Black Swan (2010)

3,80

Drama / Thriller

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Natalie Portman, Mila Kunis en Vincent Cassel

Balletdanseres Nina (Natalie Portman) maakt deel uit van een balletgezelschap waarbinnen hevige concurrentie heerst. De belangrijkste danseres van dat moment, Beth (Winona Ryder), staat op het punt om te vertrekken en iedereen wil haar plaats innemen, te meer daar zij tot dan toe een hoofdrol vertolkte in het populaire Zwanenmeer-ballet van Tsjaikovski. Volgens artistiek leider Thomas Leroy (Vincent Cassel) heeft ze zeker talent, maar mist ze het één en ander op het mentale vlak. Ook moet ze afrekenen met haar speelzieke rivale Lily (Mila Kunis) wil zij een kans maken om de hoofdrol te gaan vertolken.

2071 BERICHTEN 153 MENINGEN
avatar van J.Ch.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De echte hype is natuurlijk alweer lang geleden, maar ik vond nog altijd dat ik Black Swan dan ook maar eens zelf moest gaan bekijken, en van het weekend kwam het er eindelijk van. Ik denk dat ik te hoge verwachtingen had, want Black Swan is me helaas nogal tegengevallen.

Eerst maar eens wat ik wel goed vond. De openingsscène bijvoorbeeld, erg mooi. Sowieso heb ik niets tegen ballet, en dus liet ik me daardoor überhaupt niet afschrikken. Ik vind die hele obsessieve wereld ook wel degelijk een interessant decor. De choreograaf (ik vind Vincent Cassel overigens van de hele cast het beste spelen) drijft zijn dansers tot het uiterste en verder, en de sfeer onderling is ook niet bepaald gezond. Dit heeft wel tot resultaat dat ze fantastisch presteren. Ook Nina's laatste dansscènes waren erg mooi. Verder is de muziek fantastisch, maar de credits daarvoor gaan natuurlijk vooral naar Tsjaikovski. De kostuums en ook de manier waarop die niet aan de wetten van de natuur lijken te zijn gebonden zijn eveneens schitterend - al in de openingsscène vinden er wonderlijke transformaties plaats. Sowieso vind ik dat een groot deel van de film er erg goed uitziet, de poster hierboven trouwens vind ik ook erg goed.

Dan wat ik minder vond. Natalie Portman acteert zeker goed, maar Nina is een personage dat mij volstrekt koud laat. Haar ontwikkeling gaat ook vrij voorspelbaar, bijna volgens een nauwkeurig gevolgd stappenplan, zodat het nergens verrast en zelfs gaat storen soms. Ja, Nina's moeder pusht haar veel te veel, en ja, Nina is met haar roze meisjeskamer vol knuffels nog niet bepaald volwassen. Dat Nina mentaal verre van stabiel is, valt dan ook niet moeilijk te raden, en dat ze steeds verder verzinkt in gekte is niet meer dan logisch. De hallucinaties zijn zo weinig subtiel dat ze me lang niet zo in verwarring brachten als waarschijnlijk de bedoeling was. Als blijkt dat ze niet Lily maar zichzelf heeft neergestoken reageerde ik dan ook met een milde verbazing en zelfs een beetje teleurstelling. Ik ergerde me regelmatig aan Nina, alleen al om haar meisjesstemmetje en kinderlijke gedrag. Haar manier om zich hieraan te ontworstelen is een aaneenschakeling van puberale scènes waar ik niet veel gelukkiger van werd. Ga dan ook niet op topniveau aan ballet doen, als je zo weinig sterk in je schoenen staat! Het einde vond ik tevens weinig geslaagd. Het eindpunt van Nina's psychose is niet dat ze moordt en na haar laatste dans wordt afgevoerd naar een cel dan wel psychiatrisch ziekenhuis, maar dat ze sterft (of in ieder geval, die suggestie wordt gewekt) nadat ze van iedereen nog even gehoord heeft hoe perfect ze wel niet was. Ik vond het te sentimenteel, ik had liever een wranger einde gezien.

