The Dead Don't Die (2019)

Komedie / Horror

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Bill Murray, Adam Driver en Tilda Swinton

Het stadje Centerville wordt geteisterd door een zombieplaag. De zombies lijken gevoed te worden door hetgeen ze deden vlak voor ze om het leven kwamen. Lokale agenten moeten zo snel mogelijk zien op te treden om hun burgers te beschermen.

avatar van james_cameron
Een komische zombie-film van Jim Jarmusch. Dan weet je dat het maf en bizar gaat worden, maar dat het tegelijkertijd saai en nietszeggend is valt dan toch vies tegen. Het begin heeft nog wel enige potentie en de personages zijn niet al te vervelend, maar al snel blijkt dat we hier te maken hebben met een kansloos script en akteurs die er niet heel veel zin in lijken te hebben. Vooral Bill Murray speelt hier erg slecht. Gaandeweg wordt het allemaal veel te meta (flauwe grappen over het script en de titelsong bijvoorbeeld) en zelfs volstrekt belachelijk (een UFO?!). Natuurlijk kun je zeggen dat je alles met een korrel zout moet nemen, maar de film is niet grappig genoeg voor een komedie en niet scherp genoeg voor een satire.

avatar van Macmanus
Jarmusch

Beetje jammer eigenlijk dat hij het zombie subgenre kiest. Buiten het feit dat het wat geweest voelt doet Jarmusch hier Romero eigenlijk gewoon na en het komische aspect is minimaal al eens gedaan in Shaun of the Dead. Het is allemaal niet opvallend. Jarmusch doet wel eens vaker wat droogkomisch maar het is hier nergens goed. Wat meta grapjes over het script of iets wat gek moet zijn ufo. Het is allemaal nergens echt grappig of opvallend.

Het had eigenlijk veel boeiender geweest als hij er een totaal andere arthouse draai aan had gegeven. Dat hij er gewoon een wat slome zombiefilm van maakt valt eigenlijk erg tegen.

Ben bang dat Jarmusch wel een beetje klaar is.

2,5 sterren.

avatar van Uier
Wat een snoozefest. Duidelijk niet mijn humor, dus Jarmusch komt op de blacklist.

Voor acteur Bill Bill Murray is dit na "Zombieland (2009)" zijn tweede Komedie / Horror film (wederom een Zombiefilm) en dit keer in een hoofdrol. "The Dead Don't Die" (wat tevens een liedje is van countryzanger Sturgill Simpson en welke zeer regelmatig te horen is in deze film) heeft een sterrencast, is grappig (met heel veel droge humor), is vermakelijk, zit vol met knipogen en het script is zo scherp geschreven, dat er een tegenstrijdigheid zit in de film.

Het is eigenlijk ook een Horror film met een boodschap (m.b.t. het milieu), want door polaire gaswinning op de Noordpool ontstaan er verschillen tussen dag en nacht, lopen dieren weg en veranderen ineens dode mensen in zombies. Dit gebeurt ook in het kleine Amerikaanse stadje "Centerville" (waar praktisch nooit iets gebeurt), waar de plaatselijke sheriff Cliff Robertson (Bill Murray) en diens assistent Ronnie Peterson (Adam Driver) zich manhaftig door hun ondode medeburgers heen slaan.

De film opent (en eindigt eigenlijk ook zo) met een Tarantino-like scène met Bill Murray en Adam Driver, welke direct de toon van de film zet. Veel van de film concentreert zich op de gesprekken tussen beiden terwijl ze de zombie terreur in "Centerville" te lijf gaan. Naarmate de invasie grotere proporties aanneemt, wordt de kans op een goede afloop steeds geringer. De chemie tussen Bill Murray en Adam Driver (die regelmatig zegt "Dit gaat allemaal slecht aflopen" en dat omdat hij het hele script van de film gelezen heeft en hij rijdt ook rond in een kleine smart cabriolet ) is opvallend authentiek, waarbij Adam Driver zeker niet onder doet voor Bill Murray, gesterkt door krachtige en slimme dialogen.

Het is ook eigenlijk ook een beetje een film die het moet hebben van zijn sterrencast en die elk op hun manier een karakteristieke rol neerzetten, of gewoon plezier hebben om als zombie door de film te lopen, zoals bijvoorbeeld rockster Iggy Pop (die steeds herhalend "Koffie" zegt) en voor hem hadden ze natuurlijk ook maar weinig make-up nodig om hem te laten uitzien als een zombie.

