The Dead Don't Die (2019)

Komedie / Horror

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Bill Murray, Adam Driver en Tilda Swinton

Het stadje Centerville wordt geteisterd door een zombieplaag. De zombies lijken gevoed te worden door hetgeen ze deden vlak voor ze om het leven kwamen. Lokale agenten moeten zo snel mogelijk zien op te treden om hun burgers te beschermen.

avatar van MJP10
Op alle fronten een zeer slechte film. De film heeft geen spanning, geen boeiend verhaal en zelfs geen humor. Af en toe een grinnik bij bepaalde scenes, maar dat was de max. De meeste horror-komedies zijn niet ijzersterk en daar verwacht ik ook niet veel van. Toch kunnen deze films mij wel tot op zekere hoogte amuseren. Echter is dit niet gelukt.

Een teleurstelling voor een zombie-fanaat. 1 ster *

avatar van MJP10
En wat nog het meeste gekke was De verhaallijn met de drie tieners uit de gevangenis is nooit afgemaakt.

Is de regisseur dit dan vergeten of was het geld op?

avatar van handsome_devil
Vond het wel een lollige film. 4 sterren voor de eerste helft, maar vanaf het moment dat het bijna alleen nog maar zombies killen is begon ik het minder interessant te vinden.

MJP10 schreef:

Een teleurstelling voor een zombie-fanaat. 1 ster *

Wellicht niet bekend met het werk van Jarmush? Deze enorm droge humor is helemaal zijn stijl.

Dat het verhaal met de kleine criminelen niet wordt afgemaakt lijkt me bewust en een steek onder water naar al die Hollywood films die zo nodig alle antwoorden willen geven en zo de eigen fantasie van de kijker totaal uitschakelen. Kortom, bedenk het zelf maar...

Basto schreef:

Is niet echt mijn stijl dan. Ik heb meerdere films gezien met droge humor, maar dit was gewoon flauw en simpel. Alle humor die mij aansprak heb ik gezien in de trailer. Wel een vertekend beeld dan.

Daarnaast, als ik graag een eigen verhaallijn wilde maken dan werd ik wel regisseur. Ik snap best dat je wat fantasie wil bewaren voor de kijker, maar een volledige verhaallijn weglaten lijkt mij niet de bedoeling

avatar van Basto
Nogmaals hij is niet vergeten, maar bewust niet afgemaakt. Moet wel zeggen dat de film mij de tweede kijkbeurt veel beter beviel. Als je (net als de hoofdrolspelers) weet wat er gaat gebeuren is het veel geestiger.

avatar van hvdriel
Wat heb ik ingetogen plezier gehad bij het zien van deze zombiefilm waarin onderkoeld reageren op een gestoorde wereld de enige oplossing lijkt om ten slotte niet te overleven, geheel conform de mantra die Adam Driver herhaaldelijk in de film uitspreekt: "Dit gaat slecht aflopen."

Schouderophalend loodst Jim Jarmusch de kijker doorheen het zombiegenre door elke scène een dubbele lading te geven, vaak refererend aan de filmgeschiedenis (o.a. Nosferatu, Close Encounters en natuurlijk de godfather van het genre George A. Romero) of aan het maakproces van deze film; tamelijk hilarisch zijn immers het antwoord van Adam Driver op de vraag hoe hij in godsnaam weet dat 'alles slecht zal aflopen' - "Ik heb het script van deze film gelezen" en de expliciete verwijzingen naar de titelsong van de film waarvoor countryzanger Sturgill Simpson tekende.

Met milde spot schetst Jarmusch een paar plekken in het plaatsje Centerville ("A very nice place") en de personages die daarbij horen: van het politiebureau, motel, winkel-van-sinkel, begrafenisonderneming, boerderij tot de diner. En vanaf het begin van de film weten we dat het met iedereen slecht zal aflopen (dit is dus geen spoiler en alle lijntjes worden afgemaakt op 1 na ) op 1 persoon na, geheel conform de wetten van het genre waarmee Jarmusch de draak steekt.

