• 8.347.778 stemmen

banner

Midsommar (2019)

Drama / Horror | 147 minuten / 171 minuten (director's cut)
3,32 1.188 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 147 minuten / 171 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Zweden

Geregisseerd door: Ari Aster

Met onder meer: Florence Pugh, Jack Reynor en Will Poulter

Releasedatum: 25 juli 2019

Plot Midsommar

"Let the festivities begin."

Christian is uitgekeken op zijn relatie met Dani. Zijn vrienden stimuleren hem om het uit te maken, maar dan gooit een tragisch incident roet in het eten. Als Christian en zijn vrienden vervolgens afreizen naar een afgelegen gemeenschap in Zweden om daar de zomer door te brengen, voelen ze zich genoodzaakt om Dani mee te vragen. Eenmaal in Zweden, raakt de groep betrokken bij rituele praktijken die voor hen totaal onbegrijpelijk zijn.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van stratmans

stratmans

Ik vond deze film helemaal niet het bekijken waard, slecht gefilmd, gestoord verhaal en slechte sound

avatar van Basto

Basto

stratmans schreef:

Slecht gefilmd? Kun je dat onderbouwen? Ziet er eerder prachtig uit. En dat slechte geluid moet toch echt aan je eigen installatie of tv liggen, want daar is werkelijk niks mis mee.

avatar van AC1

AC1

Basto schreef:

Slecht gefilmd? Kun je dat onderbouwen? Ziet er eerder prachtig uit.

Misschien doelt hij op het feit dat het drama of de horror zich afspeelt in het zonnige daglicht ...

avatar van Basto

Basto

AC1 schreef:

Miscchien doelt hij op het feit dat het drama of de horror zich afspeelt in het zonnige daglicht ...

Maar maakt dat het dan slecht gefilmd?

avatar van Antonev

Antonev

Het is een bijzondere film, maar naar mijn smaak was het allemaal net even te traag. Op sommige punten vond ik het daardoor wel een beetje saai worden en eigenlijk gebeurt er ook gewoon net te weinig.

De plaatjes van het idyllische Zweden zijn mooi geschoten, maar ook dat had ik na de zoveelste scène ook wel weer gezien. De paar scènes die moeten schokken vond ik dan wel weer sterk. Jammer dat dat maar sporadisch gebeurde.

Ik zie wel in dat er hier liefhebbers voor zijn. Voor mij voelde het meer als een filmhuis film. Niks mis mee natuurlijk, maar het moet net je smaak zijn.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Vooropgesteld dat horror, na musical, zowat mijn minst favoriete genre is, is Midsommar me behoorlijk goed meegevallen. Misschien komt dat ook omdat het niet echt een volbloed horror is. Het is wat occult gezwets en schommelt wat tussen drama, thriller en horror in. In ieder geval doet het wat veel horrorfilms (niet dat ik er veel zie, maar als ik ze zie..) niet doen: sfeer creëren en vasthouden. Men hoeft helemaal geen doorzichtige 'scare jumps', zoals dat dan noemt, waarbij het volume plots verviervoudigt. Regisseur Ari Aster zet in op een onheilspellend sfeertje dat je weliswaar niet echt kan verrassen, maar wel gewoon goed werkt.

Weinig verrassend heb ik mij ook hier aan bepaalde zaken geïrriteerd. Erg veel nuance zit er niet in. De Zweedse vriend zijn verborgen agenda is al snel duidelijk en eenmaal ter plekke zijn er weeral weinig alarmbellen die afgaan, laat staan dat er personages logisch naar handelen.

Het is daarom niet slecht dat Aster ook een zelfbewuste ondertoon aanhoudt. Hoewel de horrormomentjes secuur zijn, hoeft het allemaal niet al te serieus te worden. De seksscène en bijhorende parallel deden me behoorlijk lachen. Jack Reynor, precies een chubby Hemsworth-broertje, doet het net als zijn collega's prima.

