Mother! (2017)

Drama / Horror

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

• vanaf woensdag 24 januari te huur
  • vanaf woensdag 24 januari te koop op blu-ray
Dit schijnt een horror film te zijn nou ik vind Goosebumps meer horror dan dit, misschien dat ze er mee bedoelen dat het een horror is om dit film af te kijken dan scoort dit film een dikke 5.
In het begin dacht ik nog dat we de kant van American horror story seizoen 1 gingen maar helaas had ik het pijnlijk mis en leek het een eeuwigheid te duren voordat dit gedrocht van een film klaar was.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker vage films heb gezien maar dit overtreft alles, het was niet alleen vaag maar ook chaotisch en als je denkt dat het niet erger kan worden is de laatste kwartier werkelijk een nachtmerrie.
Dit film wilt heel erg interessant overkomen maar voor mij is dat dus niet gelukt.
Het enige wat ik leuk vond aan dit film was eigenlijk Michelle Pfeiffer, 59 jaar alweer maar ze ziet er nog steeds prachtig uit, ook leuk om Ed Harris weer te zien.
Voor mij is Mother de slechtste film die ik uit 2017 heb gezien.

Zonder het verhaal te kennen, wezen kijken. Maar wat een wazige film, totdat ik na de film hier kwam lezen dat het een soort bijbel verhaal was. Had eigenlijk 1 ster willen geven, maar nu het verhaal beter te begrijpen doe ik 2 sterren. Meer is het niet waard.

Ik vote voor kutfilm van het jaar, 2017 en 2018. Zo waardeloos was ie. Trap er niet in mensen, kolosale verspilling van je tijd

rebelkush schreef:
Voor mij is Mother de slechtste film die ik uit 2017 heb gezien.
Dit is ook een film voor pseudo intellectuelen, mensen die zich willen onderscheiden van de (normale film liefhebbende) menigte. Doe je niks aan, laat ze maar in die waan.

avatar van Cikx

Bedankt.

avatar van Woland
Debo schreef:

Ja natuurlijk, iedereen die deze film goed vindt doet maar net alsof. Ik vind dit altijd zo'n idiote gedachtenkronkel. Net als iemand die meent te spreken namens de 'normale film liefhebbende menigte'.

avatar van horizons
Is deze film dan intellectueel bedoeld?

avatar van John Milton
Het is net cabaret hier soms. Ik hoor de intonatie bij sommige berichten ook in mijn hoofd

Maar goed, dat is andersom misschien ook wel zo, wanneer een echte filmliefhebber zich door een van mijn pseudo-intellectuele uitwerpseltjes worstelt.

avatar van tbouwh
Eens in de twee weken trek ik een zak chips open en pak ik dit topic er weer eens bij.

Woland schreef:

tbouwh schreef:
dat is in ieder geval een stuk leuker dan je tijd aan Mother te voldoen dus helemaal mee eens!

avatar van Cikx
nee 4,5 sterren geven aan een trash film is normaal.... lol

Ik dacht dat je ons in onze waan zou laten.

avatar van Fisico
nee 4,5 sterren geven aan een trash film is normaal.... lol

Hier nog een pseudo-intellectueel! Ik doe er zelfs nog een half sterretje bij. Get over it, wil je?
Ik vind dit een absolute topper. Ik geef zelden de maximumscore en argumenteer dan ook wáárom ik dat doe.

nee 4,5 sterren geven aan een trash film is normaal.... lol

Lol, dat heet subjectieve mening. Dat is heel normaal.

avatar van N00dles
Het is alweer een tijd geleden dat een Aronofsky me zo heeft weten te boeien. De laatste keer was Black Swan, waarna de regisseur weer een dip had met het verschrikkelijke Noah, maar met Mother! zet Aronofsky een klein meesterwerkje neer.
Eerlijk is eerlijk, Aronofsky's regelmatige gebruik van symboliek en metaforen doet me weinig. Het wordt vaak al snel pretentieus, helemaal als er uitgekauwde religieuze elementen in zijn verwerkt.
De kracht van Mother! zit hem wat mij betreft dan ook niet in de biblische metaforen of achterliggende gedachte, maar in de kijkervaring: de film begint rustig en overzichtelijk, maar ontaardt in een gigantische mindfuck-rollercoaster vol absurde en enge momenten die met veel visuele bombarie in beeld gebracht worden.
Met name het camerawerk is geweldig. We volgen continu Jennifer Lawrence (de mother) terwijl zij door het huis loopt en interacteert met de mensen die in, uit of rond haar huis lopen. Door dicht op haar huid te zitten (met close-ups en over-the-shoulder) wordt een sterk gevoel van claustrofobie en constante dreiging overgebracht.

