ad

Oorspronkelijke titel: mother!

Releasedatum: 13 september 2017

Over Mother!

"Seeing is believing"

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Onderhond

Het Bijbelverhaal is zeker niet de enige invalshoek.

avatar van leatherhead

leatherhead

Leuk hoor die lijm analogie, maar kunst heeft helemaal niet ''iets op z'n minst nodig''. Daarnaast is ''meervoudige gelaagdheid'' zo'n abstract begrip dat je er alle kanten mee op kunt. Mag die gelaagdheid hem alleen in het verhaal zitten? Zeker audiovisueel gezien is dit een behoorlijk gelaagde film, om maar wat te noemen. Overigens, gezien de hoeveelheid theorieën en interpretaties die er hier en elders op het internet rondwaren over deze film lijkt het me moeilijk eendimensionaal te noemen.

Onderhond schreef:

Het Bijbelverhaal is zeker niet de enige invalshoek.

Ik zou zeggen: vertel en maak duidelijk dat al die vreemde toestanden in dat huis een consistent geheel vormen zonder dat boek.

leatherhead schreef:

Kan je mij uitleggen wat je bedoelt met "zeker audiovisueel gezien is dit een behoorlijk gelaagde film?"

Lavrot schreef:

Het is hoe de mens met de planeet omgaat. Dat wordt ook zonder de Bijbelreferenties wel duidelijk.

Beffrey28 schreef:

Mijn inziens ook best kinderachtig om te concluderen dat iemand kinderfilms moet gaan kijken als hij dit soort films toevallig niks vindt.

Die opmerking maakte ik niet omdat hij de film niks vindt (dat kan natuurlijk), maar ik maar naar aanleiding van zijn opmerking dat je ‘blind moest kunnen instappen in elke film. Kinderfilms (en veel blockbusters) zijn nu net afgestemd op die wens.

avatar van leatherhead

leatherhead

Lavrot schreef:

Het uitgekiende, dicht-op-de-huid camerawerk, het subtiele sounddesign en de claustrofobische sfeer die hieruit voortkomt. Hoe bombastisch het verhaal ook is, het gebruik van beeld en geluid an sich is redelijk subtiel en slim gedaan. In dit artikel bijvoorbeeld wordt dat door de sounddesigner zelf ook mooi belicht.

leatherhead schreef:

Ik vroeg niet welke "technieken" Aronofsky, zijn camera- en zijn geluidsman toepassen (al eerder gedaan, maar dit terzijde), maar welke gelaagdheid er uit de "doeken" gedaan wordt.

Basto schreef:

Uhh, volgens mij zet Mother! (moeder aarde zelf) de boel in de fik, dus dat klopt sowieso voor geen meter.

Lavrot schreef:

Dan moet je de film nog maar een kijken. Die gasten nemen de boel volledig over en slopen het halve huis. Met de aanrecht als uitgesproken voorbeeld.

Dat de aarde zelf ook verwoestende capaciteiten heeft doet daar niks aan af.

Basto schreef:

Dat de aarde zelf ook verwoestende capaciteiten heeft doet daar niks aan af.

Maar als het allemaal "symbolisch" is dan vind ik dat Aronofsky ook consequent moet wezen en de mens de boel in de fik moet laten zetten, want nu geeft het toch de indruk dat niet de mens maar de aarde zelf de totale verwoesting op zijn/haar geweten heeft.

Lavrot schreef:

Lijkt me meer op het clean-slate gevolg dat de mensheid te wachten staat als ze zo voortdoen.

De ene lijm is de andere niet.

Lavrot schreef:

Het is een beetje mierenneuken wat je doet. Ik heb het niet over ‘totale verwoesting’ ik heb het over verwoesten. Het is gewoon overduidelijk dat de mens er een puinhoop van maakt.

Dat de natuur er later zelf de stekker uit trekt is weer een heel ander verhaal.

Lavrot

Aha, kijk, de Aronofsky-fan wordt net als hijzelf niet gehinderd door enig gevoel voor consistentie en lijmt wat niet te rijmen valt.

Lavrot schreef:

Je gaat het pas zien als je het door hebt.

Lavrot

Misschien ben ik te dom om te begrijpen dat de natuur, de aarde, of Mother! zo je wilt, het sowieso wel overleven zal, met of zonder de mens. Hopelijk ziet Aronofsky net als zijn fan dit ook ooit in. Tot zover !