Andere bekende acteurs en actrices die in het verhaal opduiken zijn Chloë Sevigny (als politieassistent Mindy Morrison), Steve Buscemi (als de de racistische boer Frank Miller, die de tekst "Keep America white again" op zijn rode petje heeft staan), Danny Glover (als hardware-winkeleigenaar Hank Thompson), Tilda Swinton (als de Schotse uitvaartverzorgster Zelda Winston, met opmerkelijke vaardigheden in het Japanse zwaardvechten en die iedereen volledig bij naam en functie noemt), Caleb Landry Jones (als winkeleigenaar Bobby Wiggins, die ook wel "Frodo" wordt genoemd, en die in zijn kleine winkel horrorfilm attributen verkoopt), Tom Waits (als dorpskluizenaar Bob, die alles observeert vanuit het bos) en Rosie Perez (als nieuwslezeres Posie Juarez).

Ze praten veel (waarbij de dialogen vol zitten met detail en kleine referenties) en vrijwel alles wat ze zeggen is komisch, zoals de scène met de racistische boer Frank Miller, die koffie aan het drinken is in het plaatselijke wegrestaurant en waarbij er op een gegeven moment gezegd wordt:

Serveerster: Wil je dat ik de koffie in een meeneemkop voor je doe ?
Frank: Nee ik kan niet meer van dat spul drinken. Hij is verdomme te zwart voor mij

Ze hebben ook veel plezier met elkaar beleefd en dat straalt ook van het scherm. Oh ja, actrice en zangeres Selena Gomez (voor de jongere generatie) zien we ook nog even in een kleine maar leuke rol en wel als hipster op doorreis (samen met twee anderen), die het helaas moet ontgelden. Je ziet haar wel niet doodgaan, maar wel als een dode op bed in een hotelkamer liggen, waarbij ze door Adam Driver onthoofd wordt en die daarna met haar hoofd in de hand naar buiten loopt. Een opvallende hipster (vanwege zijn coole uiterlijk en praten) vond ik overigens Austin Butler, waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die zeker wel talent heeft en ongetwijfeld bij de vrouwen in de smaak zal vallen.

Buiten de zeer leuke cast valt er ook te genieten van de zombies (die traag zijn, herhalend praten en alleen gedood kunnen worden door onthoofding en op het laatste wordt steeds op leuke wijze gehamerd en het onthoofden gebeurt ook met verschillende voorwerpen, zoals met een machete, grote schaar, zwaard en geweer). De zombies kruipen ook op old-school wijze (zoals dat vaak in jaren 70 en 80 Zombiefilms te zien was) uit hun graven op het kerkhof en vanaf circa de 60e minuut is het één al zombies wat de klok slaat en die doden (daarbij is soms ook wat goor te zien) vrijwel de gehele sterrencast.

Iggy Pop was leuk om te zien als zombie, maar de leukste zombie vond ik persoonlijk "Fashion Zombie" (ze draagt o.a. een sexy schots rokje), die op een leuke manier onthoofd wordt door Tilda Swinton (als de Schotse Zelda Winston ). Het einde is ook best absurd, want op een geven moment komt ook nog een UFO langs, die de maffe Tilda Swinton (loopt ook apart in rechte lijnen) komt oppikken.

Met een gevoel voor Amerikaanse cultuur en droge humor zal deze Komedie / Horror film (cinematografisch benadert het een "Slow movie") je zeker bevallen, maar wanneer je echter een traditionele horrorfilm verwacht kun je je bekocht voelen. Ik vond het in ieder geval een aangename verrassing op het einde van mijn vakantie (vanaf donderdag ten einde ) waarmee ik me goed vermaakt en gelachen heb en de sterrencast is gewoon om van te smullen.

avatar van Grindhouse62
james_cameron schreef:
Prima omschreven, het is het net allemaal even niet. Gisteravond met volle verwachting de film als afsluiter van de avond aangezet, maar wat een teleurstelling. Mr. Cammeron heeft het al omschreven. Ik vond het camerawerk en de zombie make-up wel goed. Maar de gore op de slachtoffers is ver te zoeken. Grotendeels jammer van mijn tijd want je verwacht toch wel wat betere kwaliteit van deze cast en regisseur. Van mij 2.0