Toen Black Swan afgelopen was, was ik niet bepaald onder de indruk van wat ik zojuist gezien had. Het is zeker geen slechte film, alleen al vanwege de acteerprestaties, de dans, het decor, de vormgeving en de muziek. Maar met zoveel goede punten had ook zeker een betere film gemaakt kunnen worden.

Uiteindelijk toch deze film eens gaan zien en ik vond hem vrij sterk. De sfeer is erg kil en de personages zijn ontzettend goed neergezet. Vooral Portman als de fragiele, van haar moeder afhankelijke ballerina met een ziekelijke perfectiedrang kon mij zeker bekoren. Ook Cassel en Kunis spelen goed net als de bemoeizuchtige moeder van Nina. Ik was de week voor deze film voor het eerste keer naar een balletvoorstelling gaan kijken (toevallig ook The Swan Lake) en had daardoor wat herkenningspunten die het voor mij makkelijker maakten om de film te volgen. Ondanks de gestage opbouw ga je mee in het steeds wildere perfectionisme van Nina en de hallucinaties die daarbij komen. Ze begint paranoïde worden en doet aan roofbouw op haar lichaam, iets wat alleen maar slecht kan aflopen ook omdat ze mentaal geteisterd wordt om die perfecte rol neer te zetten. Hetgeen haar uiteindelijk ook lukt, maar voor welke prijs...

Sterke film waar niet alles even duidelijk is en je geregeld even moet nadenken, maar zo heb ik ze wel graag.

avatar van Dievegge
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De leefwereld van Nina (Natalie Portman) beperkt zich grotendeels tot twee locaties: thuis en het balletgebouw. Ze is opgegroeid in een overbeschermde omgeving. Hoewel ze al volwassen is, slaapt ze in een roze slaapkamer met troeteldiertjes. Haar moeder (Barbara Hershey) gaf haar eigen carrière voor haar op. Alles staat in het teken van Nina's grote droom: de hoofdrol dansen in Het Zwanenmeer.

In fel contrast met haar veilige thuis staat het balletmilieu, dat achter een illusie van schoonheid en perfectie de harde realiteit verbergt: blessures, stress, rivaliteit, eetstoornissen. Choreograaf Thomas Leroy (Vincent Cassel) vraagt het uiterste van zijn danseressen.

Om zich te verplaatsen van thuis naar het balletgebouw en terug moet ze door een tunnel. Associaties met tunnelvisies en bijna-doodervaringen wellen op. In het wit gekleed ziet ze een in het zwart geklede lookalike haar pad kruisen, een voorafspiegeling van haar obsessie met de witte en de zwarte zwaan uit Tsjaikovsky's ballet.

Tweemaal breekt ze toch uit naar de buitenwereld, wat haar geen gunstig beeld oplevert. In het ziekenhuis gaat ze Beth (Winona Ryder) bezoeken, een afgedankte en bijgevolg suïcidale prima ballerina van wie ze de plaats in probeert te nemen ("I just wanted to be perfect, like you."). Lily (Mila Kunis), een danseres met minder beroepsernst, leert haar het uitgaansmilieu kennen en brengt haar in contact met haar sluimerende donkere kant.

Nina lijdt aan boulemie en doet aan automutilatie. In haar paranoïde verbeelding is Lily de zwarte zwaan die de prins verleidt.

We zien dingen die zich enkel in Nina's hoofd afspelen: een wensdroom (begin), een natte droom (met Mila Kunis), en haar hallucinaties. Hierbij hebben de jongens van de visuele effecten zich uit kunnen leven. Haar spiegelbeeld leidt een eigen leven, haar knieën buigen naar achteren zoals bij een loopvogel en ze krijgt de vleugels van een zwarte zwaan.

Schokkende camerabewegingen suggereren de turbulentie in Nina's geest. Het motief van de dubbele identiteit (witte zwaan - zwarte zwaan) wordt weergegeven door reflecties in spiegels, ruiten en de glimmende vloer.

In de making of tonen ze dat ze zich niet op een matras laat vallen, maar dat de matras in verticale positie naar haar toegereden wordt. Als Mozes niet naar de berg komt, komt de berg naar Mozes.

