Mother! (2017)

Drama / Horror

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

avatar van Hollywood007
Bxian32 schreef:

Wel jammer dat "de mens" in de film als een stel achterlijke idioten neergezet wordt. De wereld bestaat uit een ontelbare hoeveelheid individuen waarvan in deze film gesteld wordt dat ze allen hetzelfde zijn en dat vind ik nogal storend. Natuurlijk is het vandaag de dag een alarmerende situatie maar enige nuance is wel op zn plaats vind ik persoonlijk.

Dat klopt niet helemaal. Als
Moeder op het punt staat te bevallen, net voor god haar mee zijn werk kamer inneemt, is er een vrouw die haar probeert te helpen met de bevalling. Net daarvoor heeft ook een man, de soldaat, haar proberen te helpen voor hij zelf stierf. Dus zeker niet iedereen is hetzelfde hier.

avatar van SmackItUp
Aronofsky benaderd zijn oude niveau.

Tussen de twee popcornfilms (Wrestler en Noah) maakte hij nog wel een klein meesterwerk, maar het algemene niveau ging toch beduidend naar beneden. Hopelijk maakt hij met Mother een einde aan die periode.

Want dit is weer een lekker vaag schouwspel. Het begint allemaal aardig rustig, met een lekker sfeertje en sfeervolle decors. Je merkt dat er iets mis is in het huishouden maar er is niet direct de vinger op te leggen. Op het einde overigens ook niet, maar Aronofsky gaat daar werkelijk voluit en tovert de ene wonderlijke scène na de andere op het scherm. Uiteraard vol symboliek, al heb ik moeten opzoeken wat het nou allemaal precies inhield. Sterke rol van Lawrence ook, Bardem wel wat minder al past ie verder wel in zijn rol.

Prachtige film, dikke 4* zijn verdiend. Hopelijk houdt hij deze lijn vast.

God is een eikel,
De mensheid een plaag.
Laten we de natuur koesteren.

Verhoogd naar 5*, vrolijk Pasen!

avatar van Donkerwoud
Basto schreef:
God is een eikel,
De mensheid een plaag.
Laten we de natuur koesteren.

Verhoogd naar 5*, vrolijk Pasen!

(Zomaar een hersenscheet, maar ken je eigenlijk 'Bombasto met het boze oog' uit de strips van Douwe Dabbert?)

Donkerwoud schreef:

Nee, ben geen stripkenner.

avatar van Donkerwoud
Kom op, dat stond gewoon in de Donald Duck. Haha.

Donkerwoud schreef:
Kom op, dat stond gewoon in de Donald Duck. Haha.

Die las ik vroeger bij de tandarts, maar dat is alweer dik 30 jaar geleden (dat ik daar DD las, niet dat ik voor het laatst bij de tandarts was ) Heb die verhalen dus niet zo helder meer.

Erg vaag maar ik heb mij wel vermaakt...

avatar van Aazhyd
Als je de symbolische betekenissen uit deze film niet ziet, dan mis je een heleboel. Naar het eind toe zullen de meeste kijkers wel begrijpen dat het allegorisch bedoeld is. Maar als zelfs de ondertitelaar er niets van snapt, geeft dat wel te denken. "I want to make this our little paradise" vertalen als "ik wil er gewoon een mooi plekje van maken", subtiele hint lost in translation.

De gebeurtenissen volgen elkaar tamelijk willekeurig op. Dingen gebeuren zonder duidelijke reden. De twee hoofdpersonages zijn flat characters (om van de rest maar te zwijgen). Hij is de begenadigd schrijver die iedereen zomaar binnenlaat, zij is het arme vrouwtje dat alles maar moet accepteren.

Ik vond het concept heel aardig, maar de uitwerking frustrerend. En waarom hier het label 'horror' aan wordt gegeven, is mij een raadsel.

Bij veel films van Aronofsky krijg ik ontzettende jeuk: de dialogen hebben geen natuurlijk verloop, de scenes zijn een bij elkaar geharkt zooitje, de muziek is brak of gewoon afwezig, de sfeer ademt niet, topacteurs verschrompelen tot bordkarton. De enige uitzondering vond ik The Wrestler en in iets mindere mate Black Swan.

Zo herinner ik me The Fountain als een enorme lange zit waarin het ene cliché na het andere symbolisch voorbij trok. Er kwam maar geen eind aan. Afijn, deze Mother! is van hetzelfde laken een pak.
Aronofsky schreeuwt mij teveel "Kijk mij eens lekker symbolisch bezig zijn."

Nee, als we dan toch de bijbel erbij halen, doet u mij dan maar "De laatste dagen Van Emma Blank" van onze eigen Alex van Warmerdam.

PS. Ik vergeet Aronofsky's beste film, zijn debuut: Pi (1998) - MovieMeter.nl

Kon er uiteindelijk niet zoveel mee. Vond het ook niet heel erg schokkend. Vlees noch vis eigenlijk. Niet spannend, niet eng, geen drama, uiteraard geen humor. Karakters vrij vervelend allemaal.
Op zich bleef ik nog wel nieuwsgierig naar waar het allemaal heen ging maar het laatste half vloog de boel zo uit de bocht dat Aronofsky mij wel kwijt raakte.
Film wordt gered door Lawrence die een puike acteerprestatie neerzet.

avatar van Lovelyboy
Bijzonder en apart, dat is zeker.

Gaan kijken in de veronderstelling dat dit echt horror was, na een kwart me toch maar eens ingelezen. En met de verworven kennis spat de symboliek van het scherm met betrekking tot de bijbel. De mens in zijn hele hoedanigheid komt voorbij, dingen als de hoofdzonden met moord, jaloezie, verafgoding, maar ook het paradijs en de verboden appel. In dat geval is het erg interessant te noemen...

Toch mist er voor mij het nodige. Ik kijk de film ter kennisgeving en een bepaalde nieuwsgierigheid, maar pakken of meeslepend wordt het voor mij nergens. Bardem en Lawrence mogen nog wel even genoemd worden. Voor nu wel klaar met Mother, wellicht op termijn nog eens herzien.

avatar van De wind
Zelden een zo'n hypnotiserende en betoverende film gezien als deze. Als het ware een toneelstuk op het witte doek. Jennifer Lawrence haar beste rol tot nu toe!

avatar van TornadoEF5
Wanneer ik dacht dat de beste man zijn dieptepunt had bereikt met Requiem for a Dream, bewijst hij dat het mogelijk is om slechter te doen. Jammer dat de wel degelijk goede acteerprestatie van Lawrence wordt verspild door een onnozel en belachelijk script dat de wensen over laat. Alles om maar de film kapot te symboliseren. Het is me toch een boeltje zeg. Deze film zorgt er zelfs voor dat ik me afvraag of ik ooit in mijn leven nog een film wil zien omdat ik hem zodanig slecht vond. Is het de slechtste film ooit? Neen, die eer is weggelegd voor An Inconvenient Truth maar wel de tweede slechtste ooit. Een verschrikkelijke ervaring was deze film.