Jeezus, wat is dit voor een prul. Alsof bijna iedereen onder invloed van drugs acteert. En geloof me het is een serieuze sterrencast. Verder talloze rollen zijn werkelijk niets waard. Wat is in godsnaam nu het nut van Selena Gomez haar karakter, behalve waarschijnlijk vele jonge mannelijke fans te lokken met haar kort broekje. De effecten zijn eigenlijk nog deftig, maar voor de rest is verhaal, karakters, humor of spanning werkelijk nihil. Ik heb niets tegen een komische zombie film, maar dit is noch komisch noch spannend. Als je wil lachen met zombies probeer dan de leuke Scouts Guide to the Zombie Apocalypse of de hilarische Cockneys vs Zombies uit ipv deze brol.

avatar van ikkegoemikke
This isn't gonna end well.

Het leven zit vol verrassingen. Allereerst de locatie waar ik deze film heb gezien. Ik vond dat het een unieke ervaring was. Deze “The dead don’t die” heb ik in openlucht gekeken in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. En ja, dit is iets wat ik niet al te vaak doe. Om eerlijk te zijn is het de tweede maal dat ik een film onder de sterrenhemel bekijk. De eerste keer hadden ze echter naar het kostenplaatje gekeken, denk ik. Daar was niet echt sprake van een scherm dat windbestendig was. Het gevolg was dat Matthias Schoenaerts er in “Racer and the Jailbird” ongewild komisch uitzag telkens de wind opstak. In Ljubljana echter hadden ze naast de perfecte locatie, Ljubljanski Grad (Het kasteel van Ljubljana), ook nog eens voor professioneel materiaal gezorgd. Kortom, een perfect beeld en geluid (zelfs bij een vlaag wind).

Vervolgens werd ik verrast door de film zelf. Ik ben geen voorstander van de mix van komedie en horror. Recent heb ik de film “Monster Party” gezien. En ik moet zeggen dat me die film ook wel beviel. Misschien moet ik mijn mening dus herzien over deze laatste stelling betreffende humor en horror. Misschien kwam het ook wel door het type humor dat in “The dead don’t die” werd gehanteerd. Zo’n repetitieve, kurkdroge, absurde Monty Python-achtige humor waar ik dus een enorme fan van was in de jaren 80. Het soort humor dat je kan terugvinden in TV-shows zoals “Monty Python’s Flying Circus”, “The Young Ones”, “Not the Nine O’Clock News” en in mindere mate zelfs “The Muppetshow”. Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die het “Theme song” grapje niet appreciëren. En anderen zullen verveeld gapen nadat een derde persoon dezelfde opmerking maakt over de slachtoffers in het wegrestaurant en de mogelijkheid dat één of ander wild dier hier iets mee te maken heeft. Tja, dat is dus de humor waar ik van hou.

Als je echter een rasechte zombie-film verwacht, dan zal de ontgoocheling des te groter zijn. Want echt griezelen doe je hier niet. Zelfs de poging tot het inbrengen van enige goorheid, werkte niet echt. De reden waarom overledenen massaal hun graf verlaten is dan weer origineel te noemen. Misschien is het zelfs een subtiele milieu-boodschap voor de regeringsleiders van deze wereld. In ieder geval zorgt fracking naar aardgas ervoor dat er zich wereldwijd onbegrijpelijke fenomenen manifesteren. Zo blijkt het ritme van de aarde verstoort te zijn waardoor het tijdstip van de zonsondergang niet echt meer klopt (Schijnbaar heeft het iets te maken met de rotatie van de aarde). Huisdieren en veestapels verdwijnen plotsklaps. En mobiele telefoons en digitale uurwerken blijken niet meer te werken. Ook het gedrag van de wederopgestane medemensen wijkt af van het standaard zombie-gedrag. Ditmaal geen hersenloze niet-levenden wiens zucht naar bloed en vlees oncontroleerbaar is. Nee, deze creaturen strompelen door de straten op zoek naar Wi-Fi, Bluetooth, Xanax en Snickers. Waarschijnlijk datgene wat hun bezighield net voor ze de pijp aan Maarten gaven.

