Mother! (2017)

3,48

Drama / Horror

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

• Vanaf 14 september in de bioscoop
265 BERICHTEN 21 MENINGEN
Die ene "open" en exotische film, toch?

avatar van loneranger

Toch wel een van de meest bizarre films die ik ooit gezien heb. Ik ben er nog niet uit of ik hem goed vond of niet, maar apart is ie in ieder geval wel.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de film veel weghebben van High-Rise. Had niemand anders dat?

avatar van danuz
Basto schreef:
Ik vond de film veel weghebben van High-Rise. Had niemand anders dat?

Verklaar u nader.

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De poster zou je al doen vermoeden dat het een soort geestenkloon gaat worden. Maar daar steekt Aranofsky een stokje voor... Althans, dat hoef ik niet eens te vertellen als je Aranofsky zelf kent.

De poster zal ook wel de reden zijn geweest dat de bioscoopbezoekers irritant begonnen te doen, zaten te giechelen en te grollen of de zaal uitliepen omdat ze natuurlijk weer een film hadden verwacht over spookhuizen, geesten, griezelclowns en ander spul met "van de makers van Paranormal Activity en Indidious"-leuzen. Misschien is dit wel een Love it or hate it-filmpje, maar ook een overduidelijke boodschap dat de mensen nergens meer voor open staan, of misschien krijg je dit soort dingen nou eenmaal als je ze in de derderangs studentenbioscoopjes laat draaien. Ik weet niet of mijn generatiegenoten het liefst willen leven van desinteresse of domheid... Wel de hele tijd blèren dat ze een wandelende bibliotheek zijn door expres dure woorden te gaan gebruiken, maar ohwee als er eens een film tevoorschijn komt waar je echt verder moet denken dan alleen maar de suspense en sensatie.

Maar ik geef toe... Je moet hier van houden, maar als je verwacht dat je zo'n bovengenoemde kloon voor de kiezen krijgt... ga er dan ook niet naartoe. Ik kan me ook echt wel vermaken met Blumhouse-films of zo'n jumpscare-kloon.... Maar toch prefereer ik het liefst horror op psychologisch gebied en met een originele draai. Zo heeft Blumhouse dit jaar op dat vlak de verrassende Get Out uitgebracht... en kan ook deze zich er uitstekend in die categorie aan meten.

Met de creepy trailer in mijn achterhoofd ben ik vol verwachting naar deze film gegaan in Pathe... En inderdaad... Vanaf de eerste seconde wordt je gelijk in de duistere, koortsachtige sfeer gegooid dat aan alle kanten klopt en weet te werken. De soundtracks worden vermeden en de stilte zorgt ervoor dat de film meteen onder je huid gaat zitten. Want... Aranofsky kennende moet dit uitmonden naar iets wat alles behalve prettig is... op misschien nog wel een originele manier. Alles speelt zich af in een oud groot landhuis in een rurale omgeving dat wordt bewoond door een stel zonder namen. Deze worden (ondanks het leeftijdsverschil van 23 jaar) enorm sterk neergezet door Javier Bardem en Jennifer Lawrence... Echter lijkt het erop alsof het leeftijdsverschil juist goed werkt. Javier Bardem speelt een charmante ervaren dichter die alles inmiddels wel gesneden koek vind, terwijl Jennifer Lawerence een opvliegerige, naïeve en argwanend karakter neerzet. In principe gebeurd er niet veel bijzonders, pruttelt de film voort terwijl je je toch altijd wel onbehagelijk blijft voelen en moet het het hebben van de opbouw. Die bloederige gat in de vloer.... waar komt dat vandaan? En wie is dat oudere verdwaalde echtpaar (Ed Harris en Michelle Pfeifer) die plotseling op een avond langskomt? Het gehoest van Ed Harris is al een grote inkopper....

Het onschuldige bezoekje beloofd uiteraard weinig goeds. Zoiets weet je vaak al van tevoren. Uiteindelijk lijkt de film ineens 180 graden gedraaid te zijn. (Metafoor? Tijdsprong? )
Wat ik hier behoorlijk knap vind is dat Aranofsky de situaties zo lang mogelijk onschuldig en braaf mogelijk wil laten ogen... Bardem die ineens beroemd is geworden vanwege een dicht wat hij had geschreven en de honderden fans die hem thuis komen opzoeken. Sommige momenten deden me een beetje aan die café-scene van Calvaire denken en die sardonische sympathie van de gasten leken wel wat op Get Out. Ook de von Trier vergelijking is zeker niet misplaatst. Wanneer de bezoekers echt hinderlijk gaan worden, Lawrence bezwaar begint te maken en Bardem de boel nog steeds door de vingers zit breekt de hel pas echt los.

