The Dead Don't Die (2019)

Komedie / Horror

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Bill Murray, Adam Driver en Tilda Swinton

Het stadje Centerville wordt geteisterd door een zombieplaag. De zombies lijken gevoed te worden door hetgeen ze deden vlak voor ze om het leven kwamen. Lokale agenten moeten zo snel mogelijk zien op te treden om hun burgers te beschermen.

avatar van james_cameron
Een komische zombie-film van Jim Jarmusch. Dan weet je dat het maf en bizar gaat worden, maar dat het tegelijkertijd saai en nietszeggend is valt dan toch vies tegen. Het begin heeft nog wel enige potentie en de personages zijn niet al te vervelend, maar al snel blijkt dat we hier te maken hebben met een kansloos script en akteurs die er niet heel veel zin in lijken te hebben. Vooral Bill Murray speelt hier erg slecht. Gaandeweg wordt het allemaal veel te meta (flauwe grappen over het script en de titelsong bijvoorbeeld) en zelfs volstrekt belachelijk (een UFO?!). Natuurlijk kun je zeggen dat je alles met een korrel zout moet nemen, maar de film is niet grappig genoeg voor een komedie en niet scherp genoeg voor een satire.

avatar van Macmanus
Jarmusch

Beetje jammer eigenlijk dat hij het zombie subgenre kiest. Buiten het feit dat het wat geweest voelt doet Jarmusch hier Romero eigenlijk gewoon na en het komische aspect is minimaal al eens gedaan in Shaun of the Dead. Het is allemaal niet opvallend. Jarmusch doet wel eens vaker wat droogkomisch maar het is hier nergens goed. Wat meta grapjes over het script of iets wat gek moet zijn ufo. Het is allemaal nergens echt grappig of opvallend.

Het had eigenlijk veel boeiender geweest als hij er een totaal andere arthouse draai aan had gegeven. Dat hij er gewoon een wat slome zombiefilm van maakt valt eigenlijk erg tegen.

Ben bang dat Jarmusch wel een beetje klaar is.

2,5 sterren.

avatar van Uier
Wat een snoozefest. Duidelijk niet mijn humor, dus Jarmusch komt op de blacklist.

Voor acteur Bill Bill Murray is dit na "Zombieland (2009)" zijn tweede Komedie / Horror film (wederom een Zombiefilm) en dit keer in een hoofdrol. "The Dead Don't Die" (wat tevens een liedje is van countryzanger Sturgill Simpson en welke zeer regelmatig te horen is in deze film) heeft een sterrencast, is grappig (met heel veel droge humor), is vermakelijk, zit vol met knipogen en het script is zo scherp geschreven, dat er een tegenstrijdigheid zit in de film.

Het is eigenlijk ook een Horror film met een boodschap (m.b.t. het milieu), want door polaire gaswinning op de Noordpool ontstaan er verschillen tussen dag en nacht, lopen dieren weg en veranderen ineens dode mensen in zombies. Dit gebeurt ook in het kleine Amerikaanse stadje "Centerville" (waar praktisch nooit iets gebeurt), waar de plaatselijke sheriff Cliff Robertson (Bill Murray) en diens assistent Ronnie Peterson (Adam Driver) zich manhaftig door hun ondode medeburgers heen slaan.

De film opent (en eindigt eigenlijk ook zo) met een Tarantino-like scène met Bill Murray en Adam Driver, welke direct de toon van de film zet. Veel van de film concentreert zich op de gesprekken tussen beiden terwijl ze de zombie terreur in "Centerville" te lijf gaan. Naarmate de invasie grotere proporties aanneemt, wordt de kans op een goede afloop steeds geringer. De chemie tussen Bill Murray en Adam Driver (die regelmatig zegt "Dit gaat allemaal slecht aflopen" en dat omdat hij het hele script van de film gelezen heeft en hij rijdt ook rond in een kleine smart cabriolet ) is opvallend authentiek, waarbij Adam Driver zeker niet onder doet voor Bill Murray, gesterkt door krachtige en slimme dialogen.

Het is ook eigenlijk ook een beetje een film die het moet hebben van zijn sterrencast en die elk op hun manier een karakteristieke rol neerzetten, of gewoon plezier hebben om als zombie door de film te lopen, zoals bijvoorbeeld rockster Iggy Pop (die steeds herhalend "Koffie" zegt) en voor hem hadden ze natuurlijk ook maar weinig make-up nodig om hem te laten uitzien als een zombie.