Lavrot schreef:

Niemand zegt dat de Aarde niet zonder de mens kan overleven? Hoe kom je daarbij? Het is de natuur (de muren, de keuken, de ramen) die door de mens gesloopt worden.

Nogmaals de term ‘totale verwoesting’ heb ik nergens gebruikt. Dat de aarde zelf de boel in de fik zet, kun je eenvoudig spiegelen aan global warming. Het is de natuur die dat doet als reactie op het gedrag van de mens.

Onderhond

Met enorm bosbranden in Australië eerder dit jaar, en weer in California ook erg topical

avatar van Beffrey28

Beffrey28

Basto schreef:

Ok, dan had ik dat verkeerd begrepen. 'Blind' kunnen instappen is bij Aranofsky niet zo makkelijk dus dan ben ik wel benieuwd met wat voor verwachting iemand, Boneka in dit geval, een film als Mother ingaat.

avatar van Glacius

Glacius

Lavrot schreef:

Je kunt er altijd je eigen interpretatie aan geven. Er zijn genoeg films die op eenzelfde manier weinig plot bevatten of nog minder, die niet verwijzen naar andere verhalen.

Persoonlijk vond ik de vervreemding interessanter dan de symboliek

avatar van Boneka

Boneka

horizons schreef:

Volgens mij hebben ze niets weggelaten.

Het gapende gat tussen baby en het opeten ervan

Dat ‘zag’ je toch gewoon gebeuren... Het werd wel aan de verbeelding overgelaten, maar heb daar geen ‘gat’ ervaren. Wat er te gebeuren stond was vrij duidelijk....

avatar van horizons

horizons

• 1949 stemmen

Het gapende gat tussen baby en het opeten ervan

Hoe bedoel je? de baby wordt door menigte rond gedragen verdwijnt uit zicht van haar en wordt opgegeten. Zie het gat niet.

avatar van Boneka

Boneka

horizons schreef:

In a split second ja ja als je dan toch zo walgelijk bezig bent laat dan het hele proces zien. Nee verdwijnt er een stuk. Maar nee op het moment dat ze daar is is alles al gebeurd en verdeeld ja ja.

Boneka schreef:

Goh, jij hebt wel een erg beperkt voorstellingsvermogen als je daar echt wat mist. Soms is het aan de verbeelding overlaten sterker.

avatar van Tjikkie24

Tjikkie24

Basto schreef:

Denk dat juist te prijzen valt dat ze dit bewust niet in beeld hebben gebracht. Een stuk gore zou de hele film teniet gedaan hebben.

avatar van shrink

shrink

Ik kon niet zo heel veel met deze film. Het kabbelde maar voort en ik kon er maar niet in komen. Ik dacht alleen maar: 'Trap dat volk toch uit huis?'.

shrink schreef:

Tja, mensen. Vervelende soort. Plegen constant roofbouw op hun ‘huis’.

avatar van antoon59

antoon59

Ongeloofwaardig en overdreven verhaal.

Als vrouw zou je na de eerste dag al vertrokken zijn.

avatar van des1

des1

Gut, een film die er op uit is om te ontregelen. En dat met elementen die gejat lijken uit een Polanski of Kubrick film... Totdat duidelijk is dat hier het Christelijk geloof op de korrel wordt genomen, compleet met een ergerlijke God die vindt dat alles met de mantel der liefde kan en oudtestamentisch vagevuur... en de kristal als overblijvend symbool dat met terugwerkende kracht een heel geloof moet dekken. Hm, toch niet meer dan 3*.

des1 schreef:

Gut, een film die er op uit is om te ontregelen en te ergeren. En dat met elementen die gejat lijken uit een Polanski of Kubrick film...

Op welke elementen doel je?

Overigens is de film in mijn beleving er helemaal niet op uit te ontregelen of te ergeren. Het toont slechts ons menselijk gedrag, dat deze emoties oproept. Dat ligt niet aan de film, dat ligt aan ons. Maar kennelijk schuif je dat liever af op de messenger.

avatar van des1

des1

ik was mn review tijdens de film aan het schrijven en... moest het bijstellen.

des1 schreef:

ik was mn review tijdens de film aan het schrijven en... moest het bijstellen.

Bij herziening vond ik m beter, omdat toen direct duidelijk was, waar ik naar keek. Dus geef het ooit een herkansing zou ik zeggen. Het steekt echt meesterlijk in elkaar.