Dat je figuren zoals Bill Murray en Steve Buscemi ziet opdagen in deze absurde horror-komedie, is nog begrijpelijk. Bill Murray heeft die natuurlijke uitstraling van een niet uit het lood te slagen manspersoon, die ogenschijnlijk telkens heel nuchter reageert op situaties waar een doorsnee mens van zou gaan hyperventileren. En Buscemi’s uiterlijk is uitermate geschikt voor dit soort geschifte films. Bill Murray heeft blijkbaar ook de smaak te pakken wat zombie-films betreft. Vandaar zijn medewerking aan de film “Zombieland : Double Tap”.

Maar acteurs zoals Adam Driver (Jedi Kylo Ren in Star Wars) en Tilda Swinton (Mason uit “Snowpiercer” en The Ancient One in “Avengers : Endgame”) verwacht je niet direct in dit soort films. En toch blijken ze op één of andere manier perfect te passen in het geheel. Driver met ook zo’n neutrale gelaatsuitdrukking die op een gezapige manier de situatie bekijkt. En Tilda Swinton zorgde voor de meest hilarische rol als de met een Schots accent sprekende begrafenisondernemer Zelda die met haar Samoerai zwaard vervaarlijk rondzwiept gelijk een Uma Thurman in “Kill Bill”. En last but not least kan je de beruchte Iggy Pop bewonderen. Daar hadden de mensen van de schminkafdeling niet veel werk aan volgens mij.

Alhoewel ik me kostelijk geamuseerd heb met deze film, moet ik spijtig genoeg concluderen dat de film niet een welbepaald einddoel voor ogen had. Het geheel is redelijk ludiek en absurd. De ontknoping slaagt erin om de absurditeit in deze film te overtreffen. Het verbaasd me nog altijd dat dit de openingsfilm was voor het festival van Cannes. Ik denk dat Jim Jarmusch een heel ander doelpubliek voor ogen had. Zeker niet een publiek bestaande uit in smoking zittende heren en in avondjurken getooide kokette dames. Ik vrees dat men in Cannes nog jaren zal spreken over “The dead don’t die”. Er is er wel eentje die enorm voordeel haalt uit deze groteske film. En dat is Sturgill Simpson wiens nummer “The dead don’t die” ettelijke keren te horen is. Schitterend!

avatar van Crook
Verwacht niks wat je bij een zombiefilm zou verwachten (de poster trekt veel 'fear the walking dead' b-zombie-flick fanaten aan, zo te lezen hier) en alles wat je van een Jim Jarmush film kan verwachten en je zult je bijzonder goed vermaken. Als je Jim Jarmush niet trekt en een splatterfestijn verwacht kan je deze beter links laten liggen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Jammer zeg. De film begint wel lekker met een prettig traag tempo in een gemiddeld Amerikaans dorpje waar weinig gebeurd. Wat gekeuvel bij de politie, wat gesprekjes in de lokale diner. Maar waar de film hier de plank mis mee slaat is dat het deel daarna gewoon weinig aan is. Misschien niet een perfecte vergelijking, maar bij een film als Shaun of the Dead krijg je na een droge aanloop wel een heerlijk gedeelte waar het los gaat. Dat stuk is hier gewoon te saai en te weinig grappig. Spijtig, want ik vind de cast best leuk (minus die vreselijke Adam Driver, die vent kan ik niet uitstaan - don't ask why) met vooral een fijne Bill Murray. Maar dan huur je een leuke meid als Selena Gomez in en dan doe je er niks mee. Plots is ze dood en is haar verhaal weer voorbij. Oké?

Richting het einde vliegt de film definitief uit de bocht met de aliens en nog erger, die pijnlijk mislukte dialoog over het filmscript. Dat fourth wall gedoe is alleen leuk als het echt onzinnig wordt gebracht, zoals bij Deadpool. Hier was het gewoon misplaatst en haalde het bijna alle charme bij me weg. Had het gewoon bij de bewoners gehouden die een zombie-epidemie tegen moeten gaan. Dat was genoeg en was leuk zat geweest. Gelukkig zijn er meer dan genoeg horror-komedies met dit onderwerp die veel leuker en beter geschreven zijn, waardoor je The Dead Don't Die snel weer vergeten bent.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Wellicht niet bekend met het werk van Jarmush? Deze enorm droge humor is helemaal zijn stijl.

