Broken Flowers (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Bill Murray, Jeffrey Wright en Sharon Stone

Vijftiger Don Johnston heeft al heel wat vrouwen versleten, en hij staat op het punt gedumpt te worden door zijn huidige, heel wat jaartjes jongere geliefde (Julie Delpy). Kort daarop ontvangt hij een geheimzinnige brief waarin hem wordt medegedeeld dat hij een zoon heeft, ooit verwekt bij één van zijn vroegere vriendinnen. Afzender onbekend. Aangespoord door zijn buurman Winston (Jeffrey Wright), die deze verrassende wending in Don's leven als één groot avontuur ziet, besluit hij op reis te gaan door de VS om verhaal te halen bij zijn exen. De onverwachte bezoeken aan deze vier vrouwen zullen geheel uiteenlopend uitpakken, maar door de confrontatie met zijn verleden aan te gaan, realiseert Don zich ook wat voor een man hij eigenlijk is.

avatar van Bottleneck
Wel geinig dat die exen totaal niet bij Don passen (of tenminste zoals ze zich later ontwikkeld hebben), vooral dat makelaars-gezinnetje, wat een smakeloze bedoening daar

Jarmusch ligt me na een stuk of vijf films blijkbaar wel. Een van hem herkenbare opening en daarna onderuitgezakt de letterlijke en symbolische reis van Murray volgen met een relaxte soundtrack, ik wil dat cd'tje ook wel in de auto. Wat aan het einde van de film overblijft - behalve eenzaamheid - is me nog een raadseltje en da's prima.

Meneer Bungel
Bottleneck schreef:
Dat lijkt me ook juist een / het punt; hoezeer de tijden veranderd zijn (voor hen of in het algemeen).
Bottleneck schreef:
...met een relaxte soundtrack, ik wil dat cd'tje ook wel in de auto. Wat aan het einde van de film overblijft - behalve eenzaamheid - is me nog een raadseltje en da's prima.
Broken Flowers (2005) - MusicMeter.nl.
Bedankt voor de 'tip' nog, kan ik er meteen even op stemmen.

avatar van Bottleneck
goed plan

avatar van ratfish
[quote]Onderhond schreef:
Ik heb het niet zo met Jarmusch, en ook Murray kan mij zelden bekoren. Toch hebben beiden een zekere aantrekking op mij. Broken Flowers deed mij denken aan het wiskundig formuletje : "min maal min is plus".

Goed gevonden. De 'pose' van Murray dient in deze film als een soort klankbord voor de kijker. Don Johnston is lege huls en reisgenoot tegelijk. Dat maakt het kijken uitermate fascinerend. Dat Johnston een onleesbaar personage is, zorgt er juist voor dat je alle levensvragen die je op hem gaat projecteren (hoe is het met die oude liefde; heb ik iets gemist?) zelf gaat invullen. Het einde zorgt ervoor dat je hem kunt duiden. Eerder hoeft niet,

Murray is hier niet zo overtuigend en levensecht als in Lost in Translation, maar toch heeft hij wel een zekere aantrekkingskracht op mij. Hij lijkt heel gemakkelijk, maar toch realistisch te acteren. Ik vind hem in zijn latere jaren ook sterker acteren dan vroeger.

Deze film doet me een klein beetje denken aan About Schmidt, al staat Nicholson nog weer een paar treden boven Murray. Ik had wel wat meer verwacht van de sociale interacties in de film. Die blijf ik een beetje 'te leeg' vinden.

avatar van Marvinleeaday
Best wel een goede film met een totaal apatische Murray, een rol die hij prima vervult. Jammer van het einde, kost een halve ster.

Vermakelijke roadmovie die ik als fan van Bill Murray zeker kon waarderen. Het enige nadeel aan de film was, dat de kijker op de hoogte was van de hoeveelheid ex-vrouwen die hij ging bezoeken. Met als gevolg dat je gedurende film precies op de hoogte was in hoeverre hij al gevorderd was in zijn zoektocht. Dit haalde lichtelijk het verrassingselement weg.

avatar van Boenga
Zeer traag, zeer gezapig, maar op geen enkel moment saai - dat is al een heel sterk punt. Met een Murray in heel goeie doen, en af en toe wat lekker droge humor...: geen topfilm, wel een aangename kijkervaring.

avatar van wwelover
Zeer fijne film met een heerlijke rol neergezet door Bill Murray. Het tempo ligt niet heel hoog maar dat vond ik erg passend. De situaties waren af en toe echt heerlijk awkward, vooral de momenten aan tafel met zijn exen. Leuke bijrollen ook. Fijn verhaaltje en veel humor. De sfeer is ook fantastisch.

Ik had hoge verwachtingen van deze film, vind bill Murray vaak sterk spelen en ook in erg goeie films (vooral lost in translation 1 van mijn favo films).
MAAR vond deze film wel aardig, maar daar is dan ook alles mee gezegt.
het tempo ligt vrij laag in deze film, en opzich is het wel een grappig verhaaltje:
Bill murruy is een wat ''oudere'' man heeft t gaat net uit met zn vriendin heeft eeen buurman waar hij het goed mee vind en krijgt dan plots een brief dat hij een zoon heeft en dat die naar hem opzoek is.. en dan gaat hij al zn exen langs om erachter te komen van wie....
De sfeer is wel aardig en relaxed, maar toch komt het verhaal niet helemaal tot zn ''ding'' en het einde is helemaal een teleurstelling.. dan verwacht je een knallend eind.. word het een afdruiper
2.5* heel aardig maar geen druppel meer

avatar van Alexander1900
Leuk zo'n open einde. Niet dus. Het begin is een tikkeltje saai en duurt even voordat het op gang komt. Maar daarna begint het interessant te worden en je wilt graag weten bij wie hij (Bill Murray) een kind heeft verwekt maar helaas kom je daar niet achter en dat is toch waar de film om draait? Erg flauw.