Het enige visuele minpunt was de soms wat matige cgi-effecten, maar verder een uitstekende film.

avatar van surfguy
N00dles schreef:

Kan me hier voledig bij aansluiten!

Ze ziet er vooral heel erg eng uit, met haar brede kaken en rare uit elkaar staande ogen en verrimpelde kop. Net een soort lizzard. Beetje overdreven ophemelarij.

Film is redelijk origineel, maar mist nog wat extra kracht en gebeurtenissen.

avatar van horizons
Welke gebeurtenissen mis je dan?

Deze film en de recensies die ik hierna heb gelezen gaven mij hetzelfde gevoel alsof ik naar moderne kunst zit te kijken waar ik totaal niets van begrijp, terwijl de mensen om mij heen aan elkaar uitleggen hoe ze de diepere gedachte erachter zo geweldig vinden en hoe mooi dit tot uitdrukking komt in het kunstwerk: Iemand maakt iets totaal onbegrijpelijks, zodat de (wannabe) intellectuelen onder ons hier uitvoering over kunnen discussiëren.

avatar van Fisico
Mik71 schreef:

Omdat JIJ dus de film niet begrijpt, maakt dat van de personen die hem wel begrijpen wannabe intellectuelen? Vreemde redenering ...

Mik71 schreef:
Iemand maakt iets totaal onbegrijpelijks,

Maar mother! is dus wel begrijpelijk.

avatar van DVD-T
Mother!

Aronofsky herstelt zich goed na het erg tegenvallende Noah. Toch blijft hij een beetje hangen in het religieuze. Mother! kent veel religieuze symboliek, maar wordt hier niet zo door je strot geduwd als in Noah. Wat je overhoud als je voorbij het bijbel aspect kijkt, is een erg fijne karakterstudie met wat horror en thriller elementen. Voorafgaand aan de film is er erg goed schrijfwerk verricht. Dat merk je vooral in de tot in details uitgewerkte situaties en dialogen. Waar Aronofsky hier vooral goed in slaagt, is je erg ongemakkelijk te laten voelen. Vanaf minuut 1 weet hij je al helemaal mee te krijgen en gaandeweg wordt dat alleen maar erger. Vooral als Harris en Pfeiffer hun intrede doen. Het is lang geleden dat een film mij zo heeft laten voelen.

De zorgvuldig opgebouwde, situaties en gekte, komt in het eerste uur tot een geweldige uitspatting. En net als je denkt dat Aronofsky zijn kruit verschoten heeft, komt hij nog met een climax waarin de waanzin, horror en drama samen komt om vervolgens vermenigvuldigd wordt en zorgt voor een van de meest memorabele eindes in recente jaren. Af en toe is het in de aanloop daar naar toe af en toe toch wel erg traag. Een aantal scenes en momenten had makkelijk in geknipt kunnen en mogen worden.

Acteerwerk is erg goed. Vooral Lawrence laat hier weer eens zien dat ze een behoorlijke performance kan neer zetten. Maar ook de rest van de cast is goed. Bardem, Harris en Pfeiffer laten als oudgedienden zien dat ze het nog steeds in zich hebben. Maar ook de Gleeson's zijn sterk en memorabel in hun te korte rollen.

Visueel is dit om van te smullen. De camera blijft dicht op de huid van Lawrence. Dat maakt het geheel nog angstaanjagender en claustrofobisch. Maar niet alleen visueel is dit genieten geblazen, ook de muziek en het geluid zijn erg goed verzorgd.

Aronofsky heeft met Mother! weer een topfilm aan zijn oeuvre toegevoegd.

avatar van JSK
JSK
Weer 2 uur van mijn leven verspild met het kijken van...ja, waar heb ik nou eigenlijk naar gekeken. Jammer dat Barden en Lawrence zich in zo'n gedrocht van een film hebben laten meeslepen. Next!

avatar van Rickyman
Prachtige film, de spanning wordt rustig opgebouwd en is het sfeervol geschoten, uitstekend acteerwerk en Michelle Pheiffer bewijst hier ook nog steeds een mooie vrouw te zijn.
Ik vond er ook niks intellectueels aan. Het verhaal is best vreemd inderdaad, lekker toch, en net als bij bijv Sacred Deer wordt alles gewoon netjes verklaard.
Ik kan hier wel van genieten in plaats van twee uur van mijn leven te verspillen, kijk dan gewoon niet of kom van die bank en ga iets nuttigs doen..