Five Came Back (2017)

Alternatieve titel: Five Came Back: A Story of Hollywood and the Second World War

Documentaire
195 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Laurent Bouzereau
met Guillermo del Toro, Paul Greengrass en Francis Ford Coppola

Five Came Back vertelt het bijzondere verhaal over hoe Hollywood de Tweede Wereldoorlog heeft beïnvloed en hoe de Tweede Wereldoorlog Hollywood beïnvloedde. Vijf legendarische Hollywood filmmakers John Ford, William Wyler, John Huston, Frank Capra en George Stevens besloten ten strijde te trekken voor hun land en zo de waarheid te tonen aan het Amerikaanse volk. Zij waren zich bewust van de vitale rol die zij als verhalenvertellers konden spelen in een tijd van grote politieke onrust. VIjf legendarische Hollywood regisseurs van nu zoals Steven Spielberg en Paul Greengrass vertellen hun verhaal. Met de voice-over van Meryl Streep.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Mark Harris.

Vanaf 31 maart op Netflix.

avatar van thomzi50
Hier ben ik zeer benieuwd naar.

Goeie documentaire over vijf Hollywood-regisseurs (John Ford, Frank Capra, George Stevens, John Huston en William Wyler) die de tweede wereldoorlog in beeld brengen. Een simpele opzet waarin vijf 'hedendaagse' regisseurs praten over de vijf die de oorlog van dichtbij meemaakten, afgewisseld met archiefbeelden van de documentaires/propagandafilms die gemaakt werden. De persoonlijke verhalen en het aandeel van Hollywood binnen de oorlog zijn het boeiendst. Daar buitenom wordt er weinig nieuws gemeld, maar de archiefbeelden zijn ook zeker de moeite waard.

avatar van thomzi50
Sterke documentaire, inderdaad, met een bijzonder geslaagde opzet, overtuigend archiefmateriaal en een fraaie, doelgerichte opbouw. Alleen de laatste twee minuten vond ik zwak, daar komt plotseling een wat sentimentele Amerikaanse toon bovendrijven - die gelukkig de rest van de documentaire vermeden wordt.

avatar van Biosguru
Erg sterk. En vooral voor een Amerikaanse docu over propaganda eerlijk. Wat laten we wel zien, wat niet. Is het echt nodig om Japanners zo onmenselijk neer te zetten. Het verschil in afbeelding tussen de Duitsers en Japanners wordt goed behandeld. Een waarschuwing is wel op zijn plek, de getoonde beelden winden totaal geen doekjes om de gruwelijkheden van de oorlog.

Persoonlijk denk ik dat de "Why we fight" serie en andere anti Nazi propaganda voor een groot deel de na-oorlogse identiteit en sociale samenhang bepaalt heeft in de VS. Samen voor 1 doel, iedereen een kans. Zeer grote uitspraak, ik weet het. Nog maar 1tje van dikhout. Net als de Soviet Unie jarenlang als spiegel diende om de identiteit van de US te bepalen.

Het zou mooi zijn als er een Britse tegenhanger komt.

avatar van IH88
Five Came Back

Schitterend. De documentaire Five Came Back combineert twee van mijn grootste passies, films en de Tweede Wereldoorlog, en maakt er een indrukwekkend eerbetoon van aan vijf van Hollywood’s meest iconische filmmakers. Ford, Stevens, Capra, Wyler en Huston, alle vijf hebben ze in de oorlog gevochten, en bij alle vijf heeft de oorlog duidelijk zijn stempel gedrukt op de films die ze daarna hebben gemaakt.

Dit is ook het beste gedeelte van de documentaire, en vooral bij Stevens en Ford zie je de veranderingen. Stevens maakte komedies voor de oorlog, maar kon dat na de oorlog niet meer opbrengen en ging steeds meer de drama kant op. Uitzondering is Frank Capra, die in 1946 It’s a Wonderful Life maakte en dat als menselijk antwoord zag op de verschrikkingen die hij tijdens de oorlog heeft meegemaakt. Nu een (kerst)klassieker, toen der tijd geflopt… Mooi ook om te zien hoe gepassioneerd en liefdevol regisseurs als Spielberg, Del Toro en Coppola over hun collega’s en film in het algemeen praten.

avatar van John Milton
Ik voeg me bij de 2 voorgaande meningen.