Mother! (2017)

Drama / Horror

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer

'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.

avatar van Basto
Bxian32 schreef:

Wel jammer dat "de mens" in de film als een stel achterlijke idioten neergezet wordt. De wereld bestaat uit een ontelbare hoeveelheid individuen waarvan in deze film gesteld wordt dat ze allen hetzelfde zijn en dat vind ik nogal storend. Natuurlijk is het vandaag de dag een alarmerende situatie maar enige nuance is wel op zn plaats vind ik persoonlijk.

Ik vind de mens ook een stel achterlijke idioten (inclusief mijzelf). Leuk dat iemand ooit een boek heeft geschreven waarin de mensheid boven de rest van het leven wordt geplaatst. En vooruit, we zijn intelligenter dan de baardagaam en papagaai, maar dat geeft geen recht op de arrogantie die we nu alom tentoonspreiden. We snappen nog helemaal niks van het universum. Onze eigen wetmatigheden komen nauwelijks verder dan de derde dimensie. Geen enkel individu steekt daarboven uit. Bovendien maken we aantoonbaar een potje van ons eigen huis.

Dus als een samenvatting van 10.000 jaar menselijke soort in anderhalf uur vind ik het verre van overdreven. Maar de laatste 10 minuten voorspellen weinig goeds voor onze komende paar decenia.

avatar van coendpl
Teleurstellend.
De opbouw vond ik erg sterk en hierdoor werd ik nieuwsgierig naar wat er komen zou, altijd een pluspunt in dergelijke films. Helaas vond ik de film kelderen vanaf het moment dat de chaos de cinema in sloop. Ik houd van bizarre gebeurtenissen, maar ik vond het hier random en onsamenhangend. Bewust van de metaforen was ik al redelijk door het kijken van de film, maar zelfs na het lezen van meerdere recensies ben ik nog steeds niet van mening veranderd.

Door de opbouw, sfeer en het acteerwerk toch nog 2*

Basto schreef:

Ik denk niet in "we" en "ons" zoals jij dat doet. "we" maken er niet een potje van, individuen maken er een potje van. Dat is wat ik bedoel te zeggen. Daarom vind ik het storend dat "de mens" in deze film op deze manier wordt weggezet want zo zit de wereld niet in elkaar.

avatar van Basto
Bxian32 schreef:

In mijn boek is de mens een sociaal wezen en doen we het allemaal samen. Zowel de goede als de slechte dingen. En als jij auto rijdt, vliegt of soja eet etc, doe je gewoon mee.

Ik was erg benieuwd naar deze film en had eigenlijk geen idee wat ervan te moeten verwachten. Ik houd niet van echte horror, maar de subtielere thriller-horror ligt me wel. De eerste helft van de film kon me dan ook goed bekoren. Mooie setting, geweldige acteurs en een goede sfeervolle opbouw. Ik werd langzaam steeds benieuwder hoe de film de verschillende vage scenes en gebeurtenissen uiteindelijk met een slimme twist op zijn plek zou laten vallen. Het antwoord bleek helaas: "Niet". Er wordt naar het einde toe alleen nog maar meer vaagheid toegevoegd en de zogenaamde climax duurt ook nog eens veel te lang. Of Mother! nu een verzameling metaforen, een bijbelverwijzing of een aanklacht tegen de mensheid wil zijn, voor mij is het vooral een hoop niks. De prachtige uitvoering ten spijt.