• 8.524.001 stemmen

Gladbeck: Das Geiseldrama (2022)

Documentaire / Misdaad | 91 minuten

Met onder meer: Hans-Jürgen Rösner, Dieter Degowski en Marion Löblich

Oorspronkelijke taal: Duits

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Gladbeck: Das Geiseldrama

Op 16 augustus 1988 arriveerden Dieter Degowski en Hans-Jürgen Rösner bij een kantoor van de Deutsche Bank in Gladbeck. Het bezoek veranderde in een overval en de twee gewapende mannen namen een aantal mensen in gijzeling. Langer dan twee dagen wisten ze de Duitse politie op afstand te houden door in een gekaapte lijnbus te vluchten. Het gijzeldrama werd live gevolgd en eindigde bloederig. Het mediaspektakel zorgde daarnaast voor een debat over journalistieke ethiek. In deze documentaire komt de donkere periode weer tot leven met gebruikmaking van een enorme hoeveelheid aan archiefmateriaal.

imageimageimageimage

avatar van Defective

Defective

Bizar en ongelooflijk hoe deze gijzeling verlopen is!

avatar van DragQueen

DragQueen

Indringende documentaire. Het is als geheel zeer snedig gemonteerd en er is uitsluitend gebruik gemaakt van materiaal wat destijds geschoten is. Zeer boeiend kijkvoer. Onwerkelijk hoe dit hele gijzeldrama verlopen is. 3,5 Ster.

avatar van Rodger

Rodger

Komen de herinneringen van toen weer terug.

Mooi gebrachte docu van dit vreselijk drama, en waar het allemaal fout is gegaan.

3.5 ***

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vrij onthutsende docu over de gijzeling in Duitsland anno 1988. Ik was nog iets te jong om er iets van mee te pikken, maar wat ik zag, vond ik toch frappant. Ongelooflijk hoe de Duitse pers destijds toegang verkreeg tot een misdaadscène en doodleuk interviews en gesprekken kon doen met de gijzelnemers. Alsof het een show was. Aasgieren waren het die louter en alleen bekommerd waren om de scoop. Poseren, sigaretjes uitdelen, mee de bus opstappen, het kon allemaal ... En de politie? Die heb ik niet gezien, maar die waren wellicht achter de schermen bezig.

Knap was het wel dat de hele documentaire bestond uit archiefbeelden. De montage was bijgevolg knap. Ik wist niet hoe het afliep en vond het bijgevolg spannend van begin tot einde.

avatar van wess16

wess16

Hallucinant lijkt me de juiste term voor deze docu. Hoe pers en ramptoeristen zich gedragen… En dan het ‘interview” met Hans-Jürgen… Een stuk informatiever dan de podcast van Van Roosmalen over dit onderwerp. 4,5*

avatar van ChantalParis

ChantalParis

Netflix op zijn best. Onthutsende documentaire!

avatar van Gish

Gish

Tamelijk bizar hoe dit zich heeft weten af te spelen, vooral de gedragingen van pers en publiek zijn onthutsend. Schokkende documentaire hoe dan ook. Je blijft achter met wrange gevoelens voor de slachtoffers.

avatar van Ste*

Ste*

Een van de meest bizarre dingen die ik heb gezien in een documentaire. Ik had er nooit eerder van gehoord, dus geen idee wat er allemaal ging gebeuren. Op een gegeven moment kon ik er niet meer tegen en ging ik alvast opzoeken hoe het afgelopen is met Silke Bischoff, om helaas te lezen dat ze het niet heeft overleefd. Zo triest, net als die andere 15-jarige jongen.

Erg bizar om te zien hoe de journalisten een beetje schaapachtig lachend de dader interviewen en hem nota bene een sigaret aanbieden. Of hoe de mensen in het tankstation gewoon door lijken te gaan met hun werk alsof er niet een gijzeling plaatsvindt op hun terrein. Of hoe de mensen in Keulen om de auto heendrommen alsof het een uitje is, en nog steeds lachen alsof het een spannende film is als een van de daders met een pistool uit het raampje zwaait. Zeer bizar om al het menselijk (en aasgieren-) gedrag rondom deze gijzeling te zien, en terecht dat er daarna blijkbaar e.e.a. veranderd is rondom journalistiek optreden bij dit soort gebeurtenissen.

Misschien iets te abrupt afgelopen, de ontknoping is ook iets minder duidelijk in beeld dan alles ervoor, maar verder wel erg verfrissend dat je alleen de daadwerkelijke beelden ziet en geen andere talking heads of hedendaagse duiding. Maakt het als documentaire wat origineler en rauwer dan andere crimedocumentaires die je veel ziet.

avatar van N00dles

N00dles

Vreselijke gebeurtenis. Gek genoeg had ik nog nooit van dit gijzeldrama gehoord dus ik was erg nieuwsgierig naar de ontknoping, uitgaande van het ergste, maar hopend dat de gijzelaars er relatief ongeschonden uit zouden komen.

Helaas was de ontknoping een drama en bleek de 18-jarige Silke Bischoff gedood te zijn tijdens het vuurgevecht, en de andere gijzelnemer zwaar gewond, om maar niet te spreken van de 15-jarige jongen die in de bus vermoord is omdat hij zijn zusje beschermde (mede te danken aan een inschattingsfout van de politie).
Dat beide daders levend ingerekend zijn en dat dat monster genaamd Dieter Degowski zelfs in 2018 nog vrij is gelaten vanwege 'goed gedrag' (wat ik sowieso een achterlijke regeling vind) is stuitend.

Hoe pers en publiek zich bemoeiden met de situatie is heden ten dage ondenkbaar, en het ogenschijnlijk ontspannen sfeertje (evenals het mede-onderhandelen en zelfs meerijden als gijzelaar) is op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen. Ramptoerisme is iets van alle tijden, maar in dit geval was er toch sprake van een vuurwapen-gevaarlijke situatie. Dat hersenloze ramptoeristen dan een beetje lachend erbij stonden te kijken alsof ze in een real-life film zaten is volslagen idioot.

De documentaire zelf vond ik, hoewel meeslepend, soms wel wat rommelig qua montage. Wel goed dat (i.t.t. talking heads docu's) er nagenoeg 100% nieuwsbeelden zijn gebruikt, waardoor je echt meeleeft alsof het live is, maar daardoor waren sommige ontwikkelingen wat verwarrend gemonteerd.
Er werd bijvoorbeeld behoorlijk lang stilgestaan bij de persmomenten bij de bus, maar van de ontknoping is amper beeld, laat staan een mondeling verslag. Daardoor bleef ik als kijker toch met vragen achter; hoe heeft de politie hen kunnen benaderen, hoe is het vuurgevecht verlopen en waarom zijn de daders levend ingerekend terwijl ze eerder nog aangaven zichzelf van het leven te willen beroven?

avatar van Dennisj

Dennisj

Bizar hoe de media ermee omging en ook bizar dat 2 van de 3 waaronder degene die de 15 jarige jongen neerschoot alweer op vrije voeten zijn. Het einde ging vrij vlot maar zullen wel buiten het aantal foto´s geen videomateriaal hebben gehad. Tragisch einde voor zowel dat blonde meisje als de jongen.