De hoogromantische muziek van Tsjaikovsky past bij de dramatiek en de emotionele ontwikkeling die Nina doormaakt. Ik vind het altijd interessant als één kunstvorm door een andere geïnspireerd wordt, in dit geval een film door een ballet.

avatar van Tijnn
Mensen die na het zien van deze film nog steeds niet snappen dat ballet alleen een achtergrondrol speelt hebben wat gemist!

Vreemd, akelig, intressant en intrigerend goed verbeeld hoe het is om een 'psychologische aandoening' van dit soort onder de leden te hebben.

Ook denk ik dat het geen straf is om deze film te herzien -en er met andere ogen naar te kijken.

Deze film heeft me 20% van mijn hersencellen gekost.

avatar van Dievegge
LastKing schreef:
Deze film heeft me 20% van mijn hersencellen gekost.

Daaruit leid ik af dat je er nog minstens vier over hebt.

I denk wat minder tbh

avatar van leatherhead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegen m'n verwachtingen in een ijzersterke Aronofsky.

Erg knap weergegeven, het fragiele karakter van Portman dat steeds verder transformeert en meer en meer ontstijgt uit haar oude, onschuldige zij. UItstekend geacteerd ook, Portman zet een erg goed personage neer, en ook Vincent Cassell laat z'n kunnen zien met een sterke rol. De karakterontwikkeling binnen de film en die manier waarop deed me ook veel denken aan Requiem for a Dream, ook van Aronofsky, alleen dan toch net iets braver.

Soundtrack is op de momenten waarop de film moet scoren erg goed. Heb het dan vooral over de wat intensere scenes zoals het avondje uit met Lily. De rest is grotendeels wat standaard opvul piano deuntjes maar gelukkig nergens storend of zo, en heeft eigenlijk ook wel zo z'n functie binnen de film.

Visueel was het wel oké (laatste paar scenes wel erg goed), maar eigenlijk toch wel wat beter verwacht gezien de hele ballet/dansschool setting in de film. Kijk naar bijvoorbeeld Suspiria en je ziet wat ik bedoel. Had allemaal wel wat stijlistischer gekund wat mij betreft, wat de film nog wat extra's had kunnen geven. Is verder geen groot kritiekpunt of zo, aangezien er genoeg anders interessants te zien is met onder andere een aantal erg sterke scenes waaronder die nachtmerrie scene, de clubscene en de eindscene. Erg knap stuk voor stuk.

Al bij al erg aangename film. 4,5* vind ik eigenlijk wat te hoog, en een 4* wat te laag, maar geef hem dan toch maar het voordeel van de twijfel.

avatar van Boneka
Tijdje terug gezien en toen vond ik hem wat tegenvallen. Ik ben er dan ook anders naar gaan kijken. Wat vooral opvalt is de magnifieke opbouw van deze film al blijf ik vooral het eerst uur bijna dodelijk saai vinden. Het gepingel met balletstapjes konden mij totaal niet boeien. Maar het "tweede" deel is ijzersterk. De kentering komt met name als haar tegenspeelster voornamelijk naar voren komt, misschien gestuurd door haar leraar, wie zal het zeggen. Natuurlijk is deze film ook behoorlijk vaag. Dat komt door de beelden van Nina die naast lijdt aan perfectie ook een sterke vorm heeft van schizofrenie. Daardoor weet je soms niet wat zich echt afspeelt. Daarnaast heeft deze film ook wat horrorkantjes. Haar moeder is waarschijnlijk de schuld van alles. Haar kinderdroom moet Nina perfectioneren. De uitstap met "trip" verandert haar door al haar knuffels weg te gooien en een beetje haar eigen leven gaat leiden. Desondanks blijft ze een perfectionist en behoorlijk lijdt aan een vorm van automutilatie met verstrekkende gevolgen.

De rollen worden uitstekend vertolkt. Een film die lang niet iedereen "mooi" zal vinden. Ik vind hem bijzonder knap in elkaar gezet.