Wat kan film toch een heerlijk medium zijn in de handen van anti-helden.

Niet spannend genoeg voor een thriller of horror
Niet grappig genoeg voor een comedy
Mensen liepen weg uit de bios vanwege de saaiheid. We hebben de film afgekeken om toch maar te zien hoe het afliep. Een en al teleurstelling
Tijd en geld wat we nooit meer terug krijgen

Aanfluiting van een film

Geniale film en vermoedelijk de beste zombiefilm ooit gemaakt! Mijn verwachtingen waren laag vanwege de slechte score hier, het feit dat zelfs de critici matig positief waren en omdat de vorige film van Jarmush die in de bioscopen draaide, Paterson (2016) - MovieMeter.nl, mij tegenviel, maar die verwachtingen werden eindeloos overtroffen want ik heb van elke seconde van de film genoten!

Maar zoals altijd met de betere horrorfilms begrijpt het publiek zo’n postmoderne film niet die ironie hanteert en met de conventies van het genre speelt (laat ik maar zo arrogant zijn dat gewoon te zeggen). Het klopt dat deze film niet eng is en geen jumpscares kent, want de film wil niet de zoveelste clichézombiefilm zijn maar het genre gebruiken voor iets anders en dat pleit juist voor de film. Het klopt dat de film niet grappig is in de zin dat er geen lachband onder moet worden gemonteerd, maar de film is wel bijzonder geestig en dat is een hogere vorm van humor. Zoals gezegd is de film ironisch en het geniale van de film is bv. dat het dat weer naar een hoger metaniveau tilt doordat de mensen in de film erover klagen dat de hipsters altijd zo ironisch zijn (in dit geval dat die hipsters in de film ironisch herhalen dat er zombies in het dorp zijn).

De bevreemding van de ironie zit ‘m ook in een aantal bizarre en belachelijke elementen en/of ontwikkelingen in de film, waaronder het uit de film treden door naar het script (en de muziek) van de film te verwijzen (en dat weer een metaniveau toevoegt). Dat staat ook in verband met misschien wel het meest bevreemdende van de film: men ondergaat de zombieapocalyps opvallend koeltjes (dat in de film wordt verklaard doordat men het einde van de film al weet dus als een vorm van tragiek). Maar er zit meer achter. Enerzijds verwijst dit m.i. naar veel andere films (zoals de film voortdurend naar andere films verwijst) waar de helden vaak onbegrijpelijk koelbloedig optreden (en dat in Us (2019) - MovieMeter.nl bewust wordt doorgetrokken naar het belachelijke dat eveneens zeer bevreemdend werkt) maar anderzijds staat het in verband met de boodschap van de film die m.i. wel serieus is.

Die boodschap is in wezen de boodschap waarvan velen geloven dat die in alle zombiefilms zit (vaak onbewust) maar die in deze film expliciet wordt gemaakt: de zombie staat voor de hedendaagse consument, dat is de materialist zonder ziel, en de zombieapocalyps voor het idee dat de beschaving onhoudbaar is geworden en instort. Deze film geeft het boren naar schaliegas als de oorzaak van het wijzigen van de as van de Aarde als oorzaak van de apocalyps waarin de natuur op z’n kop wordt gezet (en waardoor de doden uit de graven komen als ondoden). Het is vrijwel onvermijdelijk hier de echte apocalyps in te zien die de mens mogelijk bewerkstelligt door de klimaatverandering. En net als Cliff en Ronnie zijn de meesten van ons volslagen apathisch daaronder, zodat de werkelijkheid minstens zo bevreemdend is als deze film! Niet alleen zijn wij de zombies die de apocalyps bewerkstelligen met ons consumentisme en uitputting van de Aarde maar in feite lopen wijzelf ook als zombies naar onze ondergang toe…

Al met al wordt door een ironisch gebruik van alle clichés van het zombiegenre en het spelen met alle conventies een meesterlijk verhaal over onszelf en de huidige klimaatcrisis verteld. De film lijkt in die zin wellicht wat op Mother! (2017) - MovieMeter.nl en is zo geestig met zo veel goede acteurs dat sowieso elke scene een genot is om te beleven.