Nadien dooft de film wel uit. De climax die nog volgt is een beetje vijgen na Pasen en miste bij mij het beoogde effect, hoewel het toch ook weer sfeervol luguber ingekleed is. De inmiddels ingestorte Florence Pugh en haar villeine lachje deden mij niet zo veel meer. Ik had het harder gevonden als ze gewoon in pijn en verdriet bleef kijken en zich realiseerde waar ze beland/ gevangen was. Maar goed, uiteindelijk toch wel redelijk genoten van een horrorfilm, dat is me ook niet altijd gegeven.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ari Aster levert met zijn tweede film een sterk staaltje horror af. Eng? Nee, niet in de traditionele zin van het woord. Althans, zo ervaarde ik dat niet. Indringend, beklemmend en ongemakkelijk; dat wel. Midsommar is buiten de horrorelementjes om, minstens even fel een psychologisch drama; een combinatie die er op den duur voor zorgde dat de film erg onder m'n huid kroop. Die openingssequentie alleen al bezorgt rillingen omdat het zo pijnlijk realistisch wordt weergegeven en geacteerd, en hoewel Aster hierna een hele tijd het tempo vertraagt, had de film me eigenlijk al in z'n greep. De snikken en kreten van Florence Pugh gingen in ieder geval door merg en been, wat een powerhouse van een prestatie zet ze hier neer zeg. Vanaf dat de setting zich naar de afgelegen community in Zweden verplaatst, wordt er gestadig een heel bevreemdend, mysterieus en uiteindelijk oncomfortabel sfeertje gecreëerd, die Aster weet vast te houden tot het einde, en zelfs in crescendo weet te brengen. Het plot is allesbehalve origineel, en eigenlijk weet je al vanaf het begin wat er te gebeuren staat, maar dat deed niets af aan mijn kijkervaring. De gore ging een stukje extremer dan ik had verwacht; vooral de oudjes die van de klif sprongen werd erg gedetailleerd en smerig in beeld gebracht. De keuze van de setting, en daaraan verbonden het feit dat alles zich bijna constant in het daglicht afspeelt, is overigens een briljante keuze gebleken. Dat de film dan nog zo ontzettend ongemakkelijk is, is te danken aan de prima opbouw en sfeer. In het laatste halfuur had ik bijna het gevoel samen met de personages in een bad trip beland te zijn.

En buiten al de ongemakkelijkheid en horror is het in z'n diepste kern vooral een film over rouwen. Pugh's lachje op het einde vatte wat mij betreft de hele thematiek van de film in een seconde samen. Hoe fucked up de handelingen van de cult ook zijn, op het einde voelt Dani zich geborgen en gesteund in haar verdriet; steun die ze van haar zogenaamde vrienden nooit gekregen heeft. De dualiteit van het gezamenlijk delen van verdriet versus het individuele rouwen waarbij niemand in feite je pijn begrijpt. Ook die scène waarin al die vrouwen meeschreeuwen/wenen met Dani past hierbij. Ik vond dat er heel veel interessants in de film te vinden was, dieper onder de oppervlakte. Minder geweldig vond ik de andere personages. Het vriendje Christian is zelfs ronduit vervelend, en wordt ook slecht in het plot geschreven. Kleine smetjes, want Midsommar is voor het grootste deel een heel geslaagde bijdrage aan het genre. Robert Eggers is m'n favoriete 'beginnende' horrorregisseur op het moment, maar Aster komt daar niet ver achteraan. 4*.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Bijzondere film die echter niet over de hele lijn geslaagd is.

Het begint erg sterk en het einde van de proloog gaat door merg en been. En beter dan dat wordt het vervolgens eigenlijk al niet meer.

Het is zeer snel duidelijk hoe de vork in de steel zit en zowat alles is voorspelbaar. Waardoor je eigenlijk het effect mist van een soort van groeiend onbehagen doorheen de film. Wat net bij dit soort films nodig is. Spannend of eng wordt het ook nooit.

Wat blijft is de sfeer, goede acteerprestaties, de leuke setting, wat humor en een paar shockmomenten. Dat was voor mij zeker voldoende om geboeid te blijven kijken, maar achteraf toch een beetje op mijn honger te blijven.

avatar van Cosie

Cosie

GIGANTISCHE slechte film, complete bagger, slaat nergens op, NIET TE GELOVEN dat mensen hier zo'n hoge recensie aan durven geven!! sjeeezus christ, avoid avoid avoid

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De “films op teevee” hoek van de website lijkt wat gebreken te vertonen dus ik zet het er maar even bij:

Heden avond 00:00 uur komt Midsommar op teeevee: rtl 7, videorecorders aan!

En dan…bepalen of ie nou zo sterk is of…zie laatste comment

avatar van Robert-01

Robert-01

Cosie schreef:

Denk eerder dat het aan je intelligentie ligt

Antonev schreef:

presies goed verwoord