Slechtste film die ik ooit heb gezien. Heb het met moeite tot 30 min. volgehouden. Wat een mismaakte script zeg.

avatar van puti
Grappige discussies hiervoor. Heb deze film in mijn top 10 gezet.
Ik heb genoten van iets waar ik nooit naar zou kijken (ballet) in combinatie met fantastische muziek. Ik heb ook genoten van het verhaal en de metarmefose. Portman speelt fantastisch en als een film je zo heerlijk het verhaal in zuigt maak ik me niet druk om scripts of hersencellen.

neo (crew)
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Stemmen + enkele berichten verwijderd.

Niet mijn soort film

avatar van John Milton
einned987 schreef:
Niet mijn soort film
als je nou zegt waarom niet, dan heeft iemand er wellicht nog iets aan.

avatar van qwertzu
ongelofelijk dat deze film zo hoog scoort, zelden zo´n slechte film gezien, had verwacht dat de score met verloop van tijd een stuk lager zou worden....maar niets hoor, snap echt niet wat mensen in deze film zien, blijkbaar mis ik het....Heb altijd het idee dat je van alles geslikt moet hebben om deze film te waarderen...

avatar van horizons
qwertzu schreef:

Ja, jij mist het.
Enne, volkomen nuchter gekeken deze film.

avatar van Oceanvolta
qwertzu schreef:

Volgens mij mis je het inderdaad.

avatar van qwertzu
horizons schreef:

Ja, jij mist het.
Enne, volkomen nuchter gekeken deze film.

En dan toch 4,5 sterren....hoe is het mogelijk

avatar van SmackItUp
Toffe film. Einde is bagger.

avatar van Antonev

Ik heb begrepen dat zich onder het vleugje ballet een uitstekende thriller bevindt. Daarom gaan we deze dan ook maar eens een kansje geven.

avatar van Antonev

Het ballet kwam me na 30 minuten al de neus uit, evenals de bijbehorende muziek. Ik heb niet vaak dat een film mijn aandacht niet vast kan houden, maar hier kon ik mijn hoofd nauwelijks bij houden.

avatar van IH88
“This is your moment, Nina. Don't let it go.”

Waanzinnige film. Je wordt echt omver geblazen door de intensiteit en kracht die de film uitstraalt, de weergaloze acteerprestaties en de schitterende montage. Vooral naar het laatste half uur met de balletvoorstelling van het ‘Zwanenmeer’ van Tsjaikovski en Nina die zowel de witte als zwarte zwaan moet spelen heb ik met open mond zitten kijken. Alles komt samen in één langgerekte scene en de waanzin, gekte en briljantheid van Nina wordt fantastisch gespeeld door Natalie Portman die zich helemaal vereenzelvigd met het personage.

Portman is sowieso vanaf het begin briljant en haar prestatie kan niet genoeg geroemd worden. Van het naïeve meisje in het begin van de film die alleen de witte zwaan (gevoelig, fragiel) kan spelen transformeert ze in een roekeloze, doorgedraaide en aan waanvoorstellingen lijdende vrouw die op het laatst helemaal opgaat in haar rol van zwarte zwaan (passievol, duister, sensueel). Die ogen van haar op het laatst zullen mij nog lang bijblijven. Regisseur Darren Aronofsky maakt veel gebruik van spiegels en ruiten om de transformatie van Nina visueel vorm te geven en het werkt geweldig. Ook dingen zoals het verminken, Nina’s zoektocht naar haar eigen seksualiteit en kleine dingen zoals het zwarte topje onder een witte trui maken allemaal onderdeel uit van Nina’s verandering. Naast Portman zijn ook Kunis en Cassel waanzinnig goed. Cassel weet een goede tiran neer te zetten en Kunis weet de speelse maar ook wat geniepige Lily erg sterk te spelen. Barbara Hershey heeft ook een goede rol als (te) beschermende moeder die Nina de hele tijd pusht om een betere balletdanseres te worden. Ik durf het wel aan. Black Swan is een hedendaags meesterwerk.

avatar van svetliealik
Hulde aan Portman, prachtig acteerwerk!

