief beeld. πŸ˜›

Maar ik snap wel dat deze film tot ergernis kan leiden, pretentieus is het namelijk wel.

avatar van Bélon
geplaatst: 28 februari, 15:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hij kabbelt kalmpjes voort en kijkt lekker weg maar is niet echt blijven hangen dus 0,5* verlaagd.

Ik heb wel het idee dat een eventueel vervolg een gigantische ruzie tussen Paterson en z'n -bicolore/polaire- mokkel zou gaan opleveren: er werden hier zoveel (kleine) irritaties onder het tapijt geveegd dat het haast wel tot een uitbarsting zou moeten komen. Maar goed zo'n film was deze niet en het heeft ook wel wat dat héél subtiele, daar is Jarmusch sterk in.

Ook een paar doosjes "Ohio Blue Tip Matches" in bezit die bij de bioscoop gratis mee te nemen waren. Sympathiek. πŸ™‚

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 28 februari, 15:57 uur [permalink]
Alles beter dan de alcoholvrije 'Bloody Mary' bij Brimstone. πŸ˜›

Maar inderdaad een leuke geste.

avatar van mrklm
geplaatst: 1 maart, 21:03 uur [permalink]
Zeven dagen uit het leven van Paterson [Adam Driver], een buschauffeur en amateur-dichter uit het stadje Paterson. De dagen verlopen steeds volgens een vast stramien: hij wordt wakker naast zijn vriendin [Golsfifteh Farahani], loopt naar zijn werk, doet zijn ronde met de bus waarbij hij luistert naar gesprekken van passagiers, ontmoet iemand op weg naar huis, laat 's avonds de hond uit waarbij hij een tussenstop maakt in het plaatselijke café waar hij met de eigenaar discussieert over wie de beroemdste bewoner van Paterson aller tijden is. Deze structuur is typisch voor Jarmusch en zal lang niet iedereen bekoren, maar Drivers charisma is een absoluut pluspunt en de ontwikkeling van zijn fascinerende gedichten - die vanaf het begin van de film te horen én te zien zijn - trekt je toch langzaam maar zeker binnen. Daardoor blijft de film interessant tot aan het einde, al blijft het dan toch wat frustrerend dat er van een finale feitelijk geen sprake is en dat de film als een nachtkaarsje uitbrandt.

avatar van Montorsi
geplaatst: 2 maart, 11:19 uur [permalink]
Genieten dit πŸ™‚

avatar van assowise
geplaatst: 2 maart, 22:50 uur [permalink]
Je weet dat je een week uit het leven van Paterson gaat zien en toch hoop je dat er meer komt. Filmkijken leert je bepaalde verwachtingen te hebben naar aanleiding van een belangrijke scene en Jarmush speelt daar heel erg mee. Dat brengt een zekere spanning mee, die zeer vermakelijk is. Er zitten een paar rode draadjes in die eigenlijk een soort 'red herring' zijn.

Een leuke vent met een hele leuke (en beeldschone) vrouw/vriendin die een week van zijn leven met je deelt op een innemende wijze, zonder veel drama. Ik vond deze film zoveel beter dan Only Lovers Left Alive , terwijl die ook op heel veel bijval kon rekenen.

geplaatst: 5 maart, 09:35 uur [permalink]
Heerlijke sfeerfilm, zorgde bij mij voor een oase van rust en oog voor de schoonheid van de dagelijkse dingen in het leven.

Het is in mijn ogen de kracht van de film, maar tegelijkertijd ook de achilleshiel. Of je bent een groot liefhebber van dit type film, of je bent van mening dat het gebrek aan een spanning de film wat nietszeggend maakt. Ik proefde heel sterk deze tegenstelling bij de andere bezoekers in de zaal.