Dat het verhaal met de kleine criminelen niet wordt afgemaakt lijkt me bewust en een steek onder water naar al die Hollywood films die zo nodig alle antwoorden willen geven en zo de eigen fantasie van de kijker totaal uitschakelen. Kortom, bedenk het zelf maar...

Of gewoon slecht schrijfwerk. Het is maar wat je erin wil zien. Ik vond het gewoon heel zwak geschreven allemaal. Diverse verhaallijnen zijn niet afgemaakt of plotsklaps beëindigd. Het kan een stijl zijn, maar het is dan wel een hele belabberde stijl waar je volgens mij bijna niemand een plezier mee doet.

avatar van Kondoro0614
“He only gave me our scenes. I never saw a complete script. After all I've done for that guy, and it's a lot that you don't even know about. What a dick.”

Een heerlijke film al zeg ik het zelf, je moet er wel van houden en het is wel een film waar je vooral niet al te serieus voor moet gaan zitten. De film is typisch Hollywood op het gebied van zijn Horror/Komedie genre. Vooral vrij droog, met een sloom verhaal maar je komt er wel heerlijk door. Niks is doordacht, veel gebeurd gewoon en daar blijven we mee leven. Het verhaal is daardoor ook helemaal niet zo sterk, en kun je hem vrij makkelijk volgen

De film zal echt niet voor iedereen weggelegd zijn. Zo neem ik ‘alexspyforever’ even als mooie voorbeeld, laat de film maar gewoon links liggen ?. Ik weet zeker dat je het niet heel leuk gaat vinden. De film is namelijk één zoals velen: een standaard locatie, een groepje droogkloten en heel wat zombies. Ik denk wel dat ‘Shaun of the Dead’ een redelijke vergelijking is. Hoewel Simon Pegg en Nick Frost daar een ondoorbreekbaar duo is, had ‘The Dead Don’t Die’ dit niet zo heel erg sterk. Murray is leuk om te zien maar, samen met Adam Driver spatten er niet zulke vonken over. Ook heeft naar mijn mening een film als ‘Shaun of the Dead’ een vlotter verhaal, daar begint het vrij rustig en traag maar eenmaal begonnen dan zit er ook wel wat pit in. Bij ‘The Dead Don’t Die’ blijft het traag, en als de zombies aanvallen deinst Jarmusch niet terug en blijft het in een low-tempo door gaan. Misschien dat voor mij daarom de 103 minuten toch wat te lang was.

Qua cast heeft de film hele sterke namen. Met onder andere Bill Murray en Adam Driver zitten de hoofdrolspelers vrij goed. Zo ook af en toe wat leuke hintjes naar andere werken waar de twee in schitteren, zo werd er onder andere gegrapt over een sleutelhanger waar we een miniatuur van de ‘Star Destroyer’ zien. Uiteraard uit de film reeks ‘Star Wars’ waar Adam ook in te zien is. Voor de rest mogen we nog genoeg nemen met een Selena Gomez, al wel niet heel lang in beeld heeft ze ons wel voorgeschoteld met wat mooie kiekjes. Steve Buscemi en Danny Glover waren ook nog te vinden. Dus qua cast viel het echt reuze mee.

De film zit boordevol met kleine grapjes. Zo werd de titelsong ‘The Dead Don’t Die’ van country-zanger ‘Sturgill Simpson’ heel vaak gedraaid. Om gek van te worden bijna. Ik had nog nooit van de beste man gehoord maar nadat ik hem heb opgezocht op ‘Spotify’ blijkt het nog een redelijk bekende zanger te zijn.

Het verhaal was niet spectaculair, wel erg leuk. We volgen twee agenten die dienen voor een klein beschaafd Amerikaans dorpje. Op een dag lijkt het maar niet donker te worden en spelen er vreemde gebeurtenissen in het dorp. Zo werden alle dieren gek en deed de radiosignaal niks meer. In de avond stappen vervolgens twee zombies een diner binnen en de eerste aanvallen vinden plaats. Veel duidt op een zombieaanval en de politie gaat verder met hun onderzoek als er uit verschillende hoeken doden opstaan. Zo ook in hun politiecel. Ze moeten het dorp vervolgens bevrijden van de zombies maar gaan op het einde toch ten onder. Het einde vond ik zelf dan toch wel wat minder, zeker toen er een UFO aan kwam vliegen, dat haakte voor mij wel een beetje af met het plezier gelukkig was de film toen bijna klaar.

