Midsommar (2019)

Verenigde Staten / Zweden
Drama / Horror
147 minuten / 171 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ari Aster
met Florence Pugh, Jack Reynor en Will Poulter

Christian is uitgekeken op zijn relatie met Dani. Zijn vrienden stimuleren hem om het uit te maken, maar dan gooit een tragisch incident roet in het eten. Als Christian en zijn vrienden vervolgens afreizen naar een afgelegen gemeenschap in Zweden om daar de zomer door te brengen, voelen ze zich genoodzaakt om Dani mee te vragen. Eenmaal in Zweden, raakt de groep betrokken bij rituele praktijken die voor hen totaal onbegrijpelijk zijn.

Dropout schreef:
Ik zou maar nooit the good the bad and the ugly kijken dan als je niet van wisselende close ups en lange shots houd. Raar ook. Dramatisch gejammer in een drama/horror

Volgende halve ster incoming?

Zucht... onderbouw ik ‘t, is ‘t alsnog niet goed. Net wat ik eerder al dacht, als het niet strookt met jouw mening is ‘t bij voorbaat al niet goed. Ik ga weer even Netflixen (zonder chill). Ik laat ‘t je wel weten wanneer ik weer een halve ster uitdeel. Tot dan!

avatar van mikey
Gisteren weer herbekeken. De film wordt na elke kijkbeurt deprimerender en grimmiger. De keuze van aster om elk personage uiterst onsympathiek te maken is gedurfd. De enige die aardig lijkt, is de zweedse uitwisselingstudent, maar daar kom je snel op terug. Persoonlijk beleefde ik de film met het uiterst vervelende vriendje die plagieert en waarmee geen redelijk gesprek gevoerd kan worden.
Zijn vriendin die extreem getraumatiseerd is, is ondanks haar verlies een blok aan de been: vooral die van de kijker. Achteraf blijkt ook waarom. Wat een secreet zeg.

De Engelsen zijn de enige karakters die normaal zijn en vluchtgedrag vertonen terwijl de amerikaanse millennials totaal machteloos staan tegenover zichzelf, elkaar en de Zweedse evil death cult (die f*cking realistisch) en hun voodoo, toverdrankjes, gelieg en geweld.

Het midzomerlicht is werkelijk briljant. Ondanks het feit dat de locaties / decors ‘nieuwbouw’ zijn, geven ze een authentiek scandinavi-sfeertje.
De naieve kunstwerken zijn fantastisch. Niet dat het slachtvolk ze leest. Doen ze dat (soms) wel dan landen de letterlijke betekenissen niet. Over het decor gesproken, op tv zag ik een item over flatearthers, die hebben een alternatieve cirkel, the dome, met aan de randen van de dome grote ijsschotsen (ipv de klassieke globe). Dit decor lijkt daarop (bosrand ipv ijs): een dome.

Anyway: very very nice

avatar van geezoes
Dropout schreef:

Het niveau word in elk geval niet hoger van 2 mensen die louter een account aanmaken om een halve ster aan een film te geven. En ja dan ook nog eens zonder onderbouwing, dankjewel voor het bewijzen van m'n stelling!. Veel plezier met je netflix en chillsessies met z'n tweetjes

Mooi altijd. Dat iemand zichzelf filmkenner beschouwd omdat diegene veel films gekeken en cijfertjes gegeven heeft. Alles is een kwestie van smaak. Jij kunt wel onder de indruk zijn van vernieuwend camerawerk, maar iemand anders wil alleen maar schieten tieten helikopters.

Over de film: saai. Alsof ik naar een afstudeerproject van een gemiddelde mbo4 klas zat te kijken.

avatar van mikey
geezoes schreef:
maar iemand anders wil alleen maar schieten tieten helikopters. .
alleen maar dat? Dan heb je inderdaad een hele slechte smaak.

avatar van 3 2 1 cut
geezoes schreef:

Dan heb je hem toch niet helemaal gesnapt hoor want het ging over twee studenten die d.m.v hun Master Thesis op de cultuur van deze Zweedse culturele natuursamenleving wilden gaan afstuderen.

avatar van Graaf Machine
Pfff.....

Als ze dan eenmaal in Zweden zijn is de film uiterst langdradig, is het verhaal flinterdun en voorspelbaar en, en dat is het meest ergerlijke, zijn de beelden strontsaai.
Twee uur lang blauwe lucht, bloemetjes, groene weide en huppelende meisjes, af en toe met een goedkoop horrorachtig scenetje afgewisseld.
Zo vreselijk eentonig dat het in mijn geheugen geëtst is en ik het waarschijnlijk nooit meer vergeet. Dát is horror.

avatar van K. V.
Deze eindelijk ook eens bekeken en ondanks dat de film meer dan 2 uren duurde, bleef het toch boeiend om te blijven kijken. De film moet het toch vooral van de sfeer hebben. De cast deed het ook prima en visueel zag het er ook goed uit.
Een wat ander soort horrorfilm dan gewoonlijk, maar desalniettemin de moeite om gezien te hebben.

