• 8.481.403 stemmen

Geregisseerd door: Jim Jarmusch

Met onder meer: Bill Murray, Jeffrey Wright en Sharon Stone

Releasedatum: 24 november 2005

Plot Broken Flowers

"Sometimes life brings some strange surprises"

Vijftiger Don Johnston heeft al heel wat vrouwen versleten, en hij staat op het punt gedumpt te worden door zijn huidige, heel wat jaartjes jongere geliefde (Julie Delpy). Kort daarop ontvangt hij een geheimzinnige brief waarin hem wordt medegedeeld dat hij een zoon heeft, ooit verwekt bij één van zijn vroegere vriendinnen. Afzender onbekend. Aangespoord door zijn buurman Winston (Jeffrey Wright), die deze verrassende wending in Don's leven als één groot avontuur ziet, besluit hij op reis te gaan door de VS om verhaal te halen bij zijn exen. De onverwachte bezoeken aan deze vier vrouwen zullen geheel uiteenlopend uitpakken, maar door de confrontatie met zijn verleden aan te gaan, realiseert Don zich ook wat voor een man hij eigenlijk is.

imageimageimageimageimage

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2035 stemmen

Wel geinig dat die exen totaal niet bij Don passen (of tenminste zoals ze zich later ontwikkeld hebben), vooral dat makelaars-gezinnetje, wat een smakeloze bedoening daar

Jarmusch ligt me na een stuk of vijf films blijkbaar wel. Een van hem herkenbare opening en daarna onderuitgezakt de letterlijke en symbolische reis van Murray volgen met een relaxte soundtrack, ik wil dat cd'tje ook wel in de auto. Wat aan het einde van de film overblijft - behalve eenzaamheid - is me nog een raadseltje en da's prima.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Bottleneck schreef:
Dat lijkt me ook juist een / het punt; hoezeer de tijden veranderd zijn (voor hen of in het algemeen).
Bottleneck schreef:
...met een relaxte soundtrack, ik wil dat cd'tje ook wel in de auto. Wat aan het einde van de film overblijft - behalve eenzaamheid - is me nog een raadseltje en da's prima.
Broken Flowers (2005) - MusicMeter.nl.
Bedankt voor de 'tip' nog, kan ik er meteen even op stemmen.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2035 stemmen

goed plan

avatar van ratfish

ratfish

[quote]Onderhond schreef:

Ik heb het niet zo met Jarmusch, en ook Murray kan mij zelden bekoren. Toch hebben beiden een zekere aantrekking op mij. Broken Flowers deed mij denken aan het wiskundig formuletje : "min maal min is plus".

Goed gevonden. De 'pose' van Murray dient in deze film als een soort klankbord voor de kijker. Don Johnston is lege huls en reisgenoot tegelijk. Dat maakt het kijken uitermate fascinerend. Dat Johnston een onleesbaar personage is, zorgt er juist voor dat je alle levensvragen die je op hem gaat projecteren (hoe is het met die oude liefde; heb ik iets gemist?) zelf gaat invullen. Het einde zorgt ervoor dat je hem kunt duiden. Eerder hoeft niet,

avatar van Straatbord

Straatbord

Murray is hier niet zo overtuigend en levensecht als in Lost in Translation, maar toch heeft hij wel een zekere aantrekkingskracht op mij. Hij lijkt heel gemakkelijk, maar toch realistisch te acteren. Ik vind hem in zijn latere jaren ook sterker acteren dan vroeger.

Deze film doet me een klein beetje denken aan About Schmidt, al staat Nicholson nog weer een paar treden boven Murray. Ik had wel wat meer verwacht van de sociale interacties in de film. Die blijf ik een beetje 'te leeg' vinden.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Best wel een goede film met een totaal apatische Murray, een rol die hij prima vervult. Jammer van het einde, kost een halve ster.

avatar van davert89

davert89

Vermakelijke roadmovie die ik als fan van Bill Murray zeker kon waarderen. Het enige nadeel aan de film was, dat de kijker op de hoogte was van de hoeveelheid ex-vrouwen die hij ging bezoeken. Met als gevolg dat je gedurende film precies op de hoogte was in hoeverre hij al gevorderd was in zijn zoektocht. Dit haalde lichtelijk het verrassingselement weg.

avatar van Boenga

Boenga

Zeer traag, zeer gezapig, maar op geen enkel moment saai - dat is al een heel sterk punt. Met een Murray in heel goeie doen, en af en toe wat lekker droge humor...: geen topfilm, wel een aangename kijkervaring.

avatar van wwelover

wwelover

Zeer fijne film met een heerlijke rol neergezet door Bill Murray. Het tempo ligt niet heel hoog maar dat vond ik erg passend. De situaties waren af en toe echt heerlijk awkward, vooral de momenten aan tafel met zijn exen. Leuke bijrollen ook. Fijn verhaaltje en veel humor. De sfeer is ook fantastisch.

avatar van _Casper_

_Casper_

Ik had hoge verwachtingen van deze film, vind bill Murray vaak sterk spelen en ook in erg goeie films (vooral lost in translation 1 van mijn favo films).