En ja, wat kan je eraan vastknopen? Nouja, niks meer dan pure woede alias koortsdroom van Aranofsky over het dagelijkse leven: Hoeveel je over hebt voor je idool en voor je fans, wanneer het vader wordt, en wanneer de enthousiasme verstrekkende gevolgen kan hebben... Dan lijkt het erop alsof ik naar een heuse oorlogsfilm zit te kijken, maar dan afspelend in een huis in plaats van in het Midden Oosten... Executies, rellen, massaslachtingen... of de associaties ervan. Dat stukje met die baby was de ultieme knal. Het is Aranofsky gelukt om mij zijn woede te laten voelen.... terwijl ik eerst nog dacht dat ik de ijskoude rillingen over mijn rug zou krijgen van angst. Toch weer even iets anders... en weer zo'n titel waarbij je denkt: waar heb ik in godsnaam naar zitten kijken? En toevallig was ik op dat moment zelf ook nog sinds een dag bekomen van een klein griepje.

En dat het uiteindelijk ging om een sekte... Ja, dat had ik vooraf ook wel al kunnen denken. Kortom... Hoe verwerk je vaakgebruikte thema's in een onvoorspelbare mindfuck film?

Ook aan kunstzinnigheid komt deze film niks te kort. Het landhuis krijgt hier ruimschots de aandacht met de koortsachtige kleurfilters, hartkloppende muren, eikenhouten spullen en schemerlampen... Terwijl de natuur eromheen ook genoeg aandacht krijgt. De hele uitbarsting van de film... is uiteindelijk het schilderij zelf. Een vergelijking met Jeroen Bosch zou in deze kwestie helemaal niet misstaan. (Ik hoor het die stuudjes in de zaal al zeggen: Huh! Wie is Jeroen Bos?)

Ik had vernomen dat Aranofsky deze film onder roerige omstandigheden had gemaakt. Waarschijnlijk had de media hem tot zijn kookpunt bereikt, en geef toe... De afgelopen tien jaar zal je haast denken dat het geweten onder de mens steeds meer lijkt te verdwijnen. Dat wordt in Mother! op een genadeloze doch abstracte wijze in verwerkt.

En ohja, stof tot nadenken: http://news.nationalgeographic.com/2017/01/wildlife-watch-baby-dolphin-killed-tourists-argentina/

danuz schreef:

Verklaar u nader.

De chaos, de indringers, de 'gewenstheid' het gebouw als locatie waarbinnen alles zich afspreelde. Wellicht zijn de overeenkomsten meer op vorm dan op inhoud, maar beide films eindigen in een soort van apocalypse. Op zich is jouw antwoord 'nee', als je daarnaar moet vragen.

Dude ... spoilers werken niet op die manier

avatar van danuz
Basto schreef:

Ik ga de door jouw genoemde film eens herzien.

avatar van pampelonne

ik vroeg mij af of de film gelijkenissen heeft met 'Melancholia' van Lars von Trier?

danuz schreef:

Ik ga de door jouw genoemde film eens herzien.

Ben m zelf inmiddels aan herzien. Wederom een geweldige kijkervaring en de overeenkomsten zijn eindeloos.

avatar van Jokkie
Wauw wat een meesterwerk, ben nog steeds sprakeloos. Na het kijken van de film kreeg ik kippenvel. Lang geleden dat ik dat van een film kreeg.

avatar van EW101
pampelonne schreef:

Er zijn inderdaad een handjevol overeenkomsten tussen deze films, maar de manier waarop je de films ervaart is totaal anders. Melancholia kwam voor mij vooral rustig over ondanks alle gevaren(einde van de wereld) en alle emoties die daarbij horen.Die zaten ook in deze film. Al ligt er wel aan hoe je alles opvat.... .Hier was zoals eerder gezegd heel veel chaos.
Beide zijn in ieder geval zeker de moeite waard.

