Mother! (2017)

Drama / Horror

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

avatar van Wickerman
In de bioscoop was het destijds alsof er een wals over mij heen ging en er daarna op geen meter afstand een groots vuurwerk werd afgestoken. Potverdomme. Zelden of nooit zo weggeblazen bij een film. En dat in een loop.

avatar van Basto
Zoals wel vaker bij herziening is de film van Aronofski nog beter de tweede kijkbeurt.

De eerste kijkbeurt begin je gewoon op het verkeerde been en kom je er gedurende de film langzaam achter waar je naar hebt zitten kijken. Bij de tweede kijkbeurt is dit echter vanaf het begin duidelijk en komt deze misantropische kijk op de mensheid nog veel beter uit de verf.

Een van de meest originele films van dit decennium. De volgende kijkbeurt zal minder lang op zich laten wachten. Wellicht wordt het dan alsnog de volle 5.

Voor nu 4,5* voor deze heerlijke surrealistische achtbaanrit.

avatar van misterdhdh
Ofwel vind je deze film geweldig ofwel vond je deze vervelend. Ik behoor tot de tweede categorie. Had enorme hoge verwachtingen van Mother! maar deze zijn totaal niet ingelost. Zelf na afloop wist ik niet dat dit verwijst naar het bijbelverhaal.. De film begint degelijk en ik wist totaal niet hoe het verder zou lopen wat op zich zeker positief is. Helaas vond ik de film er niet beter op worden en totaal onrealistisch maar dat is wel de bedoeling van de regisseur. Ik dacht op een bepaald moment dat we te maken gingen krijgen met de indringer die zijn broer vermoorde die het gezin ging blijven achtervolgen. In de plaats krijgen we een onrealistisch en voor mij vervelend tweede deel met wel een gruwelijke scene in waar ik normaal wel van hou maar bij deze film vond ik bijna alles ergerlijk. Het was allemaal zo over de top, wat voor sommigen deze film misschien wel goed maakt. Het acteerwerk is wel goed en Lawrence blijft natuurlijk een pareltje om naar te kijken. Het einde kon me niet meer boeien maar valt op zich wel nog mee. De special effects waren niet goed genoeg. Al bij al heb ik er niet van genoten van dit aparte filmpje en vond ik meer weinig goede dingen voor mij persoonlijk. Het is lang geleden dat ik echt spijt gehad heb dat ik een film volledig heb uitgezien. Vond dit echt niet mijn ding. Zelden zo geërgerd aan een film.
1.5/5

avatar van Basto
Je ergernis lijkt me vooral voort te komen uit het gegeven dat je niet begreep waar je naar keek. Als vanaf het begin duidelijk is dat je naar het huwelijk tussen God en Moeder Aarde zit te kijken en het de nens is die hun paradijs verstoord is get allemaal een stuk begrijpelijker en zie je een hele andere film dan wanneer je niet die kennis hebt.

avatar van cor1946
Wat een achterlijke film en dat met zulke acteurs. Afgekeken maar met moeite.1.5 ster voor de moeite.

cor1946 schreef:

Achterlijk? De film geeft eerder een voortuitstrevend beeld van de relatie God, Moederaarde en de Mensheid. Soort bijbelvertelling 3.0.

Stem verhoogd naar 4,0*.

avatar van snarfje5508
Prima acteerwerk, bijzonder verhaal. Kafka is er niets bij en om die reden alleen al een film die beklijft.
Op momenten beklemmend, dan weer aandoenlijk lief. Typische Bardem film gezien zijn mimiek.

avatar van huiguh
Geweldige film, beste van de afgelopen jaren. Soort bijbelverhaal vermengt met de harde en vaak zieke realiteit van hoe mensen met elkaar en met de natuur omgaan. Althans, zo zie ik het.

avatar van APPEL68
Wat een k film, zonde van m'n tijd. 0.5 omdat ik niet lager kan waarderen

avatar van Fisico
Ook zonde van de tijd dat je in dit bericht stak?

Dit is voor mij "Amerikaans" in de slechte zin, zoals ik het niet moet hebben.

ThomasVV schreef:
Dit is voor mij "Amerikaans" in de slechte zin, zoals ik het niet moet hebben.

