The Dead Don't Die (2019)

Komedie / Horror

geregisseerd door Jim Jarmusch
met Bill Murray, Adam Driver en Tilda Swinton

Het stadje Centerville wordt geteisterd door een zombieplaag. De zombies lijken gevoed te worden door hetgeen ze deden vlak voor ze om het leven kwamen. Lokale agenten moeten zo snel mogelijk zien op te treden om hun burgers te beschermen.

avatar van John Milton
Dat is snel, verzoek om hem toe te voegen tien minuten geleden gedaan. Toeval?

Hoe dan ook, heb hier erg zin in; wat een cast. Benieuwd wat Jarmusch hiermee doet.

avatar van Donkerwoud
Ja, het ziet er erg plezant uit.

avatar van eRCee
Hm, het ziet er niet erg geïnspireerd uit eerlijk gezegd.

avatar van judgepaddy
Het ziet er kurk droog uit.
Een hoop helden van mij in deze film, inclusief de regisseur.
Laat maar komen!

avatar van Kondoro0614
Ziet er heel tof uit met een prima cast. Helemaal mijn ding: laat maar komen!

avatar van Ajax&Litmanen1
Toffe trailer, gevatte humor. Komt op mijn lijstje.

avatar van Matt81
Haha, die cast! Komt wel goed!

avatar van perceived
Interessante en toffe combinatie van regisseur, genre en acteurs!

avatar van Alexander1900
Lijkt me wel leuk.

avatar van Nicholas
Die delivery van Driver is subliem.

avatar van joeychim_
Vanaf 25 juli 2019 in de bioscoop (Universal Pictures International (UPI)).

avatar van mcdaktari
Ik ben wel een liefhebber van de Jim Jarmusch films. Ze zijn wel een beetje vreemd maar dat maakt ze ook leuk. Ik kwam deze nieuwe al op internet tegen maar ik ga geen cam kijken, dat vind ik afbreuk van de film.

avatar van zoutzak
Na tien films van Jarmusch te hebben gezien kan ik stellen dat ik onverdeeld enthousiast ben over dit project. Het schijnt een nogal sterk politiek statement te willen maken wat mijn nieuwsgierigheid verder voedt. Bring on the dead!

avatar van bugels
ja ...op mijn lijstje

avatar van Basto
Wat een lage score nog na 3! stemmen. Verwacht hier toch erg veel van. Al is Jarmusch me vaak net iets te ingetogen, krijg van de trailer toch wel het idee dat hij voor zijn doen helemaal 'los' gaat. Anyway, ga deze kijken zodra ik de kans krijg.

avatar van DarlingDionne
Ik had ook hoge verwachtingen maar die werden helaas niet waar gemaakt, terwijl de gunfactor er zó was. Halverwege dacht ik, nu barst het los, of gaat het écht goed worden. Neen. Sterker nog, juist het einde voelde helemaal zeer onbevredigend. Wel een paar keer moeten lachen, maar de film bevatte geen momenten die me bij zullen blijven. Deed nogal ongeinspireerd aan. De boodschap was ook niet erg gevat, deze hebben we tig keer eerder voorgeschoteld gekregen in leukere creaties. Zou hem geen 2e keer willen zien, ook niet over een aantal jaar. (Terwijl ik Shaun of the Dead, Zombieland en de Dead Snø films tot in de eeuwigheid zou kunnen kijken). Ik zou willen zeggen tegen iedereen die net zulke hoge verwachtingen heeft als ik had, probeer deze iets bij te stellen. Niet Jim Jarmush z'n finest.

avatar van Rvdz
Hmm, erg jammer dat Jarmusch na zijn beste (en uberhaupt een van mijn favorieten) film zijn slechtste film aflevert. Ik heb best veel gegniffeld, maar hij is op momenten raar mean-spirited en de effecten zien er soms echt niet uit. Er zit een shot in dat zo uit Birdemic zou kunnen komen. En de laatste tien minuten kunnen eigenlijk echt niet, maar vond ik in al hin knulligheid ergebs ook wel weer charmant.

avatar van Basto
Op zich wel geestige maar gortdroge satire op het (en klimaatontkenning). Nadeel is een beetje dat alle goede grappen al in de trailer zaten en je verder dus weinig verrast wordt. Dat die voorspelbaarheid just een van de elementen is, maakt de film er niet zozeer leuker op.

Al met al leuk concept, maar te droog en traag uitgewerkt. Maar dat heb ik wel meer met Jarmush. Waarschijnlijk te veel zombie film voor Jarmush fans en te weinig Night of the Creeps voor horrorfans.

Wat een slechte film! Kreeg hem gisteren als Sneek Peak te zien bij Pathé. Horror was het zo wie zo niet. Humor maar heel beperkt. Heel zwak plot en op veel momenten te ver over de top.
Geen aanrader.

avatar van Ajax&Litmanen1
Recensie The Dead Don't Die - Review op FilmTotaal

Krijgt helaas een slechte review. Ben benieuwd naar meer cijfers.

avatar van John Milton
Besprekingen in de filmpodcasts die ik volg waren wel positief hoor Ajax&Litmanen1. Sommigen vonden het een van de beste films die ze zagen dit jaar.

Denk wel dat het helpt als die droge humor van Jarmusch je een beetje ligt. Wie een Shaun of the Dead verwacht zal hier van een koude kermis thuiskomen. Ook de Amerikaanse reviews zijn wisselend te noemen, maar ik verwacht dat ik dit behoorlijk leuk ga vinden!