De film werd mij getipt door een collega, die weet dus al precies waar ik gewoon van hou en dat zijn dit soort droge humor films waar men gewoon even een paar zombies de koppen kleiner maakt. Toch nog wel prima genoten op die paar kleine punten na, het blijft een leuke film.

avatar van Noodless
Zeer zwakke zombiefilm met een verhaal van niks, een cast met toch wat naam die hier inspiratieloos hun werkje even komen doen, geen spanningskracht of enig humoristische scènes (misschien hier en daar als je het droge acteerwerk van Murray mee telt) .....neen, totaal geen beleving in deze film. Blij dat die 103 minuten om waren. 2/10

avatar van behangdelul
Op een droog grapje hier en daar een complete mislukking als zombiefilm/film/kunst, weet ik veel. Met zo'n cast zou er toch zoveel meer in gezeten kunnen hebben. Zonde van de tijd.

avatar van blurp194
Jarmusch does zombies.

En tsja, van Jarmusch verwacht ik dan toch eigenlijk iets meer. Meer dan dit wel aardige filmpje dat dan net niet iets meer dan dat wil worden - aardig. Vergelijk even met zijn geniale kijk op vampieren in Only Lovers Left Alive (2013) - toch wel voor de hand liggend om daarnaar te kijken als vergelijking.

Nouja vermakelijk is het nog steeds wel, en Murray is een held. En de rest van de cast is ook niet mis. Wellicht ook deels daardoor weer de teleurstelling - je verwacht dan ook wel wat, en dan komt het toch een beetje erg vlak en mat over.

avatar van timmienoelie
Zelden zo gelachen!

Matige film over een stadje dat te maken krijgt met een zombieplaag. De humor was me allemaal te droog en traag gebracht (bovendien zijn er vele leukere films binnen dit genre). Een standaard opbouw met vrij standaard personages. Een cast met aardig wat bekende namen waarbij Iggy Pop als zombie natuurlijk een leuke keuze is.

avatar van frolunda
Door de vaak niet al te positieve reacties bij de nieuwe film van Jim Jarmusch had ik mijn verwachtingen wat naar beneden bijgesteld maar dat bleek achteraf niet nodig te zijn.The Dead Don't Die mag dan op het eerste gezicht proberen mee te liften op de Zombie hype van de laatste jaren maar uiteindelijk is dit veel meer een typische Jarmusch film geworden dan een eigentijdse horrorfilm.
De sfeervolle fotografie,het trage tempo en de bonte stoet aan zonderlinge karakters die voorbij komt,het zijn allemaal bestanddelen die we in de meeste films van regisseur Jim Jarmusch terug vinden.
Het onderkoeld de gebeurtenissen observerende agenten duo Murray/Driver vond ik zowel geslaagd als,zo nu en dan hilarisch en ook de bijdragen van Tilda Swinton,Steve Buscemi en Danny Glover waren zeer de moeite waard,vooral de laatste was een genot om naar te kijken.Alleen de rol van Tom Waits vond ik deze keer vrij povertjes,maar dat kan ook aan het script gelegen hebben ; de zwakke schakel van de film.
Met een goed/beter verhaal had het allemaal fantastisch kunnen worden,nu is de The Dead Don't Die gewoon goed en toch wel vrij vermakelijk.

avatar van Thomas83
Dit is wel een heel traag kabbelende zombiefilm. Op zich ook wel lekker maf met die vreselijk botte politieke boodschappen, maar het is ook een wat doelloos cynische en apathische film. De pogingen tot deadpan en meta mislukken eigenlijk altijd.

Bill Murray is hier op zijn saaist zo'n beetje. Driver past al wat beter bij de stijl waar Jarmusch voor gaat, maar eigenlijk iedere grote naam krijgt maar weinig te doen. Er zijn ook gewoon te veel personages (die nutteloze kinderen in jeugddetentie bijvoorbeeld). Ik had veel meer van Glover en Buscemi willen zien. De film had wel wat karakter kunnen gebruiken. 2.0*.

avatar van Shadowed
Best slap.