Wat bedoel je hier precies mee? Wat maakt deze film zo "Amerikaans" ?

Moeilijk in een paar zinnen uit te leggen, Shadowed. Sfeer, setting, thema's , achterliggende symboliek... Alles eigenlijk. Behalve misschien Bardem. Maar dat is natuurlijk allemaal héél subjectief.

avatar van horizons
Wel grappig dat je het Amerikaans noemt en juist een groot deel van het Amerikaanse publiek deze film verschrikkelijk vind.

avatar van Alastor
ThomasVV schreef:

Objectiever wordt het niet. Het is een Amerikaanse productie en Bardem is een Spanjaard.

ThomasVV schreef:

Ik wist niet dat de bijbel (want daar komen alle thema’s en achterliggende symboliek vandaan) een Amerikaans boek was. Dacht dat de oorsprong meer in het Midden Oosten en Europa lag.

Nothing about mother! makes one lick of sense as Darren Aronofsky’s corny vision of madness turns more hilarious than scary. With so much crap around to clog the drain, I hesitate to label it the “Worst movie of the year” when “Worst movie of the century” fits it even better.

Precies wat wij ervan denken. Je moet wel een giga kronkel hebben om dit goed te vinden en/of te maken.

avatar van Shadowed
Wat een apart bericht. Ik heb een kronkel omdat ik Mother! een goede film vind?

Lotteke28 schreef:

Dat het ‘geen sense’ maakt ligt denk ik meer bij de kijker, dan bij de maker. Ik vind het zelf een vrij heldere en coherente vertelling. En als ik daar een kronkel voor moet hebben, ben ik blij dat ik die heb. Wanneer ik enkel lineair zou denken, lijkt mij het leven wel heel saai of ronduit onbegrijpelijk.

Ben eigenlijk benieuwd of je er echt niks van begrepen hebt. De symboliek van God, Moeder Aarde, Het Hof van Eden en de puinhoop die de mensheid daarvan maakt/gemaakt heeft, leek mij nogal evident.

Lotteke28 schreef:
giga kronkel

Wees maar gerust. Iedereen hier met een 4* of hoger rating heeft echt een massieve kronkel.

avatar van Cikx
Onderhond schreef:

Minstens 30 cm

avatar van Fisico
Dit is echt een film waarbij de "fans" loodrecht tegenover diegenen staan die het maar niets vinden. mother! wordt met hand en tand verdedigd en elke onzinnige ongefundeerde commentaar wordt niet zomaar aanvaard. Heerlijk om een vreemde kronkel te hebben!

avatar van Shadowed
Zolang je een mening goed onderbouwd vind ik het prima dat je de film afkraakt. Zinnen zoals " Wat een kutfilm!" of " Tijd die ik nooit meer terugkrijg! " vind ik nogal stompzinnig.

Shadowed schreef:
Zolang je een mening goed onderbouwd vind ik het prima dat je de film afkraakt. Zinnen zoals " Wat een kutfilm!" of " Tijd die ik nooit meer terugkijk! " vind ik nogal stompzinnig.

Dat laatste is natuurlijk wel waar.

avatar van Zwolle84
Basto schreef:

Dat laatste is natuurlijk wel waar.

Dat eerste niet. Het is meer een tietenfilm.

avatar van Gang_Star
Tsja, enigszins wat moeilijk te beoordelen deze film. Toch heeft deze film mij nogal verrast. De film begint vrij rustig en gaat niet bepaald met een vlotte gang voorbij, maar de film blijft wel sterk. Vooral de verschijning rondom het personage van Ed Harris en zijn aanhang zorgde voor mysterie en daaropvolgend zoveel mensen die ook verschenen zorgde voor een chaotische situatie voor het personage van Lawrence, iets wat ook meer dan logisch was en waardoor je heel goed met haar kon meeleven. En dus zonder meer een krachtige film die naar een vrij bizar slot toewerkt, waarin de chaos echt compleet losgaat. De film die niet als een volbloed horrorfilm kan worden omschreven bevat sterk acteerwerk, een fijne sfeer, de nodige mysterie en nog wat spanning waardoor de film de gehele speelduur boeiend blijft.