Alexander1900 schreef:
dat is toch waar de film om draait?

Niet dus.

Insignificance schreef:

Niet dus.

Als ik dat had geweten dan had ik niet naar deze film gekeken. Heb een hekel aan open eindes. Heel soms heb ik er niet zo'n problemen mee, maar deze film vraagt om een gesloten einde want anders is het gewoon niet interessant genoeg. Laten we eerlijk zijn, Bill Murray deed en sprak weinig, met hier en daar wat conversaties, wat is daar nou leuk aan? Echt komedie werd het nooit zoals ik / we graag van Bill Murray zien.

De film scoort nog wel een voldoende, maar het had zeker hoger gekund als het een gesloten einde had zoals je van deze film mag verwachten.

avatar van Insignificance
Murray speelde in die tijd volgens mij wel meer van dit soort rollen.

De film gaat in essentie over iets anders. Staat zo goed als letterlijk in de plotomschrijving. Zijn vermeende zoon is er om dat tot stand te brengen. Dat mag je natuurlijk niet leuk of oninteressant vinden, maar het schreeuwt niet echt om een afgerond verhaaltje dat niks aan de verbeelding overlaat.

avatar van Alexander1900
De film heeft m.i. aardig wat weg van een detective (en drama uiteraard), mede door de buurman en Murray moest op dingen gaan letten en zijn vriendinnen ondervragen. En daar hoort een gesloten einde bij anders heb je m.i. de plank mis geslagen. De nadruk van het 'zoeken' hadden ze anders niet teveel op de voorgrond moeten zetten en dan (meer) komedie erin zodat de afloop niet zo veel uitmaakt.

Als we gaan googlen dan zie je dat er veel vragen en ontevredenheid over het einde is - en dat is niet voor niks!!!

avatar van Insignificance
Waar jij de nadruk op het zoeken legt, leggen anderen de nadruk op een reis door zijn verleden, waar hij geconfronteerd met hetgeen hij heeft uitgevreten.

Nee, dat is niet voor niks, nee. Er zijn blijkbaar heel veel mensen die niet zonder afgeborstelde plotjes kunnen. Het verhaaltje moet kloppen, eindjes moeten aan elkaar worden geknoopt en vragen moeten worden beantwoord. Wat denken die filmmakers wel niet?

avatar van Ditchthejunk
Acteerwerk in orde, typetjes, reisscènes en de muziek waren erg aangenaam. Die scene van de buurman die al bellend het lijstje met informatie komt halen, prachtig!

Een mooi werkje dat gewoon niet af is. Hét vraagstuk, het grote leitmotiv van de film wordt niet beantwoord, op het einde had ik geen bevredigd gevoel, als een konijntje dat twee uur lang achter z'n worteltje aanrent en 'm dan niet krijgt, er mist gewoon iets. En dat kost punten.

2,5 ster.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bill Murray is zo'n acteur die me nooit echt kan overdonderen, maar wel meestal goed is in wat hij doet. Ook hier past hij mooi als de hoofdrolspeler in Broken Flowers. Een roadmovie over een man die z'n leven overdenkt, dat anders gewoon verder kabbelt. Nogal gemakkelijke formule soms door eigenlijk een reeks korte verhalen aan elkaar te rijgen met een rode draad er door heen. Maar het werkt wel en de regisseur Jim Jarmusch zorgt voor een aangename sfeer.

De film laat wel wat open en is hoofdzakelijk een sfeervolle trip, een gezellig boek dat je leest. Sterke momenten dat er schijnbaar niets gebeurt, maar waarbij je Don ziet denken. Meer hoeft het niet te zijn. Dit is geen film dat een hoog tempo nodig heeft. Het mist de uiteindelijke climax of wending om het tot een klassieker te brengen, maar heeft wel de nodige boeiende personages en subtiele humor. En daarvoor is Bill Murray de ideale acteur.

avatar van HarmJanStegenga
Jim Jarmush komt niet zovaak aan de beurt. Deze 'Broken Fowers' is pas mijn 4e film van de man. Bill Murray is altijd goed, al doet-ie niet veel bijzonders in deze prent. Z'n steeds dezelfde gezichtsuitdrukking zorgt wel voor een aantal grappige scenes. Waar bepaalde mensen voluit zouden reageren op iets, blijft Murray hier ijskoud voor 'm uit staren. Leuke rol ook van Jeffrey Wright als speurende buurman. De film zelf vermaakt prima, lekker relaxed en op het einde weet je nog niet waar je aan toe bent. Beetje makkelijk misschien, maar ik vind het helemaal prima zo. Alexis Dziena zorgt voor de mooiste scene.

avatar van limelight73
Tja, Bill Murray, toch wel een van mijn favorieten. En ook hier stelt hij me niet teleur. Ik wil dat trainingspak !

avatar van Antonev
limelight73 schreef:

Fred Perry tracking suit. Dit model met de 2 losse strepen op de mouw ga je niet snel meer vinden (dit is op de nieuwe modellen vervangen door één streep of door een bandje zoals Cavello en Australian dat ook hadden). Er zijn nog wat websites die het model met de 2 losse strepen aanbieden, maar dat ziet er niet echt betrouwbaar uit.