Basto schreef:

Meh, mag hopen dat "mother" wat minder kitsch kazig en kaotisch is... Volgende week wrs wel tijd om deze ns te gaan zien.

Aai aai aai. Ik heb toch aardig wat slechte films gezien, maar wat was dit slecht en een tegenvaller zeg. Dit was misschien wel de slechtste van allemaal. Toen de film af was ben ik gewoon 10 minuten blijven zitten van de shock. Bij de eerste helft van de film dacht ik het kan niet slechter, maar de tweede helft was gewoon nog slechter. Hij was saai, totaal niet spannend en zeer maf en chaotisch (het kan natuurlijk zijn dat ik te dom ben om het te begrijpen). Op een gegeven moment werd het gewoon lachwekkend. Gelukkig speelde Jennifer Lawrence erin en liet ze meer zien dan we gewend zijn. Daarom toch nog 1 ster voor de moeite.

Richardus schreef:

Je bent in ieder geval gewaarschuwd.

Maar het is wel een hele andere film, dus laat mijn vergelijk je niet afschrikken.

avatar van ratfish
Dit is zo'n film die cinefiele avonturiers doet klaarkomen, maar daar is niet veel voor nodig.

ratfish schreef:

Kleine tip: het is de bedoeling dat je wat zegt over de film, niet de mensen die hem leuk vinden.

avatar van ratfish
'Arthouse for dummies', zegt de Belgische krant De Morgen. Helemaal mee eens. Ik vind dat Aronofsky mijn bioscoopkaartje zelf moet terugbetalen, omdat ik er meer voor hem zat dan hij voor mij.

avatar van IH88

Ach die gekke Belgen, ik heb ze nooit serieus genomen. Behalve als het aankomt op goede bieren natuurlijk.

avatar van JP
JP
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Unheimliche maar geweldige beleving. Stijgt alleen maar in waardering wanneer je achteraf ontdekt dat het een bijbelse allegorie betreft en tevens commentaar op de wijze waarop we tegenwoordig met moeder! natuur omgaan.

Geen nieuw gedachtengoed, wel schitterend vernieuwend uitgevoerd.

JP schreef:

Geen nieuw gedachtengoed, wel schitterend vernieuwend uitgevoerd.
Klopt, is de filmparafrasering van het boek Openbaring.

avatar van MRDammann
Tja, hoe kan ik het beste mijn reactie omschrijven na het zien van deze film? Misschien is met mijn mond vol tanden wel een treffende omschrijving. Aronofsky is altijd wel van het grote gebaar geweest, in zijn vorige films had dat misschien nog wel een functie maar bij mother! gaat hij wel heel erg over de top, vooral het laatste kwartier gaat hij helemaal los.

Voor het grootste gedeelte van de film was ik geïntrigeerd, ik was benieuwd wat er verder zou gebeuren. Maar hoe verder in de film, hoe meer deze fascinatie voor deze film zich omzette in irritatie. De regisseur wil zoveel zeggen en gooit zoveel metaforen op ons dat ik echt niet meer wist wat ik ermee aan moet.

De film wordt op het eind zo chaotisch en zo naar om naar te kijken dat ik bijna had besloten om naar buiten te lopen, zo'n reactie heeft een film mij nooit gegeven, ook een prestatie. Ik heb zeker respect voor deze film alleen al om de aparte manier van filmen en de goede manier van filmen. Ik ben alleen bang dat dit geen film voor mij is.

avatar van leatherhead
ratfish schreef:
'Arthouse for dummies', zegt de Belgische krant De Morgen.

Haha, als de 'critici' met dat soort achterlijke ad hominem uitspraken komen weet je gewoon dat het een geslaagde film is.

avatar van Redlop
De schrijver van het artikel Lieven Trio waagt zich niet aan een interpretatie. Hij blijft op de vlakte en in dat geval vind ik het nogal zwak om de film als arthouse voor dummies te bestempelen. Snobisme voor dummies zou ik eerder zeggen.

Sowieso lijkt vorm en humor bij hem iets belangrijker dan het inhoudelijke, maar zo'n vreemde reactie is het ook weer niet. Dit is toch zo'n type film die, wanneer het niet aanslaat, al snel gaat lijken op overdreven interessantdoenerij.