MAAR vond deze film wel aardig, maar daar is dan ook alles mee gezegt.

het tempo ligt vrij laag in deze film, en opzich is het wel een grappig verhaaltje:

Bill murruy is een wat ''oudere'' man heeft t gaat net uit met zn vriendin heeft eeen buurman waar hij het goed mee vind en krijgt dan plots een brief dat hij een zoon heeft en dat die naar hem opzoek is.. en dan gaat hij al zn exen langs om erachter te komen van wie....

De sfeer is wel aardig en relaxed, maar toch komt het verhaal niet helemaal tot zn ''ding'' en het einde is helemaal een teleurstelling.. dan verwacht je een knallend eind.. word het een afdruiper

2.5* heel aardig maar geen druppel meer

Alexander1900

Leuk zo'n open einde. Niet dus. Het begin is een tikkeltje saai en duurt even voordat het op gang komt. Maar daarna begint het interessant te worden en je wilt graag weten bij wie hij (Bill Murray) een kind heeft verwekt maar helaas kom je daar niet achter en dat is toch waar de film om draait? Erg flauw.

Alexander1900 schreef:

dat is toch waar de film om draait?

Niet dus.

Insignificance schreef:

Niet dus.

Als ik dat had geweten dan had ik niet naar deze film gekeken. Heb een hekel aan open eindes. Heel soms heb ik er niet zo'n problemen mee, maar deze film vraagt om een gesloten einde want anders is het gewoon niet interessant genoeg. Laten we eerlijk zijn, Bill Murray deed en sprak weinig, met hier en daar wat conversaties, wat is daar nou leuk aan? Echt komedie werd het nooit zoals ik / we graag van Bill Murray zien.

De film scoort nog wel een voldoende, maar het had zeker hoger gekund als het een gesloten einde had zoals je van deze film mag verwachten.

Insignificance

Murray speelde in die tijd volgens mij wel meer van dit soort rollen.

De film gaat in essentie over iets anders. Staat zo goed als letterlijk in de plotomschrijving. Zijn vermeende zoon is er om dat tot stand te brengen. Dat mag je natuurlijk niet leuk of oninteressant vinden, maar het schreeuwt niet echt om een afgerond verhaaltje dat niks aan de verbeelding overlaat.

Alexander1900

De film heeft m.i. aardig wat weg van een detective (en drama uiteraard), mede door de buurman en Murray moest op dingen gaan letten en zijn vriendinnen ondervragen. En daar hoort een gesloten einde bij anders heb je m.i. de plank mis geslagen. De nadruk van het 'zoeken' hadden ze anders niet teveel op de voorgrond moeten zetten en dan (meer) komedie erin zodat de afloop niet zo veel uitmaakt.

Als we gaan googlen dan zie je dat er veel vragen en ontevredenheid over het einde is - en dat is niet voor niks!!!

Insignificance

Waar jij de nadruk op het zoeken legt, leggen anderen de nadruk op een reis door zijn verleden, waar hij geconfronteerd met hetgeen hij heeft uitgevreten.

Nee, dat is niet voor niks, nee. Er zijn blijkbaar heel veel mensen die niet zonder afgeborstelde plotjes kunnen. Het verhaaltje moet kloppen, eindjes moeten aan elkaar worden geknoopt en vragen moeten worden beantwoord. Wat denken die filmmakers wel niet?

avatar van Ditchthejunk

Ditchthejunk

Acteerwerk in orde, typetjes, reisscènes en de muziek waren erg aangenaam. Die scene van de buurman die al bellend het lijstje met informatie komt halen, prachtig!

Een mooi werkje dat gewoon niet af is. Hét vraagstuk, het grote leitmotiv van de film wordt niet beantwoord, op het einde had ik geen bevredigd gevoel, als een konijntje dat twee uur lang achter z'n worteltje aanrent en 'm dan niet krijgt, er mist gewoon iets. En dat kost punten.

2,5 ster.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Bill Murray is zo'n acteur die me nooit echt kan overdonderen, maar wel meestal goed is in wat hij doet. Ook hier past hij mooi als de hoofdrolspeler in Broken Flowers. Een roadmovie over een man die z'n leven overdenkt, dat anders gewoon verder kabbelt. Nogal gemakkelijke formule soms door eigenlijk een reeks korte verhalen aan elkaar te rijgen met een rode draad er door heen. Maar het werkt wel en de regisseur Jim Jarmusch zorgt voor een aangename sfeer.