Dit blijft mijn favoriet. Perfect uitgewerkt. Knap hoe de film je weet mee te trekken in de wereld van het hoofdpersonage. Wat gebeurd er nou echt en wat niet? De film laat dingen open ter interpretatie waardoor je de film keer op keer kan kijken en nieuwe dingen kan zien. Ik had na de derde keer kijken een theorie waardoor de vierde keer kijken opnieuw een bijzondere ervaring was.
Perfect hoe de verhaallijnen parallel aan elkaar verbonden zijn. Portman is prachtig. De scene I'ts my turn' is geweldig geacteerd. De dansscene waar ze de zwarte zwaan letterlijk belichaamd is toch wel één van de mooiste scene die ik ooit heb gezien. Kippevel moment!

avatar van n00r
Super mooie film met een o zo sterk verhaal en prima acteerwerk.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die eigenlijk te dicht op je vel komt te zitten, wat zeker een compliment is voor deze film als je weet dat deze zich in de balletwereld afspeelt. Je start met het gevoel naar een fragiel meisje te kijken, enorm afgeremd en vol spanning, maar je eindigt met het gevoel naar een heel ander iemand te kijken. De transformatie is fantastisch geacteerd, net zoals de paranoia die je van deze film krijgt. Heb ik er dan nog bijgezegd dat ik absoluut niet tegen scherpe voorwerpen kan?. Het leek alsof ik naar een horrorfilm aan het kijken was, en als je de spanning in mijn lichaam kon meten dan denk ik zelfs dat het nog meer dan dat is. Het is een film die heel energiek is, en waar je zelf ook energiek van wordt. Ik kreeg zowaar een gevoel van naar Regan uit The Exorcist gekeken te hebben. De Black Swan heeft zich in haar ontluikt, en op wat voor een manier. De dansscène op het einde is prachtig. Ballet is nog nooit zo mooi geweest. Verder zit het audiovisueel zeker meer dan goed. De spiegelscènes springen er bovenuit, en de muziek was beeldig. De mise-en-scène was wereldtop. Het is een film die met je emotie speelt, en eigenlijk ook wel vergelijkbaar met Whiplash.

avatar van Jokkie
Psycho yeahhhh

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb eigenlijk niet echt iets met ballet, maar ik hou wel van klassieke muziek en op film zien die danseressen er zeker niet slecht uit. Komt nog bij dat Het Zwanenmeer van Tsjaikovski een van mijn favoriete muziekstukken is.

De film verteld het verhaal van Nina (die haar naam te danken heeft aan een liedje van ABBA) die tegen elke prijs de rol van de zwaan wil spelen. De film begin met een drama over de hoge prestatiedruk en concurrentie in de balletwereld. Waarna duidelijk wordt dat er op mentaal vlak het een en ander mis is met Nina (iemand van 29 die zich nog door haar moeder laat betuttelen), een stoornis waardoor ze dwangmatig krabt bijvoorbeeld. Er zijn enkele (lesbisch) erotische uitstapjes, waarna de film steeds meer surrealistische trekjes begint te vertonen als Nina de grip op de realiteit begint te verliezen. Uiteindelijk wordt het zelfs behoorlijk freaky, compleet met body horror.

Natalie Portman speelde een sterke hoofdrol. Apart om haar na Leon, Heat en Star Wars in zo'n rol te zien. Ook opmerkelijk hoe kinderlijk de fragiele Nina eigenlijk nog is (hetgeen natuurlijk verdwijnt zodra de zwarte zwaan bezit van haar neemt). Ben geen fan van Mila Kunis, echt zo'n actrice die in oversekste komedie-films speelt. Toch was ze hier beter als verwacht. Winona Ryder heeft overigens eigenlijk maar een hele kleine rol.

De film is zeer aardig opgenomen, met name het openingsshot was echt ouderwets goed. Alleen hadden de camerabewegingen van mij wel wat stabieler gemogen, waarschijnlijk wilde Aronofsky een realistische uitstraling, maar vloeiende bewegingen zijn veel mooier naar mijn mening. Prima muziek van Clint Mansell, toch had ik liever meer van Tsjaikovski's originele muziek gehoord.