Andere bekende acteurs en actrices die in het verhaal opduiken zijn Chloë Sevigny (als politieassistent Mindy Morrison), Steve Buscemi (als de de racistische boer Frank Miller, die de tekst "Keep America white again" op zijn rode petje heeft staan), Danny Glover (als hardware-winkeleigenaar Hank Thompson), Tilda Swinton (als de Schotse uitvaartverzorgster Zelda Winston, met opmerkelijke vaardigheden in het Japanse zwaardvechten en die iedereen volledig bij naam en functie noemt), Caleb Landry Jones (als winkeleigenaar Bobby Wiggins, die ook wel "Frodo" wordt genoemd, en die in zijn kleine winkel horrorfilm attributen verkoopt), Tom Waits (als dorpskluizenaar Bob, die alles observeert vanuit het bos) en Rosie Perez (als nieuwslezeres Posie Juarez).

Ze praten veel (waarbij de dialogen vol zitten met detail en kleine referenties) en vrijwel alles wat ze zeggen is komisch, zoals de scène met de racistische boer Frank Miller, die koffie aan het drinken is in het plaatselijke wegrestaurant en waarbij er op een gegeven moment gezegd wordt:

Serveerster: Wil je dat ik de koffie in een meeneemkop voor je doe ?
Frank: Nee ik kan niet meer van dat spul drinken. Hij is verdomme te zwart voor mij

Ze hebben ook veel plezier met elkaar beleefd en dat straalt ook van het scherm. Oh ja, actrice en zangeres Selena Gomez (voor de jongere generatie) zien we ook nog even in een kleine maar leuke rol en wel als hipster op doorreis (samen met twee anderen), die het helaas moet ontgelden. Je ziet haar wel niet doodgaan, maar wel als een dode op bed in een hotelkamer liggen, waarbij ze door Adam Driver onthoofd wordt en die daarna met haar hoofd in de hand naar buiten loopt. Een opvallende hipster (vanwege zijn coole uiterlijk en praten) vond ik overigens Austin Butler, waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die zeker wel talent heeft en ongetwijfeld bij de vrouwen in de smaak zal vallen.

Buiten de zeer leuke cast valt er ook te genieten van de zombies (die traag zijn, herhalend praten en alleen gedood kunnen worden door onthoofding en op het laatste wordt steeds op leuke wijze gehamerd en het onthoofden gebeurt ook met verschillende voorwerpen, zoals met een machete, grote schaar, zwaard en geweer). De zombies kruipen ook op old-school wijze (zoals dat vaak in jaren 70 en 80 Zombiefilms te zien was) uit hun graven op het kerkhof en vanaf circa de 60e minuut is het één al zombies wat de klok slaat en die doden (daarbij is soms ook wat goor te zien) vrijwel de gehele sterrencast.

Iggy Pop was leuk om te zien als zombie, maar de leukste zombie vond ik persoonlijk "Fashion Zombie" (ze draagt o.a. een sexy schots rokje), die op een leuke manier onthoofd wordt door Tilda Swinton (als de Schotse Zelda Winston ). Het einde is ook best absurd, want op een geven moment komt ook nog een UFO langs, die de maffe Tilda Swinton (loopt ook apart in rechte lijnen) komt oppikken.

Met een gevoel voor Amerikaanse cultuur en droge humor zal deze Komedie / Horror film (cinematografisch benadert het een "Slow movie") je zeker bevallen, maar wanneer je echter een traditionele horrorfilm verwacht kun je je bekocht voelen. Ik vond het in ieder geval een aangename verrassing op het einde van mijn vakantie (vanaf donderdag ten einde ) waarmee ik me goed vermaakt en gelachen heb en de sterrencast is gewoon om van te smullen.

avatar van Grindhouse62
james_cameron schreef:
Prima omschreven, het is het net allemaal even niet. Gisteravond met volle verwachting de film als afsluiter van de avond aangezet, maar wat een teleurstelling. Mr. Cammeron heeft het al omschreven. Ik vond het camerawerk en de zombie make-up wel goed. Maar de gore op de slachtoffers is ver te zoeken. Grotendeels jammer van mijn tijd want je verwacht toch wel wat betere kwaliteit van deze cast en regisseur. Van mij 2.0

Jeezus, wat is dit voor een prul. Alsof bijna iedereen onder invloed van drugs acteert. En geloof me het is een serieuze sterrencast. Verder talloze rollen zijn werkelijk niets waard. Wat is in godsnaam nu het nut van Selena Gomez haar karakter, behalve waarschijnlijk vele jonge mannelijke fans te lokken met haar kort broekje. De effecten zijn eigenlijk nog deftig, maar voor de rest is verhaal, karakters, humor of spanning werkelijk nihil. Ik heb niets tegen een komische zombie film, maar dit is noch komisch noch spannend. Als je wil lachen met zombies probeer dan de leuke Scouts Guide to the Zombie Apocalypse of de hilarische Cockneys vs Zombies uit ipv deze brol.