Eerste aanraking met regisseur Jarmusch. Maar of het veel indruk achterlaat, nou niet bepaald nee. Alhoewel hij duidelijk wel een eigen visie heeft op films, werkt het bij deze zomedy pakweg al snel niet zo goed meer. En dus zeker geen 103 minuten.

Erg grote cast, maar slechts enkele maken nog een beetje indruk. Wellicht alleen Driver, Murray en Jones. Vooral Murray eigenlijk omdat hij wel droog acteert. Zo is hij wel in zijn betere rollen, want in wat drukkere rollen maakt hij meestal wat minder indruk.

Het probleem in deze film is vooral dat de droge sfeer die eroverheen hangt al na 30 minuten uitgewerkt is. Een paar keer is het nog wel grappig, gecombineerd met wat scherpe dialogen maken de film nog wel kijkbaar, maar het is toch wat slap daarna.

Vooral de rol van Swinton is wel echt vreselijk, wellicht zelfs de slechtste rol die ik haar ooit heb zien spelen. Nog een paar andere rare keuzes van de regie, wat ik vooral interessantdoenerij vind. Vooral het bloed vervangen door zwarte stoom bij de zombies was eigenlijk gewoon een rare keuze.

Er vloeit voor de rest weinig bloed en het kent weinig memorabele momenten. Grappen buiten enkele scherpe dialogen van Murray slaan de plank mis en vallen in herhaling. Heel grappig zijn die typetjes na een tijdje ook niet meer bepaald.

Wat ik al helemaal een misser vind, was de ik heb het script gelezen richting het einde. Ik vond dat al helemaal interessantdoenerij. Zal vast wel iets zijn wat Jarmusch doet, maar het voegt werkelijk zo weinig toe dat het alleen maar tot irritatie weet te leiden.

Een wat slappe film die vooral gore en goede humor mist. Het kent scherpe dialogen en het politieduo doet het goed, en dan heb je het meeste wel gehad. Meestal werken deze films absorberend, alleen niet in zombiefilms helaas.

avatar van alexspyforever
Kan je anno 2019 nog een leuke zombiefilm maken. Yummy bewees in elk geval van wel niet door het wiel her uit te willen vinden, maar door old school te gaan kwam het juist verfrissend over. Dead don't Die is in hetzelfde bedje ziek als veel moderne zombiefilms, het wil graag bijzonder zijn, maar voelt gewoon om in het in de woorden van Noodless te zeggen inspiratieloos aan; Het enige wat deze film goed doet zijn trage zombies, maar helaas is het tempo van de film nog trager waardoor ik de neiging kreeg om de film sneller te gaan afspelen. Een film die natuurlijk veel verwijzingen naar andere en veel betere horrorfilms had, dan weet je het al. De film heeft geen eigen smoel en bekende koppen zijn er enkel maar om meer publiek te lokken. Wat moest Tilda Swinton voorstellen? Een Uma Thurman kopie uit Kill Bill? Selena Gomez is er enkel om haar benen te showen. Trouwens Shadowed ik vond Only Lovers Left Alive van dezelfde regisseur nog erger. Daar is ook weer Swinton te zien en gata het over vampiers die nog saaiere bezigheden hebben dan de mensen uit The Dead don't die.
En fuck al die maatschappijkritiek, dat boeit mij niet in een film.

avatar van cantforgetyou
Leuke komische horror film met zombies. De acteurs doen hun best om lekker droog en simpel over te komen. Vreemde conversaties, aparte dialogen. Het past prima bij deze film. De special effects zijn niet verkeerd en af en toe ziet het er best ‘ gore ‘ uit. De zombies zien er goed uit. Deze film had ik eigenlijk in de bioscoop willen zien. Helaas nu op dvd. Want in de bios was ie zeker nog beter overgekomen.

avatar van El ralpho
Op sterven na dood

Ondanks de relatief lage rating trok The Dead Don't die mij wel aan, en de droge trailer gaf mij het idee dat dit een frisse zombie titel in de stijl van Shaun of the Dead zou worden. Het tegenovergestelde blijkt echter waar want deze mislukte horrorcomedy stelt op alle vlakken teleur, en is de meest teleurstellende titel die ik in dit jaar gezien heb.