Black Swan deed me erg denken aan de obscure film Étoile waar Jennifer Connely een balet-danseres speelt die bezeten wordt door danseres die eerder de rol van de Zwaan speelde in het Zwanenmeer. Die film kreeg aan het einde ook surrealistische en bovennatuurlijke trekjes. Ik ben er van overtuigt dat Connely, Aronofsky op het idee heeft gebracht voor deze film, net zoals ze eerder met het einde van Requiem for a Dream heeft gedaan (wat natuurlijk origineel uit Dark City stamt). Verder is de body horror (de vleugels die uit Nina's rug groeien) erg in de stijl van David Cronenberg. Het doet met name denken aan het moment waarop Seth vliegensprieten uit zijn rug trekt in The Fly.

Net zoals bij alle films die ik tot nu toe van Aronofsky heb gezien vind ik het erg moeilijk om de film te beoordelen. Het was een sterk drama dat goed in beeld is gebracht. Ook best aangrijpend en beklemmend af en toe. Toch mist er op een of andere manier iets waardoor ik geneigd ben een hoge beoordeling te geven. In ieder geval moet ik alle films van Aronosfksy nog maar eens een keer een herziening geven over een poosje.

(Overigens bijzonder irritant dat Netflix sommige films, waaronder deze, in slechte beeldkwaliteit heeft.)

Hele goeie duistere film!

avatar van Daan258
Sterke psychologische thriller.

De film stond al vreselijk lang op m'n lijst omdat ik er zoveel over gehoord had en al een paar keer was aangeraden door vrienden.
Ik liet hem steeds maar liggen en liggen, voornamelijk omdat ik dacht dat de film mij misschien niet zo zou bevallen omdat het vooral over ballet ging.

2 dagen EINDELIJK toch maar bekeken.

Gelijk kan ik zeggen dat ik zeer verbaasd was hoe goed de film en mij toch wist te vermaken en ook hoe duister het eigenlijk was.
Het verhaal sprak me eigenlijk vanaf het begin al gelijk aan, ondanks dat er veel ballet in de film zit (maar waar het eigenlijk helemaal niet zo omdraait) heb ik me geen moment weten te vervelen en vloog de tijd voorbij.

Natalie Portman weet zo'n fantastische rol neer te zetten als Nina en ijzersterk te acteren. Hoe je ziet dat Nina in het begin echt een soort onschuldige, beetje verlegen en rustig meisje is en hoe verder de film vordert hoe duisterder ze word. Dit was zo vreselijk mooi en goed neergezet door Natalie Portman, het was echt genieten om hier naar te kijken.
Ook Vincent Cassel zet een behoorlijk goede rol neer als pushende leraar maar ook echt een creep. Als je dan deze 2 personage's bij elkaar zet krijg je toch een paar ijzersterke spannende scene's. Ik begon snel te denken aan de film Whiplash (2014), een beetje hetzelfde als je de band ziet tussen de teacher en student. onwijs gaaf en super intens bij bijna elke scene als deze 2 personage's samen zijn.

Het verhaal was best sterk maar ik moet heel eerlijk toegeven dat het niet echt super verrassend was.
Het eind was voor mij zeker fantastisch en goed maar echt een WAUW gevoel kan ik het ook niet noemen.

Het is absoluut een film die ik zonder twijfel nog een keer zal bekijken.
Voor nu een dikke 3,5*

avatar van MovieMind

Drama spreekt me merkwaardig genoeg nooit zo aan, en ballet al helemaal niet.
Vanwege de combinatie van beide lag deze film dan ook jarenlang te verstoffen.

Dus maar eens afgestoft..
Blijkt dus een drama/thriller te zijn maar dat wist ik even niet want ging er blind in.
Verwachte eigenlijk niet meer dan een soort van Verhoeven's Showgirls (1995), die ik ondanks de lage beoordeling op MM nog best goed en ondergewaardeerd vind, maar mijn verwachtingen waren niet al te hoog moet ik toegeven. Staat me nog iets van bij dat toen de film uitkwam de hemel ingeprezen werd en ik dacht toen 'het zal allemaal wel', maar verdikkeme ik vind het ook een goede film. Het verhaal was goed, de gehele cast speelde uitstekend, Portman vond ik fantastisch en de muziek van tsjaikovski was heerlijk. Black Swan maakte indruk, kreeg me te pakken en heb ervan genoten.

Prima film!