Slappe hap. Het begon best geinig met al die bekende gezichten in leuke rollen, leuke gimmicks en droge humor. Maar dat vervaagde mettertijd, het werd allemaal zelfs slaapverwekkend ipv scherp satirisch of leuke kolder. En als er aan het einde nog zonodig een eclectische conclusie aan gebreid moest worden, leek dat nog de enige overgebleven verantwoording om het blik sterren te hebben opengetrokken. Mijn aantal sterren waren toen al gestaag gedaald en eindigden daarmee op een aardig diep punt.

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:
Denk wel dat het helpt als die droge humor van Jarmusch je een beetje ligt.

Ik kan maar moeilijk inschatten wat dit gaat brengen. Ik heb ook maar twee films van hem gezien, waarvan de een een 9 scoort en de ander een naar boven afgeronde 5.

John Milton schreef:

Beetje offtopic, maar in welke podcasts (die de moeite waard zijn) wordt ie besproken?

robertinho schreef:

* /Filmcast Ep. 523 - vanaf 20:50 minute mark
* The Dead Don’t Die - Filmspotting

Zwolle84 schreef:
Ik heb hem gisteren gezien en was toch iets teleurgesteld. Er zijn zeker leuke momenten en ik heb een paar keer flink gegniffeld. Het is een leuk blik acteurs wat ze hebben opengetrokkken. Maar het gaat niet echt ergens heen en is bij vlagen wat saai zelfs. Breaking the fourth wall stoort me nog steeds.

Mijn zesje is naar beneden afgerond, maar als ik zou moeten gokken denk ik dat jij lager uit gaat komen.

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:

Ik ben er ook bang voor. Dead Man vond ik te gemaakt en hautain. Dat gaat hier ook het geval zijn, vrees ik.

avatar van Basto
Net herzien. Beviel me dit keer een stuk beter. Erg geestig. Verhoogd naar een ruime 4*

avatar van Vidi well
Zojuist in de bios gezien en tijdens het kijken merkte ik dat ik al nadacht over wat ik slecht aan de film vond. Geen goed teken.

The Dead Don't Die is namelijk een erg slechte film. En dat vind ik bijzonder omdat ik zelf zombie-horror erg kan waarderen, net als komische horror. En als dan acteurs als Bill Murray, Steve Buscemi en Adam Driver meedoen, wat kan er dan nog misgaan? Blijkbaar een heleboel.

Om te beginnen: Het enorm trage eerste deel: eindeloze karakterintroducties zien we, en los van een dubbele moord in een diner, gebeurt er vrijwel niets. We zien een paar agenten keuvelen, een kluizenaar in het bos die wat in zichzelf mompelt, wat jongelui op een roadtrip naar nergens, een nerdy pomphouder, een bleke meid met een samoeraizwaard, een paar jeugdgevangenen... Wie zijn al deze mensen en wat doen ze ertoe in deze film? Gaan deze verhalen ooit samen komen?

Nou, nee dus. Dat saaie en veel te lange eerste deel zou niet zo erg zijn als we te maken hadden met boeiende personages, die wellicht later nog iets aan de plot toe zouden voegen. Maar los van een dun hoofdverhaal tussen de agenten, zijn alle andere personages letterlijk bijfiguren, en komen ze snel aan hun eind (roadtrippers), zorgen voor een belachelijke twist (samoerai-vrouw blijkt alien) of we weten niet echt hoe het met ze afloopt (jeugdgevangenen). Al deze personages waren zo inwisselbaar en hadden zo uit het script gebannen kunnen worden. In plaats daarvan rekken ze dit toch al dunne verhaal op tot een veel te lange zit.

Daarnaast moet Adam Driver een wat komisch personage spelen en dat is hier toch wel erg pijnlijk om te zien. Zijn opmerkingen zijn veelal flauw (verwijzing naar de soundtrack, het script: wat is dat met die 'fourth-wall-breaking' humor? Nergens in deze film slaan die grappen aan) en herhalend. Maar hij staat hierin niet alleen: de hele cast krijgt idiote one-liners op te dreunen die vaak droogkomisch bedoeld zullen zijn, maar al vanaf het begin saai en voorspelbaar worden.

De film eindigt met een voice-over waarin plotseling wat gezegd wordt over hoe deze zombies eigenlijk net zo zijn als de geestdode consument en blaba… Op zich een boodschap die ik ondersteun, maar die zo door je strot geduwd wordt dat het goedkoop aanvoelt. Deze thematiek werd al eerder in beeld gebracht in de film, en zo'n zwaar monoloog voelt dan ook vooral alsof de makers de film op de valreep toch nog wat gewicht mee wilden geven.

De film voelt als een allegaartje en blijkt uiteindelijk niets te zijn. De film is niet grappig en ook nog eens niet spannend. Alles wat deze film probeert te doen is vaker en vooral beter gedaan: Zombies als metafoor voor de consumptiemaatschappij? Dat deed Romero beter met Dawn of the Dead. Inside jokes over scripts in films? Scream deed dit grappig en goed. En humor met spannende horror combineren? Rodriquez leverde in dat genre met Planet Terror een klein meesterwerkje af.

Samenvattend: Murray doet zijn best, en de sfeer in die Amerikaanse plattelandsdorpjes houd ik wel van. Maar los van dat is de film saai, niet spannend, niet grappig en vaak voorspelbaar. "This is going to end badly... " voorspelde Driver's personage al. En hij kreeg gelijk.

Een halve punt erbij voor de prachtige retro filmposter (die hier op dit moment niet staat helaas, zie onderstaande link).