avatar van Edgar Davids
Een film die vooral leunt op de grimmige/ongemakkelijke sfeer en de afwisseling tussen mooie natuurbeelden en de grafische 'gore' beelden die af en toe langskomen, zonder hierin te vervallen in Saw-achtige praktijken. Vrijwel de gehele film is gebaseerd op gebruiken uit de Scandinavische mythologie. Ik keek deze film samen met iemand die runen kan lezen en hier veel kennis van heeft, doordat hij de verhalen rituelen en hieruit kent wist hij constant te voorspellen wat er met de mensen in de film ging gebeuren en dit kon hij vooraf ook uitleggen. Voor mij maakte dit de film wat sterker, omdat het wat meer verklaart over de acties van de personen in de film. Nergens in de film word uitgelegd waar de acties van de sekte precies op gebaseerd zijn, wanneer je weet dat dit oude gebruiken zijn uit een ver vervlogen tijd maakt dit de film een stuk sterker en de sekte die deze gebruiken naar het heden trekken gelijk een stuk zieker.

Voor de visueel ingestelde kijker een interessante film, de opstart van het verhaal vond ik wat zwak, maar wanneer de groep hoofdpersonen eenmaal in Zweden aankomt start de film pas echt en kan het genieten van de beelden beginnen. Door het tempo, de afwisseling tussen de mooie beelden van natuur en architectuur en beelden die op zijn zachtst gezegd minder fijn zijn om te bekijken (denk hierbij aan American Horror Story, met name S1), weet de film een naar onderbuikgevoel te creëeren en door de vele tekens, runen en vage uitspraken weet de film een mysterieuze sfeer te scheppen. Echt horror wordt het nergens en voor mij is het einde een beetje een anticlimax, ook vind ik het jammer dat niet elke gedachtegang achter het handelen van personages verder wordt uitgediept en ik had in het laatste half uur/uur graag wat meer dialoog gezien. Een film waar denk ik zeker een publiek voor is die er 4-5 sterren voor over heeft, maar meer dan 3 wordt het voor mij niet.

avatar van misterwhite
Wat een ongelofelijk fijne herziening was dit!

Ik ben deze keer gegaan voor de bijna 3 uur durende director's cut. En ja deze cut kan ik ook van harte aanraden voor de liefhebbers. Deze film vloog weer vooruit en het was super enerverend. Het gaat nog een stukje dieper en laat nog een extra ritueel zien. Het enige minpuntje was misschien dat het wat teveel bleef rondcirkelen rond de relatie van Dani en Christian, waardoor het soms op dat gebied wat eenzijdig was. En toch leer je ook weer wat extra's bij in de lange versie.
Maar het extra ritueel is bevreemdend als hel en een intensief kantje. En knipoogt ook op het einde naar wat er met Connie gebeurt is.

De werken van Ari Aster zijn duidelijk niet voor iedereen. Ik heb vaak het gevoel de film heel anders te ervaren dan de vele reacties die ik lees en hoor. Deze film zit gewoon bomvol voor een oplettende kijker. En dat draagt enorm veel bij aan sfeer en achtergrond rond deze gemeenschap.
Het is ook een onderwerp wat mij enorm boeit, ik hou gewoon van sektes en bevreemdende gemeenschappen, met hun heel eigen overtuigingen, rituelen.
Natuurlijk vergroot deze film het uit, tot het onsubtiele aan toe. Maar Aster weet deze film zo cool aan te kleden, zo kleurrijk te maken en laat je even wonen in dit stukje ongekend grondgebied.

A24 brengt horror weer terug in een boeiende vorm, zonder jumpscares, onnodig saaie uitgemolken plots of vreselijk uitziende CGI creaturen. Het brengt emotionele horror op de markt.
Robert Eggers en Ari Aster zijn voor mij de 2 regisseurs van het moment! En ik kijk enorm uit naar nieuwe projecten.

avatar van filmkul
misterwhite schreef:
Maar het extra ritueel is bevreemdend als hel en een intensief kantje
vertel, vertel...

avatar van misterwhite
filmkul schreef:
vertel, vertel...

Ze willen er een klein meisje opofferen door te laten verdrinken. Ze wordt opgepakt en ze krijgt een zware steen in haar handen. Maar uiteindelijk schreeuwt Dani het uit en heel de gemeenschap stopt het ritueel. Op het einde zie je dat het ritueel toch is uitgevoerd, maar dan op Connie.

Vreselijk. Ik twijfelde vooraf al wel of ik deze film zou kunnen waarderen. Achteraf is het antwoord volmondig nee.
De setting is prachtig en de acteurs doen het prima. Maar daar houdt het positieve voor mij wel op.

Ver aan het begin ligt het er al dik op dat de Amerikaanse vrienden als slachtoffers naar het Zweedse Härga worden gelokt door hun "vriend". Maar voor dat Midsommar je eindelijk laat zien wat je eigenlijk al wist, moet je eerst door bijna 2 uur arty-farty rituelen, overal getekende hints en absurdistische zijsprongen heen. De enige 2 karakters die geloofwaardig zijn houden het het kortste vol en de domheid van sommige anderen is ronduit irritant. En dat zijn verschillende van de domweg hysterische scènes trouwens ook.

Alsof je lukraak naar een willekeurige, bizarre droom van een ontspoorde mental patient zit te kijken. Sommigen vinden dat blijkbaar vermakelijk. Ik totaal niet.