De film laat wel wat open en is hoofdzakelijk een sfeervolle trip, een gezellig boek dat je leest. Sterke momenten dat er schijnbaar niets gebeurt, maar waarbij je Don ziet denken. Meer hoeft het niet te zijn. Dit is geen film dat een hoog tempo nodig heeft. Het mist de uiteindelijke climax of wending om het tot een klassieker te brengen, maar heeft wel de nodige boeiende personages en subtiele humor. En daarvoor is Bill Murray de ideale acteur.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Jim Jarmush komt niet zovaak aan de beurt. Deze 'Broken Fowers' is pas mijn 4e film van de man. Bill Murray is altijd goed, al doet-ie niet veel bijzonders in deze prent. Z'n steeds dezelfde gezichtsuitdrukking zorgt wel voor een aantal grappige scenes. Waar bepaalde mensen voluit zouden reageren op iets, blijft Murray hier ijskoud voor 'm uit staren. Leuke rol ook van Jeffrey Wright als speurende buurman. De film zelf vermaakt prima, lekker relaxed en op het einde weet je nog niet waar je aan toe bent. Beetje makkelijk misschien, maar ik vind het helemaal prima zo. Alexis Dziena zorgt voor de mooiste scene.

avatar van limelight73

limelight73

Tja, Bill Murray, toch wel een van mijn favorieten. En ook hier stelt hij me niet teleur. Ik wil dat trainingspak !

avatar van Antonev

Antonev

limelight73 schreef:

Fred Perry tracking suit. Dit model met de 2 losse strepen op de mouw ga je niet snel meer vinden (dit is op de nieuwe modellen vervangen door één streep of door een bandje zoals Cavello en Australian dat ook hadden). Er zijn nog wat websites die het model met de 2 losse strepen aanbieden, maar dat ziet er niet echt betrouwbaar uit.

avatar van IH88

IH88

“Hello, beautiful.”

Mooi. Jim Jarmusch is een regisseur waar ik eigenlijk iedere film van wil zien omdat hij echt de tijd neemt voor het verhaal dat hij wil vertellen, en de personages altijd voorop stelt. Zijn films zijn traag, maar nadat ze zijn afgelopen blijf ik er altijd nog wel een tijdje aan denken.

Ook Broken Flowers is weer een film die langzaam onder je huid gaat zitten, en scènes worden echt tot het uiterste uitgesponnen. Vaak komt alleen het markante hoofd van Bill Murray in beeld zonder dat er voor de rest veel gebeurd. Maar uiteindelijk kom je er wel achter dat Don door zijn reis met de neus op de feiten wordt gedrukt. Of hij nu een zoon heeft of niet, Broken Flowers laat zien dat Don te lang alles voor lief heeft genomen, en eigenlijk als een zombie door het leven is gegaan.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een charmante film. Goed gespeeld en van begin tot eind een leuk en vermakelijk verhaal, dat makkelijk wegkijkt en soms erg grappig is. De muziek vind ik fijn en de personages spreken mij aan. Graag gezien! 4*

avatar van TMP

TMP

Bill Murray acteert zeer behoorlijk, in een rol die goed bij hem past, en ook de rolletjes van Jeffrey Wright en Sharon Stone zijn wel aardig. De boodschap van de film is duidelijk en de film kijkt best aardig weg, maar het wordt nergens bijzonder of aangrijpend. Het einde deed mij niks. Niet een film die lang zal blijven hangen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Gortdroge en maffe film natuurlijk, maar er is ook iets aan de film dat diep indruk weet te maken. Iets dat de film echt laat blijven hangen zonder dat je er helemaal je vinger op kan leggen. Jarmusch is sowieso meer geïnteresseerd in het observeren van zijn personages en het oproepen van een bepaald gevoel dan in het vertellen van een sluitend verhaal.

Waar de synopsis misschien eerder aan een romcom doet denken staat de film verre van dit soort formulewerk. Het zijn niet de grootste gebaren die indruk weten te maken maar de kleine. De mystiek doet ook veel voor de film. Het alledaagse wordt mooi gemaakt en kleurrijke personages voelen toch heel echt. Sterk einde ook. De soundtrack en cast zijn zeer fijn, zoals eigenlijk alles aan de film wel fijn is. Ik zou geen serieus zwak punt kunnen benoemen. Een dikke 3.5*.

avatar van AC1

AC1

Gisteren nog eens bekeken en blijft voor mij toch de officieuze sequel van Lost In Translation. 7/10

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Prima Jarmusch met een uitstekende Bill Murray als vrouwenveroveraar die stilaan een dagje ouder wordt, maar opeens met zijn verleden wordt geconfronteerd. Grootste pluspunt is dat Jarmusch zoals verwacht niet de geijkte paden van het romantische happy feeling betreedt.

In zijn eigen ongedwongen stijl van drama en een vleugje humor laat hij het personage Don Johnston enkele oud-vriendinnen opsporen. Ook daar stelt hij vast dat het leven doorging en af en toe zijn sporen nalaat. Eén van hen is intussen overleden, zo stelt hij vast.

Het plot is traag, maar krijgt voldoende tijd en ruimte om verteld te worden. Een film waarbij het hoofdpersonage zijn leven overpeinst en vaststelt dat alles vluchtig is en hij voor zichzelf uitmaakt dat hij toch maar heeft aangemodderd. De film is hoegenaamd niet filosofisch, integendeel zelfs, maar het is wel een rol die bij Murray past. Prima einde ook dat niet verloopt zoals je in menig andere films zou verwachten.