Ik werd in ieder geval helemaal opgenomen in de sfeer van deze film.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 5 maart, 22:29 uur [permalink]
Een film over eigenlijk helemaal niets, daarmee kan je deze Paterson wel een beetje beschrijven. We volgen een gewone man die een standaard leven heeft. Ik vond de plotbeschrijving erg boeiend, ben best een liefhebber van dit soort kleine films, maar na een uur ging het eigenlijk nog nergens over en had ik het al gezien. Na 2 uur was ik blij dat het erop zat. Het was emotioneel niet erg pakkend en ik vind Adam Driver eigenlijk vrij irritant als acteur. Ondanks dat hij het goed deed in deze film heeft hij iets wat me behoorlijk aan hem irriteert. Zijn houding, zijn blik. Ik vond hem in Star Wars: The Force Awakens ook al een enorme dissonant. Ik kan best begrijpen dat mensen hier een goede film in zien, maar bij mij stoorde de uitwerking gewoon. De film kent gewoon geen enkel hoogtepunt of breekpunt wat je na afloop nog zal herinneren.

avatar van Montorsi
geplaatst: 6 maart, 20:37 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Eigenlijk net het tegenovergestelde πŸ™‚

avatar van jorriroosen

geplaatst: 8 maart, 13:42 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Het dagelijks leven zegt nu juist zo veel over het leven, wij beleven het tenslotte ook iedere dag en toch beleven we allen wat anders. Ach ieder zo zijn ding.

avatar van Superkuuk
geplaatst: 13 maart, 15:21 uur [permalink]
Het Moraal van dit lange verhaal, Ben je een lelijke dromerige man zonder Backbone ,met daarnaast een matige baan,dan moet je alle kinderlijke nukken slikken van een above your leaugue Dame zweefmuts..Worden wij als man in deze film toch weer even flink te kakken gezet...Op naar de Paay Tape om mijn Zen weer in Balans te krijgen.

avatar van stefan dias
geplaatst: 19 maart, 11:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig. Mooi. Het weer en de fotografie. De gedichten ook wel vermoed ik. Maar de bijna onwezenlijke onderkoeldheid die Jarmush aan Paterson meegeeft houdt het voor mij allemaal eerder afstandelijk. Zo poëtisch was het dan toch niet. Ik was al even onbewogen als Paterson zelf toen diens 'secret notebook' door Marvin verscheurd werd.

avatar van Lv92
geplaatst: 25 maart, 02:11 uur [permalink]
Bevreemdende lege nonsens en alles behalve poëtisch o.i.d.
Acteren is zelfs amper acceptabel. Is Jarmusch het kwijt?

geplaatst: 29 maart, 10:26 uur [permalink]
Met de fraai geformuleerde recensie van Donkerwoud d.d. 19 februari 2017 is eigenlijk alles al gezegd over deze film. Ik voel me te beschroomd om daar iets aan toe te voegen. Warm aanbevolen.

avatar van herman78
geplaatst: 2 april, 19:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IH88 schreef:
De filosoof ik kreeg het vermoeden dat Paterson in het leger heeft gezeten (de foto).

Die foto kwam zelfs twee keer terug. Helaas niet echt goed kunnen zien wie erop stond, maar wellicht zijn (overleden) tweelingbroer? Dat zou het tweelingmotief eventueel wat verklaren. Aan de andere kant zou je uit de cafescene waarin hij iemand overtuigendd overmeestert wel kunnen afleiden dat hij zelf ook wel wat militaire ervaring heeft.

avatar van Macmanus
geplaatst: afgelopen maandag om 21:50 uur [permalink]
Typische Jarmusch.

Mag Jarmusch altijd wel. Hij zal niet mijn all time favorite regisseur worden. Zijn films vervelen mij nooit. Ondanks het altijd films zijn waar niet gek veel gebeurt. Ook hier niet. Adam Driver vindt ik een leuke gozer. Dit soort films passen hem in de long run beter dan een Star Wars. In Girls was hij al de revelatie. Wat ik wel vond werken is dat de arbeider hier wel tevreden is met zijn simpele bestaan. De films waar de working man klaar is met zijn monotone bestaan, kennen we nu wel. Deze guy houdt het leven simpel. En daarnaast is hij dichter. Iets wat pretentieus gebracht. Maar Jarmusch komt ermee weg.

Kon er niet gek veel meer uit halen. Zal vast meer te vinden zijn als je je best doet. Ik vond het wel geinig voortkabbelen met sympathieke acteurs.

3 sterren.

avatar van missl

geplaatst: gisteren om 17:58 uur [permalink]
sympathieke acteurs maar verder eigenlijk weinig aan de hand in deze film, word niet spannend, kijkt wel lekker weg maar morgen ben je deze weer vergeten.