Waar te beginnen? Allereerst voelt de film stuurloos aan. Het verhaal gaat nergens heen en komt nooit goed los. De makers lijken naar mijn idee iets origineels neer te willen zetten in een uitgekauwd sub-genre, maar het ontbreekt de scriptschrijvers daarbij aan iedere vorm van inspiratie. Het gegeven dat de zombies gevoed lijken te worden door hetgeen ze deden vlak voor ze overleden klinkt leuk, maar er wordt bijna niks mee gedaan. Buiten het herhalen van een aantal specifieke woorden gedragen de zombies zich als iedere andere zombie die je ooit in een andere zombiefilm gezien hebt. Ook zet de film meerdere subplots uit (jongeren in een jeugdinstelling/jeugdgevangenis, een zwerver in de bossen en een rondreizende groep vrienden) wiens ingebrachte verhaallijnen geen enkele toegevoegde waarde hebben en stuk voor stuk doodlopen.

Al het bovenstaande was nog niet zo erg geweest als er in ieder geval nog de nodige humor aanwezig was geweest, maar ook op dit gebied ontbreekt iedere vorm van inspiratie en lijkt de regisseur eveneens totaal vast te lopen. Het gevolg is dat veel dialogen vaak stroef verlopen alsof er heel geforceerd geprobeerd wordt om men iets grappigs te laten zeggen. Ook verschillende gebeurtenissen lijken maar random in het verhaal gestopt maar zijn op geen enkele manier leuk. Dieptepunten zijn de pijnlijke poging tot het breken van The Fourth Wall en het random komen opdagen van een ruimteschip. Deze titel was al op praktisch alle gebieden om te janken, maar deze momenten vormden echt de genadeslag. Wat er nog wel goed was vraag je je wellicht af? De effecten waren over het algemeen redelijk, en de eerste 10 minuten maakten mij nog wel nieuwsgierig waar het verhaal heen zou gaan, maar alles wat hierop volgde maakte mijn teleurstelling des te groter.

Bespaar jezelf alsjeblieft de moeite, want zelfs een 5,5 als gemiddelde, vind ik verrassend hoog voor dit wanproduct. De mooie Selena Gomez zorgt in ieder geval nog voor de nodige Eye Candy, maar ook voor haar verschijning hoef je het niet te doen: dit is slechts een summiere bijrol die overigens ook nog eens eindigt in een behoorlijke anti-climax.

avatar van Walter S.
Hoe onderkoeld kun je reageren op een zombie invasie...

Grappige weirde film met een prachtige cast. Iggy Pop en Tom Waits zijn sowieso al muzikale helden, Murray en Buscemi zie ik ook altijd graag.

Toch wel grappig. Het is jammer dat afgezien van de droogkomische Jarmusch humor de film niet zo veel toevoegt aan het Zombie universum. Na een samurai en vampieren film, verschillende roadmovies, een western, een gevangenisfilm en een gangstermovie (willekeurige volgorde) is het voor de Jarmuschliefhebber toch niet echt een verrassing dat ie komt met deze genrefilm. Zombieliefhebbers die deze regisseur níet kennen, moeten toch af en toe achter de oren gekrabd hebben tijdens het zien hiervan. Alleen dat vind ik al hilarisch eigenlijk. Het is zijn minste film, maar die is nog steeds bovengemiddeld leuk door de onderkoeld spelende sterrencast aangevoerd door Bill Murray in de meest relaxte zombiefilm ooit gemaakt. 3,5 sterren.

avatar van Boeikens
Zeer slome hap met weinig grappige humor.
Na een half uur saaie opbouw schakelen we een versnelling hoger, probleem echter dat we dan nog maar in tweede versnelling zitten en nooit meer hoger geraken
Tip voor elke gore-fan, links laten liggen!

avatar van Basto
Boeikens schreef:
Zeer slome hap met weinig grappige humor.
Tip voor elke gore-fan, links laten liggen!

Tja, met de naam Jim Jarmush boven de titel had je natuurlijk geen derde versnelling hoeven verwachten. Laat staan dat een gore fan hier ook maar enige interesse in hoeft te tonen....

avatar van Boeikens
Basto schreef:

Die naam had me verder niets gezegd.
Maar vanaf nu des te meer, alle alarmbellen zullen afgaan

avatar van Pecore
Ha, het idee dat hordes mensen vol verwachting de nieuwste zombie-apocalyptische horror gaan kijken en dan Jim Jarmusch voorgeschoteld krijgen, erg grappig.