The Haunting (1963)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Robert Wise
met Julie Harris, Claire Bloom en Richard Johnson

Dokter John Markway doet onderzoek naar geestverschijningen en nodigt een aantal mensen uit om naar het landhuis Hill House te komen onder het valse voorwendsel hem te komen assisteren bij onderzoek naar het fenomeen 'angst'. Onder het gezelschap bevindt zich het onschuldige meisje Eleanore, dat een vreemde aantrekkingskracht voelt tussen haarzelf en het huis. Dan gebeuren er opeens vreemde dingen in het huis...

avatar van baspls
"An evil old house, the kind some people call haunted, is like an undiscovered country waiting to be explored. Hill House had stood for 90 years and might stand for 90 more. Silence lay steadily against the wood and stone of Hill House, and whatever walked there... walked alone."

The Haunting is een beroemdheid onder de Spookhuisfilms. Daarnaast is het ook nog eens de favoriete horrorfilm van Martin Scorsese. Robert Wise is altijd een regisseur die zijn films, in welk genre dan ook, heel degelijk en netjes maakt en ze ook serieus neemt. Bij The Haunting is dat weer het geval.

Dokter John Markway besluit samen met twee vrouwen en de neef van de eigenaar in het beruchte spookhuis Hill House te verblijven. Zijn doel is om het bovennatuurlijke te onderzoeken.

De film moet het echt hebben van de sfeer en is dan ook bijzonder sfeervol. Het huis zelf alleen al maakt het de film meer dan waard. Het exterieur is gefilmd bij het Engelse Ettington Park Hotel, een schitterend Gotisch gebouw. Het sfeertje wordt alleen maar versterkt door de mooie zwart-wit opnamen met uitstekende (en vrij moderne) cinematografie. Ook de mooie muziek van Humphrey Searle helpt enorm bij het opbouwen van mysterieuze en onheilspellende sfeer.

Toch had de film lang niet alles wat je van een spookhuisfilm zou verwachten. De film komt vrij langdradig over en bestaat grotendeels uit interactie tussen de personages. Wat ook niet helpt is dat iedereen al weet dat het een spookhuis betreft, en een personage al bang zijn voor het is begonnen. Bovendien wordt de geschiedenis van het huis in het begin netjes uitgelegd, waardoor er geen mysterie is zoals bij bijvoorbeeld The Changeling wel is. De bovennatuurlijke taferelen bestaan ook eigenlijk alleen maar uit geluiden en dichtslaande deuren. De flexibele deur en de geluidseffecten vond ik dan wel weer erg goed en slim toegepast. Het einde voelt in mijn ogen toch een beetje afgeraffeld en anticlimactisch aan.

Had er meer van verwacht, maar toch een bijzonder sfeervolle en degelijk gemaakte spookhuis klassieker. Mijn zoektocht naar de perfecte spookhuisfilm zet zich voort...

avatar van joolstein
Stemmige horrorfilm, die het niet zozeer van Horrorelementen moet hebben, maar veel meer van sfeer. Met een duur van 112 min. is het ook een redelijk lange film. Maar door het prima acteerwerk en de spannende scene`s is erg knap dat je ondanks je maar weinig geesten/spoken ziet toch de tijd zo om is. Eleanor kan voor sommige mensen misschien iets te irritant overkomen qua acteren. Echter ik vond dit juist erg goed aangezien dit de sfeer verhoogde of ze aan doordraaien was of bezeten door het huis?

avatar van Biosguru
WAT EEN ONTZETTEND LAWAAIERIGE SOUNDTRACK

avatar van arno74
Aardige film, echter wel gedateerd. Hoewel het huis waar dit is verfilmd erg fraai uitziet valt de filmische kwaliteit wat tegen. Hier en daar is het camerawerk wel aardig, geldt ook voor het acteerwerk, maar er wordt nauwelijks met licht en schaduw gewerkt, de special effects zijn erg mager (ook voor die tijd) en het tromgeroffel lijkt misplaatst en is allesbehalve eng (op een deur bonken maakt volgens mij een heel ander geluid...). De middelen die men tot de beschikking had om de film echt eng te maken worden lang niet optimaal benut, al is het wel beter dan de remake uit 1999. Niet echt eng en niet echt bijzonder. 3*

Robert Wise excelleert in 'The Haunting' met inventieve camerastandpunten, hallucinerende beelden op een wenteltrap, het aanschouwelijk maken van temperatuurverschillen en het creeren van onduidelijkheid over het dag en nachtritme. Horror op zijn best, voornamelijk gebaseerd op suggestie en de vraag opwerpend of het allemaal echt gebeurd of slechts in de gedachten van de hoofdpersoon. Twee jaar later perfectioneerde Wise alles nog verder met de ultieme horror-klassieker 'The Sound Of Music'.

avatar van knusse stoel
Ondanks de leeftijd en dus enigszins gedateerde film die in zwart/wit is gefilmd, hebben wij een mooie 2 uur van deze film genoten. Sommige stukken zijn behoorlijk griezelig en aangrijpend met een bombastische sound erbij die dat geheel nog meer aanzet.
Er is ook een nieuwe uitvoering van deze film, de remake die in 1999 uitkwam The Haunting (1999).
Ondanks zijn lagere waarderingen vonden wij die ook wel prima in zijn genre.
Maar ondanks alles en ieders mening, wij vonden beiden fijn en spannend om te zien. De nieuwere hebben we trouwens in de bios gezien en dan maakt het grotere beeld en de betere geluidsinstallatie een film ook mooier overkomen.

avatar van Ric1997
Wat ik altijd het meest waardeer aan (horror)films uit de jaren 60 is de sfeer, iets wat ik vaak mis bij moderne horrorfilms, en op dat gebied zit het met The Haunting wel goed. De film begint met een introductie over het tragische verleden van het huis, wat ook meteen het hoogtepunt van de hele film is. Daarna zakt het een beetje in door een iets te trage opbouw. We komen er al snel achter dat het hoofdpersonage Eleanore niet helemaal stabiel is, waar wat mij betreft meer mee gespeeld had mogen worden; spookt het nou echt in het huis of is het waanzin? De scares zijn matig en de beste scènes zijn dan ook een resultaat van Eleanore's mentale instabiliteit. Uiteindelijk duurde het allemaal net te lang en voelde het einde vergezocht aan.

Lichte teleurstelling, maar dankzij de sfeervolle setting en het camerawerk wel een voldoende.