PS. Het valt me altijd op hoeveel onverwachte overeenkomsten films hebben die toevallig tegelijk in de bioscopen worden uitgebracht. Zo is Midsommar (2019) - MovieMeter.nl ook een arthouse-horrorfilm die net als The Dead Don’t Die ermee begint dat de nachten bijna zijn verdwenen (waarmee de horrorconventie dat de horror in de nacht moet afspelen op z’n kop wordt gezet). In The Dead Don’t Die verwijst dat behalve op een ernstige verstoring van de balans in de wereld door ons toedoen mogelijk ook op het feit dat we de klimaatapocalyps wel degelijk op ons af zien komen: we lopen er met open ogen in…

avatar van Basto
Mooie review De filosoof. Heb wel een opmerking: de meeste Zombiefilms zijn niet eng en bevatten ook geen (jump) scares. Bovendien zijn ze, zeker het zombie meesterwerk Dawn of the Dead (ken je die?) wel expliciet over het feit dat de zombies gewoon consumenten zijn. Ook is onze omgang met de natuur een steeds terugkomende oorzaak van de crises.

In die zin past deze naadloos in het rijtje van de voornaamste zombiefilms.

Verder absoluut geweldig filmpje, waarvan ik verwacht m de volgende kijkbeurt nog meer te gaan waarderen.

Basto schreef:

In die zin past deze naadloos in het rijtje van de voornaamste zombiefilms.

Ik geloof niet dat ik Dawn of the Dead heb gezien; hooguit een keer heel lang geleden toen ik sowieso nog niet echt bewust films keek (in de zin dat ik er scores aan toe kende en zo)... Bedankt voor de tip!

avatar van mrklm
Niet geheel onverwacht neemt Jim Jarmusch uitgebreid te tijd om de kleurrijke karakters, hun onderlinge relaties en de setting (Centerville, Ohio) neer te zetten. De eerste helft van deze zombiefilm met een twist kabbelt dan ook vooral voort op het niet geringe charisma van Adam Driver en Bill Murray als twee agenten die zich langzaam maar zeker beginnen te realiseren dat de veiligheid van hun stadje meer dan ooit op het spel staat. Veteranen als Tom Waits, Danny Glover en Steve Buscemi dragen hun steentje bij, maar toch wordt je geduld behoorlijk op de proef gesteld tot Jarmusch' eerbetoon aan en parodie op (met name) de Living Dead-trilogie van George A Romero vrij plotseling op gang komt. Een hilarische scène in een mortuarium met Tilda Swinton en haar verwijzing naar de titel is de inleiding voor een niet altijd origineel, maar onderhoudend slotstuk waarbij de afwezigheid van bloed een opvallende, maar effectieve keuze blijkt te zijn. Uiteindelijk heeft het allemaal maar weinig om het lijf, maar het puike acteerwerk van Driver en Murray - die hun grappen met een gladgestreken gezicht uitspreken - maken dit zeker de moeite waard. De moraal van het verhaal? Het is altijd fijn om van tevoren het volledige scenario te kunnen lezen.

avatar van Beun de Haas BV
Wat een domper zeg. Nu heb ik op het vlak van verhaal natuurlijk niet al te hoge verwachtingen. Maar de plot van The Dead Don't Die is net zo'n janboel als de opengereten lichamen die bij wijlen de revue passeren. Daarnaast zorgen de tergend langzame opbouw en flauwe ik-heb-het-script-volledig-gelezen-metagrapjes ervoor dat de spaarzame gniffelmomenten behoorlijk ondersneeuwen. Nee, deze film mag wat mij betreft zeker niet in één adem met Zombieland, Shaun Of The Dead en Planet Terror genoemd worden.

avatar van Phantasm
Grappige horror/komedie die lekker wegkijkt.

avatar van grid8400
Veel te traag eerste uur om te blijven boeien. Jammer, hier had veel meer in gezeten.

avatar van Phil Leotardo
Ik wilde er binnenkort naar toe gaan maar helaas draait die alleen vanavond nog 1x in Pathe de Kuip, de bios waar ik op de fiets heen kan.

Na twee weken draait die daar niet meer helaas.

Dan maar op een andere manier bekijken, matige reacties/recensies maar daardoor laat ik mij nooit afschrikken. En sowieso ben ik Bill Murray fan dus moet ik deze zien

Phil Leotardo schreef:

Na twee weken draait die daar niet meer helaas.

Draait ook nog in Kino, dus even doortrappen.

Briljante film! Weinig toe te voegen aan de al even briljante recensie van de Filosoof. Alleen zou ik Midsommar afraden. Dat was nou niet echt een genot om naar te kijken.

avatar van Vidi well
Edmovie40 schreef:

Grappig hoe meningen kunnen verschillen: Midsommar gaf ik 4* en zie ik als de beste horrorfilm van dit jaar (tot nu toe), terwijl the Dead Don’t Die mij ondanks (of dankzij?) alle artistieke pretenties absoluut niet kon boeien. Ik ben wel benieuwd naar wat je zo briljant vindt aan deze film trouwens.

avatar van MarcusViridis
Het enige positieve in de film dat ik zo snel even kan bedenken was de onthoofding van Selena Gomez. Bij het zien van de Ufo liep ik bijna voortijdig de zaal uit. Een film zonder enig idee en een script die na een nachtje doorzakken vlak voor het in coma vallen in het bedje in geschreven. Clichés die zelf voor een bewust bedoelde clichéfilm dusdanig cliché waren dat het cliché er te dik bovenop lag. Zowel fantasieloos als inspiratieloos, met op het eind nog een verwarrende boodschap die de tot de uiterste grenzen getergde bioscoopganger nog even voor zijn/haar kiezen krijgt.

avatar van iPim
De filosoof schreef:
Geniale film en vermoedelijk de beste zombiefilm ooit gemaakt!

Zoals altijd waardeer ik je bespiegelingen, maar deze keer kan mijn waardering voor de film niet verder liggen van de jouwe. Aangezien Jarmusch één van mijn favoriete regisseurs is en ik veel van zijn films gezien heb, ontgaat de (dramatische) ironie mij tijdens het kijken van deze film niet. Dat een zeker film-IQ of begrip voor de typerende werkwijze van Jarmusch een vereiste voor het waarderen van deze film is, zal ik niet tegenspreken, maar daarmee is het nog niet voldoende. Noem het post-modernistisch, maar de 'diepere laag' ligt er zo ontzettend dik op dat dat niet meer het geval kan zijn. Deze visuele diarree vloeit als harde kak door een trechter. Of dat opzettelijk is, doet er niet toe. Aambeien zijn namelijk in geen enkel geval fijn.

iPim schreef:

Aambeien zijn heerlijk als je tegenstander er last van heeft.

De film moet je vanuit een ander perspectief zien, dan is hij enorm geestig kan ik je vertellen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel een tweede kijkbeurt voor nodig had, maar als je weet wat je te wachten staat is het een heerlijke komedie met fantastisch spel van de complete cast.

avatar van EVIL '84
Een film met twee kanten; aan de ene kant een leuke film met droge humor, rode lijntjes en hier en daar een grappige 3th wall opmerking. Aan de andere kant doet de lange en trage opbouw van het verhaal de film geen goed. Een aantal bekende gezichten komen voorbij die niet genoeg de ruimte kregen en een paar vage wtf plot twists waar ik weinig mee kon, (o.a. een fokking ufo?!!)

Ik kon zelf de humor in de film wel appreciëren, maar snap dat het voor een groot aantal mensen helemaal niets is. Als je een bloederige zombieflick verwacht met veel gore, schrikmomenten en actie dat gaat deze film het niet voor je worden. Maar heb je zin in een wazige en vage film met Bill Murray en droge humor, met hier en daar zombies dan kun je deze film wel waarderen.

avatar van Ted Kerkjes
EVIL '84 schreef:
en hier en daar een grappige 3th wall opmerking.
Bedoel je een fourth wall-opmerking? Of is de third wall iets wat ik niet ken?

avatar van EVIL '84
Ted Kerkjes schreef:
Bedoel je een fourth wall-opmerking? Of is de third wall iets wat ik niet ken?

Volgens mij is 4th wall dat de personages tegen het publiek praten, zoals in Deadpool, 3th wall is net een stapje terug als ik google mag geloven.

avatar van Ted Kerkjes
EVIL '84 schreef:
O wat grappig, ik ken die uitdrukking niet
Volgens mij wordt het ook als een fourth wall-break gezien wanneer de personages op één of andere manier refereren aan het medium waarin ze zitten. Stel dat er in een toneelstuk de ene personage de andere probeert voor te liegen, waarop die personage tegen de leugenaar zegt: 'Wat ben je toch een slechte acteur!', dan wordt dat ook als een fourth wall-break gezien, volgens mij. Maar ik kan me vergissen!

avatar van Lysander
Saai en traag. Pfffff

avatar van joolstein
Dit is een komedie en mensen die willen griezelen met zombies zijn hier eigenlijk aan het verkeerde adres. De horror in deze film is ook niet serieus te nemen, er is amper goede gore te zien. Daarnaast is de humor van regisseur Jim Jarmusch doorgaans een beetje vreemd, melancholisch en kurkdroog. Je zal in ieder geval met deze film geen traditionele horror of komediefilm te zien krijgen!

De regisseur lijkt gewoon een beetje aan het dollen, hij verwijst vrolijk naar (zombie)filmklassiekers, genrewetten, en strooit ondertussen met grapjes en oneliners. Gebracht door een bizar uitgebreide sterrencast (typische Jarmusch-acteurs) Hebben we hier te maken met een soort best of van Jim Jarmusch; sheriff Bill Murray, Hulpsheriff Adam Driver en officier Chloë Sevigny, Tilda Swinton als de lokale begrafenisondernemer/samoerai Zelda Winston, Larry Fessenden,Danny Glover, Steve Buscemi, Caleb Landry Jones en muzikanten Iggy Pop, Tom Waits, Sturgill Simpson en RZA. en Oh ja, Selena Gomez zien we ook nog even, als hipster op doorreis.

Eigenlijk gebeurt er precies wat je kan verwachten als Jim Jarmusch een film maakt. Hij vind zichzelf hier ook niet opnieuw uit! Wel was het een fraaie visuele vondst dat de zombies niet bloeden, maar bij amputaties een wolkje nevel afscheiden. En in navolging van regisseur Dan O’Bannons Return of the Living Dead laat Jarmusch zijn zombies ook spreken; maar wel met een honger naar moderne spulletjes! Hilarisch zoals de zombies nu roepen om: Wifiiii, of chardonnaaaaay! Naar goede zombiefilm-traditie is er tevens ook maatschappijkritiek in de film! Helaas zitten er ook gebreken in de film; zo gaan verschillende verhaallijnen nergens heen en lopen plotseling af. En doet het wat brokkelig en willekeurig aan. Zodoende waren er meer enkele afzonderlijke scènes dan om de film in z’n geheel dat ik een paar keer hardop moest lachen!

avatar van macrobody
Ik ben absoluut geen fan van zombie films maar deze was echt grappig. Zeker een bepaalde humor die je moet liggen en bij het schrijven zie ik zo al een hele hoop chagrijnige gezichten voor me van mensen die er niets aan vinden of gaan vinden. Een film met soms hele subtiele grappen en een uitstekende cast.

avatar van schumacher
Saai en veel te traag.